1. Csoport Gabi, Stefi & Zoli.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógép felépítése
Advertisements

A számítógép műszaki, fizikai része
Rendszertervezés Hardver ismeretek.
A számítógép felépítése
A számítógép felépítése
Hardver alapok I. 10. osztály.
Hardver, szoftver A hardver
A számítógép felépítése
Neumann-elvek A számítógép legyen teljesen elektronikus, külön vezérlő és végrehajtó egységgel. Kettes számrendszert használjon. Az adatok és a programok.
Fontos fogalmak az informatikában.
Mai Számítógép perifériák
A számítógépes memória jellemzői
A számítógép alapegységei
A számítógép felépítése
Belső memóriák tipusai
Alaplapra integrált csatlakozók
Informatikai eszközök
Ismétlés.
1. Ismerkedés a számítógépes környezettel
a számítógép kézzelfogható részei.
Készítette: Zsiga Mónika 9.a
A számítógéprendszer.
Alapfogalmak Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas. Információ:
A memória.
Számítógép memória jellemzői
Mai számítógép perifériák
Mai számítógép perifériák
Számítógépes alapismeretek Beadandó 2010
Mai számítógép perifériák
Mai számítógépes perifériák
Memóriák típusai, jellemzői
Felkészítő tanár: Széki Tibor tanár úr
A memóriák típusai, jellemzői
A memória tárolja a végrehajtandó programokat és a feldolgozásra váró adatokat. A számítógép memóriája adattárokból áll. Minden ilyen adattár memóriaelemekből.
Bemeneti perifériák, vagyis beviteli eszközök
Hardver eszközök III. rész
A számítógép felépítése
A számítógép alapegységei. A számítógép a belsőleg tárolt program segítségével automatikusan hajtja végre a programokat. A memória utasítások és adatok.
A Memória.
A számítógép teljesítménye
Erőforrások: Hardver Manver Szoftver.
A személyi számítógép részei:
A számítógép felépítése
A számítógép felépítése
A számítógép elvi felépítése
Processzor, alaplap, memória
Hardware: (=kemény áru)
Bementei és kimeneti eszközök ismertetése
 A ROM angolul: Read-Only-Memory. ( csak olvasható memória)  Egy olyan elechtronikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas.  Programok.
Mai számítógép perifériák
Alaplapra integrált csatlakozók
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
Bevezetés az informatikába
Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák
A számítógép felépítése
A számítógép perifériái
2015. július július július 22. Készítette: Gráf Tímea Informatika 9. évf. Informatikai alapismeretek III.
A ROM ÉS A BIOS. K ÉSZÍTETTE R ELL P ATRIK A ROM A ROM egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma.
A számítógép feladatai és felépítése
1 A számítógépek felépítése jellemzői, működése. 2 A számítógép feladata Az adatok Bevitele Tárolása Feldolgozása Kivitele (eredmény megjelenítése)
A számítógép fontosabb perifériái Készítette: Weigel Szilvia II. évfolyam Számítástechnika szak.
Adatok tárolása. Tárolók Félvezető tárak RAM Operatív tár Cache tár Regiszterek CMOS RAM ROM BIOS Mágnestárak Mágneslemez Hajlékony lemez Merevlemez MágnesszalagMágneskártya.
IKT Olyan eszközök, technológiák összessége, amelyek az információ feldolgozását, tárolását, kódolását és a kommunikációt elősegítik, gyorsabbá és hatékonyabbá.
Bemeneti perifériák.
A számítógép felépítése
A számítógép felépítése
Az információ.
A számítógép feladatai és felépítése
A számítógép felépítése
A szkenner (Lapolvasó)
Előadás másolata:

1. Csoport Gabi, Stefi & Zoli

RAM memória A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent.  A RAM tárolja a CPU által végrehajtandó programokat, és a feldolgozásra váró adatokat. Az adatok csak addig maradnak meg benne, amíg a számítógép feszültség alatt van. Kikapcsoláskor a benne tárolt adatok elvesznek.

RAM memória Jellemző kapacitása napjainkban 1024 MB és többszörösei. Minél nagyobb a kapacitása, annál gyorsabban futnak le a programok az adott számítógépen.

ROM memória A ROM (angolul Read-Only Memory): egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma nem változtatható, az egyszer beégetett adatok véglegesek. Az eszköz a benne tárolt adatokat típustól függően, korlátlan vagy korlátozott ideig áramtalanított állapotban is megőrzi.

ROM memória Programok (például BIOS, firmware) illetve a programhoz tartozó beállított értékek tárolására használják.

Cache memória A gyorsítótár (angolul cache, ejtsd: „kes”) francia eredetű kifejezés (jelentése: „rejtekhely”, „rejtett”), a számítástechnikában az átmeneti információtároló elemeket jelenti, melyek célja az információ-hozzáférés gyorsítása.

Cache memória A gyorsítás egyszerűen azon alapul, hogy a gyorsítótár gyorsabb tárolóelem, mint a hozzá kapcsolt, gyorsítandó működésű elemek. A processzor és a memória között helyezkedik el.

Cache memória Egy tipikus memória cache jellemzői: 64 Mbájt memóriához általában 64 kbájt cache jár; a központi memóriánál 20× gyorsabb; mérete pedig annak 1/1000-e; az átlagos cache találati arány több mint 90%-os.

Puffer memória A lemezről való olvasás sokkal lassabb a fizikai memóriából való olvasásnál. (Kivéve persze a RAM diszkek esetét.) Továbbá gyakran előfordul, hogy a lemez azonos részét egy rövid időn belül többször kell olvasni. Például először elolvasunk egy e-mail üzenetet, utána ezt beolvassuk egy szövegszerkesztőbe, hogy válaszoljunk rá, majd megmondjuk a levelezőprogramnak, hogy tegye be egy mappába. Vagy gondoljunk arra, milyen gyakran adják ki az ls parancsot a felhasználók egy rendszeren.

Puffer memória Célszerű tehát az ismétlődő olvasások esetében az első olvasást a lemezről a memóriába végezni, a többit pedig csak a memóriából olvasni újra, és ott tartani, amíg szükséges. Ez az elsőn kívül nagyon felgyorsítja az olvasást. Ezt az eljárást lemezpufferelésnek (disk buffering), az e célra használt memóriaterületet cache puffernek (buffer cache) neevzzük. Mivel a memória sajnálatos módon véges, sőt, egy olyan erőforrás, amiből mindig kevés van, a cache puffer általában nem tud elég nagy lenni ahhoz, hogy minden adatot elbírjon, amire valaha szükség lehet. Amikor a cache megtelik, a legrégebben nem használt adat kikerül innét, így a helye felszabadul az új adatok számára.

Virtuális memória A virtuális memória egy, az operációs rendszer vagy a számítógép hardvere által nyújtott szolgáltatás (legtöbbször a kettő szoros együttműködése), amit általában egy külső tárolóterület (merevlemez) igénybevételével, a futó program(ok) számára transzparens módon biztosítja, hogy a program végrehajtáskor a központi vagy operatív memória fizikai korlátai észrevétlenek legyenek.

Virtuális memória Az operációs rendszer úgy szabadít fel operatív memóriát az éppen futó program számára, hogy a memóriában tárolt, de éppen nem használt blokkokat (lapokat) kiírja a külső tárolóra, amikor pedig ismét szükség van rájuk, visszaolvassa őket. Mivel a merevlemez sebessége töredéke a memória sebességének, nagyon sok múlik azon, hogy a virtuálismemória-kezelő milyen stratégiát alkalmaz az operatív memóriából kimozgatandó lapok kiválasztásakor.

Bemeneti egységek A számítógépes egér (röviden egér, angolul computer mouse) kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhezálló tárgy egy vagy több gombbal. Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen. Az egér mozgatása többnyire a monitor képernyőjén megjelenő egérmutató (általában nyíl, ritkábban szálkereszt formájú grafikus elem) helyzetét befolyásolja. Az egér gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik. Az egér a billentyűzet mellett az egyik legfontosabb beviteli eszköz. Többféle típusa van: mechanikus, görgős, hanyattegér, infra vagy optikai, és lézertechnikával működő.

Bemeneti egységek Vége

Hanyattegér A hanyattegerek működési elve tökéletesen megegyezik a mechanikus egerekével, azzal a különbséggel, hogy a golyót (trackball) nem az egér aljába, hanem a tetejére építették, melyet a hüvelykujjunkkal tudunk mozgatni. Az egér így fix helyen volt, mérete nagyobb, formája átalakult a szabvány egérhez képest. Menü

Szkenner A lapolvasó (jövevényszóval: szkenner) a számítógép olyan külső berendezése, mely szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. A lapolvasó feladata: a látható információt digitális információvá alakítsa át. Aztán a már gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni. Fajtái: Rollszkenner, Kézi szkenner, Síkágyas szkenner, Diaszkenner, Dokumentumszkenner, Könyvszkenner.

Szkenner A szkenner egyik minőségi jellemzője a felbontása. Ennek mérésére a nyomtatóknál már megismert DPI (Dot Per Inch) mértékegységet használjuk. Az otthoni használatra szolgáló eszközök esetében ez jellemzően 1200 fölötti érték, de vannak olyan professzionális eszközök is, amelyeknél ennek a többszöröse is lehet. A szkennerek másik jellemzője a színmélység, amit bitekben adnak meg. Ez a szám azt mutatja meg, hogy egyetlen pont színére vonatkozó információt hány biten tárolja a rendszer. Az elkészült képek a három alapszínből (Red, Green, Blue), additív keveréssel állnak elő. Menü

Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő. Mozgókép: Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják.

Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő. Mozgókép: Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják. Menü

Érintőpad Az egér vagy hanyattegér funkcióját teljesíti a laptop vagy asztali PC billentyűzetébe épített érintőpad (touchpad). A kurzort ujjunknak a padon történő elmozdulása vezérli egy kapacitív elven működő érintkezőn keresztül. Érintőpad kapható önállóan, csatlakoztat-ható kivitelben is. A nyomásérzékelő párna (pressure sensitive pad)az egér funkcióin túl képes arra is, hogy a nyomás intenzitását is visszaadja, több fokozatban, és így rajzoló programoknál különböző színintenzitás-erősséget lehet hozzárendelni a különböző nyomásértékekhez. Menü

Vége! ;)