Stresszkezelési módszerek Juhász Béla Szilárd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A tanári munka értékelése
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A számítógép veszélyei és káros hatásai
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
interperszonális személyiség-koncepciója
Stresszkezelés.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Konfliktus és konfliktuskezelés
MOTIVÁCIÓ.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A lehetséges énképek.
A munkahely és a stressz
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Együtt egymásért és magunkért
A pánikbetegség kezelése
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A szomatikus marker feltevés
Krízis.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A lelki egészség védelme az iskolában
Mindennapi veszteségeink
A hatékony stresszkezelés titkai
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Stressz kezelése, coping (megküzdési) technikák Együtt a betegség okozta károk leküzdéséért TÁMOP / Előadó: Kardos Bernadett egészségfejlesztő.
A pontos idő: 18:58.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Maximális teljesítmény
Önmenedzselés Előadó: Selmeci József Csongor. Változó külső és belső világunk A körülöttünk folyó változások egyik legfontosabbika az, hogy megnőtt a.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Készítette:Tóth Sándorné
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Havas Magda c.bv.őrnagyUhrin Ilona klinikai szakpszichológusbv. Pártfogó felügyelő Békés Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Közoktatási vezető II. félév
Előadás másolata:

Stresszkezelési módszerek Juhász Béla Szilárd Munkavédelem és mentálhigiéné Szakmai konferencia – DAB székház 2011. október 12.

Bevezetés Valóban a stressz az, ami megbetegít? Nemcsak az a fontos, hogy mi történik velünk, hanem az is, hogy a történteket hogyan éljük át. A döntő tehát nem maga a stressz, hanem az, hogy valaki hogyan birkózik meg a stresszel. Betegség rendszerint akkor alakul ki, ha az egyén "megbirkózási technikája" hibás, túlzott, vagy nem felel meg a megoldandó problémának

„A megküzdés” Megküzdés alatt a személy azon erőfeszítéseit értjük, melyek arra irányulnak, hogy legyőzze a rá ható külső vagy belső fenyegetéseket. A megküzdési folyamat révén az emberek új készségeket, képességeket sajátíthatnak el, vagyis azt mondhatjuk, hogy amennyiben a stressz hatékony megküzdéshez vezet, úgy hosszabb távon pozitívnak tekinthető, hiszen fejlődéshez segítette hozzá az egyént. A megküzdés módját is az határozza meg, hogyan értelmezzük, értékeljük a helyzetet.

A folyamat első szakasza az elsődleges értékelés azt tisztázza, hogy a helyzet mit jelent, mekkora a jelentősége. Lényegében arra a kérdésre kell megtalálni a választ, hogy „bajban vagyok-e?”. Az elsődleges értékelés határozza meg, hogy milyen érzelmekkel reagálunk a helyzetre.

A másodlagos értékelésben azt elemezzük, hogy mi a teendő? Tudunk-e egyáltalán tenni valamit? Itt dől el, hogy véleményünk szerint meg tudunk-e küzdeni az elsődleges értékelésben fenyegetőnek ítélt helyzettel. Eldöntjük, hogy kontrollálható-e a helyzet, s ki vagy mi az okozója. Számba vesszük az erőforrásainkat.

A másodlagos értékelést követi a döntés, hogy milyen megküzdési stratégiát fogunk használni. Ha az értékelés alapján úgy tűnik, hogy kezelhető a helyzet, akkor problémaközpontú megküzdést fogunk alkalmazni, ha nem, akkor inkább érzelemközpontú stratégiákhoz folyamodunk.

Problémaközpontú megküzdés Az egyén akkor választja ezt a stratégiát, ha úgy érzi, hogy van esélye befolyásolni a fennálló vagy fenyegető stresszhelyzetet. Arra összpontosít tehát, hogy megkísérelje azt elkerülni, vagy megváltoztatni. Ennek során először is pontosan meghatározza a problémát, lehetséges megoldási módokat dolgoz ki, ezek közül választ, majd végrehajtja a kiválasztott megoldást.

Problémaközpontú megküzdés leggyakoribb módjai: tárgyalás (a helyzet többi résztvevőjére irányuló akciók, például mások meggyőzése, kompromisszumos megállapodás), a cselekvés (a probléma megoldására irányuló erőfeszítés), az óvatosság gyakorlása (több kárt, mint hasznot hozó cselekvések visszatartása) önmagunkban változtatunk meg valamit: pl. tanulással igyekszünk megszerezni valamilyen hiányzó készséget, képességet

Érzelemközpontú megküzdés Az idetartozó megküzdési stratégiák célja enyhíteni a stresszkeltő helyzethez kapcsolódó érzelmi reakciót, megváltoztatni a helyzet értelmezését, ha magát a helyzetet nem tudja megváltoztatni Ide olyan (adaptív és inadaptív) viselkedési stratégiák tartoznak, mint testmozgás, társas támaszkeresés (barátokhoz, rokonokhoz fordulás), alkohol, drog, gyógyszer, stb

Érzelemközpontú stratégiáink : panaszkodás, támaszkeresés, kibeszélés figyelemelterelés, tagadás, a probléma félre tétele, a helyzet jelentésének megváltoztatása, humor, vallásos hit, alkohol, drog, gyógyszer, stb.

Az emberek a legtöbb alapvető megküzdési stratégiát használják a feszültségkeltő helyzetekben Az érzelemközpontú megküzdést választunk, ha nincs hatásunk az eseményekre például egyértelmű kár és veszteség, pl. rokon, barát halála esetén. Problémamegoldó stratégia gyakoribb olyan helyzetben, amit kihívásként értelmezünk. Ha megváltoztathatónak látjuk a körülményeket, akkor problémafókuszú stratégiákat használunk.

Viselkedéses és kognitív stratégiák Viselkedéses stratégiák- amik elterelik a figyelmünket a problémáról (sport, ivás, dühkitörés, támasz keresése) Kognitív stratégiák – döntés, „nem érdemes rajta gyötrődni”

Kérődző, elterelő, negatív elkerülő stratégiák Kérődző – elszigetelődés, a problémán rágódás,”nem cselekvés” Elterelő – kellemes tevékenységbe menekülés, „levegőhöz jutni – feltöltődni” Negatív elkerülő – amik elterelik a figyelmet, de veszélyes dolgok (ivás, önveszélyes viselkedés)

A stresszkezelés szintjei

A környezet Ide tartozik a belélegzett levegő, az elfogyasztott ételek minősége, lakásunk, irodánk berendezése, hangulata. A munkahelyi környezet nagymértékben befolyásolja a dolgozók hangulatát, munkakedvét, munkavégző képességét. A szürke,személytelen, ingerszegény környezet éppúgy nyomasztóan hat, mint a túlzsúfoltság, a zaj, a rossz szellőzés, vagy az alkalmatlan, kényelmetlen bútorok.

Viselkedés, magatartás öleli fel mindazt, amit megteszünk illetve nem teszünk meg egészségünkért. Azt, hogy mit, és mennyit eszünk, mozgunk, dohányzunk-e, stb. De az is, hogy hogyan bánunk önmagunkkal és környezetünkkel, hogyan kommunikálunk, milyen kapcsolatokat alakítunk ki magunk körül. Mit csinál az egyén, ami stresszt okoz? Mit tehetne, a stressz csökkentés érdekében. Hogyan óvhatná egészségét pl. szűrések, sportolási alkalmak teremtésével.

Képességek Magatartáscsoportok, szokásrendszerek, általánosan alkalmazott stratégiák tartoznak. Például nem vagyunk képesek leszokni a dohányzásról. Miközben tudjuk, hogy milyen fontos a mozgás, a sport, mégsem vagyunk képesek időt szakítani rá. Nem tudunk lazítani, ezzel szemben kiváló stratégiáink vannak önmagunk felidegesítésére. Képességeink azonban nem velünk születnek, mindent megtudunk tanulni, amit akarunk! Megtanulhatunk pl. relaxálni, vagy fejleszthetjük kommunikációs készségünket, illetve szert tehetünk, az egészségi állapotunkat, stresszkezelésünket, pozitívan befolyásoló képességre.

Meggyőződések és értékek Ide tartozik mindaz, amit önmagunkról és a világról gondolunk, hiszünk.. Egészségünk nagymértékben függ attól, hogy mennyire hiszünk abban, hogy képesek vagyunk aktívan befolyásolni. Korlátozó hiedelmeink gátolhatják megbirkózási stratégiáinkat. Az értékek azok a dolgok, amik fontosak a számunkra. Ilyen az egészség, a boldogság, a szeretet, a siker, a jólét, a pénz, a karrier, a hatalom - és még sorolhatnánk vég nélkül. Értékeink, és azok fontossági sorrendje (hierarchiája) döntően megszabja magatartásunkat. Az, hogy mekkora érték számunkra az egészség, döntően meghatározza,hogy mit vagyunk hajlandók megtenni érte. A szervezet oldaláról pedig az, hogy mekkora értéket képvisel számára dolgozóinak jóléte ill. jól-léte.

Identitás Ez a szint jelenti önmagunkról alkotott képünket, öntudatunkat. Legfontosabb értékeink, meggyőződéseink tartoznak ide, amelyek meghatároznak bennünket és küldetésünket az életben. A szervezet identitása, a szervezeti kultúra nagymértékben meghatározza a stresszhez való viszonyt, stresszmenedzsment technikáit – és ezzel végső soron a szervezet hatékonyságát is. A különböző szintek egymást kölcsönösen áthatják. Természetesen minél magasabb szinten tudunk beavatkozni, annál jelentősebb, tartósabb, mélyrehatóbb változást érhetünk el.

„Ki ajánlotta ezt a munkahelyi stresszkezelő tréninget?”

A munkahelyi egészségfejlesztő -stresszkezelő program az egyetemen A dolgozók lelki egészségvédelmével - stressz és konfliktuskezelés, dohányzás és alkohol prevenció - és annak munkavédelmi kockázataival foglalkozó szakmai előadássorozat megrendezése. Az előadások elsődleges célja a lelki egészség megóvása és biztonságosabb munkavégzés feltételeinek elősegítése az Egyetemen, amelynek eredményeképpen csökkenthetőek a lelki egészség megromlásával kapcsolatos foglalkozási megbetegedések az egyetemen.

Az előadásokon elhangzottakkal kapcsolatosan rövid kiscsoportos beszélgetések kerülnek megrendezésre az adott témában, amely során lehetőség nyílik arra, hogy a résztvevők kérdezzenek az előadótól, másrészt pedig saját tapasztalataikat megosszák a többi résztvevővel. A kötetlen beszélgetések a lelki egészségről, a konfliktushelyzetekről, a kommunikációs hibákról képzett, tapasztalt szakemberek vezetésével,

Kommunikációs és konfliktuskezelő kiscsoportos tréningek tartása a munkavédelmi szakemberek részére a konfliktushelyzetek megoldási technikáiról, stressz menedzsmentről és a különböző kommunikációs megoldási lehetőségekről. 15 - 20 fős csoportokban 6 tréning tartása. Tájékoztató kiadvány készítése a témakörben, és eljuttatása a dolgozókhoz

Motiváció Mi fér bele inkább a zsúfolt napirendjébe, mozogni naponta félórát vagy halottnak lenni naponta 24 órát?

Köszönöm a figyelmet!