Szöveg Bankügyek a Gazdasági Versenyhivatal szemszögéből Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal IIR konferencia 2012. május 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Versenyjogi megfelelés
I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
TŐKEPIACI ÜGYLETEK.
Bankkártya piac az EU-ban
Kartellgyanús közbeszerzés?
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
Hírközlési szolgáltatások Fischer Gábor OFE infokommunikációs szakértő.
Járműkereskedelem és a gazdasági versenyképesség erősödése
Vállalati Gazdaságtan
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Industrial Organization - alapvető modellek
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Kováts Surd, Martinovic Boris
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Előnyök és alkalmazási területek
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság,
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Mediátor képzés Kártérítés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
A klaszterek jogi szabályozottsága
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A munkaviszony megszüntetése
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A versenytörvény módosítása
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés Előadó: dr. Dán Judit Gazdasági Versenyhivatal.
Versenyjog A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996: LVII. törvény [Tpvt.] I. Rendszere A. Verseny a gazdaságban.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 1 Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
Polgári perjog előadás
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Szöveg Bankügyek a Gazdasági Versenyhivatal szemszögéből Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal IIR konferencia május 16.

Miről lesz szó? •A GVH eljárásairól általában –A bankszektor számára releváns magatartások •Aktuális témák a pénzügyi piacokon •A GVH bankügyeinek tapasztalatai

A GVH eljárásai

A GVH és tevékenysége •Független, autonóm közigazgatási szerv •Működésének célja: gazdasági verseny tisztaságának és szabadságának biztosítása • Eljárásait és működését a Tpvt. szabályozza –A Tpvt. rögzíti a jogellenes magatartásokat! •A bankszektor számára releváns magatartások: –Erőfölénnyel való visszaélés tilalma –Versenykorlátozó megállapodások tilalma •Versenypártolási tevékenység, ágazati vizsgálatok fontossága!

Versenykorlátozó megállapodások tilalma •„Tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, […] amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást fejthet, illetve fejt ki.” •A tilalom vonatkozik különösen: –Ármegállapodásra –Előállítás, forgalmazás, műszaki fejlesztés, befektetés korlátozására, ellenőrzés alatt tartására –Beszerzési források felosztására; fogyasztók, üzletfelek valamely áru beszerzéséből történő kizárására –Piacfelosztásra, értékesítésből történő kizárásra, értékesítési lehetőségek közötti választás korlátozására –Piacra lépés akadályozására

Mikor mentesül a megállapodás? •Mentesül a tilalom alól a megállapodás, ha: –Hozzájárul a termelés vagy a forgalmazás ésszerűbb megszervezéséhez, vagy a műszaki vagy a gazdasági fejlődés előmozdításához, vagy a környezetvédelmi helyzet vagy a versenyképesség javulásához –A megállapodásból származó előnyök méltányos része a fogyasztóhoz, illetve az üzletfélhez jut –A gazdasági verseny velejáró korlátozása vagy kizárása a gazdaságilag indokolt közös célok eléréséhez szükséges mértéket nem haladja meg –Nem teszi lehetővé az érintett áruk jelentős részével kapcsolatban a verseny kizárását •A fenti 4 feltételnek egyszerre kell teljesülnie! •Bizonyítási kényszer az eljárás alá vontaknál!

A tiltott információcseréről •Információcsere versenykorlátozó lehet •Vizsgálható, ha megállapodást, összehangolt magatartást vagy vállalkozások szövetségének döntését hozza létre, vagy annak részét képezi •Megítélése függ a piac jellegzetességeitől és a kicserélt információ típusától •Vizsgálandó kérdések: a kicserélt információ stratégiai jellegű-e, egyedi-e, jövőre vonatkozó-e és nyilvános-e •„Tilos a versenytársak közötti minden olyan közvetlen vagy közvetett kapcsolatfelvétel, amelynek célja vagy hatása egy tényleges vagy lehetséges versenytárs piaci magatartásának befolyásolása, vagy az általuk elhatározott vagy tanúsítani kívánt piaci magatartás ilyen versenytárs előtt történő felfedése és így az összejátszást eredményező magatartás elősegítése a piacon.”

Aktuális témák

Itthon… •Kártyapiac, azon belül is a bankközi jutalék –Piaci problémák –Beavatkozás lehetőségei (versenypártolás, egyéb?) és korlátjai •Bankszektort súlytó szabályozás – versenykorlátozóak-e a reakciók? •Autófényezés és biztosítás – mennyibe is kerül? •Versenypártolás: –Lakás-takarékpénztárak –Fizetési rendszerek hatékonysága (sárga csekk) –Különadó

…és az EU-ban •Fizetési módok költségei – tanulmány •Bankközi jutalékok kérdése –Bírósági döntés május 24-én –Hitelkártya ügyek •Kártyás-, Internet- és mobil fizetések – Green Paper –Piacralépés –Transzparens és költséghatékony árazás –Technikai sztenderdek (banki adatok hozzáférhetősége, EPC ügy) –Szolgáltatók közötti interoperabilitás (co-branding) –Fizetések biztonsága –Governance –Bankközi jutalékok és szabályozás

A bankügyek tapasztalatai

Általános tapasztalatok •Verseny folyamatai és dimenziói nehezen értelmezhetők •Eljárásindítás még nem ítélet, csak eszköz •Szerződő felek közötti jelentős aszimmetria  transzparencia jelentősége, fogyasztók fokozott védelme •Szektor komplexitása, szabályozottsága  piaci szereplők közötti fokozott kommunikáció  versenykorlátozó magatartás veszélye •Compliance hiányosságai, tudatosság szintje

Kartellekkel kapcsolatos megjegyzések I. •Szóbeli megállapodás is megállapodás •Összehangolt magatartás is lehet versenykorlátozó •Nem csak a versenykorlátozó cél, hanem a versenykorlátozó hatás is jogellenes •Nem szükséges a versenykorlátozó hatás megléte, ha van versenykorlátozó cél •A vállalkozás megállapodásban való részvétele megállapítható, ha a megbeszélésen jelenlevő személy aláírásra nem volt jogosult, de a többi jelenlevő joggal feltételezte, hogy ennek alapján a vállalkozás a megállapodásnak megfelelően fog eljárni. •A jogsértésnek nem feltétele a megegyezésnek megfelelő magatartást kikényszerítő szankciórendszer kidolgozása •A Tpvt. 11. § alá nemcsak a formális határozat vagy ajánlás formáját öltő érdekképviseleti aktusok tartoznak, hanem minden olyan magatartás, döntés, ami a tagvállalkozások versenymagatartását korlátozhatja, torzíthatja

Kartellekkel kapcsolatos megjegyzések II. •Összehangolt magatartásról van szó akkor, ha egy vállalkozás egy vállalkozások közötti megbeszélésen kinyilvánítja a közeljövőben követni kívánt, verseny szempontból releváns üzletpolitikáját. Ilyenkor, kifejezett elzárkózás bizonyítottsága hiányában mindazon vállalkozások részesei a versenyellenes összejátszásnak, akik részt vesznek az ülésen, illetve akiknek tudomására jutott versenytársuk bejelentése •Összehangolt magatartásról akkor van szó, ha két vagy több vállalkozás egymással tudatosan együttműködik – anélkül, hogy egymással megállapodást kötnének – annak érdekében vagy azzal a hatással, hogy a verseny kényszerítő nyomásától megszabaduljanak, illetve azt enyhítsék. Az összehangolt magatartásnak nem feltétele közös cselekvési terv részletes kidolgozása. Elegendő a versenytársak közötti olyan tudatos együttműködés, kapcsolatfelvétel, amelynek célja vagy hatása a versenytársak jövőbeli magatartásának befolyásolása, akár oly módon, hogy előttük egy vállalkozás felfedi jövőbeli piaci magtartását.

Kartellekkel kapcsolatos megjegyzések III. •Versenykorlátozó megállapodásra nem lehet mentség az árháború elkerülése. Az „árháború” a stabil piaci körülmények mellett meglevő árversenyhez képest időszakos jelenség, amely akár költség alatti árakat is eredményezhet. Amennyiben ezt nem gazdasági erőfölényben lévő vállalkozás alkalmazza, akkor az éles verseny pozitív jelének tekinthető. •A versenyjognak nem feladata az akár „romboló” jelleget is öltő versenytől megvédenie a versenytársakat. A versenyjog rendeltetése a verseny folyamatának védelmén keresztül a fogyasztói érdekek védelme, nem pedig a piacon maradás alanyi jogként való garantálása minden vállalkozás számára. •A versenyszabályozás egyik alapvető célja annak elősegítése, hogy a piaci szereplők szabadon és önállóan hozzák meg üzleti döntéseiket. Azon információ-csere rendszerek, melyeknek az a célja vagy hatása, hogy a versenytársak bizonytalan viselkedéséből eredő kockázatokat csökkentsék, ellentétesek ezzel.

Köszönöm a figyelmet!