Versenyjogi megfelelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Szöveg Bankügyek a Gazdasági Versenyhivatal szemszögéből Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal IIR konferencia május 16.
Bankkártya piac az EU-ban
A versenyjog a vasúti szektorban
Kartellgyanús közbeszerzés?
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
Járműkereskedelem és a gazdasági versenyképesség erősödése
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Vállalati Gazdaságtan
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
Értékesítési csatornák
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Industrial Organization - alapvető modellek
Környezetbarát termékjelek
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság,
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A marketing piac tartalma
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Bauer András - Berács József:
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Az EU élelmiszer- szabályozásának céljai Eu. Hosszú távú egészségkárosítás csökkentése Az élelmiszerben lévô egészségkárosító anyagok mennyiségének korlátozása.
Adatvédelmi alapelvek
A klaszterek jogi szabályozottsága
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
A versenytörvény módosítása
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés Előadó: dr. Dán Judit Gazdasági Versenyhivatal.
Versenyjog A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996: LVII. törvény [Tpvt.] I. Rendszere A. Verseny a gazdaságban.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 1 Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Versenyjogi megfelelés Versenykorlátozó megállapodások Martinovic Boris Vizsgáló Főtanácsos, GVH Székesfehérvár, 2013.05.23.

Disclaimer Az elhangzottak az előadó személyes véleményét tükrözik, és nem tekintendők a Gazdasági Versenyhivatal hivatalos álláspontjának.

Miről lesz szó? Röviden a GVH-ról Versenykorlátozó megállapodások tilalma Megfelelési teszt

Gazdasági Versenyhivatal Független, autonóm közigazgatási szerv Működésének célja: gazdasági verseny tisztaságának és szabadságának biztosítása Eljárásait és működését a Tpvt. szabályozza

A GVH tevékenysége Fogyasztóvédelem Antitröszt: Fúziókontroll Tilosak a versenykorlátozó megállapodások – kartell! Tilos a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés Fúziókontroll

Versenykorlátozó megállapodások „Tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, […] amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást fejthet, illetve fejt ki.” A tilalom vonatkozik különösen: Ármegállapodásra Termelés, forgalmazás korlátozására Fogyasztók/üzletfelek áru beszerzéséből való kizárására Piacfelosztásra; piacra lépés akadályozására Értékesítésből történő kizárásra Horizontális és vertikális megállapodásokra is vonatkozik!

Tiltott információcsere Információcsere versenykorlátozó lehet Ha versenykorlátozó megállapodást, összehangolt magatartást vagy vállalkozások szövetségének döntését hozza létre, vagy annak részét képezi Vizsgálandó kérdések: a kicserélt információ stratégiai jellegű-e, egyedi-e, jövőre vonatkozó-e és nyilvános-e „Tilos a versenytársak közötti minden olyan közvetlen vagy közvetett kapcsolatfelvétel, amelynek célja vagy hatása egy tényleges vagy lehetséges versenytárs piaci magatartásának befolyásolása, vagy az általuk elhatározott vagy tanúsítani kívánt piaci magatartás ilyen versenytárs előtt történő felfedése...”

Példák Horizontális Versenytársak közötti megállapodás áremelésről vagy konkrét árszintről. Versenytársak közötti megállapodás termelés vagy forgalmazás visszafogásáról, korlátozásáról. Versenytársak közötti megállapodás fogyasztók vagy üzletfelek meghatározott körének valamely termék beszerzéséből való kizárásáról. Versenytársak közötti megállapodás arról, hogy egymás ügyfeleinek nem értékesítenek, nem csábítják el azokat. Versenytársak közötti megállapodás arról, hogy korlátozzák egy a piacra lépéshez és a működéshez elengedhetetlen infrastruktúra elérhetőségét új piacralépő vállalatok számára. Versenytársak közötti megállapodás bizonyos beszállítók bojkottjáról. Vertikális Stratégiai, különösen a jövőre vonatkozó információk (pl. tervezett árazás, tervezett stratégiai lépések, stb.) megosztása versenytársakkal, versenytársak között. Versenytársak közötti szakmai találkozó, ahol egy új jogszabály kapcsán követendő jövőbeli magatartásokról, stratégiákra egyeztetnek a felek. Viszonteladók számára kötelezően alkalmazandó fogyasztói árak vagy minimum árak meghatározása és előírása, vagy ajánlott fogyasztói árak alkalmazásának kikényszerítése. Olyan differenciált és diszkriminatív mennyiségi kedvezményrendszer alkalmazása, amelynek célja a viszonteladók bizonyos csoportja (pl. internetes viszonteladók) számára versenyhátrányt okozni. Internetes viszonteladás teljes tiltása vagy korlátozása a viszonteladók számára.

Gyakorlati megjegyzések Szóbeli megállapodás is megállapodás Összehangolt magatartás is lehet versenykorlátozó Nem csak a versenykorlátozó cél, hanem a versenykorlátozó hatás is jogellenes Nem szükséges a versenykorlátozó hatás megléte, ha van versenykorlátozó cél A vállalkozás megállapodásban való részvétele megállapítható, ha a megbeszélésen jelenlevő személy aláírásra nem volt jogosult, de a többi jelenlevő joggal feltételezte, hogy ennek alapján a vállalkozás a megállapodásnak megfelelően fog eljárni

Gyakorlati megjegyzések Összehangolt magatartásról akkor van szó, ha két vagy több vállalkozás egymással tudatosan együttműködik – anélkül, hogy egymással megállapodást kötnének – annak érdekében vagy azzal a hatással, hogy a verseny kényszerítő nyomásától megszabaduljanak, illetve azt enyhítsék. Az összehangolt magatartásnak nem feltétele közös cselekvési terv részletes kidolgozása. Elegendő a versenytársak közötti olyan tudatos együttműködés, kapcsolatfelvétel, amelynek célja vagy hatása a versenytársak jövőbeli magatartásának befolyásolása, akár oly módon, hogy előttük egy vállalkozás felfedi jövőbeli piaci magtartását.

Gyakorlati megjegyzések Versenykorlátozó megállapodásra nem lehet mentség az árháború elkerülése. A versenyjognak nem feladata az akár „romboló” jelleget is öltő versenytől megvédenie a versenytársakat. A versenyjog rendeltetése a verseny folyamatának védelmén keresztül a fogyasztói érdekek védelme, nem pedig a piacon maradás alanyi jogként való garantálása minden vállalkozás számára. A versenyszabályozás egyik alapvető célja annak elősegítése, hogy a piaci szereplők szabadon és önállóan hozzák meg üzleti döntéseiket.

Teszt 1. Jogellenes-e, ha a pályázaton, tenderen indulók előzetesen megismerik egymás ajánlatait? Nem, ez természetes, a gazdasági élet része Igen, egymástól függetlenül kell ajánlatot adni Igen, még a legális üzleti hírszerzéssel szerzett információk felhasználása sem etikus és megengedett

Teszt 1. Jogellenes-e, ha a pályázaton, tenderen indulók előzetesen megismerik egymás ajánlatait? Nem, ez természetes, a gazdasági élet része Igen, egymástól függetlenül kell ajánlatot adni Igen, még a legális üzleti hírszerzéssel szerzett információk felhasználása sem etikus és megengedett

Teszt 2. Jogellenes-e az, ha a helyi büfék megállapodnak arról, hogy egységesítik a sült kolbász árát? Igen, de csak akkor, ha szóban állapodnak meg erről Igen, bármely formában, akár szóban, akár írásban állapodtak is meg erről Nem, ha a hentes is drágábban adja a nyers kolbászt

Teszt 2. Jogellenes-e az, ha a helyi büfék megállapodnak arról, hogy egységesítik a sült kolbász árát? Igen, de csak akkor, ha szóban állapodnak meg erről Igen, bármely formában, akár szóban, akár írásban állapodtak is meg erről Nem, ha a hentes is drágábban adja a nyers kolbászt

Teszt 3. Megengedett-e, ha ... Egy jelentős forgalmat bonyolító gyártó meghatározza viszonteladói számára az alkalmazandó fogyasztói árak konkrét vagy minimális mértékét? Egy, a hazai piacot termékeivel ellátó nagykereskedő megtiltja a tőle viszonteladásra vásárló kiskereskedőknek, hogy a termékeket interneten keresztül értékesítsék? Egy forgalmazó vállalkozás a terméke jellegéhez kapcsolódó objektív szempontok – mint az eladók képzettsége, az értékesítés helyén nyújtott szolgáltatások – alapján választja ki a termék értékesítésére alkalmas kiskereskedőket?

Teszt 3. Megengedett-e, ha ... Egy jelentős forgalmat bonyolító gyártó meghatározza viszonteladói számára az alkalmazandó fogyasztói árak konkrét vagy minimális mértékét? Egy, a hazai piacot termékeivel ellátó nagykereskedő megtiltja a tőle viszonteladásra vásárló kiskereskedőknek, hogy a termékeket interneten keresztül értékesítsék? Egy forgalmazó vállalkozás a terméke jellegéhez kapcsolódó objektív szempontok – mint az eladók képzettsége, az értékesítés helyén nyújtott szolgáltatások – alapján választja ki a termék értékesítésére alkalmas kiskereskedőket?

Kartell társasjáték Kartell társasjáték

Köszönöm a figyelmet! martinovic.boris@gvh.hu www.gvh.hu www.megfeleles.hu