Intézmény-akkreditáció a felnőttképzésről szóló évi CI. törvény és végrehajtási rendeletei szerint Eger, november 15.
A felnőttképzést szabályozó fontosabb jogszabályok Törvény: évi CI. törvény a felnőttképzésről évi LXXVI. törvény a szakképzésről évi LXXIX. törvény a közoktatásról évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról A felnőttképzési törvény végrehajtási rendeletei: 2/2010. (II. 16.) SZMM rendelet a felnőttképzési tevékenység megkezdésének és folytatásának részletes szabályairól (48/2001. (XII. 29.) OM rendelet helyett) 7/2002. (XII. 6.) FMM rendelet a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációs eljárási díjának mértékéről és felhasználásának szabályairól 123/2007. (V. 31.) Korm. Rendelet a felnőttképzési normatív támogatás részletes szabályairól 22/2004. (II. 16.) Korm. rendelet a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációjának szabályairól 24/2004. (VI.22.) FMM rendelet az akkreditációs eljárás és követelményrendszer részletes szabályairól
Út az intézmény-akkreditációig Bejelentés (nyilvántartásba vétel) Képzési program akkreditációja Akkreditált képzési program megvalósítása Intézmény akkreditáció
Program- akkreditáció Akkreditáltatni csak bejelentett programot lehet - bármely rendszerben! Hol akkreditáltassuk a programot? Pedagógus- továbbképzési rendszer Kulturális szakemberek továbbképzési rendszere Felnőttképzés Különböző eljárások, sztenderdizált adatlapok Kölcsönös elfogadás nem biztosított!
Az „út” idődimenziója Bejelentés Programakkreditáció előkészítés Képzés meghirde- tése, toborzás előkészítés Képzés megvalósítása Intézmény-akkredi- táció benyújtása előkészítés
Kötelező dokumentumok (Fktv. 10/A §) az elméleti tanórán, gyakorlati foglalkozáson, illetve konzultáción vezetett, a képzésben részt vevő felnőtt által aláírt jelenléti íveket, valamint a képzésben résztvevővel esetlegesen elektronikus úton folytatott szakmai felkészítést, ellenőrzést igazoló dokumentumot, a képzésben részt vevő felnőtt Fktv. 28. §-a alapján kezelt személyi adatait, valamint a képzés megkezdéséhez és folytatásához – a résztvevő oldaláról – szükséges feltételek meglétét igazoló eredeti dokumentumokat vagy azoknak a felnőttképzési intézmény által hitelesített másolatait, a felnőttképzési szerződést, a képzési programot, a képzésnek a képzési program szerinti megvalósítását igazoló dokumentumokat, valamint a résztvevők hiányzásait dokumentáló haladási naplót,
Kötelező dokumentumok (Fktv. 10/A §) a képzésben részt vevő felnőttnek a sikeres vizsga letételét, illetve a képzés elvégzését igazoló bizonyítványának (oklevél, tanúsítvány, igazolás stb.) annak kiállítója által hitelesített másolatát, illetve a bizonyítvány átvételéről szóló elismervény eredeti példányát, a képzés megvalósításához szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását szolgáló (alvállalkozói, megbízási, bérleti stb.) szerződések egy eredeti példányát, a 28. § (2) bekezdésében előírt statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését igazoló adatlap eredeti példányát.
Kötelező dokumentumok (24/2004 FMM rendelet szerint) 4.§ (3) Az intézmény a szolgáltatások jegyzékét az információs és ügyfélszolgálati tevékenység ellátására alkalmas irodahelyiségben jól látható helyen köteles elhelyezni. 4.§ (4) Az intézménynek rendelkeznie kell olyan kimutatással, amelyből megállapítható, hogy mely résztvevők, mikor és milyen felnőttképzési szolgáltatást vettek igénybe 5.§ (4) Az intézménynek rendelkeznie kell olyan, a képzési helyszínekről és a programok megvalósításáról szóló naprakész kimutatással, amely tartalmazza a képzési helyszínek pontos címét, a képzések megnevezését, a képzések indításának időpontját, óraszámát és a befejezés idejét. A kimutatást 5 évig kell megőrizni. 6. § A képzési tevékenység megvalósításának tanúsítása érdekében a kérelmező intézménynek – az Fktv.-ben foglaltak mellett – képzésenként dokumentálnia kell: a) a képzésről és a felnőttképzési szolgáltatásokról szóló tájékoztatót, b) a képzés lebonyolításának az oktatók beosztását is tartalmazó ütemtervét.
Kötelező dokumentumok (24/2004 FMM rendelet szerint) 7. § (1) A kérelmező intézménynek rendelkeznie kell a) nyilvánosságra hozott minőségpolitikával b) a tárgyévre szóló minőségcélokkal 7. § (2) Az intézménynek rendelkeznie kell a működési folyamatait meghatározó, dokumentált, bevezetett és fenntartható minőségirányítási rendszerrel 8. § (1) A kérelmező intézménynek rendelkeznie kell az éves működésének értékelésére vonatkozó önértékelési rendszerrel 8. § (4) Az önértékelés alapján az intézménynek a következő évre vonatkozó fejlesztési tervet kell kidolgoznia 9. § (2) A kérelmező intézmény az ügyfélszolgálati és panaszkezelési rendszer leírását a képzésben részt vevők számára hozzáférhetővé teszi. 9. § (3) A kérelmező intézménynek a képzésben részt vevők által bejelentett panaszok kivizsgálásának eredményéről, illetve a megtett intézkedésekről nyilvántartást kell vezetnie.
Személyi, tárgyi feltételek 5. § (1) A kérelmező intézménynél képzési tevékenységért felelős vezetőként, valamint oktatóként az a személy foglalkoztatható, aki az 1. számú mellékletben meghatározott végzettséggel, illetve gyakorlati idővel rendelkezik. (2) A foglalkoztatásra irányuló jogviszony fennállását, valamint az 1. számú mellékletben meghatározott végzettséget az arra vonatkozó dokumentum másolatával igazolni, a gyakorlati időről pedig nyilatkoztatni kell. (3) A kérelmező intézmény képzési helyszíneinek – a képzés jellegétől függően – meg kell felelniük az 1. számú mellékletben meghatározott tárgyi feltételeknek. Képzési helyszínen a képzési program megvalósításának helyszíne értendő.
Egyéb kötelezettségek Fktv. 9. § (2) A felnőttképzést folytató intézmény köteles a nyilvántartásba vételi számát a tevékenysége gyakorlása során használt képzési dokumentációban (jelenléti ív, haladási napló, bizonyítvány stb.), valamint a képzéssel kapcsolatos üzleti dokumentumokon folyamatosan használni, arról ügyfeleit tájékoztatni, tevékenységéről közreadott írott tájékoztatójában, programfüzetében szerepeltetni, és az ügyfelek által jól látható módon kifüggeszteni. 24/ § (1) a tevékenységéről közreadott tájékoztatókban, valamint a tevékenysége gyakorlása során használt képzési dokumentációkban fel kell tüntetnie az akkreditációs lajstromszámát
Intézmény-akkreditációs kérelem összeállítása 1. KÉRELEM nyomtatvány a 24/2004. (VI. 22.) FMM rendelet 2. számú melléklete szerint 2. Az intézmény létesítését igazoló okirat másolata (cégkivonat, vagy bírósági végzés a nyilvántartásba vételről,vagy egyéni vállalkozói igazolvány) 3. Az intézmény képviseletére jogosult személy aláírási címpéldányának másolata 4. Humánerőforrás-terv 5. Minőségpolitika 6. A tárgyévi minőségcélok
Intézmény-akkreditációs kérelem összeállítása 7. A képzési és értékelési folyamat leírása 8. Az intézmény által benyújtott, felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatások folyamatleírása 9. Információs, ügyfélszolgálati és panaszkezelési rendszer leírása 10. A képzésben részt vevők igényeinek feltárását és elégedettségük mérésének, valamint a mérési eredmények képzés-fejlesztésbe történő visszacsatolásának folyamatleírása 11. Az intézmény működési folyamatait meghatározó minőségirányítási rendszer leírása
Intézmény-akkreditációs kérelem összeállítása 12. Önértékelési rendszer leírása és az önértékelés alapján készített fejlesztési terv 13. A képzési helyszíneket és az azokon megvalósított képzéseket tartalmazó, a 24/2004. (VI. 22.) FMM rendelet 5. § (4) bekezdés szerinti naprakész kimutatás másolata 14. Az intézmény tevékenységének a 24/2004. (VI.22.) FMM rendelet 2. számú melléklet szerinti ismertetése. (Személyi és tárgyi feltételek bemutatása a minta adatlap szerint.) 15. Amennyiben a kérelmező intézmény az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény 178. § 32. pontja szerint a köztartozásmentes adatbázis nyilvántartásában nem szerepel, úgy 30 napnál nem régebben kiállított nemleges együttes adóigazolás