M-tanulás Nyitrai Erika ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tanszék tanársegéd.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
E-learning alapú távoktatásos képzés
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Miskolczi Ildikó
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
Közösségi internethasználat Nyitrai Erika ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz. tanársegéd.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
Könyvtárhasználati verseny
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
e-Learning a tanárképzésben
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az IKT-metria mérőeszköz
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
o Minden elektronikus formában érhető el o A munkafolyamatok egy része automatizálható, így a szolgáltatások gyorsabbak és hatékonyabbak lehetnek o A.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
„Tudásátadás – generációk összefogása a családban és a munkahelyen”
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

M-tanulás Nyitrai Erika ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tanszék tanársegéd

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat2 M-learning •Olyan tanulási forma, amely egy lehetséges kommunikációs csatornaként a mobiltelefont használja •Olyan technológiáról van szó, amely szinte minden társadalmi réteg számára elérhető •Friss kutatási terület, amely számos technológiai, pedagógiai és társadalmi kérdést vet fel

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat3 M-learning – e-learning •Sok tekintetben nehéz különbséget tenni a két fogalom között •Egyéni, testre szabható tanulási környezet alakítható ki, amely térben és időben szabad •A rendelkezésre álló technológiák segítségével virtuális osztályterem hozható létre •Technológiai szempontból nagy különbség van a két módszer között, és ez számos pedagógiai kérdést is felvet

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat4 M-learning a mindennapokban •A mobiltelefon lehetőségeit sokan nap mint nap kihasználják tanulási célokra is –Információ kérése rokonoktól –Tudakozó •Ezek a tanulási formák nem illeszkednek a megszokott oktatási fogalmak közé •Párhuzamba állítható a természeti népek tanulásával, amely nem igényelt formális kereteket, csupán kommunikációt idősebbek és fiatalok között

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat5 Információáramlás irányai •Iskolai formális, frontális oktatás: tanár → diákok •Iskolai nem formális oktatás: tanár → diákok, de a tanári dominancia csökken •Iskolán kívüli tanulás: felnőttek ↔ fiatalok az információ ilyen irányú átadása új környezetet teremt, új kihívásokkal

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat6 Pedagógiai kérdések •Fiatal tanárok problematikája –Aki a mindennapokban problémamentesen használja a mobiltelefont, miért ne használhatná oktatási célokra is? •Szükséges-e, hasznos-e a mobiltelefonok használata tanórai keretek között? •Mit gondolnak a potenciális résztvevők az eszközökről, annak lehetőségeiről?

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat7 Pedagógiai kérdések 2. •Hogyan változik a pedagógus szerepe akkor, amikor mobil tanulásban, tanításban vesz részt? •Milyen kompetenciákra van szüksége egy pedagógusnak az új tanulási térben?

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat8 Technológiai indíttatású kérdések •Mekkora az a tananyag, információmennyiség, amely egy egységként elküldhető a mobilra? •Melyek azok a témák, amelyek alkalmasak ekkora részletekben való tárgyalásra?

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat9 Fejlesztési problémák •Sokféleség –Cél, hogy a lehető legtöbb eszközön használható anyag készüljön –Lehetőleg ne minden eszközre külön kelljen elkészíteni az anyagokat •Terhelhetőség –A mobiltelefonok számítási kapacitása jóval kisebb, mint egy PC-é –Az hosszantartó használat energiaellátási kérdéseket is felvet

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat10 Fejlesztési problémák 2. •Kapacitás –A mai számítógépekhez és multimédiás tartalmakhoz képest kicsi a mobil eszközök mérete –A tartalom főként on-line módon tud eljutni a felhasználóhoz •Sebesség –A letöltési sebesség általában nem túl nagy, konkurens letöltések esetén ez komoly fennakadásokat jelenthet

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat11 Hol használható biztosan a mobil? •A számos kérdéses terület mellet vannak olyan pontos is az oktatásban, ahol a mobiltelefon, mint kommunikációs csatorna egyértelműen jól használható –Adminisztratív célú, tájékoztató SMS-ek •Beiratkozás időpontja •Elmaradó óra –Tematikus SMS játékok, kvízek, tesztek

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat12 Felmérés egy középiskolában •A felmérést készítette –Radnóti Judit •Motiváció –A diákok figyelmét a telefonjuk és az MP3 lejátszójuk kötötte le legjobban –Világossá vált, hogy olyan ismereteket lehet szerezni a mobilos tanulással, amely az iskolán kívül is használható •Fő kérdése –Felkészültek-e az oktatás szereplői arra, hogy a mobiltelefont használják tanulási célokra?

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat13 Felmérés egy középiskolában 2. •A felmérés résztvevői –10 tanár •2 nem rendelkezik telefonnal •1 elutasítja még azt is, hogy neki legyen telefonja –52 diák •49-nek van saját mobilja –Nem reprezentatív minta!

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat14 A felmérés eredményei – használat gyakorisága TanárDiák Van telefonja90%94% Van notebookja-23% Van otthon internethozzáférése 90%78% Naponta használja a telefonját 50%68% Naponta ír t30%- Gyakran chatel10%46% Sosem chatel80%-

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat15 Tanárok véleménye az iskolai alkalmazásról •20% szerint veszélyes, mert a diákok ismeretlen tartalmakkal és ismeretlen emberekkel találkoznak •40% szerint nagyon drága a felszerelés, ezért nem érdemes használni •30% már adott ilyen feladatot a diákoknak, de előfordult, hogy ők nem élvezték •30% szerint a telefon önképzésre, kutatásra alkalmas, de hagyományos iskolai oktatásban való használatra nem •Az elutasításban szerepe van a felszereltségnek is!

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat16 Diákok véleménye az iskolai alkalmazásról •56% szívesen használna internetet a tanórákon •35% nem szeretné, sőt van olyan diák, aki egyenesen elutasítja, mert a szóbeli kommunikáció rovására mehet •Otthoni feladat megoldásához ugyanennyien használnának szívesen internetet •Ez összefügg azzal, hogy milyen elérésük van otthon •A mobiltelefonról nem tudják, hogy hogyan lehetne használni •Néhányan kipróbálnák a módszert, de csak ha fizetnének nekik

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat17 Diákok véleménye az iskolai alkalmazásról •Idegen nyelven 50% egyáltalán nem szeretne beszélni •40% szerint érdekes dolog külföldiekkel kapcsolatot tartani –Segíti a nyelvgyakorlást •2% szerint lehet számítógép vagy telefon segítségével otthon nyelvet tanulni •45% szívesen kipróbálná, 16% pedig már próbálta a tanulást számítógépen keresztül •35% egyáltalán nem szeretne ilyen formában tanulni •Általában azok ítélik meg pozitívan az internetben rejlő lehetőségeket, akik már használják

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat18 Érvek mellette •Hasznos, érdekes és valós ismereteket szolgáltat –A feladatok általában hasonlítanak a való világ problémáihoz, feladataihoz •Információk szűrés, összehangolás képességét fejleszti –Meg kell tanulni, hogy a túlzott információmennyiséget hogyan szűrje, rendszerezze –Ellentmondások kiküszöbölése •Személyre-szabható

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat19 Érvek ellene •Financiális kérdések –Szülőktől nem várható el –Iskolák nem engedhetik meg maguknak a felszerelést •A mobiltelefonok magánhasználata –Nehezen kontrollálható, hogy mire használják a gyerekek a telefont •Pszichológiai hatás –„Ha a tanár szeretné, hogy mobilozzak, akkor csak azért sem” •Tanárok képzési hiányosságai –A tanárképzésnek nem része –Nincsenek komoly tapasztalatok

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat20 AITMES projekt •Applying Information Technology and Mobile Education on Schools •A projekt célja, hogy mobil kommunikációs eszközökre alapozott oktatási módszereket dolgozzon ki •Konkrét eredménye pedig kulturális örökség térképek létrehozása •Egyik alapgondolata az élethosszig tartó tanulás eszméje •Nemzetközi együttműködés

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat21 AITMES résztvevői •Intézmények –Iskolák –Egyetemek –Könyvtárak •Különböző országok –Bulgária –Görögország (Kréta) –Litvánia –Magyarország –Olaszország –Spanyolország –Szlovénia –Törökország

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat22 AITMES - háttér •A projekt résztvevői számára biztosított volt az internetes- és eszköz háttér –Közös platform tartalmak elhelyezéséhez (FTP) •Nézhető többféle mobil eszközről! –Eszközök az információk kezeléséhez (PDA, digitális fényképezőgép, stb.) –TCP/IP alapú kommunikáció •Egyéb lehetőségek –Többnyelvűség –Sokféle formátum –Térképen megjelölt ponthoz információ adása

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat24 AITMES kísérletek •Általában adott egy kerettörténet, amelyben a feladatok megoldása együttműködést kíván •A helytörténeti érdekességek, ismeretek felfedeztetése a fő cél •Fontos momentum a könyvtárosok, muzeológusok felkészítése az érkező gyerekcsoportok fogadására –Projekt weboldalának használata –Alapvető IT ismeretek

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat25 AITMES tapasztalatok •Az információk, módszerek elsajátítása játékos kerettörténetbe illesztve könnyebb –Általában nyomozás •Vizsgálták a hatékonyságot egy frontális oktatásban részesülő kontrollcsoport segítségével –A kontrollcsoport tényeket, évszámokat jobban megjegyzett –A mobil csoport részleteket és általános információkat tudott jobban

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat26 AITMES tapasztalatok •Mitől jobb mobillal? –Az eszköz egyértelműen segíti az együttműködést, kooperációt –A történet miatt izgalmasabb a feladat, mintha csupán meg kellene tanulni az információkat –A technológia segítségül szolgált a tanuláshoz •Mit lehet még megtanulni? –A konkrét témán kívül több gyakorlati ismeretre is szert tettek –Könyvtárismeret, PDA-k használata, hálózati ismeretek

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat27 Linkek • •

2007. november 22.INFO ÉRA - Füzesgyarmat28 Köszönöm a figyelmet!