Mária a magyar irodalomban: metafora vagy metonímia? Valaczka András 2012.október 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
Advertisements

A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
„Szeretettel élni és szenvedni”
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
A magzat fejlődése.
Urunk, Jézus Krisztus, várjuk eljöveteled, várjuk a békét, mert annyi békétlenség van kívül a világban és bent a szívünkben! Add meg újra a szeretetet.
Jó reggelt- Isten hozott !.
Juhász Gyula: A Tápai Krisztus.
Jézus (tudományos) halála
STABAT MATER Zene : Pergolesi Stabat Mater 2012.év.
(A tudomány szemszögéből)
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Arany János A legszebb virág A legszebb virág.
KI AZ EMBER? Erdő Péter From Darkness, the Light Borúra derü Hungarian Academy Of Sciences Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Kar.
Május 13. az első Fatimai Mária jelenés emléknapja
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Passió 14 stáció Készült:
Wass Albert A BUJDOSÓ IMÁJA.
A képszerűség szerepe a retorikában
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
Nagyböjt első hete.
„Minden gondotokat Ő Reá vessétek, mert néki gondja van reátok. ” (I
Istenünk, sok-sok feszültség,
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Jó reggelt- Isten hozott !.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Jó reggelt- Isten hozott !.
Úton böjtben.
Boldog 2014-et !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Nyisd meg a szívem, ó Jézus
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Szívünk, lelkünk most kitárjuk, Utad, Jézus, veled járjuk
Jézus, tiszta lényed nézve,
Ím, jászlad mellett térdelek, Ó, Jézusom, üdvösségem.
Te vagy reményem sziklaszála, Erősségem, én Istenem!
BETLEHEM.
(A tudomány szemszögéből)‏
H I T V A L L Á S „Szív újság ápr.” Jézus szent keresztje A mi talizmánunk ! Mi szent fogadással Mind alája állunk.
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Isten hozott köztünk!.
A vetítés, Pergolesi: Stabat Mater című művének meghallgatása mellé készült. Az eredeti verset Jacopone da Todi írta, itt Sík Sándor fordításában olvashatjuk.
JÓ REGGELT !.
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
Ki hittel a drága keresztre tekint, Szíve rögtön az üdvre lel itt
Jézus, Te égi szép, Tündöklő fényű név, Legszentebb itt alant e föld ölén, Benned van irgalom, Terólad zeng dalom, Erőd magasztalom, Ragyogj felém!
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Halld az angyalujjongást, Zeng az Istengyermekről
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Jézusunk, adj erőt, hogy ékesen járjunk Illendő ruhában, méltóképpen várjunk Add, hogy kerülgessük a bűnt, sötétséget S ama jobb hazában megláthassunk.
Tenger takarja lábnyomát, Szelek szárnyán suhan.
Szűz Mária és a magyarság
Urunk megkeresztelkedése
JÓ REGGELT ! 4.
Harmatozzatok égi magasok
JÓ REGGELT !.
MÁRAI SÁNDOR MENYBŐL AZ ANGYAL
Előadás másolata:

Mária a magyar irodalomban: metafora vagy metonímia? Valaczka András 2012.október 16.

Ellentétes pólusok, paradox feszültségek  Irodalom: ellentétek (Jókai-hősök, Ady-szélsőségek)  Még inkább: önmagukba zárt ellentétek (szent utcanő-paradoxon Dosztojevszkijnél)  Ilyen paradoxon a Mária-sors is (a porba sújtott asszony – a megdicsőült asszony)

A Mária-paradoxon kódrendszere  Irodalmi kódok: hasonlít vagy érintkezik vele?  Metaforikus kódok: Mária magának a transzcendens erőnek a jelképe, hasonlít  Metonimikus kódok: Mária a foglalat jelképe, érintkezik a transzcendens erővel  Kimondatlanul a teológiai dilemmák képződnek le

Mária mint az erő metaforája

Pogánykori előzmények  Babba Mária / Boldogasszony: belső-ázsiai anyaistennő  A Napbaöltözött asszony Csíksomlyói kövei  Gellért püspök integráló szerepe: elmozdulás a metonímia felé

És láttaték nagy jel az égben: egy asszony, a ki a napba vala felöltözve, és lábai alatt vala a hold, és az ő fejében tizenkét csillagból korona.

Keresztény középkor Keresztény középkor  Félpogány ráolvasások és népi imák  Egymás mellett él a metaforikus és metonimikus értelmezés

Boldogasszony az ablakban, Mária ágyam fölött Ablakomban Boldogasszony, ágyam fölött Szűz Mária

Atyaisten, légy velünk, Fiúisten mellettünk, Mert nincs ezeknél erősebb. Hát a szép Szűz Mária? Édes Jézus Szent Anyja?

Legendaballadák  Egyiptomi menekülés  Vizet fakaszt a sivatagban  Folyóval állja útját az üldözőknek  A pelenkamosáshoz is így szerez vizet  Mária az erő metaforája. Ő maga.

17. század 17. század  XI.Ince üzenete  Gyöngyösi István rózsakoszorúja  Barokk katolicizmus:metaforikus vonulat

Beata Virgo Dabit Auxilium ( B.U.D.A. - A Boldogságos Szűz ad segítséget).

Ez másra nem is bízatott, / Te kezed alá adatott, / Hogy tápláljad, neveljed: Ím, azki mindent teremtett, / Éltet, nevel és legeltet, / Birtokodban adatik: Az most az te birtokodban / Vagyon, áll akaratodban, / Azt miként kötözgeted….

Mária mint a sebezhetőség metonímiája (vagy metaforája?)

14. század  Ómagyar Mária-siralom  Tanúja, burka, foglalata a szenvedésnek – metonímia  Vagy mégsem?  A „kon-doleálás” a metaforája

Kegyüggyetük fiamnak, Ne legyen kegyülm magamnak.

17. század 17. század  Pázmány Péter: Nagypénteken első prédikáció  Itt is: - a krisztusi szenvedés metonímiája, - a vele-szenvedés metaforája

Születésedben nem volt bölcsőd, életedben nem volt házad, halálod óráján sincsen inged. Hanem: ágyad a kemény kereszt-fa vánkosid a vas-szegek.

18. század  Ferences iskoladrámák  A metonimikus vele-szenvedésen a hangsúly

Bár apolgathatnám a Te szép Testedet! Bár megmosogathatnám megkínzott fejedet! Felszabadithatnám leszegzett kezedet! És megtörülhetném általvert melledet!

20. század  Hervay Gizella: Pieta  Petrőczi Éva: Patrona Hungariae A szenvedés foglalata – Szenvedés saját jogon

Mária voltam, Mária, Jézus voltál ölemben. Tested soványodott, szájad keskenyedett, tekinteted távolodott. Jézus voltál ölemben, Mária voltam, Mária.

„Hun vennétek sáraranyat, Kódus magyar népe? Mi elmegyünk Bódogasszony kis kertjébe, Kérvén kérjük, adván adják.” Kérünk és nem csalatkozunk Kertjében áll Nagyasszonyunk Kertjében áll, köténye kék, rétjét országnyi láb tapodta szét. Áll rongyosan, nyújtja felénk kevéske aranyát: az Égi Jegyes gyűrűjét.

Mária mint a sebzett test metonímiája

15. század  Laskai Osvát passiója

Hol van a te szentséges szakálod? Hol vannak hajadnak fürtjei? Íme, Fiam, kevés hajfürtöd is vérrel vagyon tele.

17. század 17. század  Pázmány Péter

Béestek szent szemei, megkékültek szent orcái, megmerevedtek hideg tetemi, megfeketedtek szent tagjai

Mária mint a szépséges test metaforája

15. század  Temesvári Pelbárt: Stellarium Coronae Mariae Virginis

Megvolt a kellő magassága, sem nagyon magas, sem nagyon alacsony… Haja nem volt vékony, sem durva, sem fehéres szőke, mert ezek a természettől fogva tompa elméjű és tanulatlan emberekre utalnak… A Boldogságos Szűz hajának mérsékelten feketének kellett lennie.

20. század  Csanádi Imre: Mária és Erzsébet

Mária, szép szűz, virágok virága, piros köntösbe, vont-arany ruhába, öltözék illő, ékes komolyságba, mennyei mátka.

A szintézis A seb és a fájdalom teste A szépség és az erő teste  Weöres Sándor: Hetedik szimfónia

Csíkos lepelből a láb kiáll, alvadt ereit viasz fedi, a körmön violaszín sugár. Keskeny nyak, elbillent fej, tapadt haj, száj-rés, besüppedt szem körül az érzékek hült ráncvetése.

Üdv néktek, imába-zárt kezek, szentély boruló fal-ívei… dobozban két sor gyertyaszál, harmatba-merült tíz hattyuszárny, viruló éj csukott virága. jóság feszülő pillérei, ujjak párás tető-sora, eleven csönd tíz anya-szárnya

ő, ki a kereszt alatt állott s a nyomoruságtól nem esett el, a kereszten tajtékzó világot bámulja riadt kék gyermek-szemmel, a pokol küszöbén sírdogál

Magasztalom őt, aki méhemben fogant és felemelte holdsarlóm az égre és csillagfüzért illesztett homlokomra és az égi tej ösvényén viteti leplem

Csillag-pályák asszonya, Mária, oltalmazd Máriát, édesanyámat, szememtől elszakadt útján ne érje bánat.

Összefoglalva  A megfelelő kódokat keresve irodalmunk a Mária-sors lényegét foglalja össze  A felszíninek látszó kommunikációs forma a legmélyebb teológiai kérdéseket jeleníti meg  Metafora és metonímia viszonya itt nem más, mint: - a vele-szenvedés nagyobb drámája a saját- jogú szenvedéshez képest