Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ● Tanulási tevékenységek: formális, informális, nem-formális (!)
● Új alapkészségek erősítése és gyakorlatba átültetése - olyan készségek elsajátítása és megújítása, amelyek hosszan tartó részvételt tesznek lehetővé a 'tudás társadalomban', ami megköveteli a tanuláshoz való egyetemes és folyamatos hozzáférést. Lisszabonban öt új alapkészséget határoztak meg - informatikai ismeretek, idegen nyelvek, technológiai kultúra, üzleti, vállalkozói szemlélet és közösségi készségek. ● Növekvő befektetés az emberi erőforrásokba ● Újítások a tanításban és tanulásban - effektív tanítási és tanulási módszerek, a kontextus megteremtése az "élethosszig tartó" és az "életszéles" tanulás számára.
● A tanulás értékelése - a megértés, a részvétel elismerésének és különösen az eredmények értékelésének szükségessége a nem-formális és az informális tanulásban ● Útmutatás és információ - a legfrissebb információkhoz és a minden életkor számára szóló tanulási lehetőségekhez való hozzáférés biztosítása ● "Vigyük a tanulást közelebb az otthonokhoz" - az élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása olyan közel a tanulókhoz, amennyire az lehetséges.
Fehér könyv: tanítani és tanulni – útban a tanuló társadalom felé Európai Bizottság 1995 Három alapkövetelmény: társadalmi integráció, foglalkoztathatóság növelése, egyének önmegvalósítása – ezek összeegyeztetése Oktatás és tanulás XXI. századi stratégiája EU oktatási irányelvei
Információhoz és tudáshoz való hozzáférés nő Munka világa folyamatosan változik – változnak a kompetenciák Növekvő bizonytalanság Az ember pozícióját a tudása (megszerezhető) fogja meghatározni A jövő társadalma egy kognitív társadalom
Az oktatásnak három nagy társadalmi-gazdasági kihívásra kell választ adnia: Információs társadalom Tudomány és technika fejlődése Gazdasági globalizáció
Fontos feladat általános műveltség megszerzése és a munkavégzési/szakmai alkalmasság kifejlesztése Mik a képességek? Hogyan lehet megszerezni? Tudás: család-iskola-vállalat-információs hálózatok Nyelvek elsajátítása Műszaki ismeretek/szaktudás Szociális képességek
Egymással együttműködő képző-, nevelő-, oktató és tanulóhálózat Képzési ajánlatokat ismerni kell Új technológiák alkalmazása Szakképzettségek elismertetése Egyenlő esélyű hozzáférés
Fejlődés legfontosabb feltétele: tudás –társadalom is erre épüljön Társadalom érdeke: minél több ember jusson hozzá
5 célkitűzés Új ismeretek megszerzése Iskola és vállalat egymáshoz közelítése Küzdelem a kirekesztés ellen Három közösségi nyelv birtoklása Egyenlő bánásmód az emberi forrásokat érintő és szakképzési beruházások terén
Emelni kell az ismeretek általános szintjét Közelebb kell hozni egymáshoz az iskolát és a valóságot Küzdeni kell a kirekesztés ellen – második esély Törekedni kell három közösségi nyelv elsajátítására Egyenlően kell elosztani a tárgyi és képzési beruházásokat
Általános és szakképzés merev elhatárolásának csökkentése Szakmák határai elmosódnak Térben és időben kevésbé kötöttebb Kooperatív munkavégzés Alapismeretek – szakismeretek-szociális kompetenciák egyensúlya
Fontos a lemaradók segítése Egyre inkább a képességek határozzák meg a pozíciót – egyéni versenyképesség Lemaradók – szegregáció Iskolarendszer – információipar közötti különbségek – végzettségek (iskolai) értékvesztése (?) - tudás más fórumokon való megszerzése Oktatás mint beruházás - szemlélet
Felnőttképzési konferenciák (UNESCO) ● 1949, Hölsingör, Dánia: a felnőttképzés pótló és általános műveltség funkciója ● 1960, Montreál, Kanada: szakmai képzés előtérben, permanens nevelés – Montreáli Nyilatkozat ● 1972, Tokió, Japán: permanens nevelés, alfabetizáció, felnőttek demokratikus állampolgári nevelése ● 1985, Párizs: művelődés és a tanulás alapvető emberi jog, hátrányos helyzetűek, funkcionális analfabétizmus
V. Nemzetközi Felnőttoktatási Konferencia ● 1997: UNESCO ● Nyilatkozat a felnőttek tanulásáról ● Egész életen át tartó tanulás ● Kiemelt szerep a nem-kormányzati szerveknek a felnőttoktatásban ● Az egyén aktív állampolgárként vegyen részt a társadalom alakításában
Kulcskompetenciák Európai Tanács, 2000 ● Anyanyelvi kommunikáció ● Idegen nyelvi kommunikáció ● Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák ● Digitális kompetencia ● A tanulás tanítása ● Személyközi és állampolgári kompetenciák ● Vállalkozói kompetenciák ● Kulturális kompetencia