Hogyan vigyük be a valóságot a biológia és a kémia tanításába? Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Dr. Kovácsné Dr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Értékelés a pedagógiában
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
DARUS a gyermekekért.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Hogyan vigyük be a valóságot a biológia és a kémia tanításába? Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Dr. Kovácsné Dr. Csányi Csilla meghívására Arany János Gimnázium március 24. Oláh Zsuzsa

20 év telt el a rendszerváltás óta NAT 1995, NAT 2003 kétszintű érettségi 2005 kerettantervek, kulcskompetenciák PISA-mérések, országos kompetenciamérések a tantárgyak óraszáma csökkent, nyelv, IKT kell a tanárok óraszáma nőtt, a szülőké csökkent

László Ervin

Jacques Delors, Hankiss Elemér: Alternatív jövők Diadalmas piacok Száz virág Kölcsönös felelősségek Alkotó társadalmak Zaklatott szomszédságok Alvajárás

Richard Dawkins: Evolúciósan stabil stratégia (ESS) 50 pont a győzelem, 0 pont a vereség, -100 pont a súlyos sebesülés,- 10 pont az időpocsékolás galamb-galambhéja-héja 50 pont a győztesnek -10 pont az idővesztésért -100 pont a súlyos sérülésért átlagosan +15 pontátlagosan -25 pont galambok és 1 héjahéják és 1 galamb 1 héja nyeresége +501 galamb nyeresége 0 pont (mindig veszít, de nem sérül) ESS galamb : héja = 5 : 7

Az oktatással kapcsolatos társadalmi elvárások régen: ma: írás, olvasás, számolásírás, olvasás, számolás, idegen nyelv, szám.tech. tények, adatok, szabályok képességek, kompetenciák a tudásátadás egyszeri élethosszig tartó tanulás homogén csoportokban heterogén csoportokban frontális módszerrelváltozatos módszerekkel

Az iskola kudarcai a gyerekek, a szülők, a tanárok kudarcai. Nem butább a gyerek, nem felkészületlenebb a pedagógus, csak változik a világ.

„ Hajt az idő gyorsan - rendes útján eljár - Ha felülünk, felvesz, ha maradunk, nem vár. ” (Arany János)

MIT?a cél HOGYAN? a mód tanítástananyag képességfejlesztésmódszertan neveléserkölcs érdekesenszemélyiség

TANANYAG megszabja a kerettanterv, az érettségi követelmény, a vizsgák, a versenyek tanulmányaink, tanítási gyakorlatunk véleményünk arról, hogy a gyereknek mi szükséges amit a szakma újonnan felfedez

Új ismeretek új vizsgálómódszerek: CT, MRI rendszertan új orvosi lehetőségek: mesterséges megtermékenyítés plasztikai sebészet csontpótlások a struktúrát (fiókokat) ki kell alakítani, hogy legyen hova tenni a leendő újat!

A tudást mindenki csak saját maga tudja megszerezni! „A tanítás csak «bifláztató oktatás», ha fiataljainkat kész halkonzervvel akarjuk etetni, ahelyett, hogy megtanítanánk nekik a sikeres halászás fortélyait.” (Koch Sándor)

MIT?a cél HOGYAN? a mód tanítástananyag képességfejlesztésmódszertan nevelésszemélyiség érdekesenstílus

Kulcskompetenciák tudás – képesség – attitűd (TKA) helyett attitűd – képesség – tudás (AKT) A kompetencia ismeretek és attitűdök összessége, amely a tanulás képességét és módszereit is tartalmazza. • anyanyelvi, idegen nyelvi, IKT • matematikai • természettudományi és technológiai • kulturális tudatosság • tanulási képességek (metatudás) • személyközi és állampolgári (szociális)

Konstruktív pedagógia Nahalka István: a Földről alkotott kép fejlődése a tévképzetek feltárása

Az ismeretek, fogalmak kialakítása Ismeretrendszer: fogalmi hálózat a pontok száma és a kapcsolatok gazdagsága jellemzi (Ha gyenge a kapcsolat - nem idézhető fel az ismeret.) Tanulás: a fogalmi háló gazdagodása, új kapcsolatok kialakulása. Lépései: a fogalom kialakítása (definíció) a kapcsolatok kialakítása (hálóépítés) a kapcsolatok begyakorlása (ismétlés) Maradandó ismeret = képességjellegűvé válik.

Tanulásszervezési formák OKI PTK obszervációs kutatás (2001. Kerber Zoltán és munkatársai) A minta nagysága: 2185 pedagógus

előnyea leggyorsabb olcsó az együttes haladás illúzióját kelti ezt tapasztaltuk mi is diákként a tanár a főszereplő kényelmes hátrányaa gyerek unatkozik, rendetlenkedik azoknak jó, akik akarnak és tudnak haladni Frontális módszer

gondolkodtatás, problémamegoldás, ahá-élmény (PBL: problémaalapú tanulás, nem alkalmazás!) ebben a magyarok jók (angol: elmélet, francia: fogalmak, német: adat) a problémaérzékenység célirányosan megszűrt és csoportosított tényekkel és fogalmakkal fejleszthető jól a gondolkodási típus ismert-e a probléma ismert-e a megoldás menete ismert-e a megoldás reproduktív ++– produktív +–– stratégiai ––– Problémamegoldás

A tanulók tanulási stílusai Konvergáló: erőssége, ahol csupán egyetlen válasz van Divergáló: a konkrét helyzetet számos nézőpontból szemléli Asszimiláló: fő ereje az elméleti modellek kidolgozása Akkomodátor: akkor tűnik ki, amikor az elmélet és a terv nem vág egybe a tényekkel, rugalmasan alkalmazkodik Aktivista: a gyors ütemű és sok különböző tevékenység Reflektáló: jó az adatgyűjtésben, alapos az elemzésben, megfontolt a következtetéseiben Teorista: szereti a koncepciókat, a modelleket, a teóriákat, a rendszereket Pragmatista: a felmerült téma és a saját pozíciója közötti kapcsolatot keresi Kojanitz 2006

Aktív tanulás – ez a jövő valósága! a tanulók maguk alakíthassák saját tanulásukat, bizonyos esetekben dönthessenek arról, hogy mit és hogyan akarnak tanulni érdeklődésüknek és ambícióiknak megfelelően határozzák meg a tanulási céljaikat hátrányaikevesebb ismeretet lehet így feldolgozni a felkészülés időigényesebb nagy tanulócsoport esetén nehezebb nincsenek meg hozzá a megfelelő eszközök kockázatos Kojanitz 2006

Együttműködés A csoportmunkát irányítani és koordinálni A megfelelő munkahelyeket kialakítani A tanuláshoz szükséges ismeretforrásokat megadni Gyakoroltatással megtanítani a tanulókat az együttműködésre Lehetőséget teremteni arra, hogy a tanulók megbeszélhessék és megvitathassák egymással a véleményüket, megoldásaikat Lehetőséget adni arra, hogy a tanulók az osztálytermen és az iskola falain kívül is kapcsolatba kerülhessenek másokkal Kojanitz, 2006

előnyefejleszti a gondolkodást alakítja a közösséget árnyalja a személyek közötti kapcsolatot formálja a tanulók attitűdjét javítja a kommunikációs készséget hátránya időigényes témájatananyaghoz kötött vagy aktuális feltételelogikai: egymás érveire reagáljanak morális: csak igaznak gondoltat mondják intellektuális: nyitottak legyenek a másikra a tanár szerepe a vitában valós problémát generáljon őrködjön a megfelelő stíluson keveset szerepeljen véleményt csak indokolt esetben nyilvánítson Vita

előnyemotiváló élményszerű életközelbe hozza a jelenségeket fejleszti az empátiát hátrányaelőkészítése időigényes lebonyolítása időigényes formáiországgyűlés, közmeghallgatás, lakossági fórum, per, családi szituáció, reklám, média, animizmus a szituáció vázolása a szerepek elosztása az adatgyűjtés segítése szerepet is vállalhat A végén kérjen kompromisszumot! a tanár feladata a szerepjátékban a szituáció vázolása a szerepek elosztása az adatgyűjtés segítése szerepet is vállalhat A végén kérjen kompromisszumot! Szerepjáték

totó, fajfelismerés keresztrejtvény tudáskártyák pl. fogalmak tanulására, táblázatok cellái táblajátékok előre elkészített táblával vagy kérdéssorokkal táblás amőba lehet előre kérdéssor, de a tanár is kérdezhet Játékok A B C D E

a kísérlet motiváló az egyszerű kísérlet is kísérlet egy kísérlet többször is előkerülhet minél több mozzanatot végezzen a gyerek egyszerű, könnyen kivitelezhető, nem eszközigényes kísérletek (csempe-, cseppreakciók) a háztartásban előforduló anyagok használata otthoni tanulói megfigyelések, vizsgálatok más tantárgyakkal közös projektmunka Kísérlet

szövegtorpedó  értem, tudom ! értem, de új, tanulandó ? nem értem, rá kell kérdezni, utána kell nézni PQRST-technika preview = áttekintés question = kérdések megfogalmazása read = elolvasás, megtanulás self-recitation = felmondás test = ellenőrzés Tanulássegítők

Alkalmazások  Táblázatok, hajtogatások  Felosztások (fagráfok )  Folyamatábrák (folyamatláncok)  Halmazokba csoportosítások (Venn-diagramok)  Evolúciós „lépcsők” (sorozatok)  Felsorolások  Rész-egész kapcsolat ábrázolása  Pókháló ábra  Hálózatok Nagy Lászlóné, Szeged

 Szóeredet-magyarázat, gyűjtés (pl. bio-)  Idővonal (pl. tudósok kora, életútja)  Albumkészítés, képregény, tabló  Videofelvétel (pl. állat viselkedése)  Interjú (pl. akvaristával)  Modellezés (pl. ökoszisztéma), szimuláció (pl. genetika)  Portfólió (pl. képek gyűjtése valamilyen szempont szerint, az osztály egyberakja)  Projekt (egy téma körüljárása, több csoport több szempontot vizsgálhat, végül összefésülik)  Kísérlet tervezése, megvalósítása

Egyszerűbb módszerek szoktatás, rendszer elvi kérdések valósághoz kapcsolás vázlatírás ismeretek rendezése képhez kötés szóbeliség

Valóban szükséges a módszerek reformja! Váltogassuk a tevékenységeket! Vonjuk be tanulóinkat érzelmileg is! Legyen minden rendszeres, kiszámítható, nyugodt! Legyen diákjainknak sikerélménye! Dicsérjünk sokat, nekünk is jobb! Keressük a nekünk legmegfelelőbb módszereket! Bátran haladjunk lassan, az is gyors!

„A jövő iskolája inkább olyan benyomást kelt, mint a realista színpad, a néző azt hiszi, egy darab valóságos életet lesett meg,... s csak fokról fokra jön rá, hogy ezt az életdarabot magasabb cél szerint választották és preparálták ki.” „A jövő iskolája inkább olyan benyomást kelt, mint a realista színpad, a néző azt hiszi, egy darab valóságos életet lesett meg,... s csak fokról fokra jön rá, hogy ezt az életdarabot magasabb cél szerint választották és preparálták ki.” Németh László Németh László

MIT?a cél HOGYAN? a mód tanítástananyag képességfejlesztésmódszertan nevelésszemélyiség érdekesenstílus

• a média által közvetített erőszakos, negatív minták • a szülői együttműködés hiánya • a társadalom értékválsága, zűrzavara Értékválság – nevelési válság

• segítő szakmák: kiégés (burning out) • sok egyéb magánéleti feladat • az óraszám megnőtt, az iskolában töltött idő nőtt, az adminisztráció nőtt, frusztrálttá vált a tanár • 18 éves korig tanköteles a gyerek • integrált az oktatás Ki tanít?

Gallup Intézet kutatása TELJES CSOPORT ÉS A KIVÁLÓ TANÁROK ERŐSSÉGEINEK KÜLÖNBSÉGE ERŐSSÉG SZÁZALÉKOS MEGOSZLÁS Kiváló pedagógus 16 fő Teljes minta 339 fő KÜLÖNB- SÉG Meggyőződéses3819 Cselekvő25619 Összefüggést kereső Tanulni vágyó Megegyezést kereső62014 Jövőorientált Felelősségteljes Óvatos61812 Kiválóságra törekvő Magabiztos011

Kinek tanítunk? •akivel otthon nem foglalkoznak •aki naphosszat tévét néz •aki sok hangos zenét hallgat •aki túlingerelt •aki ebéd helyett hamburgert eszik, kólát iszik •aki naponta 150 reklámot hall és néz •akinek csak a pénz a fontos •aki úgy látja, hogy nem a tanulástól lesz gazdag

•ismereteik hiányosak •túlingereltek és motiválatlanok •igyekeznek megfelelni ADOTTSÁG 5 pásztorkutya tereli a 125 birkából álló nyájat. Hány éves a juhász? 25 éves, mert = 130, az túl sok, 125 – 5 = 120, az is túl sok, 125 : 5 = 25, az lesz a jó. A osztályos diákok 12%-a megoldotta!!!

NEVELÉS ez az igazi célunk – az elfogadáshoz kell a jó tanárság a tanár a személyiségével nevel nem mindenkire tudunk egyformán hatni a gyerek a munka tárgya! életbölcsességek, személyiségfejlesztés hogyan éljen, hogyan szemlélje e zavaros világot pszichés betegségek: függőségek, bulémia-anorexia megjelenés: tetoválás, haj ADJUNK CÉLT!

...mi tulajdonképpen az iskola, mi az iskolának a célja és hivatása. Engedjék meg, hogy mint egyetemi tanár ezt a kérdést a hozzám legközelebb álló intézmény, az egyetem példáján világítsam meg,... Az egyetem, mint minden iskola, tanítványaival két dolgot tehet: taníthatja és nevelheti őket. Szent-Györgyi Albert 1930

MIT?a cél HOGYAN? a mód tanítástananyag képességfejlesztésmódszertan nevelésszemélyiség érdekesenstílus

STÍLUS érdekességek: nem kell kikérdezni, lehessen róla otthon beszélgetni, képek, képek a tananyag sorrendje – növénytan tavaszra, etológia karácsonyra vagy év végére a tanár érdekes személyiség legyen, gyűjtse a poénokat használjuk a humort a feszültségoldásra JOBB KÖZÉRZET AZ ÓRÁN!

Úgy kell belefogni valamibe, hogy abbahagyjuk a fecsegést, és cselekszünk. Walt Disney.

Köszönöm a figyelmet!