Problémás gyerekek az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Gyermekkori depresszió
Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, február 24.
„Minden ember boldog akar lenni…”
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
CSALÁD.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Ürítési zavarok.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Beilleszkedési zavarok
Pszichikus működés zavarai
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Paranoid zavarban szenvedő kliens ápolása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A kriminálpszichológia
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Út a sikeres tanuláshoz
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A sajátos nevelési igényű tanulók
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
Személyiségfejlődési zavarok
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Problémás gyerekek az óvodában Dajka Konferencia, 2010. február 04. Oszik Márta intézménypszichológus

Sajátos nevelési igényű gyermek (SNI) Közoktatási törvényben 2003 óta szerepel Az a gyermek, tanuló, aki A. testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd. B. a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.

Tanulási, magatartási és beilleszkedési zavar (BTM) Hátterében: Részképesség-zavar, Kóros hiperkinetikus vagy kóros aktivitászavar, Figyelemzavar, Pszichikus funkciók kialakulatlansága, fejletlensége áll. Ezek halmozott előfordulása áll fenn. Nem határozhatunk meg egységes jellemző jegyeket: funkciógyengeségtől a komplex személyiség és tanulási zavarig terjednek.

Részképesség-zavarok =Az intelligencia szintjének ellentmondó súlyos teljesítménybeli elmaradás az érintett képességterületen. A pszichés fejlődés zavarai a beszélt nyelv az iskolai feladatok teljesítéséhez szükséges készségek a mozgás területén. A zavar okozta hátrány fejlesztő foglalkozással valamennyire leküzdhető. Következményei: Közömbösség, érdektelenség az általuk nehéznek ítélt iskolai feladatok iránt. Magatartászavar .

Tanulási zavarok Összefoglaló kifejezés a különböző, nem képességhiányból eredő tanulási zavarokra. Dyslexia (olvasási zavar) Dysgraphia (írásbeli kifejezés zavara) Dysortographia (helyesírás zavara) Dyscalculia (számolási zavar) Kevert típus Az iskolai képességek zavarainak megjelenése előtt: beszédfejlődési zavarok, mozgásfejlődési zavar előzi meg.

Beilleszkedési és magatartási zavarok főbb formái Hiperaktivitás Figyelemzavar Impulzivitás Magatartási zavarok Oppozíciós zavar Emocionális zavarok Szocializáció zavarai TIC zavarok Egyéb rendellenességek: enuresis, encopresis, dadogás, hadarás, táplálási zavar stb.

Hiperkinetikus zavar Halmozott fejlődési zavar Hiperkinetikus zavar Halmozott fejlődési zavar. A beszéd, a mozgás, a kognitív képességek egyenetlen fejlődését foglalja eltérő és magába. Az első öt évben kialakul. Figyelemhiány Motoros nyugtalanság Impulzivitás Következménye: aszociális viselkedés, csökkent önértékelés.

Hiperaktivitás Gyakran babrál kézzel-lábbal, fészkelődik. Gyakran rohangál vagy ugrál olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló. Nem tud nyugodtan játszani. Nem tud egy helyben megülni. Izeg-mozog, gyakran úgy viselkedik, mint, akit felhúztak. Sokat beszél, túl hangos.

Figyelemzavar Nem figyel megfelelően a részletekre. Figyelmét nehéz tartósan lekötnie. Mintha nem figyelne, amikor beszélnek hozzá. Nehézség számára a tevékenység megszervezése. Gyakran elveszít tárgyakat. Gyakran elvonják figyelmét a külső ingerek. Gyakran feledékeny. Képtelen hallgatni. Feledékeny a napi dolgokban.

Impulzivitás Nehezére esik kivárni a sorát. Kimondja a választ, mielőtt a kérdés elhangzott volna. Gyakran félbeszakít másokat, megszakítja mások játékát. Ráerőszakolja magát másokra.

Magatartási zavar esetén az idegrendszer csökkent terhelhetőségű Jelei: Érzékenység a meteorológiai változásokra. Fáradékonyság. Nehezen viseli el a várakozást. Zajokra érzékeny. Gyakrabban van szükség pihenésre, egyedüllétre. Szükségük van érthető és állandó szabályokra.

Viselkedészavarok, magatartászavarok Jellemző: Az életkor szerint elvárható magatartás negatív irányú változása. Tartós és rendszeres visszatérő magatartási formák: durvaság, mások megsértése, emberek állatok iránti agresszió, rongálás, szabályok súlyos megsértése.

Oppozíciós zavar (szembeszegülő-dacoló magatartászavar) Jellemzője: Tartósan ellenszegülő magatartás. Dacos viselkedés. Gyakori vitatkozás felnőttekkel. Mások szándékos bosszantása. Bosszúálló. Sértődékeny. Gyakran hibáztat másokat.

Emocionális zavarok kisgyermekkorban (depressziós tünetek) Apátia, érdeklődés hiánya, közönyösség. Nem játszik. Lustaság. Fáradtság. Ingerlékenység. Alvászavar. Táplálkozási zavar. Kiváltó oka van: pszichoreaktív depresszió Endogén depresszió.

Szorongásos zavarok Normális jelenség: 6-8 hónaposan „idegenfélelem”. Szeparációs szorongás. Szociális szorongás. Generalizált szorongás. Gyermekkori kényszerbetegség: rituálék pl. tisztálkodási, ellenőrzési.

Regresszió A normál gyermeki fejlődést számos szorongásos jelenség kíséri. A szorongások elleni védekezés fő formája a viselkedésben megnyilvánuló regresszió: Pl. a szobatiszta gyermek enuretikus lesz, ujjszopás, túlhaladott gyermeki szokások felerősödnek, rituálék, a beszéd hangsúlya megváltozik.

Szeparációs szorongás szülőtől, gondozótól való elszakadás miatti túlzott félelem, kétségbeesés. Rosszul érzi magát, ha a számára fontos személytől elválik. Túlzott aggodalom a fontos személyek elvesztése, károsodása miatt. Aggodalom nem várt események miatt. Elutasítja az intézménybe járást. Önálló lefekvés elutasítása. Lidérces álmok az elválásról. Fizikai tünetek pl. hasfájás, hányinger.

Szociális szorongás Csak otthon és a családban érzi magát biztonságban, fél az ismeretlen helyzetektől.

Szociális kapcsolatteremtés zavarai Reaktív kötődési zavar: súlyos elhanyagolás, bántalmazás következtében szegényes érzelmi reakciók. Korlátlan kötődési zavar: a gondozó személyek állandó változás következtében felszínes, tartalom nélküli kapcsolatok. Elektív mutizmus: bizonyos személyek jelenlétében vagy helyzetekben nem szólal meg.

TIC zavarok Önkéntelen, gyors, visszatérő nem ritmusos izommozgás vagy hangadás, bizonyos szavak ismételgetése. Váratlanul jelentkezik. A stressz fokozza.

Tourette-szindróma Egy évnél hosszabb ideig fennálló Vokális és motoros tikkel járó betegség. Gyakran: hangos felmordulás, kiabálás csúnya szavak kimondása. Pislogás, bólintás, nyelvkiöltés, szipákolás, guggolás, szökdelés.

A kiválasztás funkcionális zavarai Enuresis=bizonyos életkor felett ágyba, ruhába vizelés Nappali Éjszakai Primer Szekunder Okai: Genetikai, Szervi, Hibás toalett-tréning, Emocionális megterhelés. Enkopresis=beszékelés. Emocionális zavar , Pszichotrauma, stressz.

Dadogás Súlyos beszédprobléma 3 éves kor körül jelentkezik Fiúknál gyakoribb Multikauzális: több oka van. Alaphelyzet: nem tud az anyában „megkapaszkodni”. Előzményben tartós távollét az anyától Traumatikus esemény Átállított balkezesség Az anya személyisége.

A gyermekek nevelésének ajánlott szemlélete Bátorítás, biztatás. A sikerek, eredmények kiemelése. Dicséret. Elfogadás. Büntetés, megszégyenítés mellőzése. Bizalom légkörének biztosítása. Együttérzés. Önállóságra nevelés. Differenciálás, egyéni bánásmód.

Mit tehetünk? Korlátok, keretek adása, ezek biztonságot adnak. Egyértelmű, egyszerű szabályok. Rövid utasítások. Szokatlan ingerek kizárása. Dühkitörés figyelmen kívül hagyása, nem megerősíteni. (Ha erre reagálok, megerősítem.)

A gondozó felnőtt lelki egészsége Testi egészség Munkabírás Belső harmónia Kiegyensúlyozottság Pozitív életszemlélet Önbizalom Örömmel végzett munka A munka fontosságának tudata

Köszönöm a figyelmet.