VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat Készítették: Bártfay Bianka Sárközi Noémi
A múlt Miért fontos, hogy a vezetők megismerjék a múlt történéseit? ÓKOR: piramisok Római Birodalom hellén gondolkodók, filozófusok
Klasszikus vezetéselmélet Scientific managementemberi munka Adminisztratívszervezet Strukturalistaszervezet
SCIENTIFIC MANAGEMENT Úgy kell megszervezni a munkát, hogy az az alkalmazottak maximális teljesítményét eredményezze. Frederick W. Taylor a munkaerő hatékonysága Midvale Steel Company (Phil.) „lógás” Darabbér-rendszer Frank és Lillian Gilberth
A scientific management gyakorlata Másodszor: Tudományos alapon választják és képzik ki, tanítják és fejlesztik a dolgozókat. Először: A vezetők a „hüvelykujj szabályok” helyett minden munkaelemre tudományos módszert fejlesztenek ki. Negyedszer: A vezetők magukra vállalják a tervezés és a szervezést, teret biztosítva a munkásoknak a feladataik ellátására. Harmadszor: A vezetők szívesen működnek együtt munkatársaikkal a tudományos elvek szerint kidolgozott munkavégzés érdekében.
Frank és Lillian Gilberth Frank Gilberth kőműves példája a falazás racionalizálását mutatja be Lillian Gilberth Munkásjólét Személyügyi menedzsment
…és a többiek Gantt: Taylor helyettese Gantt grafikon Bérezési rendszer tökéletesítése Emerson: az elméletet a vasút területén alkalmazta egységesítés követelménye a hatékonyság elvei közt műszaki normák, munkafeltételek, írásos szabályok Cooke: a tudományos vezetést a közigazgatás területén
Adminisztratív menedzsment Henri Fayol -Francia bányamérnök -A szervezeti struktúrára koncentrált -14 vezetési alapelv
A Fayol-féle menedzsment alapelvei 1. Munkamegosztás 2. Autoritás és felelősség 3. Fegyelem 4. Egyszemélyi vezetés 5. Az irányítás egysége
6. A részérdekek alárendelése az általános érdeknek 7. Bérezés 8. Centralizáció 9. Hierarchia 10. Rend
11. Méltányosság (igazságosság) 12. A személyzet stabilitása 13. Kezdeményezés 14. A dolgozók egysége
Strukturalista iskola Max Weber Német közgazdász és szociológus Bürokrácia fogalma Racionális szabályok
A Weber-féle bürokratikus szervezet főbb ismérvei 1. Munkamegosztás 2. Szabályozottság 3. Hierarchia 4. Aktaszerűség 5. Szakmai hozzáértés 6. Személytelenség
Összefoglalás A formális szervezet, funkciók és struktúrák vizsgálata az elsődleges A szervezetek működésének célja a racionális működés A racionális megoldásokat keresik, ezeket szabályzatokban kell rögzíteni A vezetés célja a munka specializációjának és koordinációjának fejlesztése
Köszönjük a figyelmet!