Kompetencia-konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Matematika kompetencia
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
INNOVÁCIÓ? az óvodapedagógiában
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Matematika kompetenciaterület
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A B típusú programcsomagok alkalmazása
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Tudásszintek, a PISA-mérések filozófiája VIZSGAANYAG ELTE PPK 2013
Kompetencia alapú képzés  Képességek, kézségek fejlesztése  9.C Közlekedési osztály  9.D Informatikai osztály.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia mérések elemzések
Harmadik matematikakönyvem
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
„C” típusú programcsomag bevezetése
Matematika Kompetenciaterület
Különféle reprezentációk alkalmazása a matematikatanítás során
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A képzés menetrendje 45 és 90 perces blokkok, 15’ szünetekkel.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Mérés, mértékegység, átváltás
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZFP II Kompetenciamérés
magyar nyelv és irodalom
Gimnáziumi statisztika
Előadás másolata:

Kompetencia-konferencia 2007.09.19. A matematikai-logikai kompetenciák kereszttantervi fejlesztése Vargáné Ölyüs Andrea szaktanácsadó

KOMPETENCIA TUDÁS+ KÉPESSÉGEK + ATTITŰDÖK ALKALMAZÁS ISMERETBE ÁGYAZOTT KÉPESSÉGFEJLESZTÉS REÁLIS TANANYAGMENNYISÉG TANULÓKÖZPONTÚ,DIFFERENCIÁLT MÓDSZERTAN TEVÉKENY TANULÓI MAGATARTÁS

A matematikai kompetencia készség- és képesség-komponensei Készségek Gondolkodási képességek Kommunikációs képességek Tudásszerző képességek Tanulási képességek számlálás számolás mennyiségi következtetés becslés, mérés mértékegység-váltás szövegesfeladat-megoldás rendszerezés kombinativitás deduktív következtetés induktív következtetés valószínűségi következtetés érvelés, bizonyítás relációszókincs szövegértés, szövegértelmezés térlátás, térbeli viszonyok ábrázolás, prezentáció probléma-érzékenység probléma-reprezentáció eredetiség, kreativitás probléma-megoldás metakogníció figyelem rész-egész észlelés emlékezet feladattartás feladatmegoldási sebesség

A matematikai kompetencia fejlesztése Direkt, tartalomba integrált fejlesztés a matematika tantárgy tanóráin más tantárgyak tanóráin tanórán kívüli foglalkozásokon Kritérium-orientált fejlesztés a kritikus készségek esetében differenciált feladatrendszerrel az optimális fejlettség eléréséig

Mikor és kiket fejlesszünk így? amikor a készség, képesség fejlődése intenzív akik még nem érték el az optimális fejlettséget Mely tárgyakban és milyen intenzitással? amelyek anyagába beilleszthetők a feladatok inkább kevés feladattal, de minél gyakrabban

A matematikai kompetencia fejlesztésére javasolt szakaszok és tantárgyak KÉSZSÉG, KÉPESSÉG SZAKASZ TANTÁRGY Számlálás Számolás 1-4. ének-zene, technika, természetismeret,testnevelés Mennyiségi köv Valószínűségiköv 5-12. ének-zene, technika, természetismeret, testnevelés biológia, fizika, földrajz, kémia, történelem Becslés, mérés Mértékegység-váltás technika, természetismeret, testnevelés Szövegesfeladat-megoldás Problémamegoldás technika, természetismeret Rendszerezés Kombinativitás magyar, technika, természetismeret biológia, fizika, földrajz, kémia, magyar, történelem Deduktív következtetés Induktív következtetés

A modulok beépítése az adott tantárgy tantervébe A modulok a tantervhez igazodva készülnek . A szaktanárnak nem kell feláldoznia egyetlen tanóráját sem! A szakóra ismeretanyagának speciális feldolgozásáról van szó. A feldolgozás módja a matematikai kompetencia fejlesztésére fókuszál. A modulleírásokban az adott ismeretanyagra építve lépésről lépésre követhetők a képességfejlesztés lehetséges fázisai.

Rendszerező képesség „ Meglévő tudásból új tudást hoz létre.” (Nagy) Dolgok és viszonyaik felismerésével és rendszerezésével foglalkozik.

Példafeladat a sorképző osztályozásra: Írd be a pontsorokra az átfogó fogalmak alá besorolt SZILVAFÁT a megfelelő sorrendben! FA, SZILVAFA, ÉLŐLÉNY, NÖVÉNY 1) ÉLŐLÉNY 2)NÖVÉNY 3)FA 4)SZILVAFA

Kombinatív képesség Megfelelő gondolkodási műveletek, halmazképzési algoritmusok konkrét tartalmakon való alkalmazása

Példafeladat a Descartes-szorzat képzésére: repülőgépek tankok M T S T-34 J Repülőgépek támadják a harckocsik mellet harcoló gyalogos katonákat. Milyen támadások fordulhattak elő? Írd le az összes lehetséges párosítást! Csak a kiemelt kezdőbetűket használd! német Messerscmit német Tigris angol Spitfire amerikai Shermann szovjet JAK szovjet T-34

Induktív következtetés Alapja a szabályfelismerés, szabályalkotás, szabályalkalmazás

Példafeladat az átkódolásra: Írd be a pontsorra a megfelelő mondatokat! Holnap kirándulunk. Földrajzversenyre megyek. Holnap kiránduljunk? Bárcsak holnap kirándulhatnánk! Kiránduljunk holnap! Ó, holnap kirándulunk! Földrajzversenyre menjek? Bárcsak mehetnék a földrajzversenyre! Menjek a földrajzversenyre! Jaj, földrajzversenyre megyek!

Deduktív következtetés Alapja a klasszikus kijelentéslogika alapvető egy- és kétváltozós műveletei másrészt az ezek felhasználásával alkotható legegyszerűbb kétpremisszás következtetési sémák

Példafeladat feltételképzésre: HA SZÖVETSÉGES HATALMAK ÁTÁLLÍTJÁK GAZDASÁGUKAT HADIGAZDASÁGRA, AKKOR NŐ A HADIFEGYVEREK SZÁMA. Pisti ezt olvasta egy történelmi tanulmányban. Később különböző újságokban más-más mondatokat olvasott az állításról. Az alábbi lehetőségek közül karikázd be azoknak a betűjelét, amelyek esetén a nagybetűs kijelentés igaz! Húzd át azokét, amelyek esetén a nagybetűs kijelentés hamis! A) A szövetséges hatalmak átállítják gazdaságukat hadigazdaságra. Nő a hadifegyverek száma. B) A szövetséges hatalmak nem állítják át gazdaságukat hadigazdaságra. Nő a hadifegyverek száma. C) A szövetséges hatalmak nem állítják át gazdaságukat hadigazdaságra. Nem nő a hadifegyverek száma. D) A szövetséges hatalmak átállítják gazdaságukat hadigazdaságra. Nem nő a hadifegyverek száma. X

Várt eredmények A diákok gondolkodási képességei fejlődnek. A matematikai kompetencia fejlesztés nem kapcsolódik csak a matematika órákhoz, így a megszerzett képességek sokoldalú alkalmazása jön létre. A szaktanárok megtanulják a matematikai kompetencia fejlesztésének módszereit, és alkalmazni fogják a modulon túli órákon is.

Köszönöm a figyelmet! Vargáné Ölyüs Andrea