ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

Az erdei iskolai projektek és azok szervezésének módszertana
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Interaktív óvodai és iskolai fogmo-show
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS BEVEZETÉSE INTÉZMÉNYÜNKBEN. SZAKMAI NAP 2010
Napocska Napköziotthon
A Z IKCS TEVÉKENYSÉGE TÁMOP integrÁLOM Kovácsné Borbély Zsuzsa.
Szociális tanulás formái
Fecske úti Óvoda bemutatása
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Ökoiskolák szakmai tanácskozása, Miskolc, A Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium ökoiskolai programja Készítette: dr.Velkey László.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
automatikusan vált ErdŐ éve keretén belül várjuk szeretettel a családokat, gyermekeket. Mikulás túrára.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az erdei iskolák kialakulása
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Erdészeti erdei iskolái TÖOSZ február 23.. Ahogy kezdődött… Országos Erdészeti Egyesület Erdészeti Erdei Iskola Szakosztály megalakulása
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Út az ismeretlenből… Készítette: Vereb Imre testnevelés spec. koll. tanító.
Körlánc Egyesület.
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
Tudományos irányítók: Végzős hallgató:
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
 Nógrádmarcal Nógrád megyében, Balassagyarmattól 10 km-re található zsák település  A Cserhát hegység északi nyúlványának szélén, az Ipoly völgyének.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Ezen a héten a CSILLAG-ÁSZOK nevet viselte az igazán vegyes csoport és ennek jegyében próbáltunk okoskodni egy kicsit, kézműveskedni, játszani. Sok színes.
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Bornemisza Óvoda
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
„Referenciaintézmény kialakítása a II
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
Helyi védett értékek bemutatása a
Állati jó tábor
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Szeretettel köszöntjük
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Család – és Gyermekjóléti Központ
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában 2008. április 3.-ai nevelési értekezletünkön a nevelőtestület döntése alapján módosítottuk „Szivárvány” helyi nevelési programunkat, s kiemeltük a környezeti nevelést. 2009. szeptemberében megkaptuk a „ZÖLD ÓVODA” címet. Tizenegy éve rendezünk nagycsoportosaink számára „erdei óvodát”, a Mátrában. 1998-ban még szokatlannak tűnő tevékenységi mód volt ez a megtapasztaláson alapuló ismerkedés, tanulási folyamat mind az óvodapedagógusok, mind a gyermekek, s szüleik számára. Az „erdei óvoda” fontosságát nem abban látjuk, hogy óvodásainkat friss levegőjű helyekre vigyük, nem is olyan kirándulásról szól, ahol a család helyett szeretnénk élményekhez juttatni őket. Egyszerűen erre a korra érnek be gyermekeink kellőképpen - az előzetes szoktatásnak köszönhetően – mind kíváncsiságuk, mind állóképességük, mind a természetben való viselkedésük révén, hogy egy igazán élmény dús, inger gazdag, érdekes, mondhatni felejthetetlen egy hetet töltsenek el utoljára együtt. (Nyáron már nem mindenki jön oviba) „Erdei óvodának” neveztük el az öt napon keresztül folyamatosan természeti környezetben, töltött időt, melyet úgy terveztünk, hogy az óvodai nevelési területekkel egységben szolgálja a környezet tevékeny megismerését, megszerettetését. Itt a nagycsoportok saját óvó nénijükkel s egy óvodai környezeti nevelő segítségével vesznek részt az élményszerű felfedező jellegű, játékos programokon. Itt komplex cselekvéseken keresztül találkozhatnak a gyerekek az élő természettel, a környezeti tényezőkkel (növény, állat, levegő, víz, talaj), s a természetvédelem, környezetvédelem fontosságával.

Céljaink: - A „SZIVÁRVÁNY” helyi programunk szerint, a környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakításával a környezettudatos magatartást alapozzuk az „erdei óvodában”. - Olyan viselkedésformákat gyakorolhatnak a gyerekek, melyek segítségével elsajátíthatják az élő természet megfigyelésének módját. - A gyerekek közötti kapcsolatok erősítése, az együttérzés, a beleélő, beleérző képesség, az empátia fejlesztése, az együttműködési képesség fokozása. - Olyan ökológiai szemléletmód megalapozása, mely rávilágít a „természetben mindenre szükség van, …nincsenek káros és hasznos élőlények – elvek elfogadása. - Olyan aktivitásra, felelős cselekvésre nevelés, melyben a legfontosabb elv az élet védelme és tisztelete. - A természetben való mozgással az egészséges életmódra nevelés erősítése. - Végül, de nem utolsó sorban szülőföldünk, lakóhelyünk iránti szeretet mélyítése, a kötődés erősítése. Ezeknek a céloknak a gyakorlására ideális lehetőség a Platán Úti Óvodában már hagyománnyá vált „erdei óvoda”.

Feladatunk: - A „SZIVÁRVÁNY” helyi programunk szerint, a környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakításával a környezettudatos magatartás alapozása az „erdei óvodában”. Hagyjuk, hogy az ovisok sok mindent keressenek, gyűjtögessenek és minden érzékszervükkel észleljenek, majd aztán fantáziadús módon beszámoljanak arról amit találtak. Nagyon fontos kíváncsiságuk ébrentartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás. Lényeges, hogy minden az óvodás gyermek alaptevékenységi formáján, a játékon keresztül valósul meg. Fontosnak tartjuk, hogy a számítógépes játékok, az elvont rajzfilmek korában óvodásaink játszhatnak az erdő természetes anyagaival, gallyakkal, kövekkel, kéregdarabokkal és a nedves talajjal is. A fő téma naponta változik a helyszínnek megfelelően, ám természetesen ismétlődnek is dolgok. A témák köré építjük fel az érzékelő, észlelő, tapasztalatszerző, szenzitív játékokat. A különböző alapokról induló gyerekeket hagyjuk, hogy maguk fedezzék fel a természetet. Nagyon fontos kíváncsiságuk ébrentartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás.

Természeti megfigyelések: - első nap :Sástó – tó környéke (élővilág) gyalogtúra Mátrafüredre, közben a Rákóczi forrás örökbefogadása, majd a víz útjának követése Máriácska, Bene patak irányában.

– második nap :Kékestető – hazánk legmagasabb pontja (hegy, hegység) – második nap :Kékestető – hazánk legmagasabb pontja (hegy, hegység). Busszal vissza Sástóra – talajjal való ismerkedés (nagy rét talaja, nyári erdő talaja, – ezekkel kapcsolatos játékok)

- harmadik nap : Lajosháza – Cserkő Utazás kisvonattal (Mátra Erdei Vasutak), Kirándulóhelyek felfedezése, viselkedési szabályok. Tó, patak…

– negyedik nap : Pipis hegy és környéke - Repülőtér Kirándulás a Szent Anna tóhoz (mocsaras vidék) növények és állatok megfigyelése, ezekkel kapcsolatos játékok. Természetvédelmi Terület fogalma. Tanösvény követése. A levegő megtapasztalása, repülők, sárkányrepülők, légzsák megfigyelése, forgók készítése, papírsárkány eregetés. Felhők felfedezése-szél.

– ötödik nap: Mátraháza – Tetves rét Erdei hétpróbás akadályverseny – ötödik nap: Mátraháza – Tetves rét Erdei hétpróbás akadályverseny. Tábortűz, bográcsozás a szülőkkel együtt, sátor állítás, verseny ill. szabad játékok.

A helyszínek időnként változnak, azonban igyekszünk mindenféle élőhelybe betekinteni… Az „erdei óvodában” eddig részt vevők száma: - kb. 550 gyerek - minden óvónő, - minden dajka, annak függvényében ki a nagycsoportos. A program június első két hetében zajlik. A két nagycsoport külön-külön megy. A szeptemberi első szülői értekezleten ismertetjük a szülőkkel kirándulási terveinket, s az „erdei ovi” programját – beszélünk a dátumról, érkezés / indulás időpontjáról, a célokról, a tartalmakról, az utazásról, felszerelésről, pénzügyi háttérről. A szülők szinte kivétel nélkül teljes támogatásukról biztosítanak minket.

Köszönjük érdeklődésüket Köszönjük érdeklődésüket! Elérhetőségünk: Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvoda 3200 Gyöngyös, Platán utca 1./ 3. Telefon/fax: 06/37/311-105 06/70/866-9570 email: ovoda.platan@hivatal.gyongyos.hu Kapcsolattartó: Major Mária óvodapedagógus, óvodai környezeti nevelő

SEGÍTENI TUDUNK: Terepen való tapasztalatszerzés, az újszerű módszerek megismerése – erdőpedagógia. Éves terv készítése, programok összeállítása. Fejlődés nyomon követésének dokumentálása. Továbbképzések tartása, szervezése. Viszont látásra