Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY"— Előadás másolata:

1 I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY
TISZTESSÉGES VERSENY Egyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem, talpon maradás, továbbjutás GAZDASÁGI VERSENY A fogyasztó választási lehetősége - két vagy több szereplő - szabályok között zajló tevékenysége - előnyszerzés céljából A verseny FUNKCIÓI: Jóléti-, hatékonysági- és allokációs funkció

2 Ii. VERSENY A POSTAI PIACON - általában
liberalizáció a levélpiacon VERSENY - azonos pálya: címzett küldemények levélszekrénybe történő kézbesítése - ugyanolyan akadályok - zsugorodó piac - elektronikus helyettesítők (hibrid!) - gazdasági válság - valamennyi postai szolgáltatót érintő akadályok (1/3 – 2/3, minőségi feltételek) - megegyező szabályrendszer??? - egyetemes szolgáltatási kötelezettség NEM - állami tulajdon - piaci pozíció

3 II/A. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – egyetemes postai szolgáltatás
EGYETEMES POSTAI SZOLGÁLTATÁS - társadalmi közszükségletet kielégítő, általános gazdasági érdek - EPKSZ-ben meghatározott minőség - megfizethető ár - földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül az ország egész területén - minden felhasználó számára Az ország egészét lefedő, költséges, de nyitott hálózat HELYETTESÍTŐ SZOLGÁLTATÁS „bárhol, bármit, bárkinek” Költséghatékony, rugalmas HOZZÁFÉRÉS lehetősége az egyetemes hálózathoz - hálózati hozzáférési szerződés alapján - konszolidátorként

4 Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat
II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat I. – átlátható működés Állami tulajdon, állami vagyon transzparencia Működése széles körben ellenőrzött – Versenyhátrány - Szakmai ellenőrzések (NMHH, PSZÁF, MNB) - Általános ellenőrzések (NAV, Munkaügyi Felügyelet) - Az állami jellegből eredő speciális ellenőrzések Országgyűlés Állami Számvevőszék MNV Zrt. (mint tulajdonos) Nyilvánosság (média, sajtó, társadalmi szervezetek) Közbeszerzési Hatóság Kockázat: Állami tulajdonú közszolgáltató Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat

5 Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány
II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat II. – Infotv. Közszolgáltató vonatkozik rá az Infotv. Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány Megoldás: biztosítani az üzleti titok védelmét Generális mentesülés az állami vállalatok esetében az MNV passzív a tárgyban Egyedi mentesülés a Postatv.-ben Az NFM nem támogatja, negatív visszhangja volna Csak az legyen üzleti titok, ami valóban az (egyes szerződések, technológiai leírások, beszerzések, listák – járáson belüli sorrend?) Jogi jellegű érvek + üzleti titok a közérdekű adat, csak a közérdekből nyilvános adat adandó ki bírósági gyakorlat

6 ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány
II/B. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat III. – Kbt. A Kbt. hatálya alá tartozó jogalany: Beszerzései nyilvánosak ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány Megoldás: kikerülni a Kbt. hatálya alól Generális mentesítés Az uniós értékhatár alatti közbeszerzésekre + A beszerzés tárgyától független (valamennyi beszerzésre vonatkozik). Egyedi mentesítési kérelem valódi verseny esetén + az értékhatártól független - Speciális szolgáltatások esetében kérhető (postai szolgáltatástól eltérő szolgáltatások – pl. pénzforgalom, logisztika, címezetlen reklámkiadvány) Szakmai tárgyú egyedi jogszabályban Kiskaput keres, a jogszabály könnyen módosítható Tevékenység kiszervezése révén A leányvállalat beszerzései közbeszerzés-kötelesek lehetnek

7 II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció
: Postatv. – fenntartott megszűnés valódi verseny A PIAC MEGHATÁROZÁSA: Postatv. 6. – 8. § A. Szabályozási jellegű (engedély – bejelentés) Egyetemes postai szolgáltatás Egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolg. Egyetemes postai szolg.-t nem helyettesítő postai szolg. B. Versenyjogi jellegű meghatározás (helyettesíthetőség) Küldemények levélszekrénybe kézbesítése (számlalevél) Küldemények személyes kézbesítése (hozzáadott érték) C. Üzleti jellegű meghatározás (termék, értéklánc) – terméképítési folyamat egy termék több releváns piacot is érinthet egyes piacokon postai erőfölény ajánlatadáskor szempont (pl. díjbeszedés)

8 II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II. – a Magyar Posta piaci helyzete Postai küldemények levélszekrénybe kézbesítése Egyetlen érdemi konkurens: saját kézbesítés 50 gramm alatt 2013-ig jogi monopólium (fenntartott) 2013 után is kizárólagosság a hivatalos iratok esetében Nincs piacra lépő, a piacra lépés nem automatikus, nem ismert a piacra lépés hatása A Magyar Posta piaci részesedése 2013-ig (jelenleg): 91% GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY (a liberalizáció ellenére) Visszaélés tilalma Versenyhivatali kontroll az érintett piacon

9 II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások I. GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY korllátozások Tisztességtelenül megállapított ár – nem „tisztességes” nyereség Elzárkózás az üzleti kapcsolattól – ha indokolatlan (hozzáférés) Árukapcsolás – ha kizsákmányoló jellegű (levél + nyomda) Árdiszkrimináció – ha indokolatlan (egyedi árak) Felfaló ár – ha az alkalmazónak veszteséget eredményez (fedezet II.: változó költségek alatti ár, összköltség alatti ár) Piacra lépés akadályozása – ha indokolatlan Versenytárs irányában (hozzáférés megtagadása) Közvetlen az üzletfél által (hűségkedvezmény, hosszú távú összeszámítás)

10 GVH, NHH vizsgálat, 2006. (szortiment bónusz)
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások II. ÜZLETI ÉRDEK: csomagban értékesítés gazdasági erőfölény Kedvezmény a levélpostai szolgáltatások árából versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a levél fehér csekkel, vagy, ha postai fizetési számlája van az ügyfélnek) GVH (EPK ügy) Kedvezmény a versenypiaci szolgáltatások árából levélpostai szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a nyomtatás, ha a Magyar Posta viszi a levelet) Levélpostai szolgáltatások és versenypiaci szolgáltatások forgalmának összevonása (szortiment bónusz) GVH, NHH vizsgálat, (szortiment bónusz) Kedvezmény az egyik versenypiaci szolgáltatások árából más versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (akár valamennyi ilyen forgalom összevonható a volumenkedvezmény alapjaként)

11 II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III
II/C. ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások III. Üzleti cél: ÜGYFÉLMEGTARTÁS komplex termék Levélpostai szolgáltatások versenypiaci szolgáltatások ,,

12 III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás I.
A VERSENY A termék: egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatások A „célközönség”: nagyfeladók tömeges feladásai A versenytársak: jelenleg a FEIBRA A verseny felügyelői: - NMHH - GVH A verseny további szereplői: - postai közvetítők - Konszolidátorok - Nyomdák, küldemény előállítók - postai közreműködők A verseny nyertesei: nagyfeladók, felhasználók???

13 III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás II.
A VERSENY TÍPUSAI 1. Árverseny a fogyasztók megszerzése érdekében - a Magyar Posta lehetőségei korlátozottak (erőfölény felfaló árazás tilalma árdiszkrimináció tilalma - konkurensek: piacrabló ár veszteség finanszírozása 2. Minőség + szolgáltatási feltételek - eltérő kézbesítési technikák (PDA) - átfutási idő (A + B, tárolás) 3. Rugalmasság (MP hátrány ügyfél diszkrimináció tilalma) - egyedi szerződések (Áfás levél) - értékesítők tapasztalatai - piacismeret

14 III. Verseny a postai piacon – részletes bemutatás III.
A MAGYAR POSTA LEHETŐSÉGEI A PIACI VERSENYBEN NEK finanszírozásának lehetősége - Hivatalos irat saját kézbesítés, e-közig. - Országos hálózat - Tőkeerő - Állami tulajdon, közvetlen kapcsolat a döntéshozókkal - Komplex szolgáltatások értékláncba való beépülés - Tapasztalat (feladói szokások ismerete) - Ügyfélkapcsolatok (magabiztos, átgondolt, egységes kommunikáció) - Nemzetközi kapcsolatok komplexitás a postai szolg. - Tradíció (társadalmi megbecsültség) - Szellemi tőke, szakmai tapasztalat


Letölteni ppt "I. VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések