Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hardware: (=kemény áru)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hardware: (=kemény áru)"— Előadás másolata:

1 Hardware: (=kemény áru)
Számítógép: Bonyolult számítási műveleteket hajt végre igen nagy sebességgel, mozgó alkatrészek nélkül automatikusan, tárolva a programokat, adatokat, részeredményeket és végeredményeket, egyéb szükséges információkat. Hardware: (=kemény áru) A számítógépet és a hozzá tartozó készülékeket (fizikai eszközöket) közös néven hardware-nek nevezzük. Software: (=lágy áru) A számítógép használatához szükséges programokat, dokumentációkat (és más szellemi termékeket) közös néven software-nek szokás nevezni. A hardware és a software fogalma nem választható el egymástól.

2 A számítógép felépítése
Bemeneti egység (Input) Kimeneti egység (Output) Központi egység mikroprocesszor ROM RAM Monitor Billentyűzet Egér Be~ és kimeneti egység (I / O) Nyomtató Winchester CD Egyéb perifériák Pen Drive

3 Központi egység: A gép irányítását a központi egység végzi. Rövidítése: CPU (Central Processing Unit). A Központi egység két részből áll:  a mikroprocesszorból (p) és a  memóriákból.

4 Mikroprocesszor: A mikroprocesszor legfontosabb feladata a vezérlés, műveletvégzés és a memóriákkal való szoros kapcsolattartás.

5 ROM: (Read Only Memory) csak olvasható memória.
Általában a benne lévő információkat gyárilag égetik bele. Feladata, hogy a gép bekapcsolása után lefuttassa a  hardware teszt-programot,  keresse az alapvető hardware hibákat és azokat kijelezze,  eközben felveszi a hardware elemekkel a kapcsolatot.  Operációs rendszert betölti, (Operációs rendszer: a számítógép működéséért felelős programcsomag.) háttérben marad és állandóan dolgozik. A memória tartalma a számítógép kikapcsolása után nem veszik el.

6 RAM: (Random Access Memory) írható és olvasható memória. Más néven operatív tárnak is szokás nevezni. A rom a bekapcsolás után ide tölti be az operációs rendszert. Itt találhatók az éppen futó programok és hozzájuk tartozó adatok is. Kikapcsolás után a tartalma elveszik, ezért előtte le kell menteni háttértárolóra. A memóriák fontos tulajdonsága a kapacitás. Ez azt jelenti, hogy mennyi információ fér a bele. Az információ legkisebb egysége a bit. Ennek értéke vagy nulla (0) vagy egy (1). A legkisebb önállóan kezelhető egység a byte (rövidí­ tése: b). 1 Byte egy karakter tárolására alkalmas. 1 byte = 8 bit 1 Kb (kilobyte) = 1024 b (1024 = 210) 1 Mb (megabyte) = 1024 Kb (= b) 1 Gb (gigabyte) = 1024 Mb

7 Perifériák: A beviteli (input) és kiviteli (output) egységeket közös néven perifériáknak nevezzük. Adatbeviteli (input) egységek: a billentyűzet és az egér. Eredmény kiírására szolgáló (output) egységek: a monitor és a nyomtató. Adatbevitelre és eredmény kiíratására egyaránt használható (input / output) egységek: a merev lemezes egységek, és a CD.

8 Monitor: Felbontásuk alapján szoktuk őket csoportosítani. Ez azt jelenti, hogy a képernyő felülete hány képpontból tevődik össze. Másik tulajdonsága a képátmérő. képátmérő

9 Nyomtató: Minőség alapján szoktuk őket csoportosítani.
A leggyengébb minőségűek a mátrix nyomtatók. A nyomtatás szépsége attól függ, hogy hány tű nyomtat ki egy karaktert (9-27 tűs nyomtatók). A tintasugaras nyomtatók minősége nem csak a nyomtató felbontásától, hanem a papírt minőségétől is függ. A legjobb minőséget a lézer nyomtatókkal érhetjük el. Mindhárom típusnál léteznek színes nyomtatók.

10 Billentyűzet: A billentyűzetet három részre tagolhatjuk, a hagyományos billentyűkre, a speciális billentyűkre és a funkció billentyűkre. A legnagyobb része az írógépre hasonlít. Ezeket hagyományos billentyűknek nevezzük. Leütésük egy karaktert eredményez. (Karakter = egy betű, egy szám vagy egy írásjel.) Valamennyi billentyű ismétel. A billentyűzet szélén találhatjuk a speciális billentyűket. Ezek sötétebb színűek. Sok közülük önmagában nem használható. A billentyűzet felső sorában találhatjuk a funkció billentyűket (F1-F12). Ezek használata erősen függ az adott programtól. Általában az F1 funkcióbillentyű a help - segítség.

11 Egér: Az egér a billentyűzettől teljesen eltérően működő és használható (input) beviteli periféria. Az egér olyan mutató eszköz, amely segítségével egy egérmutatót, más néven egérkurzort mozgathatunk a képernyőn. Létezik golyós és optikai egér is.

12 Winchester (merev lemez):
A merevlemezes egységben közös tengelyre felfűzve több lemez is található. Ezek 1-2 mm vastag fémből készülnek. A merevlemezeknek is a kapacitás a legfontosabb tulajdonsága. Formattálás után a lemez sávokra és szektorokra oszlik. Az egymás alatt található sávokat cylindernek nevezzük.

13 CD: Három fajtája van: CD-ROM: Csak olvasható
CD-R: Egyszer írható, utána csak olvasható CD-RW: Írható és olvasható

14 Pen Drive: Egy USB-csatlakozóval egybeépített flash memória. Tárolási kapacitása 8 MB-tól 256 GB-ig terjed. Némelyik képes 10 évig megőrizni az adatokat, és egymillió írás-törlési ciklust is kibír.

15 Perifériák Bemeneti egység Kimeneti egység Be- és kimeneti egység


Letölteni ppt "Hardware: (=kemény áru)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések