Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet szechenyiintezet@adacity.net
Hová lesznek a talentumok? Mindenki tehetség-ígéret
Korábbi felismerések: Szokrátesz: - a társadalomnak sok tehetséges emberre lenne szüksége Pláton: - az irányítást tehetséges emberek kezébe kellene adni És ma hogyan állunk a tehetségek fontosságával? - a tehetséggondozás pár évtizede került az érdeklődés középpontjába
Mitől lesz valaki tehetséges? - átlagon felüli általános és-vagy specifikus képesség - magas fokú elkötelezettség a vállalt feladatok iránt - nagyfokú kreativitás
Mi kell a sikerhez? - a fenti három tényező mellett - a körülmények kedvező összejátszása - véletlen
Miben vagyunk sikeresek? A társadalom nem egyformán fogékony közömbös vagy elutasító különböző képességekkel szemben. Könnyebben felfigyel a zene, sport, tánc, sakk, matematika, művészetek területén elért teljesítményre
Miben nem vagyunk sikeresek? Vannak jó képességek, amelyek elismerés helyett megütközést, esetleg rosszallást váltanak ki: - jó ítélőképesség - gyors felfogás - vállalkozó szellem - térbeli tájékozódás - kitűnő szervezőkészség
Milyen területen legkisebb a fogadókészség? - szociális készségek - karitatív készségek - empátiás készségek Folyománya: a modern társadalmakban ezek a szférák elhanyagoltak, nyomorúságos állapotban vannak.
Az iskola szerepe a társadalmi elvárások közvetítésében Hagyományos iskolák: rigorózus rendszerűek (a képességek csekély értékelése jellemző, a gyerekek 2,5%-a kap kiváló minősítést, de nem mind tehetséges Alternatív iskolák: több oldalról igyekeznek az adottságokat felfedezni (a gyerekek 15-25%-ánál talál kivételes képességeket)
És mit mutatnak a tesztek? A képességvizsgáló pszichológiai tesztek szerint a társadalom hatékonysága szempontjából potenciálisan rendelkezésünkre álló szellemi tőke 75%-a nem kerül felismerésre.
A tehetség gyökerei A tehetség kialakulásában szerepe van: a genetikai adottságoknak a személyes tényezőknek A környezeti faktoroknak
Miről szól a vita? A genetikusok szerint: minden örökletesen meghatározott és a gének alapján a sorsunk nagyjából eldől. A társadalomtudósok szerint: tabula rasa-val születünk és a környezeti tényezők befolyásolják a tehetség kibontakozását. A pszichológusok szerint: a genetikai adottságok és a környezeti hatások mellett elsősorban az egyéni erőfeszítésen múlik a nagy teljesítmény
Mi kell a tehetség fejlődéséhez? Megértő, támogató környezet Tehetséggondozás FONTOS! A tehetség az átlagot meghaladó kivételes adottság, de tudomásunkra csak akkor jut, ha a tehetség a képességeit valóra is váltja.
A tehetségfejlesztő programok szerepe A tehetségek azonosítása A képességek fejlesztése A potenciális tudástőke gyarapítás
Mire kell odafigyelnünk? A különböző képességek viszonylag függetlenek egymástól A tehetségeket egy valamely adottságuk teszi alkalmassá kiemelkedő teljesítményre (más adottságaik átlagosak vagy akár átlag alattiak) A korszerű tehetség értelmezés célja: mindenkit az erős oldaláról ismerjünk meg és fogadjunk el.
ZÁRÓGONDOLATOK Az átlagos intellektusú emberek többsége általában elutasító, ellenséges a kivételes teljesítményre képes emberekkel szemben. Rendkívüli teljesítményre képes emberek mindig voltak és lesznek, ezek az uralkodó társadalmi szemlélet mellett és ellenére is felszínre kerülnek.