Üdvözlök mindenkit!
Ki leszek én? Művészeti Önismereti Komplex Tehetséggondozó Projekt Komplex táncművészeti személyiségfejlesztő program
Tehetség - Személyiség A személyiség szerkezete Kelemen László szerint: 1. A személyiség testi tulajdonságai: - dinamikus ( változásban megnyilvánuló) - statikus (az adott korra jellemzőkben megnyilvánuló) 2. A személyiség tartalma: - érdeklődés, ismeret, készség 3. A személyiség képességei: - értelmi, érzelmi, akarati 4, A személyiség viszonyulásai: - társakhoz, munkához, tanuláshoz, önmagához átlag feletti általános képességek, átlagot meghaladó speciális képességek, kreativitás, feladat iránti elkötelezettség. Czeizel – féle tehetségmodell
Célok - feladatok Konkrét cél: A szakirányban továbbtanulni kívánó tanulók segítése a sikeres felvételihez szükséges felkészülésben. Felvételi követelmények: Különböző tánctípusok improvizált formában történ bemutatása az alábbi csoportosítás alapján – KRETAIVITÁS A tánckészségek és képességek vizsgálata (ritmusérzék, muzikalitás, fizikai adottságok) – ÁTLAG FELETTI SPECIÁLIS KÉPESSÉGEK Témakörök a felvételiz földrajzi, etnikai és táncelméleti tájékozottságának felmérésére – ÁTLAG FELETTI ÁLTALÁNOS KÉP. Beszélgetés a magyar néptánc mai kultúránkban elfoglalt helyéről és szerepéről – FELADAT IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉG
„Előre csak előre, lássuk mi lesz belőle!” Diagnosztizálás – 4 óra Miért? 12-13 év után speciális szervezeti forma szükséges! Pl. kurzusok, spec. osztály, mentorok, fakultáció, stb.. Mit? Improvizációs képesség – „Székfoglaló” Ritmusérzék, muzikalitás, fizikai adottságok – „Székpróba” Földrajzi, etnikai és táncelméleti tájékozottság – „Székfoglaló” A magyar néptánc kultúránkban elfoglalt helyéről – „Törvényszék”
„Vess figurát olyan cifrát, hogy a sarkad hányjon szikrát!” Tánctechnikai fejlesztés (10 óra) – „Luca széke” Rendgyakorlatok, ritmusgyakorlatok, tempógyakorlatok Gimnasztikai gyakorlatok - előkészítő gyakorlatok + terápiás gyakorlatok Légző gyakorlatok – helyes légzéstechnika = mozgással összekötött + a vitálkapacitás növelésére Tartásgyakorlatok - a törzs statikájának és dinamikájának összhangja miatt A pszichomotoros funkciók fejlesztésére (észlelési, a tér-tájékozódási, mozgásszervezési, koordinációs, egyensúlyozási készségek, képességek fejlesztése)
„Tiszán innen, Dunán túl…” 2. Az improvizációs képesség fejlesztése (14 óra) – „Székfoglaló” Szóló és páros formákban Folyamatos ismétlés - Táncrendek „Lakberendező” dalok gyűjtése, tanulása – Megengedje Szék városa…, Kisszék kell a lába alá…, Erdő, erdő, erdő, marosszéki… stb.…
„…Szülőföldem te szép Magyarország…” 3. A földrajzi, etnikai és táncelméleti tájékozottság fejlesztése (6 óra) – „Székcsere” Önálló ismeretszerzés módszerével - dúsítás Improvizáció módszerével - „Felvételi játék” Alkotó tevékenység – „Széktabló”
„Ha te tudnád, amit én…” 4. Néptánc a kultúránkban – 4 óra „Trónfosztás” Önálló felkészülés alapján kérdezz-felelek játék.
„Indulj el egy úton…” 5. Projektértékelés - 2 óra „Kukorica Jancsi – János vitéz – Tündérország fejedelme” Önvallomások (célok, feladatok, eszközök) A projekt során készült tablók kiállítása Időkapszula
Köszönöm a figyelmet! Pedagógus, néptánc pedagógus, etnográfus, koreográfus, szakértő, a Magyar Táncművészeti Főiskola tanára, a Művészeti Középiskola Táncművészeti tagozatának vezetője, bujka@freemail.hu