KÖZBESZERZÉSEK ROMÁNIÁBAN. A közbeszerzések rendszere Romániában •Nemzeti Közbeszerzési Szabályozó és Ellenőrző Hivatal (N.A.R.M.P.P.); www.anrmap.ro.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
14. tétel.
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Közbeszerzési tudnivalók
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
A közbeszerzési törvény változásai
15. tétel.
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
12. tétel. • Egy klasszikus ajánlatkérőnek rendkívül összetett beszerzési igénye van. Számos követelmény meghatározása nehézségeket okoz. • A beszerzés.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Konzultációs rendezvénysorozat I október 24. Alkalmasság igazolása, alvállalkozók, kapacitást nyújtó szervezetek KÖZBE-SZERDA.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Közbeszerzési tájékoztató. Igen bonyolult és szerteágazó mivolta miatt – 72 eljárási változat lehetséges – FORDULJON SZAKEMBERHEZ!
II./F. KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁSOK LEBONYOLÍTÁSA
Közbeszerzési tudnivalók  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Az egyszerű közbeszerzési eljárások új szabályai
A közbeszerzési törvény változásai
A közbeszerzési törvény módosítása I.
Közbeszerzési tájékoztató
A KÖZBESZERZÉSRŐL Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal POLGÁRMESTERI KÉPZÉS 2010.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Közbeszerzési eljárások – esettanulmányok, aktuális változások
Közbeszerzési alapismeretek – Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ Ponácz György Márk © 2006 Közbeszerzés az Európai Unióban és Magyarországon.
A KBT ÁPRILIS 1-TŐL HATÁLYOS MÓDOSULT RENDELKEZÉSEI
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
JOGORVOSLATI ELJÁRÁS MEGINDÍTÁSA Kérelemre Hivatalból Ajánlatkérő Ajánlatkérő Ajánlattevő (részvételre Ajánlattevő (részvételre jelentkező) jelentkező)
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közbeszerzési tudnivalók A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
LEADER közbeszerzési tájékoztató
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
Közbeszerzési tudnivalók
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
Témák A közbeszerzések jogszabályi hátterének fejlődése Szlovákiában
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
A közbeszerzési szabályok változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Molnár Fanni Eszter közbeszerzési szakértő Első Magyar Önkormányzati Vagyon- és Adósságkezelő.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Tárgyalásos eljárások VII szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Általános eljárás IV szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Röviden a közbeszerzésről
Közbeszerzési jogorvoslat, a Döntőbizottság aktuális döntései Dr
Előzetes piaci konzultáció
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
Dr. Kovács László főtitkár
2018. november 15. Varga Ervin Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Közigazgatási Kar Közbeszerzési tanácsadó szakirány továbbképzési szak.
Közbeszerzési szabályok változása és
„Az elektronikus közbeszerzés eddigi tapasztalatai” „Lak Vilmos”
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSI HATÓSÁG HIRDETMÉNYELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉGE
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

KÖZBESZERZÉSEK ROMÁNIÁBAN

A közbeszerzések rendszere Romániában •Nemzeti Közbeszerzési Szabályozó és Ellenőrző Hivatal (N.A.R.M.P.P.); •Információs Társadalom Szolgáltatási Ügynökség (A.I.S.S.) – Az elektronikus közbeszerzési rendszer irányítója (E.S.P.P.); •Nemzeti Jogorvoslati Tanács (N.C.S.L.D.)

N.A.R.M.P.P.  Keretjogszabályok kidolgozása;  Közbeszerzések felügyelete  Képzések;  Napi szintű tanácsadás és támogatás: - az ajánlatkérők és az - ajánlattevők számára  Jogértelmezés a közbeszerzési jogszabályokkal kapcsolatban  Útmutatók és kézikönyvek szerkesztése  Elemzések és éves jelentések készítése

A.I.S.S.  Technikai támogatás biztosítása az elektronikus közbeszerzési eljárások során  = az Elektronikus Közbeszerzési rendszer irányítója (E.S.P.P.)  E.S.P.P. = elektronikus közbeszerzési eljárások bonyolításának kormányzati rendszere  = az elektronikus közbeszerzési rendszer hivatalos internetes honlapja

N.C.S.L.D.  Közigazgatási – igazságszolgáltatási testület  A közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos – a közbeszerzési szerződés megkötése előtti – viták megoldása erre szakosodott igazságszolgáltatási testület bevonásával  A Tanács döntései: → végrehajthatóak (kötelező érvényű) → megfellebbezhetőek, 10 napon belül

NEMZETI JOGSZABÁLYOK  34/2006 sz. Kormányzati Rendkívüli Rendelet a közbeszerzési szerződésekről, építési koncessziókról s és szolgáltatási koncessziókról (a 337/2006 tv. által megerősítve)  925/2006 sz. kormányhatározat a közbeszerzési törvény végrehajtásáról  A N.A.R.M.P.P 183/2006 sz. rendelete a médiafelület vásárlására irányuló szerződésekre vonatkozó szabályok végrehajtásáról  1660/2006 sz. kormányrendelet az elektronikus eszközökkel bonyolított közbeszerzésekkel kapcsolatos szabályok végrehajtásáról alap: 2004/18/EK irányelv 2004/17/EK irányelv 2007/66/EK irányelv

A közbeszerzési szerződések odaítélésének elvei •Diszkrimináció-mentesség •Egyenlő bánásmód •Kölcsönös elismerés •Átláthatóság •Arányosság •A közpénzek hatékony felhasználása •Felelős magatartás

Közbeszerzési felhívások közzététele Előzetes összesített tájékoztató Eljárást megindító hirdetmény Tájékoztató az eljárás eredményéről Tájékoztató a hirdetmény visszavonásáról, módosításáról és az ajánlattételi határidő meghosszabbításáról E.S.P.P. Az EU Hivatalos Lapja Részvételi felhívás – nemzeti egyszerű közbeszerzési eljárás esetén E.S.P.P. Csak az hirdetményminták A N.A.R.M.P.P. formai ellenőrzése

Az EU Hivatalos lapjában (EUHL) megjelenő hirdetményekhez kapcsolódó értékhatárok (közösségi értékhatárok) – 1 – A közbeszerzés típusától függő értékhatárok (ÁFA nélkül):  Árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése: — EUR , klasszikus ajánlatkérők esetén — EUR , közszolgáltatók esetén  Építési beruházások: — EUR , mind a klasszikus ajánlatkérők, mind a közszolgáltatók esetén

Az EU Hivatalos lapjában (EUHL) megjelenő hirdetményekhez kapcsolódó értékhatárok (közösségi értékhatárok) – 2 – Nem román nyelvű felhívások csak az EUHL- ban Az EUHL-ban megjelenő hirdetményminta I.1) pontjában, „A felhasználói oldal címe” megjelölve licitatie.rowww.e- licitatie.ro Többféle módon lehet felhívásokat találni az honlapon, az alábbi kulcsszavak egyikének vagy több kulcsszónak a használatával:

Az ajánlatkérők jogosultak:  a nemzeti egyszerű közbeszerzési eljárás („call for tenders”) alkalmazására, amennyiben a beszerzés ÁFA nélküli becsült értéke egyenlő vagy alacsonyabb, mint: -EUR árubeszerzés vagy szolgáltatás megrendelés esetén; -EUR építési beruházás esetén.  Közvetlen beszerzésre, amennyiben az egyes beszerzések becsült értéke nem több, mint EUR Közbeszerzések a közösségi értékhatárok alatt

Értékhatárok, vonatkozó közbeszerzési eljárások, átláthatósági szabályok Nem kötelező ESPP = kötelező EUHL = kötelező Közbeszerzési eljárások az EU Irányelvek szerint ESPP = kötelező EUR EUR / EUR / / Közvetlen beszerzés Nemzeti Egyszerű Közbeszerzési Eljárás Közzétételi szabályok Értékhatárok

Ajánlattételi határidők Az ajánlattételi határidőket csökkenteni lehet:  Elektronikus úton történő felhívás esetén: az E.S.P.P.P. formában lévő hirdetményminták esetén az ajánlattételi határidő 7 nappal csökkenthető.  Amennyiben az E.S.P.P.-hez történő elektronikus hozzáférésen keresztül ( a teljes dokumentáció hozzáférhető, az ajánlattételi határidő csökkenthető: - 5 nappal, nyílt és meghívásos eljárás esetén - 4 nappal, „nemzeti egyszerű közbeszerzési eljárás” esetén, csak árubeszerzések tekintetében

Nyílt eljárás határidői Közösségi értékhatárok felett Közösségi értékhatárok alatt

Közösségi értékhatárok felett Eljárást megindító hirdetmény max. 48 nap Szerződés kötésről szóló hirdetmény Ajánlatok beérk ezése min. 52 nap 36/24 nap előzetes összesített tájékoztató esetén Nyertes ajánlattevő értesítése max nap min. 11nap Szerződés kötés •Elektronikus úton történő kommunikáció – 7 napos lerövidítés a hirdetmény elektronikus közzététele esetén – 5 napos lerövidítés a dokumentáció elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie értékelés szerződésköté si moratórium

Eljárást megindító hirdetmény Max. 48 nap Szerződés kötésről szóló hirdetmény Szerződés kötés Ajánlatok beérk ezése Min 20 nap Előzetes összesített tájékoztató - önkéntes Nyertes ajánlattevő értesítése Max nap Min. 6 nap •Elektronikus úton történő kommunikáció – 5 napos lerövidítés a dokumentáció elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie értékelés szerződésköté si moratórium Közösségi értékhatárok alatt

Meghívásos eljárás határidői közösségi értékhatár felett közösségi értékhatár alatt

Közösségi értékhatárok felett Eljárást megindító hirdetmény Ajánlattételi felhívás Nyertes ajánlattevő értesítése Szerződésk ötésről szóló hirdetmény •37nap 15 nap gyorsított eljárás esetén Szerződés kötés Max. 48 nap Ajánlatok beérk ezése •40 nap •22 nap előzetes összesített tájékoztató esetén •10 nap gyorsított eljárás esetén Min. 11 nap Max nap értékelés Szerződésköté si moratórium •Elektronikus úton történő kommunikáció – 7 napos lerövidítés a hirdetmény elektronikus közzététele esetén – 5 napos lerövidítés a dokumentáció elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie

Eljárást megindító hirdetmény Közösségi értékhatárok alatt Ajánlattételi felhívás Nyertes ajánlattevő értesítése Szerződés kötésről szóló hirdetmény 10 nap Szerződés kötés Max.48 nap Ajánlatok beérk ezése 15 nap Min. 6 nap Max nap értékelés szerződésköté si moratórium •Elektronikus úton történő kommunikáció – 5 napos lerövidítés a dokumentáció elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie

Versenypárbeszéd határidői közösségi értékhatárok felett közösségi értékhatárok alatt

Közösségi értékhatárok felett/alatt Eljárást megindító hirdetmény 37 / 20 nap Részvételi felhívás Nyertes ajánlattevő értesítése Szerződés kötésről szóló hirdetmény Szerződés kötés Max. 48 nap Ajánlatok beérk ezése Min. 11 / 6 nap Max nap részvételre jelentkezők előválogatása szerződésköté si moratórium •Elektronikus úton történő kommunikáció – 7 napos lerövidítés a hirdetmény elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie Max nap Ajánlattételi felhívás Részvételi jelentkezése k beérkezése Nincs meghatározva párbeszéd értékelés

Hirdetménnyel induló tárgyalásos eljárás határidői közösségi értékhatárok felett közösségi értékhatárok alatt

Közösségi értékhatárok felett/alatt Eljárást megindító hirdetmény Részvételi határidő, ajánlatok beérkezése, adott esetben Nyertes ajánlattevő értesítése Szerződés kötésről szóló hirdetmény •37 nap a közösségi értékhatárok felett 15 nap gyorsított eljárás esetén •10 nap a közösségi értékhatárok alatt Szerződés kötés Max. 48 nap Ajánlatok beérk ezése, adott esetb en Min. 11 / 6 nap Max nap értékelés szerződésköté si moratórium •Elektronikus úton történő kommunikáció – 7 napos lerövidítés a hirdetmény elektronikus közzététele esetén •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie kiválasztás

Nemzeti egyszerű közbeszerzési eljárás Részvételi felhívás Nyertes ajánlattevő értesítése Min. 10nap Ajánlatok beérk ezése Max nap értékelés Max. 48 nap Min. 6 nap Szerződés kötésről szóló hirdetmény Szerződés kötés szerződésköté si moratórium •Elektronikus úton történő kommunikáció – 4 napos lerövidítés a dokumentáció elektronikus közzététele esetén, csak árubeszerzéseknél •Minden határidőnek ésszerűnek kell lennie

A közbeszerzések módozatai Közbeszerzési eljárás Dinamikus beszerzési rendszer Szerződés Keretmegállapodás Közbeszerz ési szerződés A közbeszerzés lehetséges változatai

Közbeszerzési eljárások -Nyílt eljárás -Meghívásos eljárás -Nemzeti egyszerű eljárás -Közvetlen beszerzés -Nyílt eljárás -Meghívásos eljárás -Nemzeti egyszerű eljárás -Elektronikus katalógus -Elektronikus árlejtés Off-line On-line Közbeszerzési eljárások

Off-line -Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás -Hirdetménnyel induló tárgyalásos eljárás -Versenypárbeszéd -Tervpályázat Közbeszerzési eljárás

Különös rendelkezések (I)  Az ajánlatkérőnek a közbeszerzés tárgyát képező éves mennyiség legalább 20%-át elektronikus úton kell beszereznie  A dokumentációt csatolni kell az ajánlati/részvételi felhíváshoz az E.S.S.P. rendszerén belül; kivétel: kizárólag műszaki okok miatt

Különös rendelkezések (II)  Ajánlati biztosíték – a közbeszerzés becsült értékének 2%-áig  Az ajánlatkérőnek joga van visszatartani az ajánlati biztosítékot, amennyiben: –az ajánlatot az ajánlati kötöttség idején belül visszavonják; –az ajánlattevő nem nyújt teljesítési biztosítékot –az ajánlattevő megtagadja a közbeszerzési szerződés/keretmegállapodás aláírását a rendelkezésre álló határidő alatt

Különös rendelkezések (III)  Teljesítési biztosíték – a szerződés értékének 10%- áig  Az ajánlatkérőnek joga van a teljesítési biztosíték bizonyos/teljes összegét visszatartania a felmerült kárral arányosan  A kis és közepes vállalkozásoknak lehetőségük van az ajánlati és a teljesítési biztosítéknak csak az 50%- át nyújtaniuk

Kizáró okok és alkalmassági feltételek  A részvételi jelentkező vagy ajánlattevő személyes helyzete  Szakmai megfelelőség  Gazdasági és pénzügyi helyzet  Műszaki és/vagy szakmai alkalmasság  Minőségbiztosítási szabványok  Környezetvédelmi szabványok

A részvételi jelentkező vagy ajánlattevő személyes helyzete  Kötelező a kizárás bizonyos bűncselekmények elkövetése esetén  Ki lehet zárni a következő esetekben : - csőd - szakmai tevékenységével kapcsolatos bűncselekmény - adó- vagy járulékfizetési kötelezettség elmulasztása - hamis adatszolgáltatás - a megelőző két évben nem tett eleget vagy nem megfelelően tett eleget szerződéses kötelezettségeinek

Gazdasági és pénzügyi helyzet  Pénzügyi intézménytől származó nyilatkozat  Számviteli jogszabályok szerinti beszámoló  Teljes forgalomról és a közbeszerzés tárgyának forgalmáról szóló nyilatkozat Kis és közepes vállalkozásoknak lehetőségük van az ajánlatkérő által a forgalomra vonatkozó követelményeknek csak az 50%-át biztosítani

Gazdasági és pénzügyi helyzet  L ikviditási ráta : max. 100%  Forgalom : A közbeszerzés értékének max. kétszerese

Műszaki és/vagy szakmai alkalmasság  R eferenciák  Minőségellenőrzés  Minőségbiztosítási eszközök és intézkedések  Képzési / szakmai kvalifikáció és átlagos munkaerő  Eszközök, gyártás vagy műszaki felszerelés  Igazolások a szállításokra, szolgáltatásokra és elvégzett építési beruházásokra vonatkozóan ( max. a becsült értékben vagy kért mennyiségben ).

Fenntarthatósági kérdések – alkalmassági feltételek körében Az építési beruházásokhoz és szolgáltatás- megrendelésekhez szükséges alkalmasság értékelése, amennyiben megfelelő, az alábbiakat tartalmazza:  A szerződés teljesítéséhez szükséges környezetvédelmi intézkedések értékelése  Igazolások kérésére kerülhet sor a környezetvédelmi követelmények betartására vonatkozóan, de az igazolással egyenértékű tanúsítványok is elfogadhatók. Pl. EMAS igazolások (hitelesített környezetvédelmi és vezetési rendszer)

A közbeszerzési eljárás bírálati szempontjai Vagy az összességében legelőnyösebb ajánlat Vagy csak a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás - minőség - ár - műszaki jellemzők - esztétikai és funkcionális jellemzők

Bírálati szempontok Alkalmassági feltételek ~ az alany meghatározása (kicsoda?) Bírálati szempontok ~ a tárgy meghatározása (mit?) Az alkalmasság megítélése és a bírálat két külön folyamat! Nem megengedett az alkalmassági feltétételek és bírálati szempontok felcserélése!(tilos alkalmassági feltételt bírálati szempontként alkalmazni)

Alapkövetelmények:  Diszkriminációmentesség  Ellenőrizhetőség és objektivitás  Arányosság Bírálati szempont

A közbeszerzési eljárás alkalmazása  Az ajánlatkérőnek kötelező az ajánlattevők kiegészítő (értelmező) tájékoztatás kéréseire max. 3 munkanapon belül válaszolnia  A kérdéseket és válaszokat - hozzáférhetővé kell tenni az összes érdekelt ajánlattevő számára - meg kell jelentetni az E.S.P.P.-ben, az ajánlattevő kilétének feltárása nélkül

Az ajánlatok felbontása (I)  Minden ajánlattevőnek joga van jelen lenni az ajánlatok felbontásánál  A felbontás során egyetlen ajánlatot sem lehet érvénytelennek nyilvánítani, kivéve azokat,: -amelyeket a határidő lejárta után vagy más címre nyújtottak be; -amelyekhez az ajánlati biztosítékot nem a dokumentáció által meghatározott formában és összegben bocsátottak rendelkezésre

Az ajánlatok felbontása (II)  Írásbeli összegezés készítésével ér véget, amelyet a bírálóbizottság tagjai, valamint a ajánlattevők képviselői aláírnak, amennyiben jelen vannak  Az írásbeli összegezés tartalmazza az ajánlatok főbb elemeit, így az ellenszolgáltatás összegét, a további bírálati részszempontokat, valamint az összes ajánlattevő alkalmasságot és kizáró okok igazolására szolgáló dokumentumainak listáját

Az ajánlatok felbontása (III)  Minden ajánlattevőnek meg kell küldeni az írásbeli összegezés másolatát, attól függetlenül, hogy jelen voltak-e az ajánlatok felbontásánál vagy sem  Az alkalmassággal/értékeléssel kapcsolatos döntéseket a bírálóbizottságnak kell meghoznia egymást követő ülésein

Elektronikus árlejtés – rendelkezésre álló információ Ajánlatkérő Jog Kötelezettség Rangsorolás szerinti pozíció Az eddigi legjobb ajánlat A résztvevők száma Az egyes részszempontok szerinti legjobb ajánlatok

Értékelési folyamat (I) A műszaki ajánlatnak eleget kell tennie a dokumentációban előirányzott minimális követelményeknek A pénzügyi ajánlatnak alacsonyabb összegűnek kell lennie, mint a szerződés megkötéséhez rendelkezésre álló összeg

Értékelési folyamat (II)  Nem tarthat 20 napnál, vagy indokolható esetben 40 napnál tovább  Amennyiben az ajánlati ár a közbeszerzés becsült értékét 10 %-kal meghaladja, az ajánlatot érvénytelennek kell nyilvánítani;  Amennyiben az ajánlati ár a közbeszerzés értékének vagy az érvényes ajánlatok átlagának 85 %-ánál alacsonyabb,az ajánlatot kirívóan alacsony ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatnak kell nyilvánítani

Értékelési folyamat (III) Az ajánlatkérő: -köteles kérni a nyilvánvalóan kirívóan alacsony árajánlatokra vonatkozó indokolást -kérheti az ajánlattevők által benyújtott dokumentumok magyarázatát és kiegészítését

Értékelési folyamat (IV)  Az ajánlatkérőnek minden ajánlattevő számára tájékoztatást kell nyújtania a közbeszerzési eljárás eredményéről  A nem nyertes ajánlattevők számára történő tájékoztatásnak tartalmaznia kell a nyertes ajánlattevő által tett ajánlat előnyeit is

Tájékoztatás  Az ajánlatkérő és az ajánlattevők közötti minden tájékoztatás olyan módon történik, ahogy azt az ajánlatkérő a dokumentációban és a eljárást megindító hirdetményben meghatározta  Amennyiben a közbeszerzési eljárás elektronikus úton folyik, a tájékoztatás is azonos módon történik

A jogviták rendszere (I) Bármely személy, akinek jogát vagy jogos érdekét az ajánlatkérőnek a közbeszerzési jogi szabályok megszegésére irányuló cselekménye sérti, jogában áll megtámadnia az adott cselekményt, vagy -közigazgatási-igazságszolgáltatási úton - a N.C.S.L.D.-nél -vagy bírósági úton Kivétel! A Tanácsnak nincs hatásköre az országos érdekeket érintő útinfrastruktúrával kapcsolatos esetekben

A jogviták rendszere (II) •Az N.C.S.L.D. előtt lefolytatott eljárás ingyenes (illetékmentes) •A bíróság előtti eljárások az érték arányában illetékkötelesek: euró alatti szerződések esetén – az érték1% -a – euró között – 90 euró + a eurót meghaladó összeg 0,1%-a – euró között – 171 euró + a eurót meghaladó összeg 0,01% – euró között – 252 euró + a eurót meghaladó összeg 0,001%-a – euró között – 333 euró + a eurót meghaladó összeg 0,0001%-a – euró között – 414 euró + a eurót meghaladó összeg 0,00001%-a euró fölött – 495 euró

A jogviták rendszere (III)  A közbeszerzési eljárások során bármikor lehet jogvitát kezdeményezni  Az ajánlatkérő maga is orvosolhat némely esetben (pl. a dokumentáció javítása), erről az ajánlattevőket 1 munkanapon belül értesíteni kell  Amennyiben nem kerül sor a kérelem visszavonására, az ajánlatkérő minden dokumentumot megküld a Tanácsnak  A Tanács max napon belül, a vonatkozó dokumentumok kézhezvételét követően döntést hoz

Az N.C.S.L.D. által kínált megoldások  A vitatott döntés egészének vagy egy részének érvénytelenítése;  az ajánlatkérő kötelezése bizonyos cselekmény megtételére;  Egyéb kiigazító intézkedések;  A megalapozatlan, késedelmes vagy nem jogosulttól származó kérelmek elutasítása

Köszönöm a figyelmet! Gabriela Stănilă Helpdesk szakértő Nemzeti Közbeszerzési Szabályozó és Ellenőrző Hivatal december 3.