Számadás a talentumról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tehetséggondozás művészetek
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Tehetségazonosítás gyakorlata
A koordinációfejlesztés lehetősége
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A koragyermekkori nevelésről
Az informatika mindenkié
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tehetség és felelősség
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Önéletrajz értelmezés PéPéeS Önéletrajz értelmezés 2 Társaságot kedvelő személyiség: ahogy lehet, lelép az irodából Remek prenzentációs.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A lelki egészség védelme az iskolában
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Az országos mérések megújult rendszere
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Tehetséggondozó jó gyakorlatok a hazai köznevelési rendszerben Dr. Péter-Szarka Szilvia - Fuszek Csilla.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A tehetséggondozás rögösebb útján
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet szechenyiintezet@adacity.net

Hová lesznek a talentumok? Mindenki tehetség-ígéret

Korábbi felismerések: Szokrátesz: - a társadalomnak sok tehetséges emberre lenne szüksége Pláton: - az irányítást tehetséges emberek kezébe kellene adni És ma hogyan állunk a tehetségek fontosságával? - a tehetséggondozás pár évtizede került az érdeklődés középpontjába

Mitől lesz valaki tehetséges? - átlagon felüli általános és-vagy specifikus képesség - magas fokú elkötelezettség a vállalt feladatok iránt - nagyfokú kreativitás

Mi kell a sikerhez? - a fenti három tényező mellett - a körülmények kedvező összejátszása - véletlen

Miben vagyunk sikeresek? A társadalom nem egyformán fogékony közömbös vagy elutasító különböző képességekkel szemben. Könnyebben felfigyel a zene, sport, tánc, sakk, matematika, művészetek területén elért teljesítményre

Miben nem vagyunk sikeresek? Vannak jó képességek, amelyek elismerés helyett megütközést, esetleg rosszallást váltanak ki: - jó ítélőképesség - gyors felfogás - vállalkozó szellem - térbeli tájékozódás - kitűnő szervezőkészség

Milyen területen legkisebb a fogadókészség? - szociális készségek - karitatív készségek - empátiás készségek Folyománya: a modern társadalmakban ezek a szférák elhanyagoltak, nyomorúságos állapotban vannak.

Az iskola szerepe a társadalmi elvárások közvetítésében Hagyományos iskolák: rigorózus rendszerűek (a képességek csekély értékelése jellemző, a gyerekek 2,5%-a kap kiváló minősítést, de nem mind tehetséges Alternatív iskolák: több oldalról igyekeznek az adottságokat felfedezni (a gyerekek 15-25%-ánál talál kivételes képességeket)

És mit mutatnak a tesztek? A képességvizsgáló pszichológiai tesztek szerint a társadalom hatékonysága szempontjából potenciálisan rendelkezésünkre álló szellemi tőke 75%-a nem kerül felismerésre.

A tehetség gyökerei A tehetség kialakulásában szerepe van: a genetikai adottságoknak a személyes tényezőknek A környezeti faktoroknak

Miről szól a vita? A genetikusok szerint: minden örökletesen meghatározott és a gének alapján a sorsunk nagyjából eldől. A társadalomtudósok szerint: tabula rasa-val születünk és a környezeti tényezők befolyásolják a tehetség kibontakozását. A pszichológusok szerint: a genetikai adottságok és a környezeti hatások mellett elsősorban az egyéni erőfeszítésen múlik a nagy teljesítmény

Mi kell a tehetség fejlődéséhez? Megértő, támogató környezet Tehetséggondozás FONTOS! A tehetség az átlagot meghaladó kivételes adottság, de tudomásunkra csak akkor jut, ha a tehetség a képességeit valóra is váltja.

A tehetségfejlesztő programok szerepe A tehetségek azonosítása A képességek fejlesztése A potenciális tudástőke gyarapítás

Mire kell odafigyelnünk? A különböző képességek viszonylag függetlenek egymástól A tehetségeket egy valamely adottságuk teszi alkalmassá kiemelkedő teljesítményre (más adottságaik átlagosak vagy akár átlag alattiak) A korszerű tehetség értelmezés célja: mindenkit az erős oldaláról ismerjünk meg és fogadjunk el.

ZÁRÓGONDOLATOK Az átlagos intellektusú emberek többsége általában elutasító, ellenséges a kivételes teljesítményre képes emberekkel szemben. Rendkívüli teljesítményre képes emberek mindig voltak és lesznek, ezek az uralkodó társadalmi szemlélet mellett és ellenére is felszínre kerülnek.