Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tehetséggondozás művészetek
Az olvasástanítás módszere:
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az informatika mindenkié
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Grafológia – SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
4. Kreatív döntéshozatal
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az érzelmi intelligencia készségei
Az emberi tanulás.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
H2O Projekt Projektszponzor: Dr. Kürti Sándor, PhD Kürt Zrt. Projektvezető: Rácz Tünde Fatima Kulturális antropológus Tudományos.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A DIFER használata.
A téri orientáció fejlesztése
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
A tehetséggondozás rögösebb útján
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók A tanulmány a Gábor Dénes Klub 2009. június 5-i estjén tartott előadás alapján készült

Az ábra mutatja, hogy a két agyfélteke eltérően dolgozza fel az információt. A képen látható hölgy arra forog, amelyik agyféltekét éppen használja a megfigyelő.

A mai oktatás egyre kevésbé tud megfelelni a kor kihívásainak A mai oktatás egyre kevésbé tud megfelelni a kor kihívásainak. Nem illeszkedik a változások miatt megváltozott helyzethez. Nem alkalmazkodik a ma iskolába kerülő diákpopuláció képességeihez. Az egyre vizuálisabbá váló világban (digital age) a gyerekek idegrendszeré-nek fejlődése eltér a korábbiaktól. Az iskolában alkalmazott módszerek azonban még mindig a huszadik század eleje-közepe táján kialakult tanításnak felelnek meg.

Három nagy csoportja van a diákoknak, akiket ez az állapot az átlagosnál súlyosabban érint: 1. a szocio-kulturálisan hátrányos helyzetűek, 2. a cigányság, 3. a specifikus tanulás zavarokkal küzdők. Mindhárom csoport képességstruktúrája jelentősen eltér a többségétől.

A három csoport jelentős átfedésben van, de arányuk még így is eléri a tanulók kb. 40 %-át, és létszámuk egyre nő. Az idejétmúlt tanítási mód­sze­rek megvál­toz­tatásával ezeknek a csoportoknak az iskolai sikeressége je­len­tő­sen növel­hető, és így a társadalmi beilleszkedésük is sikeresebbé vál­hat.

A szükséges változtatás lényege, hogy az egész agyat megmozgató feladatokat kapjanak a gyerekek. Az emberek többségére a bal agyféltekedominancia jellemző, de sokan mindkét agyféltekéjüket vagy dominánsan a jobb agyféltekét használják. Ettől nem jobb vagy rosszabb a gondolkodás, hanem másmilyen.

Az iskola egyoldalúan a bal agyféltekei működést preferálja Az iskola egyoldalúan a bal agyféltekei működést preferálja. A beszéd, írás, olvasás és számolás a legfontosabb készségek az iskolai sikeresség szempontjából. A tudományos gondolkodásnak csak az elemző, logikai módon történő megközelítési formáját követi az iskolai tanulás. A jobb agyféltekéhez kapcsolódó képességek és készségek az iskolában kevésbé lényegesek. A téri-vizuális képességeket, technikai vagy zenei érzéket kívánó tárgyak, a futottak még kategóriába, a bizonyítvány aljára kerülnek.

Beszéd Írás Olvasás Számolás Logika Elemzés Viszonyok Részletek Sorozatok Vizualitás Téri képességek Képzelet Zene értése és élvezete Érzelmek Mozgás Humor Egészek

Pedig a jobb agyfélteke igen fontos feladatot lát el a magasabb szintű intellektuális tevékenységben, csak eltérő módon, mint a bal.

A bal agyfélteke: A jobb agyfélteke: érzések és megérzések logikus gondolkodás részletek tények szavak és a nyelv logika, tudás felismerés rendszerben gondolkodás dolgok nevének ismerete realitásban gondolkodás cselekvés stratégia egymásutániság A jobb agyfélteke: érzések és megérzések egészben való látásmód képzelet, imagináció szimbólumok és képek filozófia, művészet hiedelmek és hitek térben való gondolkodás dolgok működésének ismerete fantázia lehetőségek felismerése kockázatvállalás egyidejűség

A cigány kultúra egyértelműen a jobb agyfélteke domináns kulturák közé tartozik. Az írásbeliség fiatal ebben a kultúrában, és főleg a vizualitás, zene, gesztusok, mozdulatok dominálják.

A nyugati típusú bal agyféltekei kultúrában a jobb agyféltekeiség hátrányt jelent. A cigányság problémája emiatt is sok tekintetben szocio-kulturális kérdés. Az oktatási módszerek elmaradottságából fakadó hátrányok, amelyek a szocio-kulturálisan hátrányosak esetében megjelennek, a cigányság többségét is érintik.

A következő oldalon lévő szavak színének sorolásában a gyengébb tanulók jobbak, mint az iskolában sikeresek.

lap liba sáros föld kabát zerge páros szita bála szarka tál koros zárva mák benzin hajszol csavar lát gyom tinta édes cseveg játék nyúl utca tutaj fáj cső rágós mond gége hiba bálna zavar oldal szamár

A különböző modalitások, vizualitás, mozgás és zene, valamint a szériális és holisztikus gondolkodás egyaránt meg kell jelenjen a tanításban. Az iskolában gyengébben teljesítő tanulók sikeresek lehetnek, ha a jobb agyféltekei működés előnyt jelent. A stratégiai táblajátékokban, mint például a malom, sakk, csillagsakk a gyenge iskolai teljesítményt mutató diákoknak téri-vizuális képességei segítenek, ugyanakkor a stratégiai játék fejleszti a szériális feldolgozást, amiben gyengébbek.

Minden olyan tevékenység, amely az erősségekből indul és a gyenge pontok felé halad, kiváló fejlesztő hatással bír. A Hejőkeresztúri Általános Iskola tanítási modellje éppen ilyen módszereket tartalmaz, ezért olyan sikeres a program.

A képességfejlesztésnél is nagyobb hatása van azonban az iskolai tanulás terén hátrányban lévő diákok számára a tapasztalatnak, hogy szellemi erőfeszítes által sikeresek lehetnek.

VÉGE További információk: gyarme@mtapi.hu