A reformkori Zala megye muraközi járása népiskoláinak története 1837-1841 Dr. Magyarné Sztankovics Ilona:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szeretem a könyvtáram!.
Advertisements

A Zrínyi Ilona Általános Iskola
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Feltehetek egy kérdést?
Az Élet Igéje április.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Krisztus uralma alatt élni 3. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
OSZTÁLYSZERVEZÉS – KOMPETENCIA
Kölyökkuckó Napközi Mekényes
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Nóé bárkája Legenda vagy valóság?
Iskolánkról.
A Biblia Isten szava.
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Megkértünk egy fináncszakembert, magyarázza meg egy olyan szinten az európai gazdasági válságot, hogy az okát minden szam... pardon, mindenki megérthesse...
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Arany János:   Alkalmi vers Az uj évet (ócska tárgy!) Kell megénekelnem, Hálálkodva, ahogy illik, Poharat emelnem. Mit van mit kivánni még Ily áldott.
A környezeti problémák megoldása a lelki alapú oktatás által III. Fenntarthatósági Konferencia Somogyvámos október 6.
A karmesternek: Zsoltárének. Örvendj, egész föld, az Istennek
Albert Einstein idézetek.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
Isten?.
Kvíz kérdések az Toldi iskola múltjából és jelenéből
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
AZ ÁKOSI TEMPLOM Dari Andrea.
Mi leszek, ha nagy leszek?
Tehetség és Kompetencia Pedagógus konferencia Kodácsy Tamás Tehetség és kompetencia a Bibliában április 10. Miskolc.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Szintaktikai, szemantikai szabályok
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Biztosítások : Kárigény érvényesítése. Mi a biztosítási kárigény?
Jézus, tiszta lényed nézve,
J. Ignaz von Felbiger: Normaiskola
A FÉRFIAKról Zene: „Az igazi férfi”.
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
Bosco Szent János. Élete Szegény családban született 1815-ben. Kétéves volt csupán, mikor édesapja meghalt, így édesanyja, Margit, egyedül nevelte három.
„ Én vagyok az ÚR, aki szeretetet, jogot és igazságot teremtek a földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az Úr ! „ Jer a.
ISTEN hozott köztünk!.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
A tanulói jelentés.
A következő kérdések a mai gyerekekre vonatkoznak:  Felkészíti-e az iskola a gyermekeinket a való világra?  Kapnak-e.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Algebrai kifejezések Nem tudod? SEGÍTEK!.
Gázelmék. Kecskemét II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
KÖNYVEK TUSÁJA ELSŐ FORDULÓ - BÓNUSZFELADAT
Szent vagy, szent vagy, ó, Uram, a Menny és a Föld Rólad énekel.
ÖNKÉNTESSÉGI PROGRAM AZ ORSZÁGOS IDEGENNYELVŰ KÖNYVTÁRBAN
A teremtő és gondviselő Atya
Előadás másolata:

A reformkori Zala megye muraközi járása népiskoláinak története Dr. Magyarné Sztankovics Ilona:

„A Köznép eddig nagy részben elmulasztott czélyszerűbb nevelését eszközleni s ez által a népet tudatlanságából ki emelni,... a nép nevelésére szolgáló szabályok ki munkálására,... amint kellenek felügyelésére Séllyey Elek Kerületi Tábla Bíró Urat,... ezennel oly formán ki rendeli, hogy ő a nép nevelését tárgyazó szabályokat ki munkálván s ezekk leírva hozására ügyelvén kebelekből a szükséges fel vigyázásra Tagokat válasszanak, akik az elől forduló akadályokról vagy az óhajtott elő menetelről a központi választmányt ami össze írván erről utasettást kérjenek ez pedég tett gyülézkedéseiről azokat foganatjára elsőként a közönséget értesítse, mire nézve ezen végzés a Kiküldöttség Tagjainak adatik” (ZML. kgy.ir : 164.sz. eredeti sz sz.)

1. Neve a Helyiségeknek 2. A Népnek száma általlában 3. Hány gyermek járhatna Oskolába? 4. Hány férfi és leány gyermek jár jelenleg Oskolába? 5. Van e benne alkalmatos oskola Ház? téres és világos tanuló szoba, s egyéb megkívántató eszközök? 6. Ki a mostani Tanittó ? visel e más Hivatalt? Elegendő és alkalmas e a tanittásra ? tart e Segédtanitót? 7. Minő elmebeli tehetségű, s élet módja a Mesternek? Praeparandista? 8. Mi mostani fizetése, s élet módja a Mesternek? honnan veszi azt? 9. Hány esztendőre van felosztva a tanulóknak oktatása? mi nyelven tanít a Mester ? mit tanít 1-ső 2-ik 3-ik esztendőben?

10. Minő előmenetet tesznek a gyermekek a tanulásban? megtörténnek e rendesen a nyilvános próba tételek? s kiknek jelenlétében ? Kapnak e elme, s erkölcsi előmenetelekről bizonyítványokat? 11. Fizetnek e a gyermekek kántor pénzt és mennyit? minden tanuló külön fizet e? vagy az egész község általában? 12. El vannak e látva szükséges Oskola könyvekkel? 13. Mik az oskolai Tanuló s Olvasó Könyvek? 14. Tellyesitik e a Szülék természeti kötelességüket gyermekeiknek elegendő ideig Oskolába járatását? 15. Minő akadályok, vagy előítéletek gátolják a Nép nevelésének sikeresebb előhaladását ? s a gyerekek Oskolai oktatását? Észrevételek. (ZML. kgy.ir : 164.sz. eredeti sz. ua.)

(Zalamegye Tomasich János - részlet)

„A. Kralyevecz ez alkalommal felszóllitatván akkép nyilatkozott, hogy Oskolát maga költségein kíván felállíttatni, mestert fogadni, s annak tartásrul, ha a Földes Uraság nem akarna hozzá járulni, tehetségéhez képest maga fog gondoskodni”... (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„Oskola ház itten nintsen, de mivel ezen Hely Redemptionális, képes lenne a szükséges költségeket egy részben ki allani, ha más részről akár a Földes Uraságtól, akár a T. Vármegyétül valamellyes pénzbeli segedelmet nyerhetne.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„ABC-s könyvecske”

„vagyon egy különös könyvtár is, mellyel Perlaki születésű, és János főherceg regementjében volt Szvornik János Kapitány Úr az itteni nemzeti oskolának ajándékozott. Többnyire magyar könyvekből álló, de azokat csak a - kiműveltebb elméjű ifjak használhatják, sőt másoknak is olvasás végett ki szoktak adatni.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

A Muraközi járás iskolái és tanítói ( )

„40 mérő gabonát, 4/8 hold földet is ád, azonkívül maga által vett tüzi fával meg hordására szükséges szekerekkel segíti - minden háztul kap még 10 fontos portio szénát, és egy kéve kukoricza szalmát.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„Ezen falubeliek /kivévén a Vescsiczaiakat, Ráczkanizsaiakat, Saffárszkóiakat, et Gibiniaikat, kiknek közös pásztoraik vannak/ gyermekeik által őriztetik marháikat, és ez által tartóztatják el gyermekeiket az Iskolába való járatástól; kénszeríttendők volnának hát pásztorok tartására.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

A Muraközi járás iskolái és tanítói ( )

„Átallyános Jegyzés: A falusi Iskolákban nem tsak az a,b,c-ét olvasást, írást, Bibliát, számvetést, és Kátét kellene tanittatni, hanem jónak vélnénk, ha az Ifjuságnak a természet historiája, tudománya, a technologia, házi és mezei gazdaság, gyümöltsfák, szölök, és kertek mivelése, marhák tenyésztése, annyira mennyire felolvastatnának, és megmagyaráztatnának.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„Nints felosztva az oktatás, a gyermekek közönségessen addig tanulnak mig olvasni, irni és keveset számolni tudnak.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„nyilvános próba kétszer szok téttetni a Helybeli Gvárdián mint Direktor, és Járásbeliek elött.” „jelentés az Iskolákról sehová se, adatott mostanáig.” (ZML. Séllyei: cs.l.t. IV. csomó)

„minden áldozat, mi e célra fordíttatik, a hazának és emberiség oltárán van letéve.” (Kónyi Manó: Deák Ferenc beszédei Bp l.)

Köszönöm a figyelmet!