Műveltségkép és pszichológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
A kulcskompetenciák.
Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, január 26 Pléh Csaba BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A munka világával kapcsolatos tudás
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
Szociális tanulás formái
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A történelmi tanulás sajátosságai
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
vizuális kommunikáció
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Iskolakert.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Műveltségkép és pszichológia Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu BME Kognitív Tudományi Tanszéke

Műveltség és tudás küzdelme Kétféle tudás, kétféle iskola: Iskola és Utca Művelődési ciklusok: latintól a NETig Asszociatív és haszonelvű felfogás Explicit és implicit tudásrendszerek Idegrendszeri kettőségek: cselekvés tudás Az ember mint kettős lény

Műveltség és hasznos tudás szembeállításai Klasszikus műveltség: múlt orientált Pragmatikus hasznos tudás: jelen orientált tiszta ismeret, reprezentáció tudás célja felhasználás visszaadás, kultiváció, memória megcsinálás, működés, kreativitás ünnep, élvezet, szabadidő cselekvés, változtatás, munka iskolai alapú, rögzített köznapi alapú, változó, újraszerveződő

A műveltség alkotóelemei a megismerési architektúra szempontjából Általános Specifikus Kódok nyelvek, latin, élő, kotta szókincs, idiomatika Ismeretek szemantikus pl. görög istenek rendszere egyedi tudások, pl. Kirké és Odüszeusz megoldásmódok lexikon használat, fogalmazási szerkesztés katalógus rend

A modern kezdetek : a bizonyosság új formái Gyermekkorom óta a könyvekben rejlő tudományokra oktattak, s minthogy meggyőztek arról, hogy általuk világos és biztos ismeretet szerezhetünk mindarról, ami hasznos az életben, nagyon óhajtottam megtanulni őket. Mihelyt azonban befejeztem ezt az egész tanfolyamot, egészen megváltozott a nézetem. Mert annyi kétségbe és tévedésbe voltam bonyolódva, hogy úgy látszott, tanulmányaimnak nincs is más hasznuk, mint az, hogy mind jobban beláttam tudatlanságomat. Descartes: Értekezés a módszerről A tekintélyekké lett írók műveinek előlegezett túlzott bizalom, amely szavaikat szentnek és nem csupán bölcs tanácsnak fogadta el, felmérhetetlen kárt okozott a tudománynak. [...] Francis Bacon: A tudományok haladása. 1605

Három mozzanat a modernitásban mi a kánon, mit kell tudni; hogyan szerezzük meg ezt a tudást; milyen e tudások belső szerveződése.

Az asszociatív és mechanikus felfogás Babits Halálfiai: ebben az iskolában az oktatás is fegyelmezéshez hasonlított, mint a nevelés: bemagolt szabályok, s gépies alkalmazás, a legjobb esetben. Aequor, mormor és a cor Semlegesek mindenkor... A német tanár szinte kérkedett, hagyományos hazafisággal, hogy németül maga sem tud; de matematikában a képletek, s a történelemben az évszámok szigorú diszciplinát adtak; s a latin nem is valaha élt nyelvnek, hanem szándékosan konstruált észtornának hatott

Hasznos és gyermekelvű felfogás helyette Manap önállóságra nevelünk s a gyermek maga eszeli ki játékait. Tanulmány, táplálék a természet dolga; a gyermek okosabb, mint a felnőttek; a fejlődés tudja, mi kell neki

A tudás haszna és öröme: Pragmatikusok és Humboldt Pragmatikus gondolatmenet Tudás öröme gondolatmenet A tudás közvetlen alkalmazása a fontos. A tudás váratlan alkalmazása a fontos: megnöveli a releváns mezőt. Minden motiváció haszonelvű: a cselekvés eredménye vezérel. Maga a cselekvés, a kezdeményezés is az öröm forrása, a kompetencia motivációk az alapvetőek A tudás is pusztán a haszon szempontjából értékelendő. A tudás maga az öröm forrása lehet, a kompetencia révén Az alapvető emberi motívumok a félelem és a szorongás. A kíváncsiság és az unalom központi szereplő az emberi életben.

A műveltség pozitív felfogása a tudás nagyobb viselkedési és nagyobb kreativitási potenciált eredményez, megnöveli a távoli dolgok közti kapcsolatalakítás lehetőségét, a szándék mozzanatnak, a sajátmagától kezdeményezett cselekvés , mindig az öröm forrása kezdve a csecsemőnek a világ feltárását célzó mozgásaitól (Gergely, 2003) egészen az értékeken alapuló céltételezésig mindazt, amit a természettudományos emberkép riválisai állítottak előtérbe Dilthey (1894) nyomán. a kompetencia, a hozzáértés öröme nemcsak a cselekvésben, hanem a megértés, a rendszerezés, az elméletalakítás révén a tudás világához is tartozó átfogó emberi motívum; végül kíváncsiság, s a hozzá kapcsolódó játék nemcsak kuriózum az ember életében, hanem fontos mozgató erő, amely nem vezethető vissza más tényezőkre (Grastyán,1985)

A tudás leképezése a fejben Klasszikus felfogás Alternatívák tudni, mit tudni hogyan deklaratív procedurális kategorikus, éles Életlen, minta alapú kijelentés szerveződésű képi és készségalapú egy központú párhuzamos rögzített változó, dinamikus

Az implicit tudás koncepciók nem a reprezentációra, hanem az eljárásokra összpontosít, vagyis nem az ismeretre, hanem a csinálásra; lényege nem a visszaadás és felismerés (tudni, mit), hanem az elvégzés; szerveződése függvényszerű, készségalapú s nem elementarisztikus ; a tudatosság legfeljebb csak élősködik rajta, az érdekes kognitív rendszerek nem tudatosak.

A látás mint cselekvés és tudás

Kettős út az embernél

Parallelitás Parietális - Hol? Temporális - Mi?

Vissza a tudásokhoz Utcai tudás Készségszerű Csináljuk Hasznos Implcit Iskolai tudás Intézményben Explicit Kijelentés szerű Kódok  

Kettősségek a mai pszichológiában Elbeszélő (Bruner) Kijelentés Tudás explicit Elülső renszerek Elméleti Képek Cselekvő Hátsó rendszerek

Hogy kapcsolódik ez az iskolához? Kettős rendszer idegrendszeri alapú Ma egyre nagyobb a készség szerepe Horizontális átadás felé elcsúszás Ki fogja értékelni a „tiszta tudást” ? A tudás hatalom és a tudás öröme viszonya

A pszichológia üzenete A tanulásra vonatkozó nevelési elméletek két pólus között ingadoznak. Hol a az egyik típusú tudást és elsajátítási módot, hol a másikat emelik ki. Manapság a pendulum a készség világa felé lendül ki. Az orvos, a zongorista, a pszichológus, vagy a vegyész munkájában egyszerre mozgósít könyvszagú tudásokat és készségeket A pszichológus racionális érveléssel elismerteti, hogy a pólusok egyszerre léteznek . Nemcsak készségek, hanem tartalmak, nemcsak önmagától lezajló, hanem reflexiós folyamatok is vannak, nemcsak spontán folyamatok léteznek, hanem erőfeszítést kívánó elsajátítás is.