Készítette: Sámson Tímea főiskolai tanársegéd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
Gyermekvédelmi alapellátás
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Tanévkezdő értekezlet
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Alkoholizmus.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi napközi.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Tarsoly Edéné SzocioNet DDRMHSZK Gyermekjóléti Csoport
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kriminálpszichológia
Támogatott döntéshozatal
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Erőszak a családban.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Családtámogató ellátások
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Család – és Gyermekjóléti Központ
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Készítette: Sámson Tímea főiskolai tanársegéd GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM Készítette: Sámson Tímea főiskolai tanársegéd

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1711. I. József tutorokat nevezett ki 1715. évi LXVIII. törvénycikk árvaszékek létrehozása 1729-es (III. Károly) rendelet szerint, „minden község köteles saját szegényeiről és árváiról gondoskodni.” 1741. Nemcsó első árvaház 1749. Kőszeg újabb árvaház

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1824. Brunswick Teréz első óvoda 1837. Festetics Leó birtokán első kisdedóvóképző 1839. Schöpf-Mérei Ágost gyermekkórházat szervez 1877. XX. törvénycikk gyámság kérdéséről 1889. Gyermekvédő Egyesület 1898. Betegápolási Alap

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1901. Széll Kálmán I. Gyermekvédelmi törvény 1913. fiatalkorúak bírósága 1915. Madzser József Stefánia Szövetség (anya - csecsemővédelem) 1925. erkölcsi elhagyatottság fogalmának bevezetése 1925. Zöldkereszt Egyesület a komplex segítés és a szociális munka máig használható modellje

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1930-ig alapvető probléma, hogy koncepció nélküli a gyermekvédelem 1945. Nemzeti Segély Országos Hálózata 1945. községi szociálpolitikai bizottságok létrehozása 1945. a megyeszékhelyeken törvényhatósági bizottságokat hoztak létre 1948-ban fogalmazták újra a gyermekvédelem kereteit

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1950. I. tv. a gyámhatósági feladatokat a tanácsok látták el 1952. évi IV. tv. (Családjogi törvény) eltörölte az ,,elhagyott gyermek” fogalmat és az „állami gondozott” elnevezést vezette be 1954. átfogó gyermekvédelmi rendszer létrehozása 1957. Fóti Gyermekváros

I. A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM RÖVID TÖRTÉNETE 1968. Nevelési Tanácsadók megjelenése 1969-70. védő-óvó intézkedések rendszere 1986. Családsegítő Központok létrehozása 1997. XXXI. tv. a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

II. A GYERMEKVÉDELEM FOGALMÁNAK MEGHATÁROZÁSA A GYERMEKVÉDELEM FOGALMA: A gyermekvédelem elméleti megközelítésben történeti-társadalmi meghatározottságú és szerveződésű összetett segítő tevékenység, amely arra irányul, hogy az adott társadalom gyermek- és ifjúsági korúnak tekintett népessége kielégíthesse az élete fenntartásához és társadalmi érvényesüléséhez nélkülözhetetlen szükségleteit.

A GYERMEKVÉDELEM FOGALMA: Olyan szervezett beavatkozási módokat (intézményeket, foglalkozásokat, módszereket) sorolunk ide, amelyek ezeket a szükségletkielégítő funkciókat a családon belül vagy azon kívül segítik, támogatják, zavar esetén korrigálják, helyreállítják vagy ezek eredménytelensége esetén átveszik.

A GYERMEKVÉDELEM FOGALMA: A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerült gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.

III. A GYERMEKEK VÉDELMÉNEK RENDSZERE ÁLTALÁNOS GYERMEKVÉDELEM A gyermekvédelem hatáskörébe –tágabb értelemben- lényegében beletartozik a gyermek születésétől felnőtté válásig minden, ami az ő érdekében vele és körülötte, a családban, az óvodában, az iskolában, a munkahelyen, a társadalom bármely területén történik.

ÁLTALÁNOS GYERMEKVÉDELEM TERÜLETEI Terhesség előtti genetikai vizsgálat Magzatvédő vitamin A várandóság alatti egészségügyi vizsgálat A várandós anya és a gyógyszerek A várandós anya és a táplálkozás A várandós anya és a stressz

ÁLTALÁNOS GYERMEKVÉDELEM TERÜLETEI A szülés szakszerűsége és az anya-gyermek találkozása A villanófény-emlék A gyermek testi-lelki gondozása A gyermek iskoláztatása Az iskolai tantárgyak ismeretanyaga

A GYERMEKEK VÉDELEMÉNEK RENDSZERE pénzbeli ellátások személyes gondoskodást nyújtó ellátások gyermekvédelmi gondoskodás körébe tartozó hatósági intézkedések javítóintézeti nevelés

PÉNZBELI ELLÁTÁSOK rendszeres gyermekvédelmi támogatás rendkívüli gyermekvédelmi támogatás otthonteremtési támogatás gyermektartásdíj megelőlegezése (a rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is adhatóak pl. étkeztetés, ingyenes tankönyv, utazási térítés)

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK GYERMEKJÓLÉTI ALAPELLÁTÁS gyermekjóléti szolgáltatás: szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a veszélyeztetettség megelőzését, ha kell megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK GYERMEKJÓLÉTI ALAPELLÁTÁS gyermekek napközbeni ellátása: bölcsőde családi napközi házi gyermekfelügyelet

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK GYERMEKJÓLÉTI ALAPELLÁTÁS gyermekek átmeneti gondozása: helyettes szülő gyermekek átmeneti otthona családok átmeneti otthona átmeneti házi gondozás ideiglenes gondozás: otthonról szökött gyerekeknek nyújt átmeneti gondozást, védettséget

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK GYERMEKVÉDELMI SZAKELLÁTÁS otthont nyújtó ellátás nevelőszülő; hivatásos nevelőszülő; speciális nevelőszülő gyermekotthon; speciális gyermekotthon; lakásotthon; utógondozó otthon

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK GYERMEKVÉDELMI SZAKELLÁTÁS területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás ideiglenes hatállyal beutalt gyermekeket fogad be vizsgálati csoport elhelyezési csoport nevelőszülői tanácsadók örökbefogadási eljárásokban vesz részt gyámi tanácsadás

A GYERMEKVÉDELMI GONDOSKODÁS KÖRÉBE TARTOZÓ HATÓSÁGI INTÉZKEDÉSEK jegyzői hatáskör: védelembe vétel ideiglenes hatályú elhelyezés gyámhivatali hatáskör: ideiglenes hatályú elhelyezés utógondozás elrendelése családba fogadás utógondozói ellátás elrendelése átmeneti nevelésbe vétel tartós nevelésbe vétel nevelési felügyelet elrendelése örökbefogadás

JAVÍTÓINTÉZETI NEVELÉS olyan intézmény, ahol a bűncselekmény elkövetése miatt elítélt fiatalok speciális képzésben, terápiában és oktatásban részesülnek célja, hogy a bűncselekményt elkövetett fiatalt olyan pedagógiai program alapján működő intézményben helyezze el, amely segíti a közösségbe való be- és visszailleszkedést, és amely elkerülhetővé teszi az újabb bűncselekmények elkövetését. a javítóintézeti nevelés nem von maga után büntetett előéletet a javítóintézeti nevelés 14 éves kortól alkalmazható

FIATALKORÚAK PÁRTFOGÓI FELÜGYELETE Pártfogó: pártfogó felügyelet hatálya alatt álló, vagy börtönből szabadult elítélt számára segítséget nyújtó szakember ellátja a fiatalkorú bűnelkövetők -bíróság vagy ügyészség által elrendelt- felügyeletét feladata a pártfogolt ellenőrzése és segítése

FIATALKORÚAK PÁRTFOGÓI FELÜGYELETE Pártfogó felügyelet: fiatalkorú pártfogolt az, aki a bűncselekmény elkövetésekor még nem töltötte be a 18. életévét feladata a segítségnyújtás és a magatartási szabályok betartásának ellenőrzése célja, hogy a fiatal tartózkodjon a további bűncselekmények elkövetésétől, és a társadalom hasznos tagjává váljon

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT FELADATA a gyermekek védelme helyi ellátórendszerének kiépítése és működtetése a területén lakó gyermekek ellátásának megszervezése Ennek megfelelően biztosítja: a személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében: a gyermekjóléti szolgáltatást, a gyermekek napközbeni ellátását, a gyermekek átmeneti gondozását,

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT FELADATA a rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást Lakosságszám arányában: 10 ezernél több lakos esetén- bölcsődét 20 ezernél több lakos esetén – az előzőt és gyermekek átmeneti otthonát

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT FELADATA 30 ezernél több lakos esetén- az előzőeket és családok átmeneti otthonát, 40 ezernél több lakos esetén- az előzőeket és gyermekjóléti központot köteles működtetni. (2005. július 1-jén lép hatályba)

A MEGYEI, MEGYEI JOGÚ VÁROSI, FŐVÁROSI ÖNKORMÁNYZATOK FELADATA A szakellátás keretébe tartozó otthont nyújtó ellátás utógondozói ellátás illetőleg a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás megszervezése

KAPCSOLÓDÓ FELADATOK ELLÁTÓI (az alaptevékenység keretében) egészségügyi szolgáltatást nyújtók (védőnő, háziorvos, házi gyermekorvos) személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók (pl. családsegítő szolgálat) közoktatási intézmények (nevelési-oktatási intézmények és nevelési tanácsadók) rendőrség, ügyészség, bíróság menekülteket befogadó állomás, menekültek átmeneti szállása társadalmi szervezetek, egyházak és alapítványok

III. HÁTRÁNYOS ÉS VESZÉLYEZTETT HELYZET FOGALMA, KIALAKULÁSA A GYERMEKEK AKTUÁLIS HELYZETÜK SZERINTI CSOPORTOSÍTÁSA A/ HARMONIKUSAN FEJLŐDŐK: akik nem igényelnek beavatkozást. B/ HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK: akik családjuk csökkenő jövedelme, a munkanélküliség, a kedvezőtlen lakáskörülmények és az egészségügyi problémák miatt az átlagostól eltérő támogatásra szorulnak, de megfelelően működő prevenció, illetve beavatkozás esetén a családjukban hosszú távon megtarthatók

A GYERMEKEK AKTUÁLIS HELYZETÜK SZERINTI CSOPORTOSÍTÁSA azok, a családok, illetve személyek élnek, akiknek szükséglet-kielégítési lehetőségei, életkörülményei, lehetséges életmódja a társadalom többségénél lényegesen rosszabb, és a státuszt meghatározó tényezők közül –fogyasztás; kultúra, életmód; érdekérvényesítés; lakás; anyagi színvonal; munkamegosztás– egynél több hátrány jelentkezik, amit nem tudnak kompenzálni, és élethelyzetük javítására önmaguk nem képesek.

A GYERMEKEK AKTUÁLIS HELYZETÜK SZERINTI CSOPORTOSÍTÁSA C/ VESZÉLYEZTETETTEK: velük kapcsolatban - a családi élet tartós működési zavaraiból adódóan- a gyermekvédelem ellátórendszerének működtetése, és gyakran hatósági intézkedés szükséges, mert testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésük nem biztosított

A GYERMEKEK AKTUÁLIS HELYZETÜK SZERINTI CSOPORTOSÍTÁSA az a gyermek, aki családjában vagy környezetében, ismétlődő vagy tartós fizikai, lelki bántalmazásnak, szexuális zaklatásnak, erőszaknak, elhanyagolásnak van kitéve, és/vagy fejlődésében családja, közvetlen környezete károsan befolyásolja okozza minden olyan -magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult- állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését gátolja, vagy akadályozza

A GYERMEKEK AKTUÁLIS HELYZETÜK SZERINTI CSOPORTOSÍTÁSA súlyos veszélyeztetettségnek minősül a gyermek által tanúsított olyan magatartás is, amely életét közvetlen veszélynek teszi ki, vagy testi, szellemi, értelmi, érzelmi fejlődésében jelentős és helyrehozhatatlan károsodást okozhat

A VESZÉLYEZTETETTSÉG KIALAKULÁSÁNAK OKAI ANYAGI OK: amikor a családban anyagi ill. jövedelmi problémák hátrányosan hatnak a gyermek fejlődésére, és esetenként veszélyeztető tényezőként is jelentkezhetnek. KÖRNYEZETI OK: a szülők életvitelében, nevelési tevékenységében felmerülő negatívumok, amelyek a gyermek megfelelő fejlődését gátolják, vagy akadályozzák.

A VESZÉLYEZTETETTSÉG KIALAKULÁSÁNAK OKAI MAGATARTÁSI OK: a gyermeknél általában a korábbi veszélyeztetettség következtében kialakult agresszivitás, bűnözés vagy szorongás, csavargás, pszichés problémák kialakulása. EGÉSZSÉGI OK: beteg személy a családban vagy a gyermek betegsége, ami miatt a kiskorú megfelelő fejlődése a családban nem biztosítható.

A VESZÉLYEZTETTSÉG KIALAKULÁSÁNAK RIZIKÓFAKTORAI saját személyiségben rejlő rizikófaktorok antiszociális viselkedés droggal való rokonszenvezés, drogos barátok iskolai kudarcok, iskolai tevékenységekben való részvétel hiánya, kimaradás az iskolából barátok befolyása

A VESZÉLYEZTETTSÉG KIALAKULÁSÁNAK RIZIKÓFAKTORAIHOZ JÁRULÓ NEGATÍV KÖRNYEZETI HATÁSOK családi problémák, családi előzmény - családtagok érintettsége erős befolyásolhatóság, labilis személyiség könnyű hozzáférés a drogokhoz

IV. A CSALÁDON BELÜLI ERŐSZAK ADATOK: 1996-2001-ig 181 fő vált a vérszerinti hozzátartozók és a házastársak sérelmére elkövetett emberölés áldozatává. 2001-ben minden harmadik súlyos testi sértés elkövetője hozzátartozóját, vagy házastársát támadta. A szexuális bűncselekmények 60%-át a sértettel rokoni kapcsolatban lévő elkövető valósította meg.

IV. A CSALÁDON BELÜLI ERŐSZAK Gyermekbántalmazás: évente kb. 15 ezer fő az egészségügyi szolgáltatók adatai alapján. Évente 10 ezer kiskorú személy válik bűncselekmény áldozatává. Az ismertté vált rablások majdnem 1/4-ét gyermekek és fiatalkorúak sérelmére követik el. A személy elleni erőszakos bűncselekmények 10 százalékának gyermek és fiatalkorú a sértettje.

IV. A CSALÁDON BELÜLI ERŐSZAK Az élet elleni cselekmények 8,5 százalékának áldozata kiskorú. 1997-1999 között az ismertté vált szexuális bűncselekmények áldozatainak majdnem fele gyermek és fiatalkorú 2000-2001 évben ez az arány már 60 %.

A GYERMEKEK BÁNTALMAZÁSA = a gyermekkel való rossz bánásmód (A WHO definíciója) Magában foglalja a fizikai, és/vagy érzelmi rossz bánásmód, a szexuális visszaélés, az elhanyagolás vagy hanyag bánásmód, a kereskedelmi vagy egyéb kizsákmányolás minden formáját, mely a gyermek egészségének, túlélésének, fejlődésének vagy méltóságának tényleges vagy potenciális sérelmét eredményezi egy olyan kapcsolat keretében, mely a felelősségen, bizalmon vagy hatalmon alapul.

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Testi sértés: Btk. 170. § (1) Aki más testi épségét vagy egészségét sérti (…) ha a sérülés vagy a betegség 8 napon belül gyógyul, a könnyű testi sértésről beszélünk, amennyiben 8 napon túl gyógyul, súlyos testi sértésnek minősül

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Kényszerítés: Btk. 174. §. Aki mást erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön, és ezzel érdeksérelmet okoz (…) Emberkereskedelem: Btk. 175/B. §. (1) Aki mást elad, megvásárol, ellenszolgáltatásként átad, vagy átvesz, más személyért elcserél, úgyszintén, aki ennek érdekében toboroz, mást szállít, elszállásol, elrejt, másnak megszerez (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Rágalmazás: Btk.179. §. (1) Aki valakiről, más előtt, a becsület csorbítására alkalmas tényt állít vagy híresztel, vagy ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezést használ

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Becsületsértés: Btk. 180. §. (1) Aki a 179. § esetén kívül mással szemben a sértett munkakörének ellátásával, közmegbízásának teljesítésével vagy közérdekű tevékenységével összefüggésben, nagy nyilvánosság előtt becsület csorbítására alkalmas kifejezést használ, vagy egyéb ilyen cselekményt követ el (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Családi állás megváltoztatása: Btk. 193. §. (1) Aki más családi állását megváltoztatja, így különösen gyermeket kicserél, vagy más családba csempész (…) Kiskorú elhelyezésének megváltozása: Btk. 194. §. Aki végrehajtó hatósági határozat alapján elhelyezett kiskorút attól, akinél a hatóság elhelyezte, annak beleegyezése nélkül, az elhelyezés tartós megváltoztatása céljából elvisz, avagy a kiskorút rejtve vagy titokban tartja (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Kiskorú veszélyeztetése: Btk. 195. §. (1) A kiskorú nevelésére, felügyeletére vagy gondozására köteles személy, aki e feladatából folyó kötelességét súlyosan megszegi, és ezzel a kiskorú testi, értelmi vagy erkölcsi fejlődését veszélyezteti (…) Tartás elmulasztása: Btk. 196. §. (1) Aki jogszabályon alapuló és végrehajtó hatósági határozatban előírt tartási kötelezettségét önhibájából nem teljesíti (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Erőszakos közösülés: Btk. 197. §. (1) Aki mást erőszakkal, avagy az élet vagy testi épség ellen irányuló közvetlen fenyegetéssel közösülésre kényszerít, vagy más védekezésre, illetőleg akaratnyilvánításra képtelen állapotát közösülésre használja fel (…) Szemérem elleni erőszak: Btk. 198. § (1) Aki mást erőszakkal, avagy az élet vagy testi épség ellen irányuló közvetlen fenyegetéssel fajtalanságra, vagy ennek eltűrésére kényszerít, vagy másnak védekezésre, illetőleg akaratnyilvánításra képtelen állapotát fajtalanságra használja fel

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Megrontás: Btk. 201. § (1) Aki tizennegyedik életévét be nem töltött személlyel közösül, valamint az a tizennyolcadik életévét betöltött személy, aki tizennegyedik életévét meg nem haladott személlyel fajtalankodik (…) Vérfertőzés: Btk. 203. §. (1) Aki egyenesági rokonával közösül vagy fajtalankodik (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES BŰNCSELEKMÉNYEK Üzletszerű kéjelgés elősegítése: Btk. 205. §. (1) Aki épületet vagy egyéb helyet üzletszerű kéjelgés céljára másnak a rendelkezésére bocsát (…) Kitartottság: Btk. 206. §. (1) Aki üzletszerű kéjelgést folytató személlyel egészben vagy részben kitartatja magát (…) Szeméremsértés: Btk. 208. § Aki magát nemi vágyának kielégítése végett más előtt szeméremsértő módon mutogatja (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES SZABÁLYSÉRTÉSEK Becsületsértés: Szt. 138. § (1) Aki mással szemben a becsület csorbítására alkalmas kifejezést használ vagy egyéb ilyen cselekményt követ el (…) Gyermekkel koldulás: Szt. 146. §. (1) Aki gyermekkorú személyt arra bír rá, hogy közterületen vagy nyilvános helyen kolduljon, illetve házalva kéregessen, továbbá aki gyermekkorú személy társaságában koldul, illetve házalva kéreget (…)

A GYERMEKEK SÉRELMÉRE IS ELKÖVETHETŐ EGYES SZABÁLYSÉRTÉSEK Veszélyes fenyegetés: Szt. 151 § (1) Aki mást félelemkeltés céljából olyan bűncselekmény elkövetésével komolyan megfenyeget, amely a megfenyegetett személy vagy annak hozzátartozója élete, testi épsége vagy egészsége ellen irányul, mást félelemkeltés céljából a megfenyegetett személyre vagy annak hozzátartozójára vonatkozó, a becsület csorbítására alkalmas tény nagy nyilvánosság elé tárásával megfenyeget (…)

A VESZÉLYEZTETŐ MAGARARTÁS FORMÁI: Elhanyagolás: A gondviselő nem biztosítja a feltételeket a gyermek fejlődéséhez, nem védi meg, nem gondozza. Fizikai bántalmazás: a gyermek tényleges, vagy potenciális sérülés okozása. Érzelmi bántalmazás: nem biztosítják a gyermek fejlődéséhez szükséges támogató környezetet, amely a stabil érzelmi és szociális képességének kialakulásához szükséges. Szexuális visszaélés: a szexuális kapcsolat bármely formája a kiskorúval.

VESZÉLYEZTETŐ MAGATARTÁS SÚLYOSSÁGA: Alacsony fokú veszélyeztető magatartás: időnként előforduló, enyhébb jelenségek, amelyeknek semmilyen, vagy csekély hatásuk lehet a gyermek fejlődésére és későbbi viselkedésére. Mérsékelten súlyos veszélyeztető magatartás: gyakoribb előfordulás és/vagy súlyosabb formában, de vélelmezhetően nem életveszélyes vagy hosszú távon károkozással nem fenyegető magatartás. Nagyon súlyos veszélyeztető magatartás: folyamatos vagy nagyon gyakori elhanyagolás, vagy időnkénti súlyosan veszélyeztető magatartás.

VESZÉLYEZTETŐ MAGATARTÁS SÚLYOSSÁGA: Pl. ha a szülő, gondozó késve kér segítséget a gyerek sérülései miatt, illetve nem hihető vagy hiteles az általa előadott történet, ok. Életveszélyes veszélyeztetettség: hosszú távú vagy súlyos lélektani, fizikai károkozás, életveszélyes helyzetek, beleértve azt, amikor az elkövető, vagy más családtag nem kér segítséget a sérülések ellátására, kezelésére, a veszély megszüntetésére.

A VESZÉLYEZTETŐ MAGATARTÁS NEM SPECIFIKUS JELEI A GYERMEKEK VISELKEDÉSÉBEN feltűnően készséges viselkedés agresszív viselkedés koraérett magatartás gyenge kapcsolat a kortársakkal, barátkozási, kapcsolatépítési képtelenség bizalmatlanság

A VESZÉLYEZTETŐ MAGATARTÁS NEM SPECIFIKUS JELEI A GYERMEKEK VISELKEDÉSÉBEN különös félelem bizonyos személyektől vagy bizonyos típusú emberektől korai érkezés az iskolába, késői távozás passzivitás az iskolai és egyéb programokon koncentrálási nehézségek az iskolában iskolai teljesítmény hirtelen hanyatlása elmenekülés otthonról

A VESZÉLYEZTETŐ MAGATARTÁS NEM SPECIFIKUS JELEI A GYERMEKEK VISELKEDÉSÉBEN alvászavarok regresszív viselkedés kivonulás, mindenen kívül maradás, elutasítás depresszió öngyilkossági késztetés, kísérlet

A FIZIKAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS LEHETSÉGES JELEI általában kevés sírás, de extrém sírás orvosi vizsgálat alatt nem néz a szülőre biztatásért válogatás nélkül figyelmet követel a szülő szükségleteire reagáló koraérett viselkedés szokatlanul félénk irritált, ha más gyermek sír

A FIZIKAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS LEHETSÉGES JELEI hiperérzékeny a környezeti hatásokkal szemben a szülő „rossznak” tartja a tényektől függetlenül mosdatlan, piszkos, rongyos az öltözéke, rendezetlen éhes, kiszáradt vagy alultáplált nem a korának és állapotának megfelelően etetik, gyógyszerezik fél a fizikai érintéstől

A FIZIKAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS LEHETSÉGES JELEI megmagyarázhatatlan sérülései vannak a bántalmazásnak látható nyomai, jelei vannak ellentmondásos történetet ad elő a sérülésről, állapotáról szajkózza a szülője történetét tagadja, hogy probléma van otthon tagadja a korábbi bántalmazást

ÁLTALÁNOS FELADATOK BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Elsődleges feladat: a háttérben megbúvó okok feltárása Másodlagos feladat: a családdal foglalkozó szakemberek munkájának összehangolása (Gyermekjóléti Szolgálat végzi) Segítségnyújtás a szülők/felnőttek gondjainak, indulatainak feldolgozásában, kezelésében (családgondozás, kiegészítve pszichológiai gondozással, terápiával)

ÁLTALÁNOS FELADATOK BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Bántalmazás esetén: a segítő szakember feladata azonnali megakadályozás, megszakítás Lelkileg elhanyagoló család esetén fontos a gyermek pszichés támogatása, én-erejük erősítése (terápia) Szexuális bántalmazás esetén fel kell mérni, hogy a gyermek megtartható-e a családban vagy sem.

ÁLTALÁNOS FELADATOK BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN A Gyermekjóléti Szolgálat munkatársa a gyermek bántalmazása esetén köteles hatósági eljárást kezdeményezni. Bűncselekmény alapos gyanúja esetén a Gyermekjóléti Szolgálatnak (is) a Rendőrséghez kell fordulnia.

A GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER TAGJAINAK KONKRÉT FELADATAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Alacsony fokú veszélyeztető magatartás esetén: a háziorvos és védőnő a családot saját hatáskörében gondozásba veszi, segítséget nyújt a gyermek gondozásában, nevelésében, rendszeresen látogatja a szülőket, felvilágosítja, tájékoztatja, szükség esetén szakellátóhoz irányítja őket.

A GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER TAGJAINAK KONKRÉT FELADATAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Mérsékelten súlyos veszélyeztető magatartás esetén: jelezni kell a Gyermekjóléti Szolgálatnak, javaslattétel közös esetmegbeszélésre emellett saját hatáskörben a gyermek gondozásba vétele.

A GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER TAGJAINAK KONKRÉT FELADATAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Nagyon súlyos veszélyeztető magatartás esetén: sürgős jelzés a Gyermekjóléti Szolgálat felé. A történtek jellege szerint szakellátás igénybevétele. Bűncselekmény gyanúja esetén együttműködés a bűnüldöző szervekkel. A továbbiakban együttműködve a Gyermekjóléti szolgálattal, cselekvési, gondozási terv kialakítása, s abban vállalt konkrét feladatok megvalósítása.

A GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER TAGJAINAK KONKRÉT FELADATAI BÁNTALMAZÁS ÉS ELHANYAGOLÁS GYANÚJA ESETÉN Életveszélyes veszélyeztetettség esetén: a gyermek azonnali kiemelése a bántalmazó környezetből, jelentés a bűnüldöző szervek felé.

V. GYEREKEK, KAMASZOK KRÍZISBEN A krízis = döntés, fordulat Caplan (1964) meghatározása szerint krízisállapoton olyan helyzetet értünk, amikor: a személy kénytelen a lélektani egyensúlyát veszélyeztető körülményekkel szembenézni, mely sokszor váratlan, többnyire külső forrásból jön

CAPLAN MEGHATÁROTÁSA A KRÍZISÁLLAPOTRÓL fenyegető közelsége mindennél fontosabbá válik az egyén számára és e helyzeteket a szokásos problémamegoldó eszközökkel sem elkerülni, sem megoldani nem tudja

A SERDÜLŐKORI VÁLSÁG olyan pszichés tünetegyüttes, amit nem lehet besorolni egyetlen egy ismert pszichiátriai kórformába sem. Tünetei: visszaesés a tanulásban, társasági gátlások elhatalmasodása, lázadó, szabályokra fittyet hányó, a társadalomellenesség határát súroló magatartás,

A SERDÜLŐKORI VÁLSÁG öngyilkosság, kábítószerezés, vegetatív tünetek, neurotikus tünetek.

A SERDÜLŐKORI VÁLSÁG Autoritás-krízis Aktív formája: ellenkezés, kritika, indulatkitörések, önállóságát fitogtató, sokszor reális veszéllyel járó cselekedetek. Passzív formája: letört hangulat, tétlenség, közöny, érdektelenség, esetleg belemerülés valamilyen elvont, életidegen érdeklődési körbe, amit meglepő energiával űz.

A SERDÜLŐKORI VÁLSÁG Identitás krízis Serdülőkori reaktív hangulatzavarok: apró csalódásokra, kudarcokra mély elkeseredés, szomorúság, ürességérzet, szorongás. A pszichoszexuális fejlődés problémái: exhibicionista megnyilvánulások, leskelődés, szadisztikus, mazohisztikus, átmenetei homoerotikus érzések, ha elhúzódnak

A SERDÜLŐKORI VÁLSÁG A pubertás-aszkézis tünetcsoport: a serdülő minden ösztönös vágyát elutasítja magától, az egész ösztönfejlődést elnyomni törekszik

KRÍZISINTERVENCIÓ Célja a korábbi egyensúly helyreállítása, minimális célja a katasztrófaelhárítás. Nem célja a személyiség-, vagy a család struktúrájának megváltoztatása. A krízisintervenció alapelvei: feszültségcsökkentés, katasztrófaelhárítás közvetlen beavatkozás elve akcióirányultság

KRÍZISHELYZET  SÜRGŐSSÉGI HELYZET A krízisintervenció abból a feltételezésből indul ki, hogy a krízis kialakulásához vezető probléma megoldása megoldja magát a krízisállapotot. Krízishelyzet: az egyén illetve a család számára is valamely korábbi viszonylagos egyensúlyi állapot felborulását jelenti A sürgősségi helyzet: az, amely életveszélyt vagy károsodás lehetőségét felvető, azonnali beavatkozást igénylő helyzet

VI. A MEGELŐZÉS SZÍNTEREI WHO háromfázisú értelmezése: Az elsődleges megelőzés a probléma, konfliktus kialakulásának megelőzése magában foglalja az univerzális, alapellátási formákat A másodlagos megelőzés magában foglalja a célzott segítségnyújtást, illetve a probléma kialakulását követően a veszélyeztetett gyermekek családon belüli vagy más elhelyezési helyen történő gondozását

WHO háromfázisú értelmezése A harmadlagos megelőzés speciális ellátásokat jelent, be kell avatkozni, hogy megszűnjön az ártó magatartás.

A MEGELŐZÉS ÉS KEZELÉS SZINTJEI minden gyermeknek és családnak járó ellátás speciális ellátás gyerekeknek, családoknak a Gyermekjóléti Szolgálat által koordinált gondozás és figyelemmel kísérés védelembe vétel és kötelezés a gyermek/ek ideiglenes kiemelése a családból a gyermek/ek végleges kiemelése a családból

VII. CSALÁDOKKAL, GYEREKEKKEL FOLYTATOTT SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉG A JÓ SEGÍTŐ SZAKEMEBER ISMÉRVEI figyelmesen meghallgat elérhető nem minősít van humorérzéke egyenes és őszinte megbízható

NEVELÉSI ALAPELVEK A hatékony nevelés alkotóelemei: szeretet-elfogadás ne a személyt bíráljuk kommunkiáció bizalom elfogadás fegyelmezés

NEVELÉSI ALAPELVEK Alapelvek: mintaadás tévedni emberi dolog következetesség felelősségvállalás dühösek vagyunk soha ne értékeljünk ne csúfolódjunk, fenyegetőzzünk, ijesztegessünk idő és odafigyelés

NEVELÉSI ALAPELVEK negatív dolgot a viselkedésben mindig keressünk legalább ötször annyi valós pozitív dolgot is ne hánytorgassuk fel a régi dolgokat korrektség, határozottság, barátságosság, következetesség ne ordítsunk, veszekedjünk a gyerek követhet el hibákat nevelés elsődleges célja a gyerekek felnőve önálló életet éljenek

SZABÁLYOK, ELVEK A SZOCIÁLIS ÉRTELEMBEN „FOGYATÉKOS”, VAGYIS A DISZFUNKCIONÁLISAN VISELKEDŐ GYEREKEK GONDOZÁSAKOR maradjunk semlegesek kontrolláljuk magunkat és a ránk bízott gyermekeket kerüljük az olyan helyzeteket, ami kifáraszt vagy dühössé tesz bennünket a tetteknek legyen következménye a büntetésnél is legyünk következetesek

SZABÁLYOK, ELVEK A SZOCIÁLIS ÉRTELEMBEN „FOGYATÉKOS”, VAGYIS A DISZFUNKCIONÁLISAN VISELKEDŐ GYEREKEK GONDOZÁSAKOR fejlesszük ki, illetve ápoljuk azokat a pozitív oldalakat dolgozzunk vele együtt olyan tevékenységekben, amelyeket ismer normalizáljuk a fiatal kapcsolatait környezetéhez hangsúlyozzuk a csoporton belül a fiatalok, gyerekek egymás közötti kapcsolatrendszerét, szerepüket

SZABÁLYOK, ELVEK A SZOCIÁLIS ÉRTELEMBEN „FOGYATÉKOS”, VAGYIS A DISZFUNKCIONÁLISAN VISELKEDŐ GYEREKEK GONDOZÁSAKOR emeljük ki a szabadidő, a szórakozás, az öröm fontosságát kínáljunk lehetőséget, hogy sikerélményeket „gyűjtsön” adjunk lehetőséget arra, hogy megtanuljon célszerűen, célirányosan tervezni, viszont kerüljük a kölcsönös függőségi helyzetek kialakítását engedjünk teret a közös munkában, azoknak is, akik mindig, mindenből kimaradnak

A NEGATÍV MEGKÜLÖNBÖZTETÉS JELEI a gyerek nem akar másokkal játszani kerüli a fizikai kontaktust nem csinálja meg azokat a dolgokat, amelyekben korábban kudarcot vallott azt mondják magukról, hogy úgysem jók semmire, csúnyák, buták, ügyetlenek

A NEGATÍV MEGKÜLÖNBÖZTETÉS JELEI fájdalmat sérülést okoznak saját maguknak megjelenésük, tartásuk jelzi, hogy nem büszkék magukra A NEGATÍV MEGKÜLÖNBÖZTETÉS KÖVETKEZMÉNYE gyenge önbizalom, önértékelés

A SZAKEMBER FELADATA el kell fogadni és tisztelni kell a gyerekeket el kell fogadni és tisztelni kell szüleiket és családjukat segítséget kell, hogy a gyerek megmutathassa azt, amiben jó segíteni kell a gyermeket, hogy elfogadja és vállalja a másságát tilos diszkriminatív, derogáló, negatív módon beszélni nem szabad általánosító, minősítő jelzőket használni

A SZAKEMBER FELADATA a gyereket nem szabad olyan helyzetbe hozni, amiből vesztesen kerül ki ismerjük el a gyerek sikereit és bátorítsuk hagyjuk, hogy a gyermek a saját tempója és lehetőségei szerint tegye meg a dolgokat a gyerekek követhetnek el hibákat mindenkinek biztosítani kell a lehetőséget, hogy pozitív képet alakíthasson ki magában és másokban önmagáról

TÍZ LEHETSÉGES HIBA ÉS ELKERÜLÉSÜK MÓDJA A CSALÁDOKKAL, GYEREKEKKEL FOLYTATOTT MUNKÁBAN a segítők nem fordítanak kellő figyelmet a családtól, szomszédoktól, ismerősöktől kapott információkra Ha más forrásból jönne az információ, vajon másként reagálnánk-e? a segítő akár túl is reagálhatja a helyzetet, ha a jelzés a sajtótól vagy magasabb hivatalokból jön Meg kell vizsgálni a helyzetet, hogy, ha mástól kapom a jelzést, akkor is így reagálnék, cselekednék-e?

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK a segítők nem fordítanak elég figyelmet arra, hogy a gyerek mit mond, hogyan néz ki, hogyan viselkedik Hogyan tudom követni az eseményeket, ha a “főszereplőről” megfeledkezem? Ha a gyerek elég érett már, hogyan látja ő a történteket? Ha a gyereknek nehézségei vannak, amikor ki kell fejeznie magát, vagy a testbeszéde ellentétben áll az általa elmondottakkal, megtettem-e mindent, hogy tisztázzam a helyzetet?

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK ha a segítő a legláthatóbb és legsürgetőbb jelekkel foglalkozik és más jelenségekre, jelekre nem fektet hangsúlyt Meg kell találnunk ebben a helyzetben, hogy mi a baljós benne, és fel kell tennünk a kérdést, hogy akkor is aggódnánk-e ha más jelzés is lenne.

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK feltételezések és előítéletek bizonyos családokról, gyerekekről, félrevezető, elhamarkodott véleményalkotáshoz illetve következtetésekhez vezetnek Keressen tényeket, melyek alátámasztják, vagy éppen ellenkezőleg elfeledtetik Önnel ezeket a véleményeket. a szülők viselkedése, akár együttműködők, akár elutasítók, gyakran félreérthető Figyeltem-e az összes jelzésükre, mi lehet az oka a viselkedésüknek?

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK a szakemberek gyakran azt hiszik, hogy ők a legjobb tudásuk és meggyőződésük szerint elmagyaráztak valamit, és azt a másik fél biztosan megértette Ellenőrizzük, hogy a gyerek és a család valóban megértette amit mondok neki, vagyis, hogy mi a következő lépés, történés. ha a segítő fenyegető, vagy agresszív családdal találja szembe magát, nem szívesen beszél róla, többnyire vonakodnak segítséget kérni Miért nem érzem biztonságban magam a családlátogatás során? Milyen segítséget tudok kérni saját védelmemben?

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK ha az első vizsgálódás azt mutatja, hogy a gyermek nincs közvetlen életveszélyben, vagy nem súlyos a probléma, akkor ritkán küldik őket olyan szakemberhez, szolgálathoz, aki meg tudná előzni a további problémákat, vagy a helyzet súlyosbodását Milyen segítségre van szüksége a családnak? Biztos lehetek-e abban, hogy tudják, hogy milyen szolgáltatásokra jogosultak, hogy tudják, milyen lehetőségeik vannak?

10 HIBA ÉS ELKERÜLÉSI MÓDJAIK gyakran a kapott és összegyűjtött információk nem megfelelően dokumentáltak, a tényeket és vélelmeket nem ellenőrizte senki, és a döntés okai és folyamata nincs rögzítve Hogyan győződhetek meg arról, hogy a kapott információk helyesek-e? Ellenőrizzük, hogy mennyire pontos a dokumentációnk, mindent rögzítettünk-e?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN A bejelentés érkezésekor fel kell mérnünk a következőket: Mi a véleményezett probléma? Milyen prioritásokat kell meghatározni? (Mely problémák élveznek elsőbbséget?) Kivel kell beszélni és milyen sorrendben?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Kiket, milyen szolgáltatókat, intézményeket, szakembereket kell bevonni? Ki fogja a beszélgetéseket vezetni? Hol lesznek a vizsgálódáshoz szükséges megbeszélések?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN A helyzetfelmérés, döntés: Milyen bizonyítékok, adatok, dokumentumok állnak rendelkezésünkre? Veszélyben van-e a gyermek? Azonnali beavatkozást igényel-e a helyzet?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN A szolgáltatás meghatározása: Elég-e az önkéntesen igénybe vett ellátás, szolgáltatás? Szükség van-e kötelezésre? Mi a közvetlen célja a beavatkozásnak? Mi a hosszabbtávú célja a beavatkozásnak?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Ki fog beavatkozni – intézmény, szolgáltató, szakember? Mikor kerül sor a célok és eszközök, időhatárok meghatározására és felülvizsgálatára? Van-e esély a rövid távú sikerre? Milyen más ellátások, szolgáltatások, segítség nyújtható?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Szempontok a gyermek helyzetének vizsgálatához A gyermek kora. A gyermek korának, érettségének megfelelő állapota. A gyermek viselkedése. A család milyen mértékben elégíti ki szükségleteit?

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN A probléma súlyossága A sérülés jellege és súlyossága. Az előfordulás gyakorisága. A korábbi előfordulás/ok története.

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Az “elkövető, elhanyagoló, bántalmazó”: Ki az elkövető? Milyen külső kontroll áll rendelkezésre? Szándékos volt-e a cselekmény? Az elkövető és a gyermek viszonya.

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN A korábbi történés/ek. Az elkövető saját élettörténetében volt-e hasonló történés? Fizikai bántalmazás volt-e előzményként? Együttműködési készség.

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Fizikai, mentális képesség az ellátásra, belátásra. Szülői készségek, képesség. A gyermek korának megfelelő gondozói viselkedés képessége. A gyerekkel való kapcsolat minősége.

A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZÁSA, VÉDELEMBE VÉTELE, ILLETVE KIEMELÉSE ESETÉN Környezeti tényezők: Mobilitás. Elszigeteltség, izoláció – földrajzi, társadalmi. Élethelyzetből fakadó feszültségek, stressz. Konkrét helyzetben keletkezett feszültségek.

PROBLÉMAMEGOLDÁS ÉS KONFLIKTUSKEZELÉS A GYERMEKVÉDELEMBEN A MEDIÁCIÓ A mediáció közvetítést, békéltetést jelent. A leggyakoribb alkalmazási területei: az áldozat-elkövető közötti mediáció, az üzleti mediáció, és a válási, gyermekelhelyezési mediáció.

A MEDIÁCIÓ Mikor alkalmazzuk? Akkor ajánlatos ezt az eljárást választani, ha egy tárgyalás elakad, vagy ha a felek nem akarnak hosszadalmas bírósági eljárásba kezdeni. A folyamat során tisztázzák a megoldásra váró kérdéseket, megvizsgálják az egyéni és kölcsönös érdekeket, és ezek figyelembevételével jutnak el a megegyezéshez.

A MEDIÁCIÓ DEFINÍCIÓJA A mediáció tehát egy konfliktuskezelő módszer. Speciális kommunikáció a konfliktusban álló felek között, mely kommunikációt egy pártatlan, konfliktuskezelésben jártas személy, a mediátor irányít.

A MEDIÁTOR nem dönt, a döntés joga és felelőssége a résztvevők kezében marad a mediátor szorgalmazza a kapcsolat felvételét és a tárgyilagos hangvétel kialakítását. A higgadt tényeken alapuló megközelítés, nem engedi, hogy a felek a régi játszmáikat folytassák.

A MEDIÁCIÓ, MINT ESZKÖZ A mediáció szigorúan szabályozott menetével segít a vitában állóknak és a közreműködőknek, és lehetővé teszi a folyamat kézben tartását, így a megfelelő módszerek és technikák alkalmazását.

KÉNYSZERÍTŐERŐK A MEDIÁCIÓ FOLYAMATÁBAN az idő szorítása, a kapcsolat fenntartásának igénye anyagi megfontolások a munkavégzés vagy üzleti tevékenység fennmaradásának igénye érzelmek folyamatban lévő jogi eljárások.

MIT KÍNÁL A MEDIÁCIÓ? Kompetenciát, mert: döntenek saját ügyükben, döntéseikért vállalják a felelősséget, döntéseiket betartják. Meghatározza ki mit tehet a jövőben Az érdekek különbözőségének feloldását

MI NEM TARTOZIK A MEDIÁCIÓS ÜLÉS TÉMÁJÁBA? Érzelmi konfliktusok feloldása Tények bizonyítása Múltbeli események Bosszúállás vagy az elégtételvétel Nem az a lényeg, hogy a mediátor mit gondol a kialakult helyzetről, hanem az, hogy kézben tartsa a folyamatokat, irányítsa az üléseket.

A MEDIÁCIÓ INDIKÁCIÓJA nincs jogerős bírói döntés van tétje a megállapodásnak minden résztvevő érez felelősséget a konfliktus kialakulásáért különböző megoldási módok jöhetnek szóba minden résztvevő beleegyezik a mediációba megvan a hajlandóság a kommunikációra a felek maguk szeretnék meghozni a döntésüket

A MEDIÁCIÓ ÉRVÉNYESSÉGE A mediáción nem kötelező részt venni, és nem kötelező megállapodni sem, de ha a felek megállapodtak, és a megállapodást aláírták, attól kezdve éppen annyira kötelező érvényű, mint bármely más szerződés.