SZÖVETSÉG a Közösségi Részvétel Fejlesztéséért Szakmapolitikai irányelvek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Etikai Kódex.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Civil szerepek és civil szereplők
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Közösségi részvétel a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Nyugat-dunántúli Régió
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Fogd A Kezem Alapítvány
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Civil Európa – civilek Európában
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Közösségfejlesztés.
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Az integrált szolgáltatási rendszer előnyei
5. Tétel – A Life Long Learning
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

SZÖVETSÉG a Közösségi Részvétel Fejlesztéséért Szakmapolitikai irányelvek

Individumra építő társadalom Az állampolgári gondolkodás és viselkedés mozgatórugója az egyéni érdek, melynek érvényesítése a verseny kiéleződéséhez, a kommunikáció leszűküléséhez, a szolidaritás érzésének csökkenéséhez, széthúzáshoz és elkülönüléshez vezet.

Közösségi alapú társadalom Az egyéni mellett a köz érdeke is fontos szerepet kap. A közjóért folytatott, lokális társadalmi csoportokban zajló közösségi cselekvés - a közösség tagjainak rendszeres kommunikációján, részvételén és az ezek nyomán kialakuló szolidaritáson keresztül - a részvételi demokrácia fő megnyilvánulási formája.

A közösségek mellőzésének társadalmi kockázata Még több elnyomott és perifériára szorult ember idegenedik el a társadalomtól!

Közösség - ma Közösségiséget – az individuumok személyes szabadságfokának tiszteletben tartása mellett! Ez csakis demokráciában, a civil társadalom lehetőségrendszerében teljesülhet

Civil társadalom “Az embereknek kötődésre és választási lehetőségekre van szükségük ahhoz, hogy életlehetőségeiket a maguk teljességében élvezhessék… Ezek a kötődések az autonóm társulások variációit igénylik, amit civil társadalomnak nevezünk.” (Ralf Dahrendorf: After 1989 – Morals, Revolution and Civil Society, Oxford, 1997)

Közösségi tipológia Földrajzilag meghatározott közösségek – község (közÖSség), szomszédság, kistérség, régió, uniók és szövetségi államok, a Föld Közös érdek, azonos identitás alapján létrejött közösségek Konkrét témák és kezdeményezések alapján szerveződő közösségek

A közösségek társadalmi funkciója 1.Szocializáció – a közösség értékeket olt tagjaiba 2.Gazdasági boldogulás – a közösség biztosítja tagjai megélhetését 3.Társadalmi részvétel 4.Társadalmi kontroll 5.Együttműködés, szolidaritás (R. Warren, 1957)

Az életképes közösség "Az életképes helyi közösség az, amelyikben a lakosok együttműködnek annak érdekében, hogy a legkülönbözőbb szempontú hatással legyenek a helyi társadalom szabályaira; amelyikben a lakosok a közösségi életre vonatkozó célokat tűznek ki maguk elé és amelyikben az emberek képesek is e célok megvalósítására." Schoenberg (1979)

A SZÖVETSÉG közösségi alapú társadalmat akar! •A súlyok ellenében képződjenek ellensúlyok •Érték és normaképző folyamatok sokasága keletkezzen •Legyen közösségi jogszabályi környezet •Helyi emberi erőforrás fejlesztése (képessé tétel) + anyagi erőforrások bevonása + segítő szakmai kapacitás fejlesztése → Közösségek általi fejlesztés

A Budapesti Nyilatkozat A közösségfejlesztés oly módon erősíti meg a civil társadalmat, hogy a közösségi cselekvést és a közösségi perspektívákat helyezi előtérbe a társadalmi-, gazdasági- és környezetvédelmi irányelvek kialakítása során. A közösségfejlesztés a helyi közösségek képessé tételére törekszik, beleértve a földrajzilag meghatározott, a közös érdekek vagy azonos identitás, illetve a konkrét témák és kezdeményezések alapján szerveződő közösségeket is. A közösségfejlesztés a közösségi csoportokon, szervezeteken és hálózatokon keresztül fejleszti az emberek képességét arra, hogy aktív tagjai legyenek a társadalomnak, valamint felkészíti az intézményeket és az állami, magán és nem kormányzati szervezeteket arra, hogy párbeszédet alakítsanak ki a lakossággal az őket érintő változások közös meghatározásában és végrehajtásában. A közösségfejlesztés kulcsfontosságú támogatója az aktív és demokratikus társadalmi részvételnek, támogatja a hátrányos helyzetű és kiszolgáltatott helyzetben lévő közösségek autonóm véleménynyilvánítását. Olyan értékrend és alapelvek mentén határozza meg önmagát, mint az emberi jogok, a társadalmi bevonás, az egyenlőség és a sokszínűség elfogadása, amelyeket meghatározott eszköz- és ismeretrendszeren keresztül érvényesít. (2004 Preambulum)

A részvétel A részvétel az élet teljességére kiterjedő megnyilvánulás és létforma. Általános értelemben a részvétel az egyén és a közösség szintjén jelentkezik. Az egyén szintjén arról szól, hogy az egyén maga is részt vesz saját életének irányításában, azaz felelősséget vállal önmagáért. A sodródás helyett az önirányításra vállalkozik.

Részvétel a közösség szintjén A közösség szintjén a részvétel már az egymás és a közösség ismeretét és azon belüli kapcsolatait is jelenti. Jelenti továbbá az egymás iránti bizalom, a kölcsönös támogatás és szolidaritás fokát, a közös normákat és a viszonosságot. A részvétel magas aránya jó indikátora az egészséges, jól működő közösségeknek.

A részvétel politikai megközelítésben Politikai megközelítésben a részvétel a döntési folyamatok különböző szintjein való részvételt jelenti. Ez az a szint, ahol a leginkább beszélhetünk a részvételi demokrácia érvényesüléséről. Az állampolgárok és szervezeteik részt vesznek a közösségi-társadalmi tervezési és döntési folyamatokban.

A részvétel szociális vonatkozásai Cél: részvétel a társadalom interakciós és intézményes folyamataiban –a kirekesztettek bevonása –a társadalomhoz tartozás elősegítése –A közösségi munka demonstráljai a döntéshozók felé a közösség képességeit. A részvétel megdönti a negatív sztereotípiákat! (az emberek kívülállók, hozzá nem értők, közönyösek, stb., Henderson)

Részvétel – közösségi döntéshozatal •Ne csak korporatív rendszerek hozzanak döntéseket! •A közösségi döntéshozatali folyamat szereplői: polgár –– szakértő –– politikus A részvétel legyen integrált része a döntési folyamatnak, nélküle ne legyen döntés!

A cél elérésének módja Képessé tételKötelezés (jogi oldal)

Képessé tétel A közösség általi fejlesztési folyamat képessé teszi a benne résztvevőket a minden szintű részvételre, az önsegítő együttműködésre Készségeket, jártasságokat fejleszt, elősegíti a tudatosulást, az elköteleződést, a társadalmi tényezővé válást, az érdekképviseletet Informális és formális tanulást biztosít a szocializáció teljes folyamatában

Képessé tétel – képzés és tanulás Demokratikus és közösségi szocializáció – életen át történő tanulás → közösségben való gondolkodás, környezet/természet/ember iránti felelősség kialakítása Informális és formális képzés az állampolgárok, politikusok, közigazgatásban dolgozók részvételével → felnőttképzés szakképzés, felsőoktatás, továbbképzés Közösségi cselekvés

Képessé tétel - a közösségi és demokratikus kultúra fejlesztése A bizalom, az együttműködés, szervezettség és hálózatok, a kölcsönösség és a szolidaritás növelése A részvétel fokozása minden szinten A közjóra irányuló cselekedetek megsokszorozása Az önsegítés, önszerveződés, érdekérvényesítés képességének fejlesztése A cselekvés támogatása anyagi ösztönzőkkel

Képessé tétel – a nyilvánosság A demokratikus nyilvánosság kultúrájának megteremtése –Az információhoz jutás, az eligazodás esélyének biztosítása –Az átláthatóság és beleszólás intézményeinek fejlesztése –Többirányú, közösségi és társadalmi kommunikáció

Kötelezés Legyen egy rövid jogszabály a részvételre, amit minden ágazatban/szinten érvényesíteni kell! –Teremtse meg a részvétel feltételeit és lehetőségeit –Legyen szankciója a bevonást elhalasztókra (képviselőkre, igazgatásra)

Kötelezés •Aarhus-i egyezmény –Építési törvény –Szociális szolgáltatás tervezés –Információhoz való hozzájutás •Ombudsman jogkörének kiterjesztése •A közösség általi fejlesztés irányelveinek kialakításáért felelős, az összes tárcára kiterjedő hatáskörű önálló miniszteri poszt bevezetése (Budapesti Nyilatkozat)

Az anyag megtalálható honlapunkon: Véleményed várjuk: