Kompetenciafejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
A TÁMOP / projekt megvalósításába bevont intézmények Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola Hunyadi.
TÁMOP / „Táguló világ” - Kompetencia alapú oktatás Jászárokszálláson
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Kompetencia alapú oktatás a Közgazdasági Szakközépiskolában TÁMOP / „Kompetencia alapú oktatással a minőségért Zala megyében”
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS, EGYENLŐ HOZZÁFÉRÉS INNOVATÍV INTÉZMÉNYEKBEN.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dorothy Law Holte Egy élet a kezedben.....
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Barcsák Marianna - KPSZTI
AZ ÉLET TISZTELETE Popper Péter magyar pszichológus
Előadás másolata:

Kompetenciafejlesztés Miskolc, 2009. november 5. Dr Vida Józsefné Közoktatási szakértő

Egy élet van a kezedben ha a gyerekek kritizálva élnek, megtanulnak megbélyegzettnek lenni, ha a gyerekek ellenségeskedésben élnek, megtanulnak veszekedni, ha a gyerekek kicsúfolva élnek, megtanulnak szégyenlősnek lenni, ha a gyerekek megszégyenülve élnek, megtanulják bűnösnek érezni magukat, ha a gyerekek toleráns légkörben, élnek megtanulnak türelmesnek lenni, ha a gyerekek dicsérve élnek, megtanulják megbecsülve érezni magukat, ha a gyerekek méltányosságban élnek, megtanulják, hogy mi az igazság, ha a gyerekek biztonságban élnek, megtanulnak hittel élni, ha a gyerekek megerősítve élnek, megtanulják magukat szeretni, ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek, megtanulják megtalálni a szeretet a világban.

Miért van szükség a kompetencia alapú oktatás bevezetésére? Mennyit tanulunk abból, hogy ….. % megfigyeljük és meghallgatjuk, % elmagyarázzuk másoknak, % elolvasunk valamit, % beszélgetünk róla másokkal, % meghallgatunk valamit, % a tapasztalatainkból, % megfigyelünk valamit.

Miért van szükség a kompetencia alapú oktatás bevezetésére? Ennyit tanulunk abból, hogy ….. 10% elolvasunk valamit, 20% meghallgatunk valamit, 30% megfigyelünk valamit, 50% megfigyeljük és meghallgatjuk, 70% beszélgetünk róla másokkal, 80% a tapasztalatainkból, 95% elmagyarázzuk másoknak

Miért van szükség a kompetencia alapú oktatás bevezetésére? Az iskolákra hárul a feladat, hogy diákokat alapvető készségekkel és ismeretekkel lássa el és a társas viselkedést valamint, a kommunikációs készségeiket úgy fejlessze, hogy a gazdaság világában boldoguljanak.

Miért van szükség a kompetencia alapú oktatás bevezetésére? Fontos, hogy a különböző etnikumú, kultúrájú vagy a többségtől valamilyen szempontból eltérő gyerekek, akik felnőtt életüket várhatóan egymással együttműködve töltik el, már az iskolában elsajátítsák az együttműködés készségeit.

Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás (TALIS) első eredményeiről Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2009 „Azok a tanárok érzik jól magukat az osztályteremben, akik hisznek abban, hogy tanítási kompetenciáikat fejleszteni tudják, s erre törekszenek is, akiknek didaktikai felkészültsége elegendő arra, hogy az osztályteremben pozitív tanulási légkört teremtsenek, akik nyitottak a pedagógiai újításokra, képesek a tanulókat aktivizálni a tanítási órán, és jól tudnak együttműködni kollégáikkal.”

„Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey&Campany) „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges.”

Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey&Campany) „Egy nemzetközi vizsgálat kimutatta, hogy ha két átlagos nyolcéves más tanárhoz kerül (egyikük egy jól, a másik egy gyengén szereplő pedagógushoz), teljesítményük három éven belül több mint 50 százalékponttal eltérhet egymástól. A legsikeresebb rendszerek kivétel nélkül tisztában vannak azzal, hogy csak azon tudnak javítani, amit mérnek.”

Miért van szükség a kompetencia alapú oktatás bevezetésére? Szükséges a tanárok olyan eszközökkel, olyan készségekkel és képességekkel való „felszerelésére”, amelyekkel eredményesen taníthatnak heterogén osztályokban.

A tudásról alkotott felfogásunk változása Európai gyáriparosok „kerek-asztalának” ajánlása 1997 Európai Unió Tanácsa (2000) OECD: PISA 2000, 2003, 2006 Kulcskompetenciák és kereszttantervi tartalmak meghatározása az LLL megalapozásához (EU ajánlás 2006) A fejlett államokban a közszolgáltatások ( pl. oktatás) elszámoltathatósága iránti igényének erősödése (pl. OECD)

Kompetencia alapú oktatás 90-es évek paradigmaváltása: ismeretek átadása helyett kompetenciák fejlesztése PISA vizsgálat: a munkaerőpiac által elvárt készségek, képességek, kompetenciák mérése EU ajánlás: kulcskompetenciák definiálása, és fejlesztése

Kulcskompetenciák (NAT) Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

NAT műveltségterületek Magyar nyelv és irodalom Matematika Ember és társadalom Ember a természetben Földünk és környezetünk Művészetek Informatika Életviteli és gyakorlati ismeretek Testnevelés és sport

Pedagógus kompetenciák 15/2006. (IV.3. OM rendelet 4. sz. melléklet Szaktudományi, műveltségterületi, tantárgyi és tantervi tudás Tanulói megismerés, a fejlődés nyomon követése A tanítási folyamat tervezése A tanulási folyamat szervezése és irányítása A tanítás – tanulás és nevelés módszereinek ismerete, alkalmazása A pedagógiai értékelés eszközeinek ismerete és használata Szakmai együttműködés, kommunikáció Elkötelezettség a szakmai fejlődésre

Mi a kompetencia? Az egyén azon képessége és hajlandósága, hogy tudását (ismereteket, képességeket, beállítódás és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsa, alkalmazni tudja a gyakorlatban.

A feladat teljesítésére való adottság TUDÁS/ ISMERET A kompetenciák szintjei KÉPESSÉG/ KÉSZSÉG A feladat teljesítésére való adottság TUDÁS/ ISMERET Információk, fogalmak, elméletek látható ÖNMEGLÁTÁS Attitüdök, értékek, önkép, önbizalom, befolyásolás LEGBENSŐBB SZEMÉLYISÉGJEGYEK Egy adott eseményre adott általános gondolati vagy pszichomotoros reakció MOTIVÁCIÓ Bizonyos célállapottal vagy feltétellel való ismételt törődés rejtett

kulturális tőke társadalmi tőke humán tőke Kompetencia A kulcskompetencia fogalma három olyan szempontra utal, amelyeknek feltétlenül teljesülniük kell: kulturális tőke társadalmi tőke humán tőke

Hogyan tovább? A tanítás-tanulás és a mérés-értékelés összefüggései „Egyedül nem megy!” A kompetenciafejlesztés közös ügy, nem köthető egyik tantárgyhoz sem! Tudatosan – tervszerűen – TÁMOP 3.1.4. Az iskolának elsősorban az a dolga, hogy a kulcskompetenciák mindegyikét meghatározott súllyal közvetítse, de ezt a maga értékrendje szerint teheti, továbbá megvan a lehetősége arra is, hogy ezek mellé új területeket kapcsoljon be.

Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP-3.1.4 /08/2 pályázat elemei

A TÁMOP 3.1.4. pályázat célja A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló készségek fejlesztése, a kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javulásához.

A TÁMOP-3.1.4 /08/2 kötelező elemei Legalább egy tanulócsoportban, a „Szövegértés-szövegalkotás” Legalább egy tanulócsoportban, a „Matematika” Legalább egy tanulócsoportban, további egy választott kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása;

Kötelező elemek Tantárgytömbösített oktatás ( teljes intézményi időkeretének legalább 5-10-15%-ában, 3 év alatt kell bevezetni) Legalább egy(választott)műveltségterület tantárgyi bontás nélküli tanítása Kollégiumok esetében: szociális, életviteli és környezeti, valamint életpálya-építési kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása

Újszerű tanulásszervezési technikák, pedagógiai módszerek alkalmazása Legalább egy, három hetet meghaladó projekt megszervezése tanévenként Legalább egy témahét megszervezése tanévenként Legalább egy moduláris oktatási program megszervezése (pl. egészséges életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, érzelmi-erkölcsi nevelés stb. témakörben) tanévenként

Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése A programban érintett tanórák 25%-a IKT- eszközzel támogatott tanóraként valósuljon meg.

Pedagógusok felkészítése (Az érintettek számára kötelező 4X30 óra) Menedzsmentképzés a vezetők számára (2x30 óra) Újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását segítő általános képzések (projekt,tömbösített oktatás és műveltségterületi integrált oktatás) Általános pedagógiai módszertani képzések (választott képzés a szolgáltatói kosárban felsoroltak közül)

Pedagógusok felkészítése A kompetencia alapú oktatási programok, programcsomagok komplex alkalmazását támogató módszertani képzés Az IKT alkalmazását segítő képzés

Kötelező tanácsadói szolgáltatások Intézményi folyamat-szaktanácsadó (intézményvezetés, intézményi fejlesztési folyamat) IKT fejlesztési folyamat-szaktanácsadó Kompetenciaterületi mentor-szaktanácsadó (pedagógiai módszertan) IKT fejlesztési mentor-szaktanácsadó (pedagógiai módszertan)

A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása A közoktatási intézmények pedagógusainak felkészítése az alábbi feladatok megvalósítására, illetve szaktanácsadói támogatás igénybevétele. "Hatékony együttnevelés az iskolában” tantestületi IPR képzés 40%-ot meghaladó HH-tanuló arány felett IPR-hez kapcsolódó tantestületi módszertani képzés SNI-tanulók együttnevelésre felkészítő tréning érintettség esetén Esélyegyenlőségi folyamat-szaktanácsadó IPR-módszertani mentor-szaktanácsadó

Választható módszertani továbbképzések Kooperatív tanulás Tanórai differenciálás heterogén csoportban Hatékony tanuló-megismerési technikák Osztályzat nélküli pedagógiai értékelés Tevékenységközpontú pedagógiák Professzionális tanári kommunikáció Drámapedagógia Óvoda-iskola átmenet Tanulás tanulása (tanulásmódszertan) Informatikai alapozó képzés Mérés értékelés

Választható tevékenységek További az intézményi innovációt segítő „ jó gyakorlatok” átvétele További pedagógus továbbképzések elvégzése Továbbképzésen levők helyettesítési díjának megtérítése További innovációt segítő szolgáltatások tervezése Helyi innováció tervezése Helyi társadalom szereplőivel közös programok szervezése Mérési értékelési felkészítés a nevelőtestület 1-2 tagjának A kompetencia alapú oktatáshoz szoftverek beszerzése

Hatása az intézmény életére Előnyök: Felépített rendszert kap az ismeretanyagon keresztüli kompetenciafejlesztésben Szövegértés, matek – kompetenciamérésnél is fontos Szociális kompetenciák fejlesztése, életpálya-építés, pályaorientáció eddig is volt, most újabb eszközök lesznek hozzá (pl. az egyéni életútszervezés hatékonyabb lehet) Minden gyerek lehet valamilyen területen jó, alkalom lesz arra, hogy ezt erősítsék. Fontos a kimenet szempontjából, hozzájárul a sikeres szintvizsgákhoz

Hatása az intézmény életére Előnyök: Gyerekcsoportra tud meghatározni kompetencia területeket, adott tantárgyon belül bármely kompetencia is fejleszthető (főleg a szoc.komp.) Alternatív szakképzésre való felkészülés (2010. szeptemberétől), akár 14 éves kortól is – nincs közismereti tárgy, ezeket a kompetenciákat a szakmai gyakorlatokon keresztül kell elsajátítani! A szakképzésre „felkészítő”– bemeneti kompetenciákat határoz meg, ha a 10. évfolyamot nem akarja elvégezni a diák Gyerekeknél önbizalom erősítés és az egyéni figyelem lehetősége megnő

Hatása az intézmény életére Lehetőségek: Tantárgytömbösítés: Jelenleg is a szakmai alapozónál már vannak 2-3 óra „összevonások” Műveltségterület tantárgyi bontás nélkül: pl. magyar irodalom és nyelvtan, természetismeret ( pl. www.szakma.hu ) Projektek lehetnek (eddig is volt, csak nem így hívták!) Szalagavató, ha projektként kezelik Környezeti nevelés Egészségmegőrzés Olyat kell választani, ami már volt, és csak kicsit kell rajta alakítani

Szakmai anyagok, tankönyvek 2008. májusa után akkreditáltak Kompetencia alapú fejlesztésre alkalmasak Elérhető a kompetencia alapú oktatási program csomagok: www.educatio.hu

Hatása az intézmény életére A keretek változásai mindig megmozdítják a tartalmakat Az új tanulásszervezési eljárások hatással vannak a tartalomra Változik a gyerektevékenység, és változik a tanárszerep Változik a szervezeti kultúra

A változásokkal szembeni ellenállás Az ember természeténél fogva kerüli a változásokat! A változásokkal szembeni idegenkedés mélyen emberi dolog és alapösszetevőiben pszichológiai törvényszerűségekre vezethető vissza!

Eredményesség és a változás Dinamikus környezetben csak akkor lehet eredményes egy szervezet, ha állandóan megújul, változik. (Minden szervezetre jellemző a stabilitásra törekvés!)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr Vida Jószsefné 30/303-4423 vidainci@gmail.com