A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Kompetenciahatárok Logopédus Beszédhibák szűrése Beszédhibások vizsgálata, diagnózis Beszéd- és egyéb terápiák Vélemények készítése Beszédfejlesztő pedagógus Beszédhiba meglétének jelzése Beszédfejlesztés logopédus irányítása mellett Gyakorlás, részvétel az automatizálásban
A Szakszolgálat helye Az EGYMI része: Logopédiai ellátást végez Kecskeméten Logopédiai ellátást végez a Kistérségben (13 településen) Tanárain keresztül részt vesz a korai gondozásban (beszédindítás) Logopédiai (beszédjavító) osztályokat működtet
A logopédiai ellátás feladatai Beszédhibások ellátása 3-tól 18 éves korig Tanulási zavarok prevenciója és kezelése (diszlexia, diszgráfia prevenció, reedukáció) Nyelvi zavarok korrekciója – beszédértési, beszédészlelési nehézségek ellátása Beszédjavító osztályba járó gyermekek intenzív kezelése Készségfejlesztés, mozgásfejlesztés
Beszédhibások ellátása Beszédhibások óvodai szűrése: Teljes körű beszédszűrés a középsős korú gyermekek körében (február) Teljes körű beszédszűrés a nagycsoportos korosztály körében (szeptember)
Felvétel előtti vizsgálat: vizsgálati protokoll szerint Enyhébb beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 1. Súlyos beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 2. Megkésett beszédfejlődés vizsgálata Kiegészítő vizsgálatok: a tanár megítélése szerint szükséges vizsgálatok
Szűrési és vizsgálati rendszer Életkor Korai gondozás Szűrés Vizsgálat Kiegészítő vizsgálatok 0-3 év Felvételüket a Szakértői Bizottság javasolja Beszédfejlődési késés vizsgálata Hallásvizsgálat Fül-, orr- gégészeti vizsgálat Gyemek-ideggyógyászati vizsgálat Neurológiai vizsgálat Gyermekpszichológiai vizsgálat Nevelési Tanácsadó Szakértői Bizottság(ok) Gyermekorvosi vizsgálat Szakorvosi vizsgálatok Fogorvosi, fogszabályozói vizsgálat 3-5 év A vizsgálatot a szülő illetve az óvoda kérheti 5-6 év Beszédszűrés középső csoport végén Beszédszűrés nagycsoport elején Enyhe beszédhibáknál: vizsgálat I Súlyos beszédhibáknál: vizsgálat II. 6-7 év Kontroll beszédszűrés Tanulási zavarok veszélyeztetettség vizsgálata Alsó tagozatos korosztály Tanulási zavar vizsgálata (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia) Nyelvlökéses nyelés vizsgálata Későbbi korban gondot okozó beszédhibák vizsgálata Felső tagozatos korosztály Középiskolás korosztály Beszédalkalmasság szűrés jellegű vizsgálata
a beszédfogyatékosság altípusai A felvétel ideje (életkor) A fogyatékosság típusa, a beszédfogyatékosság altípusai A felvétel ideje (életkor) Az ellátás módja A terápia megnevezése Megkésett/akadályozott beszédfejlődés 3-4 év Ambulanter, Korai gondozás Megkésett beszédfejlődés terápiája (beszédindítás, nyelvi fejlesztés) Enyhe hallássérülés 0 éves kortól (a hallássérülés diagnózisától) Home training Ambulanter kezelés Hallásfejlesztés, hallásnevelés Korai beszédterápia Súlyos beszédhibák (dysphasiák, nyelvi zavarok, enyhe értelmi elmaradáshoz társuló beszédhibák, beszédfogyatékosság) 5-7 év Ambulanter logopédiai terápia (lehetőség szerint intenzív formában: heti 3-5 óra) Beszédterápiák 6-7 év Logopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás (intenzív logopédiai terápia mellett, rendszeres egyéni és kiscsoportos fejlesztés) Beszédterápiák, tanulási zavarok megelőzését célzó terápiák, mozgásterápiák Pöszeség, enyhébb beszédhibák (értelmi elmaradáshoz társuló enyhébb beszédhibák, sajátos nevelési igényű gyermekek beszédhibái) Ambulanter logopédiai terápia (nem intenzív beszédfejlesztés: heti 1-2 óra) Logopédiai terápiák Tanulási zavarok: dyslexia és dysgraphia veszélyeztetettség 6-7év Ambulanter vagy logopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás Dyslexia, dysgraphia prevenció Tanulási zavarok: dyslexia, dysgraphia Alsó és felső tagozatos kor Ambulanter Dyslexia, dysgraphia reedukáció
Adminisztráció Szűrési dokumentáció: kitöltött szűrési lapok füzetbe rendezve Értesítés a szűrés eredményéről: beszédhibások neve, diagnózis Vizsgálati protokoll: vizsgálati lapok (egyénileg tárolva) Tasakok: kezelési terv ajánlások Naplók: forgalmi, kezelési
Minősítés tanév végén és távozáskor Írásbeli minősítés a kezelés végén Írásbeli minősítés tanév végén: további kezelése szükséges A minősítés tartalmazhat bizonyos vizsgálati eredményeket, jelzéseket a tanulási zavar veszélyeztetettségre
Tanulási zavar veszélyeztetettség Szűrést a Szakszolgálat nem végez A logopédus kezeltjei között felméri a tanulási zavar megjelenésének veszélyét: Terápiás javaslatot tesz vagy terápiát kezd Javasolja a logopédiai osztályba való felvételt
Tanulási zavar kezelése Általában volt beszédhibások kezelése, logopédiai terápia folytatása Egyéb, indokolt esetben: nyelvi zavarral összefüggő diszlexia, diszgráfia esetén Vizsgálat végzése A vizsgálat eredményének közlése logopédiai vélemény keretében Terápia megszervezése
Egyéb terápiák Megkésett beszédfejlődés kezelése: az óvoda jelzése vagy a szülő kérése alapján Enyhe hallássérültek beszédfejlesztése Nyelvi zavarok kezelése (SLI) Dadogó csoportok és a mellettük működő szülőcsoport Diszfónia terápia Mozgásfejlesztés
Kísérlet az adminisztráció javítására Az adminisztráció pontosabbá tétele Használhatóbb formák bevezetése A gyermekről összegyűjtött anyag könnyebb kezelése A felesleges adminisztráció csökkentése
Köszönöm a figyelmet!