A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
MARKETING mesterprogram
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
Vállalati Gazdaságtan
Fogalma, összefüggések
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A marketing piac tartalma
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A nyomdaipar évi teljesítménye a papírkereskedelem tükrében.
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
A vállalkozás környezete
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az értékkategóriák.
A PIAC.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketing I. 2. előadás A vállalat piaca és környezete
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A munkaerőpiac áttekintése
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A marketinginformációs rendszer
Versenyhelyzet- elemzés
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE ÜZLETI KÖRNYEZET 5. előadás 2006/2007. tanév

Az üzlet komplex rendszere VEVŐ ELADÓ PIAC KERESLET KÍNÁLAT FOGYASZTÁS TERMELÉS

A kereslet A továbbfelhasználók, termelő és szolgáltató szervezetek, a viszonteladók, kereskedők (értékesítési csatornák) – B2B A végső vásárló (még nem vevő, már kipróbálta, rendszeresen vásárolja) – B2C Kormányzati vásárlók (állami intézmények, önkormányzatok, stb.) – B2G

A kínálat … mennyisége … minősége A mérlegelt kínálat a termékminőség az ár a csomagolás a kapcsolt szolgáltatások a hozzáférhetőség a kommunikáció, az imázs, a reklám A mérlegelt kínálat

A piac gazdasági, minőségi jellemzői Keresleti piac (az eladók piaca) Kínálati piac (a vevők piaca) Egyensúlyi piac Versenypiac Oligopol piac Duopol piac Monopol piac

A cég környezeti meghatározói A vállalat marketingkörnyezete azokat a külső és belső tényezőket és erőket tartalmazza, amelyek befolyásolják a vállalat képességét a sikeres tranzakciókban, a megcélzott fogyasztókkal való kapcsolat fejlesztésében és megőrzésében.

A vásárlás/üzleti esemény környezeti rendszere A környezet elemei: a szubmikro környzet a mikrokörnyezet a makrokörnyezet

Szubmikro környezet Akik miatt van a vásárlás, akik szükségleteiket akarják kielégíteni az adás-vételi tranzakció, a csere révén megszerzett javakkal (árukkal, termékekkel, szolgáltatásokkal). Az egyének, a háztartások, akik fogyasztanak. Akik az adás-vételi tranzakcióban, a piacon, mint vásárlók jelennek meg. Akik a kereslet hordozói.

A szubmikro környezet jellemzése A fogyasztással, fogyasztási adatokkal Fogyasztási szokások, fogyasztói magatartás A vásárlásokkal, vásárlási adatokkal Vásárlási szokások, vásárlási magatartás A pénzköltéssel, kiadásokkal => jellemző statisztikai mutatók!

Háztartás, a fogyasztás alapegysége A háztartás – mint fogyasztó(k) – a személyek olyan csoportja, akik közös lakásban laknak, jövedelmüket és vagyonukat részben vagy egészben közösen kezelik, a termékek és szolgáltatások bizonyos típusait együtt fogyasztják Háztartások száma hazánkban: 4002 ezer Családok száma: 2869 ezer

Nettó jövedelem alakulása 2004. 2005. I. fév Költségvetési szféra 101,0 eFt 116,0 eFt Versenyszféra 90,8 eFt 96,2 eFt

A háztartások fogyasztása (2003.) Egy lakosra jutó fogyasztás: 1 247 e Ft/év A termékek aránya a fogyasztásban: 53,6 % Szolgáltatások aránya: 46,4 % A háztartások ellátottsága (100 háztartásra): Személygépkocsi 49 Színes televízió 135 Mobiltelefon 116

Mikrokörnyezet A mikrokörnyezet a kínálati oldalon definiálható. A kínálatot megjelenítő vállalatok képviselik. A mikrokörnyezet a vállalat részéről befolyásolható, a vállalat tud változtatni rajta!

A mikrokörnyezet értelmezése A mikrokörnyezet részei a piaci környezet a versenykörnyezet a működési környezet

Az adás-vételi tranzakciók gazdaság-földrajzi környezete A piac elhelyezkedését mutatja meg. Utca, háztömb (Béla király körtér) Kerület, városrész (Újváros) Település, város (Tatabánya) Megye, régió (Komárom-Esztergom megye, KDR) Országrész, ország (Dunántúl, Magyarország) Kontinens rész, földrész (Közép-Európa, Európa) Gazdasági-politikai formáció (Visegrádi társulás, Európai Unió, OECD) Világgazdaság, világkereskedelem

Világgazdasági erőterek Európai Unió (Norvégiával és Svájccal) Észak-Amerika (USA, Kanada) Csendes óceáni térség (Japán, Ausztrália) Oroszország és az utódállamok A kistigrisek (Szingapúr, Tajvan, Dél-Korea, Thaiföld, stb.) Kína

A versenykörnyezet (M. Porter) ÚJ BELÉPŐK VEVŐK IPARÁGI VERSENY SZÁLLÍTÓK HELYETTESÍTŐK

Az iparági versenytársak A verseny ereje függ A vállalati koncentrációtól A piac növekedésétől A termék különbségektől és hasonlóságoktól Kapacitások méretétől, és a ciklikusságtól Az átállási költségektől Kilépési korlátoktól

Helyettesítők versenye A fenyegetettség mértéke függ: Az alternatív lehetőségek számától A lehetőségek költséghatékonyságától A fogyasztók ár- és minőségérzékenységétől Az átállási költségektől

Az új belépők A belépési korlátok: A méretgazdaságosság kérdése A termék különbségek és azonosságok A piacon lévők védettsége, márkaereje A tőkeszükséglet Hozzáférés az olcsó termelési tényezőkhöz Hozzáférés az elosztási csatornákhoz Piacszabályozás

A vevők alkupozíciója Az alkupozíció meghatározói: Kinek fontos: a vevőnek vagy az eladónak A vevők koncentráltak (kevés vevő van) A vásárlás volumene jelentős a szállítónak Sok szállító kínál hasonló terméket Terméktulajdonságok nem egyediek A saját előállítás képessége A vertikális integráció meghatározója a vevő

A szállító alkupozíciója Az alkupozíció meghatározói: Ha a vevőnek fontos a vásárlás Egyedi vásárló nem fontos a szállítónak A szállítók koncentrációja, kevés az alternatíva A helyettesítő lehetőségek száma csekély Magas a vevő átállási költsége A szállító kezében van a vertikális integráció

A verseny jellemzői Horizontális verseny (termékek és márkák versenye) Vertikális verseny (a szükségletek versenye) Közös érdekek, stratégiai szövetségek a versenytársak között

A cég működési környezete Vevők Beszállítók Szolgáltatók Munkaerő Pénzügyi környezet Hatóságok Szomszédok Közvélemény

A beszállítók A nyersanyag szállítók Közszolgáltatók Kooperációs partnerek Segédanyagok, kellékek Információk Fejlesztési eredmények

A szolgáltatók Pénzügyi szolgáltatók Szállítmányozók, fuvarozók Marketing szolgáltatók Menedzsment szolgáltatók Humán szolgáltatók Az outsourcing piac

A munkaerő-piac A munkaerő-piac mérete és jellemzői A munkanélküliség mértéke és szerkezete A munkaerő felkészültsége A munkaerő hozzáférhetősége Munkaerő-piaci intézmények Képzési piac, life long learning Táv-munkavégzés

A pénzpiac Saját tőke kiegészítése (új tőke bevonása, hitelek, támogatások) A tőzsde, ill. a vállalkozás eladása, fúziók Bankrendszer, hitelforrások Egyéb külső források, hazai és európai uniós pályázati lehetőségek Biztosítási piac

A hatóságok Állami szervek Önkormányzati szervek Szakhatóságok: ÁNTSZ, Tűzoltóság, Munkavédelmi Felügyelőség, Fogyasztóvédelmi Felügyelet, stb. Kvázi hatóságok (pl. kamarák) Regionális szervezetek, statisztikai régiók

A szomszédok A telephely közelében lakók és a helyi környezet

A közvélemény A sajtó A véleményformálók Oktatási és kutatási intézmények Támogatottak és szponzoráltak A saját munkatársak

Köszönöm a figyelmet! Következő óra: A budapesti tagozaton: november 6. Tatabányán: november 8.