A 2013/2014-es nevelési év az óvodákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
AZ ÉLETPÁLYAMODELL BEVEZETÉSÉBŐL ADÓDÓ INTÉZMÉNYVEZETŐI FELADATOK
A pedagógusok minősítési rendszere
A pedagógusok munkaidő beosztása
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
TÖRVÉNYI VÁLTOZÁSOKBÓL
Elkötelezettség és elhívatottság Pedagógus életpálya Előadó: Thaisz Miklós Oktatásért Felelős Államtitkári Kabinet.
Pedagógus-továbbképzés
Tanfelügyelet és minősítés
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
A pedagógus minősítési rendszer
Pályáztatás, vezetői megbízás visszavonása
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A pedagógus minősítési rendszer
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A köznevelés átalakulása
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Brassói Sándor főosztályvezető
Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
A közszolgálati jogviszony tartalma
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A pedagógusminősítés rendszerének bevezetése, mérföldkövei
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületre vonatkozó, a szakértői feladatokhoz kapcsolódó aktuális jogszabályi.
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületre vonatkozó, a szakértői feladatokhoz kapcsolódó aktuális jogszabályi.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Minősítésre jelentkezés Mire jelentkezünk? A jogszabályok szerint mindig a következő évi minősítési eljárásokra jelentkezünk. Vagyis aki idén jelentkezik,
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
KPSZTI pedagógiai-szakmai szolgáltató
Tanévkezdő 2013/14.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A 2013/2014-es nevelési év az óvodákban Foglalkoztatás és életpálya-modell

Életpálya-modell

Az életpálya-modell jogszabályi háttere Költségvetési törvény Új finanszírozási modell: normatív finanszírozás helyébe bérfinanszírozása lépett 2013. okt. 1-jétől Nkt. 64 - 65. § pedagógus életpálya keretjellegű szabályozása 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet =új Vhr. (a 138/1992-es Korm. r-et váltja) a pedagógusok életpályára vonatkozó részletszabályozás

Az életpálya-modell rendszere Kötelező fokozatok: 1. fokozat: gyakornok (2-4 év) - minősítő vizsga 2. fokozat: pedagógus I. (6-9 év) - 1. minősítési eljárás 3. fokozat: pedagógus II. (min. 6 év) --------------------------------------------------------- Nem kötelező fokozatok (2. minősítési eljárás ) 4. fokozat: mesterpedagógus feltétele: min. 14 év gyakorlat és szakvizsga 4. vagy 5. fokozat: kutatótanár feltétele: min. 14 év gyakorlat, Phd, publikáció  

Gyakornok ~> Pedagógus I. 2 évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógust gyakornoknak kell besorolni. Gyakornoki idő: a jogviszony létesítésének időpontjától számított 2 év. Minősítő vizsga - a gyakornoki idő lejártával a vizsgát, illetve időpontját a munkáltató a kinevezési okmányban előírja „megfelelt”- Pedagógus I. fokozatba kell besorolni. „nem felelt meg” - a gyakornoki idő 2 évvel meghosszabbodik Ismételt minősítő vizsga nem felel meg, jogviszonya/munkaviszonya megszűnik

Pedagógus I. ~> Pedagógus II. Pedagógus I. fokozatba sorolt pedagógus 6 év szakmai gyakorlat után saját kezdeményezésére minősítési eljárásban vehet részt. 9 év szakmai gyakorlat után kötelező minősítési eljárásban részt vennie. 1. minősítési eljárás Az eljárást és időpontját a munkáltató a kinevezési okmányban előírja. „Megfelelt” - Pedagógus II-be sorolás „Újabb minősítés szükséges” egyszer ismételhető leghamarabb az első sikertelen minősítés után 2 évvel legkésőbb a Pedagógus I. fokozatba sorolástól számított 11. évvel Megismételt minősítési eljárás: „Nem felelt meg” – jogviszonya/munkaviszonya megszűnik

Pedagógus II. ~> Mesterpedagógus Feltétele pedagógus-szakvizsga és a Pedagógus II. fokozatba történt besorolását követően 6 év szakmai gyakorlat 2. minősítési eljárás ”Mesterpedagógus fokozatba lép”, ”Pedagógus II. fokozatban marad” Minősítési eljárás megismétlése ha még 2 év szakmai gyakorlatot szerzett, újra kérheti a minősítést többször is ismételhető sikertelensége jogviszony megszüntetésével nem jár

Mesterpedagógus Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógusok minősítő vizsgáján/minősítési eljárásában szakértőként vesz részt (évente legfeljebb 25 alkalom) vagy szaktanácsadói feladatokat lát el munkaidő-kedvezményben részesül - a neveléssel-oktatással lekötött munkaideje nem lehet több óvodapedagógus esetén heti huszonöt óránál tanítási hetenként legalább egy tanítási napra a munkahelyén történő munkavégzés alól mentesíteni kell költségtérítésben részesül, melynek mértéke alkalmanként 10.000 forint. Az a mesterpedagógus, aki a fenti feladatokat nem látja el, ellátja a pedagógusjelölt, gyakornok szakmai segítését, részt vesz tantervi, módszertani fejlesztésekben, intézményi dokumentumok, belső képzések szervezésében és megtartásában, versenyre történő felkészítésében.

Pedagógus II./Mesterpedagógus ~> Kutatótanár Feltétele tudományos fokozat vagy doktori cím rendszeres szakmai publikációs tevékenység a Pedagógus II. fokozatba történt besorolását követően 6 év szakmai gyakorlat Újabb minősítési eljárás amennyiben sikeres, a KH igazolást állít ki az átsorolásról. Kutatótanár részt vehet szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásában. Ebben az esetben a mesterpedagógusra vonatkozó kedvezmények rá is érvényesek Kutatótanár fokozatba az összes pedagógus munkakörben foglalkoztatottak legfeljebb 1%-a sorolható.

A minősítő vizsga és a minősítési eljárás Elemei: a portfólió értékelése (elemeit a R. 8. § (1) bekezdés) portfólió-védés értékelése, a jelölt legalább két szakórájának vagy foglalkozásának látogatása és értékelése országos pedagógiai szakmai ellenőrzés pedagógusra vonatkozó megállapításai intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó megállapításai

A minősítő vizsga és a minősítési eljárás Egyéb jellemzői: Az eljárás során használt kérdőívek, értékelő lapok, szempontok, segédletek (pedagógusértékelési eszközök) egységesek és nyilvánosak. az Oktatási Hivatal dolgozza ki és a miniszter hagy jóvá A minősítés során hibás vagy valótlan ténymegállapítás, személyiségi jogot sértő megállapítás ellen a pedagógus a minősítés közlésétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulhat. Az első minősítő vizsga és minősítési eljárás ingyenes. Az ismételt vizsga és eljárás díjköteles – a minimálbér 70%-a (2013-ban: 68.600 Ft)

Minősítő bizottság A minősítő vizsga és a minősítési eljárás minősítő bizottság előtt folyik: elnök+2 tag A minősítő bizottság elnöke a kormányhivatal delegálja mesterpedagógus, az Országos szakértői névjegyzéken szereplő köznevelési szakértő, a jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben részt vett.

A minősítő bizottság tagjai TAG I. (felkészítésben kell részt vennie) pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóintézményének legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, minősítési eljárásban a fentiek helyett lehet a kormányhivatal által delegált, az Országos szakértői névjegyzéken szereplő köznevelési szakértő TAG II. a köznevelési intézmény vezetője vagy pedagógus-szakvizsgával és magasabb vezetői, vezetői megbízással rendelkező alkalmazott, illetve minősítési eljárásban elégséges a pedagógus szakvizsga Kutatótanár minősítési eljárása esetén a fentieken túl még egy tagot a Magyar Tudományos Akadémia delegál.

A minősítések menete Február utolsó napjáig a miniszter közzéteszi a következő naptári évre vonatkozó minősítési keretszámot. Március 31-éig a pedagógus kezdeményezheti minősítését munkáltatója egyetértésével a KH-nál. Április 10-éig a KH az igényeket továbbítja az OH- nak. Április 31-éig a miniszter dönt a résztvevő pedagógusokról – akiknek kötelező részt venni, azokat mindenképpen felveszi. Július 31-ig a KH felkéri a minősítő bizottság elnökét és tagjait A következő naptári évben történik a minősítési eljárás. A sikeres minősítést követő év első napjával történik az átsorolás.

Pedagógus életpálya a 2013/2014-es tanévben A pedagógust, aki 2013. szeptember 1-jén 2 évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkezik, Gyakornok fokozatba sorolták De a rendelet hatálybalépése előtt létesített gyakornoki jogviszonyok esetében a Kjt-nek a gyakornokra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni. legalább 2 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik, a Pedagógus I. fokozatba sorolták, A 2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba sorolt, több mint 8 év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus először 2014-ben kezdeményezheti a minősítési eljárást.

Pedagógus életpálya a 2013/2014-es nevelési évben A pedagógus-szakvizsgával és 14 év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus 2014. április 30-áig kérelmezheti a Pedagógus II. fokozatba 2015. január 1-jével történő besorolását, minősítési eljárás nélkül A besorolás feltétele, hogy a pedagógus 2014. április 30-áig feltöltse portfólióját az Oktatási Hivatal által kialakított informatikai rendszerbe. A Pedagógus II. fokozatba be kell sorolni azt, akinek a portfóliója tartalmazza a rendeletben előírtakat. Az ideiglenesen Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus legkésőbb 2018. december 31-éig minősítési eljárásban köteles részt venni. (Ha erre nem kerül sor, a Pedagógus II. fokozatba való ideiglenes besorolását elveszti, és 2019. január 1-jétől újra Pedagógus I. fokozatba kell besorolni.)

Pedagógus életpálya a 2013/2014-es nevelési évben A miniszter pályázati felhívást tesz közzé a mesterpedagógus fokozatba történő besorolás céljából. Részt vehet, aki aki rendelkezik legalább 15 év szakmai gyakorlattal és pedagógus-szakvizsgával, szerepel az Országos szakértői, vagy az Országos érettségi vizsgaelnöki, illetve szaktanácsadói névjegyzéken, vállalja, hogy részt vesz szakértői vagy szaktanácsadói továbbképzésen, vállalja, hogy külön díjazás nélkül, költségtérítés terhére részt vesz a szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásában.

II. Foglalkoztatás

Munkaidő A vezetői munkakör kivételével megszűnt a kötelező óraszám fogalma Minden pedagógus munkaideje heti 40 óra. Munkaidő-kedvezménnyel kizárólag KAT elnök és tag szakszervezeti tisztségviselők szakértő és szaktanácsadó rendelkeznek.

Munkaidő Kötött munkaidő 32 óra teljes óvodai életet magában foglaló foglalkozások tartása, oly módon, hogy a nyitva tartás ideje alatt a gyermekekkel minden csoportban óvodapedagógus foglalkozik, pedagógusonként és csoportonként napi 2 óra átfedési idővel az óvodában kell tölteni, illetve kollektív szerződés vagy munkáltatói utasítás alapján intézményen kívüli munkavégzés is lehetséges A kötött munkaidőn felül elrendelhető + 4 óra a nevelést előkészítő, azzal összefüggő egyéb pedagógiai feladatok, a nevelőtestület munkájában való részvétel, gyakornok szakmai segítése, eseti helyettesítés Nem kötött munkaidő a 40 órához szükséges 4 vagy 8 óra felhasználásáról szabadon dönt az óvodapedagógus nem kell az óvodában tölteni

A nevelést előkészítő, azzal összefüggő pedagógiai feladatok foglalkozások előkészítése, a gyermekek fejlődésének értékelése, az intézmény kulturális életének, a szabadidő hasznos eltöltésének megszervezése, gyermekek felügyelete, a gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatos feladatok, a gyermekvédelemmel összefüggő feladatok, ügyviteli tevékenység, az intézményi dokumentumok készítése, vezetése, a szülőkkel történő kapcsolattartás, az intézményfejlesztési feladatokban való közreműködés, a köznevelési intézmény telephelyei közötti utazás, az éves munkatervben rögzített, foglalkozásnak nem minősülő feladat ellátása

Munkaidő nyilvántartása Az intézményvezető az intézményben foglalkoztatott pedagógusok vonatkozásában (kötött) munkaidő nyilvántartást vezet, és a munkavégzést havonta igazolja.

Foglalkoztatottak létszáma Magasabb vezetők, vezetők száma 2011. évi CXC. törvény 1. melléklet Óraszáma: 2011. évi CXC. törvény 5. melléklet Óvodapedagógusok létszáma Csoportszám és a nyitvatartási idő határozza meg (végzettség és szakképzettség 2011. évi CXC. tv. 3.m) Nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak köre és finanszírozott létszáma 2011. évi CXC. törvény 2. melléklete

Intézményvezető megbízása Pályázat lebonyolítása: 2013/326-os Korm.r 22-27.§-ok. Ha az intézményvezetői feladatok ellátására kiírt pályázat nem vezetett eredményre, (mert nem volt pályázó, vagy egyik pályázó sem kapott megbízást), vagy az intézményvezetői megbízás a megbízás határidejének lejárta előtt megszűnik, az intézmény vezetésére – nyilvános pályázat kiírása nélkül vezetői beosztás ellátására szóló megbízás adható megfelelő feltételekkel rendelkező személynek - megfelelő feltétel az intézményvezetői megbízáshoz szükséges feltétel a megbízást a települési önkormányzat képviselő- testülete adja, a köznevelési intézmény vezetésével kapcsolatos feladatok e megbízás alapján, legfeljebb egy évig láthatók el.

Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet 2013. szeptember 1-étől a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet meghatározását a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény helyett már a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 67/A. §-a rögzíti. (rendszeres gyermekvédelmi támogatás - alapfokú iskolai végzettség, álláskereső, lakhatási feltételek+nevelésbe vett, utógondozói ellátásban részesül) A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók részére a 2013. augusztus 31-én hatályos rendelkezések szerint biztosított kedvezményeket, támogatásokat a 2013/2014. nevelési évben változatlan feltételek mellett kell nyújtani (Gyvt. 161/Q. §). A hátrányok ellensúlyozása érdekében óvodai fejlesztő programot kell szervezni- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rend. 173. § EMMI 24. § (1) Az általános iskolai felvételi körzetek megállapításához a kormányhivatal minden év november utolsó napjáig beszerzi az illetékességi területén található települési önkormányzatok véleményét, amely tartalmazza a település jegyzőjének nyilvántartásában szereplő, a településen lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező halmozottan hátrányos helyzetű, általános iskolába járó gyermekek létszámát intézményi és tagintézményi bontásban.

Köszönöm a figyelmet!

Az életpálya-modell rendszere Kategóriák Kategóriába a pedagógus - a gyakornok kivételével - a közalkalmazotti jogviszonyban / munkaviszonyban eltöltött idő alapján kerül besorolásra. Az Nkt. 8. számú melléklete 15 kategóriát állapított meg. A fokozaton belül 3 évente újabb kategóriába lép.

Fokozatok és kategóriák Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság

Illetményalap A minimálbér %-ában került meghatározásra. 2013. szeptember 1. és 2014. augusztus 31. között az illetményalap a minimálbér (98.000 Ft) havi összegének 118,5 %-a középfokú végzettség esetén =116.130 Ft 157,8 %-a főiskolai végzettség esetén = 154.644 Ft 172,9 %-a egyetemi végzettség esetén =169.442 Ft 29

A pedagógus bér összetevői Illetményalap meghatározott %-a a fokozat és kategória alapján Pótlék magasabb vezetői intézményvezető helyettesi, tagintézmény vezetői, tagintézmény vezető helyettesi nemzetiségi gyógypedagógia (nehéz körülmények között végzett munkáért járó) Ügyeletért és készenlétért átalánydíjazás elrendelhető a pedagógiai programban meghatározott kirándulás vagy más, nem az óvodában szervezett program megvalósításához.