Didaktika a gyógyításban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
Advertisements

Szenvedélyek fogságában - az alkohol
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Rehabilitáció és dementia
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Miért fontos? 3478 Negatív hír az egészségügy szereplőiről nyomtatott és online sajtóban 2009-ben Mindenki érintett: EÜM, OEP, kórházak, orvosok, gyógyszergyártók.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
ABO Institute Az egészségmegőrzés evolúciója. Az ABO Institute forradalmi újítása •Tudáskrízis: –Az orvostudomány összes tudása gyorsabban nő, mint amit.
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
„Ön szerint mennyire felkészült az orvosi társadalom az orvos-beteg jogi kérdések, esetek, helyzetek kezelésére?” támogatott egy válasz.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Álljunk mindenben élre
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Hipertóniagondozás folyamata és stratégiája I.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
A pánikbetegség kezelése
Allergia dr.Hella Zoltán.
A haldokló beteg ápolása
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Európai Scleroderma Nap június 29. Hogyan lehet együtt élni a sclerodermával? Mottó: Nem vagyok beteg, csak sclerodermával élek!
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Mit tehet a beteg a jó orvos- beteg viszonyért?. A sikeres együttműködés alapköve a kölcsönös bizalom és tisztelet.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Leletrendező, betegtámogató applikáció Szász Levente – Laborom
Valódi gyógyulás virtuális térben? Információs technológiák és lelki egészség Purebl György Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet.
GYÓGYSZERÉSZ-BETEG KAPCSOLAT avagy „mely eszközöket használjuk betegeinkkel való kapcsolat erősítéséhez és hogyan csináljuk?” Nagy Károly Budapest
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
A FELSŐ-TISZA VIDÉKI LAKOSSÁG SEBEZHETŐSÉGE: ÁRVÍZI ÉS ÉGHAJLATVÁLTOZÁSI KOCKÁZATOK Vári Anna - Tamás Pál - Ferencz Zoltán MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Irgalom a családban.
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Műtét előtt- műtét után
A krónikus beteg hányattatásai
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kik vagyunk A Babagenetika mozgalom egy személyes történeten alapuló
Előadás másolata:

Didaktika a gyógyításban Tanulás, tanítás. Változó orvosfelfogás – paternbalisztikus helyett. Complience, adherencia. Dr. Cserháti Zoltán (csirzol@yahoo.com) Semmelweis Egyetem 2011. március 26.

Milyen területeken „tanít” az orvos? Egészségnevelés Prevenció Terápiás tájékoztatás Tanácsadás Döntéshozatal támogatása Viselkedés (életmód) változtatás Gondozás Együttműködés

Az orvoshoz fordulók információigénye A betegség oka („Mitől van?”) A betegség diagnózisa („Mi a bajom?”) Kezelési lehetőségek A betegséggel kapcsolatos tennivalók (pl. további vizsgálatok, kontroll) Várható prognózis Kihatás az élet más területeire (pl. munka, család, életvitel)

Különbözőségek a betegségre adott reakció szerint Szenzitizáló típus figyelme fokozottan a betegségre irányul intenzíven foglalkozik a betegségével sok információt igényel (könyvek, internet is) Represszor típus igyekszik elterelni a figyelmét kisebbíti a betegség veszélyességét kevésbé részletes tájékoztatást igényel Hitelesség – az orvos legyen az autentikus inforforrás; Represszor – abbahagyja a kezelést korábban

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek Compliance ??? „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

„A nevelés nagy célja nem a tudás, hanem a cselekvés „A nevelés nagy célja nem a tudás, hanem a cselekvés.” (Herbert Spencer)

Információ Motiváció Bizalom Cselekvés

„Némely ember azért nem tanul meg soha semmit, mert mindent túl gyorsan megért.” (Alexander Pope)

Az információ hatékony átadása Páciens igényének megfelelő mennyiségű információ Strukturálás, „jelzőkarók” használata Pácienshez alkalmazkodó nyelvhasználat A fontos információk kiemelése, ismétlése Illusztrációk, rajzok Írásos betegtájékoztatók „azért nem csinálja, mert nem tudja mit kell csinálni”

A megértés és megjegyzés ellenőrzése I Kétirányú kommunikáció! Bátorítás a kérdésfeltevésre Összefoglalás kérése („Mi az, amit ezután tenni fog?”) A fontos információk leírása Szükség lehet a hozzátartozó segítségére! Néni az asztal feletti papírral; idősek infoigénye – gyógyszer: hatóanyag, gyári név, szín; Mayo Klinika – harmaduk nem tudja mire kapja a gyógyszert

Az információ elérésének egyéb útjai Laikus környezet Betegtájékoztatók „Családi” orvosi könyvek Egészség-magazinok Internet Önsegítő csoportok Internetes fórumok Az orvos is ismerje a legfontosabb forrásokat!

„Ne próbálkozz. Csináld, csináld. Vagy ne csináld „Ne próbálkozz. Csináld, csináld! Vagy ne csináld! Próbálkozni nem lehet.” (Donald F. Glut) Kelly Brownell – USA populáció ajánlott testmozgás (22%) – 1986-2005 között nem változott, felnőttek ajánlott élelmiszer fogyasztás hasonló. Ismeretek és motiváció

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Fenntartás: szokássá válik

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Fenntartás: szokássá válik

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Fenntartás: szokássá válik

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Fenntartás: szokássá válik

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Akciók Fenntartás: szokássá válik

A viselkedésváltozás szakaszai M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Akciók Fenntartás Fenntartás: szokássá válik

Célok kijelölése M Pozitív, örömet okozó cél Megfelelő méretű cél Részcélok vagy magasabb cél Kontrollálhatóság Meghatározni azokat a folyamatokat, ami rajta múlnak! Rendelkezésre álló erőforrások Környezet hatása, hatás a környezetre Elkerülés helyette vágy felkeltése

Tervkészítés M Célok lebontása feladatokra Határidők hozzárendelése A terv követése, „napló”-készítés Visszacsatolás (mérés, orvosi konzultáció) „Biztonsági háló”: mi van akkor, ha nem a terv szerint alakul?

„Senkiben sem bízunk annyira, hogy elhiggyük, mindig helyes döntést hoz.” (Barabási Albert-László)

Miben bízzon a beteg? B Kezelőorvos szakértelme Diagnózis helyessége Terápia hatásossága Saját szervezet, ellenálló-, regenerálódó képesség Saját kitartás, akaraterő („képes vagyok rá”) Környezet támogatása

A bizalom erősítésének lehetőségei Megfelelő környezet, légkör, idő Bizonyítékokon alapuló módszerek és/vagy Személyes vélemény, példák „Közös döntéshozatal” Rendelkezésre állás Empátia

„A tanulás nem más, mint annak felfedezése, hogy valami lehetséges” (Fritz Perls)