ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Advertisements

Az üzemi tanács működése és jogosítványai

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
Szakszervezeti jogok Németh Márta ÉTOSZ Békéscsaba, 2009.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Munkavédelmi előírások rendszere
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
A jogerős ítélet kikényszeríthetősége
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Üzemi tanács választás 2013
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Amit a diákmunkáról tudni kell

Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
MUNKAVÉDELMI ÉRDEKKÉPVISELET
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Munkaszervezési ismeretek
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkaviszony megszüntetése
Üzemi Tanács Általános ismertető
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
A bedolgozói munkaviszony (jogviszony) fogalma, létesítés szabályai, a munkavégzés helye, a munkáltató utasítás joga, bérezés.
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 A MUNKÁLTATÓK LEGFONTOSABB FELADATAI A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS TERÜLETÉN. BORHIDI GÁBOR ÜGYVIVŐ OÉT MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG MUNKAVÁLLALÓI OLDAL.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
2011. ÉVI CV. TÖRVÉNY EGYES MUNKAÜGYI TÁRGYÚ ÉS MÁS KAPCSOLÓDÓ TÖRVÉNYEK JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ MÓDOSÍTÁSÁRÓL A Munka Törvénykönyvéről szóló évi XXII.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
A szabadságra vonatkozó szabályok XI. Fejezet Weberné dr. Erős Anikó Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
Met. módosítás július 01..
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Munkaidő 2. előadás.
Közbeszerzési Döntőbizottság
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS

VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG Létre hozása: ÜT hozza létre – a választásra jogosult munkavállalók közül (ÜT hiányában a munkavállalók hozzák létre) – a szakszervezetek ki lettek hagyva! ki nem lehet a tagja? – az ÜT tagja létszám – legalább 3 fő mikor? – legkésőbb a választást megelőző 60 nap

VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG előkészítése lebonyolítása Feladata: a választás; előkészítése lebonyolítása eredményének megállapítása a választási eljárás részletes szabályainak megállapítása Státusza: a választásokkal kapcsolatos eljárások tekintetében perképességgel rendelkezik. (Mt. 289.§) Tagjai: a tevékenységük idejére mentesülnek a munkavégzési kötelezettség alól, erre az időre távolléti díj jár.

A választás előkészítése Névjegyzékek: Választásra jogosult: - a munkáltatóval munkaviszonyban álló és az adott telephelyen dolgozó munkavállaló Választható: - a munkáltatóval munkaviszonyban álló (6 hó) és az adott telephelyen dolgozó cselekvőképes munkavállaló kivéve, aki: Munkáltatói jogot gyakorol (munkaviszony létesítése, megszüntetése,kártérítési felelősség megállapítása) A vezető hozzátartozója (Mt. 208.§, 294.§ b) A választási bizottság tagja

A választás előkészítése A választásra jogosult, valamint a választható munkavállalók névsorát a Választási Bizottság állapítja meg! Az ehhez szükséges adatokat a Választási Bizottság kérésére a munkáltató biztosítja, a kéréstől számított 5 napon belül. A névsorok közzététele: a választás előtt legalább 50 nappal.

Jelölt állítás Jelöltet állíthat: a munkavállalók legalább10%-a, vagy 50 választásra jogosult munkavállaló a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet Jelölt állítás zárása: a választást megelőzően legalább 30 nappal a jelöltet nyilvántartásba kell venni és ezt közzé kell tenni.

Jelölt állítás ÜT tagok száma: - ha a munkavállalók létszáma 51 és 100 fő között van - 3 101 és 300 fő között van - 5 301 és 500 fő között van - 7 500 és 1000 fő között van - 9 1001 és 2000 fő között van - 11 2000 főt meghaladja - 13 Új ÜT tagot kell választani, ha munkavállalók és az ÜT tagok létszáma legalább 6 hónapon át a munkavállalók létszámnövekedése miatt nincs összhangban.

Jelölt állítás A jelölt lista közzététele: - a választást megelőzően legalább 5 nappal A jelölt állítás: eredményes, ha a jelöltek száma eléri a választható ÜT tagok számát eredménytelen, ha a jelöltek száma nem éri el a választható ÜT tagok számát. Ekkor a jelöltállítási időszakot legfeljebb 15 nappal meg kell hosszabbítani

Választás Közvetlen: - a választásra jogosult kizárólag személyesen szavazhat. Titkos: - a titkosság biztosítása a választási bizottság feladata Egyenlő: - minden választásra jogosultnak egy szavazata van! (ez egy szavazólapot jelent!) Hány jelöltre lehet szavazni? – legfeljebb annyi jelöltre, mint ahány ÜT tag a tv. szerint választható!

Választás A választás lebonyolítása, a szavazat számlálás módjának meghatározása a Választási Bizottság hatáskörébe tartozik, de ezeket a választási eljárás részletes szabályait tartalmazó dokumentumban meg kell határozni! Szavazatszedő és számláló bizottság is alakítható! A választás költségei a munkáltatót terhelik.

A választás eredménye a választásra jogosultak számát, A választás eredményét a Választási bizottság állapítja meg. Jegyzőkönyv, melynek tartalmaznia kell: a választásra jogosultak számát, a szavazáson részt vevők számát, a leadott érvényes és érvénytelen szavazatok számát, az egyes jelöltekre leadott szavazatok számát, a megválasztott üt. tagok és póttagok nevét, a választással összefüggő vitás ügyet és az ezzel kapcsolatos döntést.

A választás eredménye A jegyzőkönyvet haladéktalanul közzé kell tenni! Az ÜT. Megbízatása a jegyzőkönyv közzétételét követő munkanapon kezdődik! Érvénytelen a szavazat, ha nem az előírt módon adták le, nem lehet megállapítani, hogy a szavazatot kire adták le, a megválasztható tagok számánál több jelöltre adtak szavazatot.

A választás eredménye Megválasztott ÜT tag: - a tv-ben meghatározott számban azok, akik a leadott érvényes szavazatok közül a legtöbbet, de legalább 30%-ot megszerezték. Mandátumuk 5 évre szól. Szavazategyenlőség esetén a munkáltatóval fennálló hosszabb munkaviszony dönt. Póttagnak kell tekinteni: - azt, aki az érvényesen leadott szavazatok legalább 20%-át megszerezte.

A választás eredménye a keresőképtelen beteg, Érvényesség: - ha azon a választásra jogosultak több mint fele részt vett. A választásra jogosult munkavállalói létszámba nem kell beszámítani (feltéve,hogy nem vett részt a választáson) azt a munkavállalót, aki: a keresőképtelen beteg, fizetés nélküli szabadságon van. Mi a státusa a rendes szabadságon, vagy szabadnapon lévőnek? – a létszámba be kell számítani!

A választás eredménye Érvénytelenség következménye: A választást 90 napon belül meg kell ismételni! Új választás 30 napon belül nem tartható! A megismételt választás érvényes, ha azon a választásra jogosultak több mint 1/3- a részt vett. Megválasztott ÜT tag: - aki a leadott érvényes szavazatok közül a legtöbbet, de legalább a szavazatok 30%-át megszerezte. Ha a megismételt választás érvénytelen, újabb választás csak 1 év elteltével tartható.

A választás eredménye Eredménytelenség: - ha a jelöltek közül a tv-ben meghatározott számban nem kapták meg a leadott szavazatok 30%-át. Eredménytelenség következménye: a leadott szavazatok 30%-át elért jelölteket megválasztott ÜT tagnak kell tekinteni. a fennmaradó helyekre 30 napon belül új választást kell tartani. az új választáson a választást megelőző 15 napig új jelöltek is állíthatók.

A választás eredménye A megismételt választás érvényes, ha - azon a választásra jogosultak több mint 1/3- a részt vett. Megválasztott ÜT tag: - aki a leadott érvényes szavazatok közül a legtöbbet, de legalább a szavazatok 30%-át megszerezte. Póttagnak kell tekinteni: - azt, aki az érvényesen leadott szavazatok legalább 15%-át megszerezte. Ha a megismételt választás érvénytelen, újabb választás csak 1 év elteltével tartható.

A választás eredményének megtámadhatósága (289.§) A munkavállaló, A munkáltató, A munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet 5 napon belül (a jegyzőkönyv közzétételétől számítva) bírósághoz fordulhat. A bíróság 15 napon belül, nemperes eljárásban határoz. Fellebbezés 15napon belül. A másodfok 15 napon belül határoz.

A választás eredményének megtámadhatósága (289.§) Jogkövetkezmény: A bíróság megsemmisíti a választás eredményét, ha az eljárási szabályok lényeges megsértését állapítja meg. Lényeges szabálytalanság az, amely a választás eredményét befolyásolta. E körülményt a kérelemben valószínűsíteni kell.

Munkavédelmi képviselő választás 1993.évi XCIII. Tv. a munkavédelemről A munkavállalók jogosultak maguk közül képviselőt vagy képviselőket választani: Választásra jogosult: - a munkáltatóval munkaviszonyban álló és az adott telephelyen dolgozó munkavállaló Választható: - a munkáltatóval munkaviszonyban álló (6 hó) és az adott telephelyen dolgozó cselekvőképes munkavállaló

Munkavédelmi képviselő választás Területi elv: a munkáltató önálló telephelyén, részlegénél akkor lehet munkavédelmi képviselőt választani, ha az 54–56. §-okban meghatározott munkáltatói munkavédelmi jogosítványok az önálló telephely, részleg vezetőjét részben vagy egészben megilletik.

Munkavédelmi képviselő választás Példák a munkáltatói jogosítványokra A munkáltató köteles: Pl.: a) a szükséges utasításokat és tájékoztatást a munkavégzést megelőzően a munkavállalónak megadni; b) rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket;

Munkavédelmi képviselő választás Közvetlen: - a választásra jogosult kizárólag személyesen szavazhat. Titkos: - a titkosság biztosítása a választási bizottság feladata Egyenlő: - minden választásra jogosultnak egy szavazata van!

Munkavédelmi képviselő választás A munkavédelmi képviselők megválasztásának, megbízatása megszűnésének, visszahívásának rendjére, működési területére a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvénynek (a továbbiakban: Mt.) az üzemi tanács tagjaira, illetve az üzemi megbízottra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni, ideértve a központi munkavédelmi bizottság megalakításának lehetőségét is.

VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG Az ÜT választásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. FONTOS! – Közös Választási Bizottság esetén a megalakításkor a Munkavédelmi Bizottság azonos tartalmú döntése is szükséges. Ezt követően a Választási Bizottság jogköre és feladata azonos, de a munkavédelmi képviselők jelölésére és választására vonatkozóan mindig önálló döntést kell hozniuk még akkor is, ha tartalmilag azonos döntést hoz. (pl.: Választás időpontja, lebonyolítása.