„kívül harcok, belül félelmek.” 2Kor. 7.5

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösség 4. ISTEN CSALÁDJÁBAN ÉLNI
Advertisements

A kiáltó világ.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Úton böjtben.
Krisztus uralma alatt élni 5.
Hol a résem Miért jó nekem odaállni?
Megbocsátás és parancsba kapott szeretet
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A házasság még nem a mennyország
Gondolatok Salkaházi Sára naplójából. Kevésben hűnek lenni nagyon nehéz.A hősies nagy dolgokra mindig hajlamosabbak vagyunk... Míg a kis dolgok mellett.
Istenfélelem. Meghatározás  Istent és az Ő akaratát tartani a legfontosabbnak  NEM azt jelenti,hogy félni Istentől, habár meg van írva:  „Mert a mi.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az egymáshoz tartozás gyakorlata
Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Betfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus elküldött két tanítványt, és ezt mondta nekik: „Menjetek az előttetek.
ALAPIGE: 1Kir 3,
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Úton böjtben.
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Kedves barátom Mért vagy szomorú, és miért nem vidám?
Nagyböjt első hete.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Kenyered és borod táplál engem, Te gyógyítod szívem, hogyha fáj. Maradj velünk, úgy kérünk, Jézus, maradj velünk! Tiéd leszek, Néked élek már!
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Koinónia a gyakorlatban
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
A boldogság is kegyelemből fakad
Készítette: Jon A. Palmer
Készítette: Jon A. Palmer
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
BECSÜLETESSÉG Becs, becses… ÉRTÉKES! Becsül: értékel, tisztel.
ADAKOZÁS „ Nagyobb boldogság adni, mint kapni!”
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Néhány napja az élet útján sétáltam, amikor megláttam egy feliratot, melyen ez állt: “A Mennyország boltja”.
Az Élet Igéje augusztus.
Isten mondta.
JÓ REGGELT !.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az Élet Igéje szeptember.
….??. Várni… Kegyelem Álom Kíváncsiság Bosszankodás Békesség Bizalom Kitartás Türelem Remény Kölcsön Átverés Csalódás „ Ő ” Biztonság Kegyetlenség Öröm.
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Az első csoda: Kánai Menyegző
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Igeolvasás.
Értékeld az elmúlt évet:
Törvény alatti állapot:
KRISZTUS FELTÁMADT - - VALÓBAN FELTÁMADT!.
A teremtő és gondviselő Atya
Isten lakhelye.
„47Az első ember földből, porból való, a második ember mennyből való
Előadás másolata:

„kívül harcok, belül félelmek.” 2Kor. 7.5 Lelkigondozás „Egymás terhét hordozzátok: így töltsétek be a Krisztus törvényét….Mert mindenki a maga terhét hordozza” Galáta 6.2,5 A teher szó jelentése:

Kívülről „ Kérünk továbbá titeket, atyámfiai, intsétek a rendetleneket, bátorítsátok a félelmes szívűeket, gyámolítsátok az erőteleneket, türelmesek legyetek mindenki iránt. 1 Thessz. 5.14 Mi a lelkigondozás?

Kívülről 5 görög szó 1. Parakaleo: kérni, buzdítani – motiváció 2. Noutheteo: inteni, figyelmeztetni, megfedni – helyes ismeret 3. Parmutheomai: bátorítani – helyes önértékelés 4. Antechomai: segíteni, gondozni, szilárdan állni – emberi méltóság 5. Makrothumeo: türelmesnek lenni – viszonyulás: belső fegyelem, áldozat

Mi lelkigondozás és mi nem az? Mit jelent a lelki? az un. testi szükség könnyen felismerhető (2Sám. 23.15 Dávid eltikkadt, és ezt mondta: Ki hoz nekem ivóvizet a betlehemi kútból, amely a kapunál van?) a lelki sokszor rejtve marad (Péld. 14.13: Nevetés közben is fájhat a szív, és az öröm vége is lehet bánat.) A Biblia beszél lélekről (psyché) és Szent Lélekről (pneuma) 1Kor 2.12 Mi nem lelkigondozás? az irgalmas samaritánus vajon gondozta-e a bajbajutott lelkét, amikor kimosta sebeit? (Lk. 10.33 odaért hozzá és meglátta, megszánta;) elválasztható-e a test a lélektől? (3Móz. 17.11 Mert a test lelke a vérben van, .. Mert a vér a benne levő lélek által szerez engesztelést.) a lélek immateriális, de nem választható el a testtől

Nem lelkigondozás Mikor a személyt tárgynak tekintik vagy csupán biológiai lényként kezelik Mikor különféle módokon (pl. sokk terápia) igyekeznek a testet a lélektől elválasztani Tehát, ha gondozás közben nem az egész személyt s nem annak istenképviseleti felelősségét veszik figyelembe (egynek tekintik a teremtmények közül)

Mi a lelkigondozás? E modern fogalom kialakításakor a hangsúly talán azért a lélek gondozására került, mert a lelket jelölő héber szó egyben a teljes embert is jelenti Nephes: a hiányt szenvedő ember (torok, nyak, kívánság, lélek, élet, személy) 755- ször szerepel a Bibliában* *Hans Walter Wolff: Az Ószövetség antropológiája. Harmat-PRTA, Bp.2001

JOHARI ablak Önmaga Mások Ismeri Nem ismeri Ismerik Nyílt Vak Nem ismerik Rejtett Ismeretlen Visszacsatolás Feltárás

Visszacsatolás - Intés: 2Kron16:7-10a; Péld 15:31,32; Ez 28:1-10; Luk 22:34; Jel 3:17, Ézs 5:21; Feltárás - Bűnvallás: Péld 15:11; 20:27; 27:19; Ezs 29:15; Ján 3:20,21 2Kor4:2; 1Jn 1:9;

Mi a lelkigondozás? A lelkigondozás: kapcsolat, ami egy élet problémáinak megoldásához segítséget kereső és egy olyan másvalaki között jön létre, aki akar és képes is ebben a segítségére lenni. (D.Brinkman és E. Worthington alapján) Akarsz-e segíteni? (Káin) Akarsz-e meggyógyulni? (Bethesdai sánta) A lelkigondozás szükségessége: a vakfolt („Te vagy az az ember!”)és az érzelmi probléma („félelmes szív”) léte.

E.Worthington, 2002

A probléma Saul, Dávid, Aháb alapfeltevése A személyes probléma hagyományos megoldása A szamarak - keresése Uriás - Nábót szöllője Érzelmi problémává válása: Apám már aggódni fog (félelem) Nem hál a feleségével (szégyen) Képtelen uralkodni (kudarc) Saul apja rendes fia, aki nem gondolkodik mélyen Isten felől sem Dávid: ugy gondolja, hogy megteheti otthon marad, amikor a királyok a háborúban vannak Aháb: úgy gondolja, hogy Isten olyna kegyelmes mint ő Benhadadaddal, téved, mert nem veszi észre, hogy Isten akarata az hogy ítéletet hajtson végre s ehez saját életét is meg kell itélnie, akárcsk annak idején Dávidnak

A probléma hagyományos szemlélete Szorongás, bűntudat, harag, dűh, keserűség Uralkodás képtelensége Depresszió: elfordulás Istentől és embertől

A probléma új megvilágításba helyezése A lelkigondozás oka: a probléma Isten szerinti megoldásához a rászorulónak nem áll rendelkezésére a megfelelő információ Isten megoldása: rendszerint a másik embernek adja a probléma megoldásához szükséges információt; így az segítőtársa lehet a hiányban szenvedőnek (Gal 6,2) Sámuel – a látó tudja, mi van a szamarakkal, Saul nem tudja mi Isten terve Náthán – tudja, hogy Dávid mit tett, Dávid nem tudja Próféta – tudta, hogy mit tett Aháb Benhadaddal Isten akarat ellenére 1Kir 20:41-43 – Aháb nem látja, hogy milyen jelentősége van mindennek

Az Ige fénye Paradigmaváltás: az új információ az egész helyzet átértelmezését eredményezheti az addig rejtett összefüggések felszínre jönnek Saul: Isten királyt akar Izraelnek adni, noha Sámuel harcol ez ellen (Isten ugyan megígérte, hogy szerinte való királyt ad, de ennek sem az ideje sem a módja nincs még itt) Dávid: Isten megígérte, hogy .. Ezért bűn amit tett, nem hitt Istennek, maga vette magához azt ami nem járt neki Aháb: Isten szuverénitásának a megkérdőjelezése miatt teljesen szembe került vele.

Mi a lelkigondozás? A lelkigondozás: kapcsolat, ami létrejön egy érzelmi problémáinak megoldásához segítséget kereső és egy olyan másvalaki között, aki akar és képes is ebben a segítségére lenni. (D.Brinkman és E. Wortington alapján) B, M, K,Zs

Mi a lelkigondozás? Zsigeri (nyúltagyi) reakció: öntudatlanul és azonnal felismerjük, ha a másik olyan valaki, aki minket gondoz, vagy olyan valaki, akit nekünk kell gondoznunk. (Paul McLean neurológus) Isten az értelmünkön keresztül megerősíti ezt azzal, hogy kijelenti: „Jobban boldogul kettő, mint egy: fáradozásuknak szép eredménye van. Mert, ha elesnek az egyik ember fölemeli a társát.” Préd 4:9-10a. Őt tükröző életcélt ad: „alkotok hozzáillő segítőtársat!” – az emberi lét alapfunkciója ez, Isten magáról, mint az ember segítőtársáról beszél. (Vagyok mert te vagy) Paul McLean neurológus: Agytörzs (legbelső és legprimitívebb réteg): szaporodás, önfenntartás, vérkeringés, légzés, alvás, izmok összehúzódás külső hatásra Limbikus rendszer: erőteljes érzelmek kiváltása; félelem, harag, agresszió Agykéreg (nagy, tekervényes agyszövet tömeg, négy lebenyre tagolódik): tudatos, éber, mindennapi környezetünkkel tartja a kapcsolatot Az Ősagy működésének logik Ja: Funkciójával nem vagyunk tisztában Legfőbb gondja az önfenntartás Alapkérdése: Vajon biztonságos? Alapvetően máshogyan működik mint az Újagy. Ködös elképzelés a külvilágról Hat alap kategóriára szűkíti a világot: 1. Akit gondozni kell, 2. Akinek bennünket kell gondozni, 3. Akivel szeretkezni kell, 4. Akitől menekülni kell; 5.Akinek engedelmeskedni kell, vagy 6. Akit meg kell támadni Csak a jelen számít

Aki akar és képes segíteni „Őrízője vagyok-e az én testvéremnek?” 1Móz. 4.9 Ki a felebarátom? Lk 10:36 Az őrt-álló felelőssége Ez 33:7- A képességet Isten adja: 1Jn. 5.20 De tudjuk, hogy eljött az Isten Fia, és képességet adott nekünk arra, hogy felismerjük az Igazat; és ezért vagyunk az Igazban, az ő Fiában, a Jézus Krisztusban. Ő az igaz Isten és az örök élet. Azt, hogy neki az akarata a lelkigondozás többször is kifejti: 1Tessz 15:4

Mi a lelkigondozás? Kinek a feladata? Lelkész? (lelki ajándékok) Képzett lelkigondozó? Pszichológus, pszichiáter? Keresztény ember? (orvosi lelkigondozás - üdvösség) A gyülekezet?

A KERT Isten egy kertet adott az embernek : hogy az ember művelje (gondozza) azt „Ültetett az Úristen egy kertet Édenben, keleten, és ott helyezte el az embert, akit formált. 1Móz 2:8, „És fogta az Úristen az embert, elhelyezte az Éden kertjében, hogy azt művelje és őrizze. „ 1Móz 2:15

Művelés – gondozás Mire tanít a kert? Az ember alapvető felelősségére Uralkodjon a teremtett világ felett Legyen segítőtárs Művelje és őrizze a kertet Megfelelő ellátás: mire van szüksége?

Lelkigondozás: a lélek művelése A lelki bajban segítőtársnak lenni a teremtett világ és Isten ismerete alapján

Belülről „Emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket, Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni, sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el bírjátok azt viselni.” 1Kor 10:13

Emberi erőt meghaladó kísértés A kísértés mértékének megítélése nem az ember joga , amíg erről a jogáról nem tud lemondani addig nem tud nem vétkezni Isten szuverinitását kérdőjelezi meg lelki bajaival bajlódásakor Úgy gondolja, hogy a szenvedés mértékének illetékes megítélője maga a szenvedő. Ha az ember ragaszkodik ehhez a jogához, akkor valójában képtelen Isten kegyelmét elfogadni: nem akar meggyógyulni, vagy nem tekinti magát betegnek, olyan, aki nem szorul segítségre

Isten hűsége Isten személye garancia arra, hogy van szabadulás, van megoldás a lehetetlenre (érzelmi problémára) is. Ezért dönthet úgy az ember, hogy elhagyja a lelki Háránt, s tényleg kilép az ismeretlenbe, egyedül Istenre bízva önmagát. Istennek önmagához való hűsége Jézus Krisztusban elegendő alap lehet az embernek ahhoz, hogy merjen dönteni mellette, s hogy megkapja a hiányzó információt (specifikus kijelentést) ahhoz, hogy máshogyan lássa az életét, kapcsolatait (érzelmi problémáit)

Akarsz-e meggyógyulni? Jn. 5.5-7 Volt ott egy ember, aki harmincnyolc éve szenvedett betegségében. Amikor látta Jézus, hogy ott fekszik, és megtudta, hogy már milyen hosszú ideje, megkérdezte tőle: „Akarsz-e meggyógyulni?” A beteg így válaszolt neki: „Uram, nincs emberem, hogy amint felkavarodik a víz, beemeljen a medencébe: amíg én megyek, más lép be előttem.”

Aki akar gyógyulni A lelkigondozás: kapcsolat, ami létrejön egy érzelmi problémáinak megoldásához segítséget kereső és egy olyan másvalaki között, aki akar és képes is ebben a segítségére lenni. (D.Brinkman és E. Wortington alapján)

Valóban akar-e? A változásnak ára van (áldozat nélkül nem megy) A másikat nem tudjuk megváltoztatni, de hogy másként viszonyuljunk hozzá az rajtunk múlik.

Adj, Uram, lelki békét, azt elfogadni, amin változtatni nem tudok; bátorságot, azon változtatni, amin tudok; és bölcsességet, felismerni a köztük levő különbséget! De a Te akaratod legyen, ne az enyém!" /Assisi Szent Ferenc/

Valóban akar-e? Isten sem akarta az embert erővel megváltoztatni, de a büntető Isten helyett a kegyelmét mindenkire kiárasztó Istenként mutatta meg magát Jézusban és ezzel kifejezte, hogy ő milyen (mindent a fiában nekünk adott) A lelkigondozás erre az önfeláldozásra épül: nem csupán az érzelmi probléma megoldása a cél, hanem az ember üdvössége, ami persze sokszor teljes gyógyulást hoz, hiszen a gyógyuló lélek képes csak Istenről igaz bizonyságot tenni

Az emmausi kérdés „Miről beszélgettek egymással útközben?” Ami beszélgetésükben jó (nem hiábavaló, értékes), Jézus megerősíti azt, kérdésével irányt mutat: ezt tegyétek! Akarsz-e meggyógyulni? Ez a kérdés itt nem hangzik el, de a diskurzus mélyen ott rejtezik A gyógyuláshoz változni akarás kell: az gyógyul, aki kész megharcolni önmagával az engedelmesség harcát (aki megfékezi a nyelvét az egy várost győz ) Aki meg akarja nyerni az életét elveszti azt, s aki elveszti értem és az evangéliumért megnyeri azt Jézus tudta, hogy miről beszélgetnek, mégis kérdezte őket

Az emmausi kérdés Mi történt? Alapfeltevés: próféta (vagyis ember) volt, megfeszítették, meghalt és vége mindennek. Pedig ők benne reménykedtek, hogy megszabadítja Izraelt. (anticipáció) További zavar forrása: eltűnt a halott. Szabadítás: az elnyomás alól kell szabadulni

Az emmausi kérdés Személyes probléma: A tanítványok szemét valami akadályozta, hogy Jézust felismerjék (pedig ketten vannak) – helyes ismeretre jussanak Az érzelmi probléma: szomorúság, reményvesztettség, megdöbbenés Diagnózis: rest a szívetek, hogy elhiggyétek Terápiás cél: megváltozzon a gondolkodásmódjuk (Róm 12:1-2), máshogyan lássák Jézust és az életüket

Emmausi út Jézus lelkigondozása Isten igazságainak szerepe Konfrontáció Döntésrehívás Paradigmaváltás – a döntés következtében A döntés a jónak a választása (amit Isten mond annak a választása: az igaz embe rhitból fog élni Hab És Róm 1:17 Isten igazságainak szerepe

A probléma új megvilágításba helyezése

Összefoglalás A lélekről Az egész ember Test és lélek Személyiségtulajdonságok A személyiség halott (Isten halott) A kettős megismerés elmélete: egyensúly a látható és a láthatatlan világ elemeinek megismerésében A lélek azért sérülhet, mert spirituális deficit éri: ez a deficit az Istentől való elszakadás: a bűn

A lelki bajok funkciója „Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de kezei meg is gyógyítanak. Jób. 5.18” Isten úgy okoz sérülést (ez jel), hogy továbbvezető szándékát és emberszeretetét kifejezi A sátán otthagyja áldozatát, embergyilkos volt kezdetektől fogva. A lelki sérülést éppen az okozza, hogyha a fájdalmat, a szenvedést nem követi vigasztalás, részvét, ez jelzi, hogy az esemény hátterében nem a szerető lélek munkál, hanem a gonosz

A lelki sérülés A sérülésről Az egész-ség hiánya valójában spirituális deficit (információ hiány) Az érzékelés, emlékezés, képzelet hiánya nem más mint a spirituális deficit manifesztációja (a láthatókra hagyatkozás) Az értelem hiánya nem más, mint a spirituális értelmezési keret elvesztése (bűneset) Az érzelemi kiegyensúlyozottság elvesztése, nem más mint a spirituális kiegyensúlyozottság hiánya (Nincs kijelentés) A cselekvés (akarat) bénultsága, nem más mint a spirituális indíték hiánya (engedelmesség Istennek) Morális deficit, a mérték elvesztése (a lelkiismeret elsötétedése) A hit sérülései (hit cselekedetek nélkül)