Első előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A harmadik erő elméletei
Nevelés- és oktatásszociológia
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A pszichológiai fejlődés
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
HERBART ÉS DIESTERWEG.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Második előadás.
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A felvilágosodás nevelésügye Európában
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A pszichikumról általában
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
FEJLŐDÉSLÉLEKTAN.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pszichológiai Ismeretek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Első előadás

A fejlődéslélektan tárgya

Kötelező irodalom: A pszichológiai fejlődés 5-11. oldal

Ajánlott irodalom:

A fejlődéslélektan: a pszichikum kialakulását és fejlődését vizsgálja, leírja az életkori sajátosságokat, kutatja a fejlődés törvény-szerűségeit.

Fontos területe a gyermeklélektan, mely a kibontakozó személyiség fejlődésmenetével, és annak törvényszerűségeivel foglalkozik.

Rövid történeti áttekintés: Erasmus (1469-1536): a nevelés során fontos a gyermek természetéhez való alkalmazkodás! Platón (i.e. 427-347): mikor mivel jobb foglalkozni? Comenius (1592-1670): a pedagógiai munkában fontos az életkori változások figyelembe vétele! Rousseau (1712-1778): a gyermeki természethez igazodó nevelés szükségességét hangsúlyozza.

Szakirodalmi háttér: Preyer (1841-1897): A gyermek lelke című munkájá-ban jelennek meg az első empirikus elemzések az értelmi fejlődéséről és a gyermeknyelvről. Nagy László (1857-1931): A gyermek érdeklődésének lélektana és a Gyermektanulmány című műveiben a pedagógiai munka pszichológiai alapjait emeli ki. Piaget (1896-1980) Új megközelítésben tekinti át az értelmi fejlődés menetét. Hangsúlyozza, hogy a tanár szerepe nem az ismeretátadás, hanem a felfedező ismeretszerzés serkentése és irányítása.

A fejlődéslélektan későbbi jelentősebb magyar képviselői: Mérei Ferenc Ranschburg Jenő Kiss Tihamér Salamon Jenő

Módszerei Két jellemző megközelítési mód: statikus (Wundt) - pillanatnyi állapotot ír le (milyen az adott pszichikum?) folyamat (Piaget) - az előzmény és követ-kezmény feltárása (folyamatában milyen?)

A vizsgálati eljárások irányai: keresztmetszeti és hosszmetszeti megközelítések.

Alapmódszerek: megfigyelés (közvetlen, közvetett), kísérlet (természetes, laboratóriumi), beszélgetés (spontán, célzott, klinikai), tesztek (projektív, IQ, teljesítmény), módszerkombinációk (pl.: világjáték).

Világjáték teszt

Bábteszt

A fejlődés fogalma Mennyiségi és minőségi változás, amikor az új állapot magasabbrendű az előzőnél. A fejlődés eredményeként a valóságtükrözés és a cselekvésszabályozás differenciáltabban és integráltabban működik, ami az alkalmazkodás magasabb szintjében jelenik meg.

A fejlődés iránya tehát: differenciálódás, melynek során a pszichés működések egyre tagoltabb, szabályozottabb, fino-mabb működésű részfolyamatokban jelennek meg (pl.: a tanult félelem), integrálódás, melyben a részfolyamatok egységbe, rendszerbe szerveződnek, és egységes működésűvé válnak (pl.: megfigyelés).

Meghatározói: öröklés (genetikai program), környezet (közvetlen hatások). Fejlődéselméletek: preformizmus, szociológiai elmélet, konvergencia elmélet.

Formái: a). érés elsősorban endogén folyamat, a gyorsasága fajtajellemző, biológiai és pszichés érés, jelentős életkori eltérések lehetnek.

b). tanulás exogén folyamat - tapasztalatszerzés, gyorsasága egyedspecifikus, erőteljesen környezetfüggő, főbb formái: - szociális tanulás, - iskolai tanulás.

Életkori sajátosságok: a testi és pszichés fejlődés egy adott életkorra általánosan jellemző szintjei, amelyek egyben kifejezik a kor legjellemzőbb tulajdonságait (pl.: dackorszak, serdülés).

Életkori szakaszok intrauterin szakasz (-9 hó - 0): - csiraszakasz (0-2 hét), - embrionális szakasz (2-8 hét), - fötális szakasz (8-38 hét).

extrauterin szakasz (0 - ?): 0-1 év – csecsemőkor, 1-3 év – kisgyermekkor, 3-6 év – óvodáskor, 6-10 év - kisiskolás kor, 10-18 év – serdülőkor, 18-24 év – ifjúkor, 24-60 év – felnőttkor, 60-? év – öregkor,

Piaget szerint 0-2 éves korig: szenzomotoros intelligencia szakasza a külvilágnak nincs tartós belső reprezentációja, 2-7 éves korig: preoperatív intelligencia szakasza a külvilágnak képi reprezentációja van, 7-14 éves korig: operatív intelligencia szakasza a külvilágnak fogalmi reprezentációja van (7-10 évig konkrét fokon, 10-14 évig absztrakt fokon).

Köszönöm a figyelmüket!