A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Valamely társadalom fejlettsége feltételezi az egyetemes emberi értékek felvázolásán túl azok teljes mértékű elfogadását, értékesítését. Minden embernek.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
NEVELÉSI TANÁCSADÓ munkatársai.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Társadalmi Megújulás Operatív Program „Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Cegléd, június 1. Cegléd, Malom tér 3.
Ágazatközi együttműködés
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
tanév Iskolanyitogató
Előadás másolata:

A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010

Kompetenciahatárok Logopédus Beszédhibák szűrése Beszédhibások vizsgálata, diagnózis Beszéd- és egyéb terápiák Vélemények készítése Beszédfejlesztő pedagógus Beszédhiba meglétének jelzése Beszédfejlesztés logopédus irányítása mellett Gyakorlás, részvétel az automatizálásban

A Szakszolgálat helye Az EGYMI része: Logopédiai ellátást végez Kecskeméten Logopédiai ellátást végez a Kistérségben (13 településen) Tanárain keresztül részt vesz a korai gondozásban (beszédindítás) Logopédiai (beszédjavító) osztályokat működtet

A logopédiai ellátás feladatai Beszédhibások ellátása 3-tól 18 éves korig Tanulási zavarok prevenciója és kezelése (diszlexia, diszgráfia prevenció, reedukáció) Nyelvi zavarok korrekciója – beszédértési, beszédészlelési nehézségek ellátása Beszédjavító osztályba járó gyermekek intenzív kezelése Készségfejlesztés, mozgásfejlesztés

Beszédhibások ellátása Beszédhibások óvodai szűrése: Teljes körű beszédszűrés a középsős korú gyermekek körében (február) Teljes körű beszédszűrés a nagycsoportos korosztály körében (szeptember)

Felvétel előtti vizsgálat: vizsgálati protokoll szerint Enyhébb beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 1. Súlyos beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 2. Megkésett beszédfejlődés vizsgálata Kiegészítő vizsgálatok: a tanár megítélése szerint szükséges vizsgálatok

Szűrési és vizsgálati rendszer Életkor Korai gondozás Szűrés Vizsgálat Kiegészítő vizsgálatok 0-3 év Felvételüket a Szakértői Bizottság javasolja Beszédfejlődési késés vizsgálata Hallásvizsgálat Fül-, orr- gégészeti vizsgálat Gyemek-ideggyógyászati vizsgálat Neurológiai vizsgálat Gyermekpszichológiai vizsgálat Nevelési Tanácsadó Szakértői Bizottság(ok) Gyermekorvosi vizsgálat Szakorvosi vizsgálatok Fogorvosi, fogszabályozói vizsgálat 3-5 év A vizsgálatot a szülő illetve az óvoda kérheti 5-6 év Beszédszűrés középső csoport végén Beszédszűrés nagycsoport elején Enyhe beszédhibáknál: vizsgálat I Súlyos beszédhibáknál: vizsgálat II. 6-7 év Kontroll beszédszűrés Tanulási zavarok veszélyeztetettség vizsgálata Alsó tagozatos korosztály Tanulási zavar vizsgálata (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia) Nyelvlökéses nyelés vizsgálata Későbbi korban gondot okozó beszédhibák vizsgálata Felső tagozatos korosztály Középiskolás korosztály Beszédalkalmasság szűrés jellegű vizsgálata

a beszédfogyatékosság altípusai A felvétel ideje (életkor) A fogyatékosság típusa, a beszédfogyatékosság altípusai A felvétel ideje (életkor) Az ellátás módja A terápia megnevezése Megkésett/akadályozott beszédfejlődés 3-4 év Ambulanter, Korai gondozás Megkésett beszédfejlődés terápiája (beszédindítás, nyelvi fejlesztés) Enyhe hallássérülés 0 éves kortól (a hallássérülés diagnózisától) Home training Ambulanter kezelés Hallásfejlesztés, hallásnevelés Korai beszédterápia Súlyos beszédhibák (dysphasiák, nyelvi zavarok, enyhe értelmi elmaradáshoz társuló beszédhibák, beszédfogyatékosság) 5-7 év Ambulanter logopédiai terápia (lehetőség szerint intenzív formában: heti 3-5 óra) Beszédterápiák 6-7 év Logopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás (intenzív logopédiai terápia mellett, rendszeres egyéni és kiscsoportos fejlesztés) Beszédterápiák, tanulási zavarok megelőzését célzó terápiák, mozgásterápiák Pöszeség, enyhébb beszédhibák (értelmi elmaradáshoz társuló enyhébb beszédhibák, sajátos nevelési igényű gyermekek beszédhibái) Ambulanter logopédiai terápia (nem intenzív beszédfejlesztés: heti 1-2 óra) Logopédiai terápiák Tanulási zavarok: dyslexia és dysgraphia veszélyeztetettség 6-7év Ambulanter vagy logopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás Dyslexia, dysgraphia prevenció Tanulási zavarok: dyslexia, dysgraphia Alsó és felső tagozatos kor Ambulanter Dyslexia, dysgraphia reedukáció

Adminisztráció Szűrési dokumentáció: kitöltött szűrési lapok füzetbe rendezve Értesítés a szűrés eredményéről: beszédhibások neve, diagnózis Vizsgálati protokoll: vizsgálati lapok (egyénileg tárolva) Tasakok: kezelési terv ajánlások Naplók: forgalmi, kezelési

Minősítés tanév végén és távozáskor Írásbeli minősítés a kezelés végén Írásbeli minősítés tanév végén: további kezelése szükséges A minősítés tartalmazhat bizonyos vizsgálati eredményeket, jelzéseket a tanulási zavar veszélyeztetettségre

Tanulási zavar veszélyeztetettség Szűrést a Szakszolgálat nem végez A logopédus kezeltjei között felméri a tanulási zavar megjelenésének veszélyét: Terápiás javaslatot tesz vagy terápiát kezd Javasolja a logopédiai osztályba való felvételt

Tanulási zavar kezelése Általában volt beszédhibások kezelése, logopédiai terápia folytatása Egyéb, indokolt esetben: nyelvi zavarral összefüggő diszlexia, diszgráfia esetén Vizsgálat végzése A vizsgálat eredményének közlése logopédiai vélemény keretében Terápia megszervezése

Egyéb terápiák Megkésett beszédfejlődés kezelése: az óvoda jelzése vagy a szülő kérése alapján Enyhe hallássérültek beszédfejlesztése Nyelvi zavarok kezelése (SLI) Dadogó csoportok és a mellettük működő szülőcsoport Diszfónia terápia Mozgásfejlesztés

Kísérlet az adminisztráció javítására Az adminisztráció pontosabbá tétele Használhatóbb formák bevezetése A gyermekről összegyűjtött anyag könnyebb kezelése A felesleges adminisztráció csökkentése

Köszönöm a figyelmet!