Hámoriné Váczy Zsuzsa
Utazó pedagógus A fogalom értelmezése: Az a pedagógus, aki több intézményben, tagintézményben, feladatellátási helyen, többfunkciós intézményben, illetve a közoktatási intézményen túl más, akár közművelődési, egészségügyi stb. intézményben is végez rendszeresen oktatási tevékenységet. Munkáltatója lehet egy intézmény, de több intézménytől is lehet „megbízása” valamely feladatok elvégzésére. Leggyakrabban: gyógypedagógus, szaktanár, fejlesztő pedagógus, nyelvtanár, művésztanár, mentortanár stb.
Nemzetközi áttekintés Hagyományosan utazó pedagógus oktatásra berendezkedett közoktatás- szervezés: - USA, Kanada nagyvárosok, mikrotérségek kisiskolái, - EU-ban a kisebb nyelvcsoportok anyanyelvű oktatása, - korszerű munkaerő-gazdálkodás, hatékonyság és takarékosság jegyében mobil pedagógus szolgáltatás, - célnyelvű vagy második, harmadik nyelv oktatása, - migrációs –interkulturális oktatás - szakoktatás – szakoktatók, kis létszámú, ritka szakmák oktatása
Az utazó pedagógusok szerepe a közoktatásban Kistelepülési iskolákban a közoktatási törvénynek megfelelő felsőfokú végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógusok foglalkoztatása biztosítottá válik Kistérségi és intézményi társulási fenntartók esetén, hatékony munkaerő- gazdálkodás biztosítása Alacsony óraszámú tantárgyakat tanító tanárok esetében a kötelező óraszám teljesítése biztosított (pl. készségtárgyak) A gyermekek, tanulók utaztatása elkerülhető a megfelelő színvonalú oktatás helyben biztosításával, az utazó pedagógus foglalkoztatásával A megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező tanár hiánya pótolható, s az oktatás színvonala is javulhat.
Utazó pedagógus Ausztriában A tanügyi körzetekben a pedagógus körzeti iskolája felelős a pedagógus tanóráinak beosztásáért Az utazó pedagógus a körzeten belül teljesíthet ilyen feladatokat: - hitoktató, -kézműves (gyakorlati) foglalkozás tanár, -tartalék-állományban lévő tanár, -állandó helyettes, - irodalomtanár, szaktanár, akinek a törzsiskolájában túl kevés órája van - gyógypedagógus, stb.
Oktatás több iskolában Igénybevétele különböző típusú iskolákban is lehetséges Pl.: Törzsiskola Hauptschule – 15 óra 6 további óra a Volkschule-ban vagy speciális iskolában Kötelező óraszám = 21 óra
Oktatás több iskolában Útiköltség elszámolása a hónap végén a törzsiskola igazgatóságára (A kilométer mindig a törzsiskolától kiindulva számítandó) Az utazás általában saját gépkocsival történik A hivatalosan megállapított kilométerpénz kerül kifizetésre (jelenleg 0,42 Euro/km)
Utazó pedagógus szolgáltatás Angliában Az oktatók, tanárok munkáltatói lehetnek: Tankerület: vezetés, intézménymenedzsment Intézmény: főállásúak jó része Régiós oktatási, fejlesztési programok Egyéb, oktatással kapcsolatos szektorok (egészségügy, szociális terület, gyerek- és ifjúságvédelem stb.) Közművelődési, kulturális intézmények Igazságügyi intézmények Fentiek közösen
„Utazótanár” szolgáltatások főbb területei Szakoktatók Nyelvtanárok Zenetanárok Művésztanárok Pénzügyi, gazdasági tárgyakat oktatók Idegenforgalom, vendéglátás Gyógypedagógiai szakemberek Esélyegyenlőségi szakemberek Tanulásszervezők Oktatásmenedzsment
Példa: egy intézmény fenntartása és finanszírozása Fenntartó: regionális (önkormányzati) tankerület Finanszírozás (külső): - állami költségvetés - országos programok - pályázati konstrukciók Önálló bevételi források: - külföldi hallgatók - vállalati képzések - egyéb megbízások - tanácsadás - együttműködések
Példa: oktatói ellátottság egy intézményben Állandó, főállású tanár, illetve oktatók száma: kb. 500 Rendszeresen foglalkoztatott félállású, megbízással rendelkező oktatók száma: Alkalmi megbízással rendelkezők száma: kb.500 Utazó (mobil) tanár szolgáltatásban résztvevők száma:
Helyi szerep: a közép- és emelt szintű szakképzés, felnőttképzési igények kielégítése, szabadidős, interszektorális megrendelések Mikrotérségi: szak-és felnőttképzés, nem formális, szabadidős, nyelvi képzés, interkulturális programok, képzések Regionális: felsőoktatás, gazdasági igények, szakirányok szerinti képzés megszervezése, második esély, börtönprogram, tanácsadói tevékenység, Munkaadói igények kielégítése: vezetőképzés, IKT, szakma stb. Nemzetközi tevékenység (önálló kezdeményezés): külföldi tanuló, hallgató Az intézmények főbb szolgáltatási célterületei és feladatai
Példa: Egy többcélú intézmény főbb adatai Tanulók, hallgatók száma: Oktatók, tanárok száma: 1500 Feldatellátási helyek száma: 6 Nem oktatói feladatokat ellátó foglalkoztatottak száma: 1950 Kurzusok száma az elmúlt évben:
Egyéb kurzusok, képzések, oktatási formák az intézményben (népszerűségi sorrendben) Spanyol, francia, német, olasz, japán nyelvoktatás Tanácsadás Tánc Masszázs Művészet Ékszer, becslés Belső építészet-tervezés Főzés ESOL Zene Fényképezés Táplálkozás, életmód Vállalkozás Webdesign Újságírás