AZ ÁLLATOK ISKOLÁT ALAPÍTOTTAK…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
SEGÍTÜNK,HOGY SEGÍTHESS!
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetensek lettünk? június 27..
MINDENKI TEHETSÉGES VALAMIBEN!!!
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

AZ ÁLLATOK ISKOLÁT ALAPÍTOTTAK… Curriculum mese

AZ EGYIK… Egy vagyok a sok közül..

MINDENKI TEHETSÉGES VALAMIBEN!!! A MÁSIK... MINDENKI TEHETSÉGES VALAMIBEN!!! Én, én vagyok!

Bárczi Gusztáv Módszertani Központ A jövő iskolája A tudást alkalmazhatósága minősíti! Benczéné Csorba Margit Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2009.

PISA 2000 néhány intő jel A 15 éves tanulók 23 %-a nem érti az olvasott szöveget, 48 % nehezen/rosszul érti.

A tudás újabb értelmezése az oktatási rendszer újraértékelése radikális gazdasági és demográfiai változások a társadalmi, gazdasági igények kielégítése munkaerő piaci versenyképesség növelése információ-bázisú csúcstechnológia EU irányelvek, harmonizáció esélyegyenlőtlenségi stratégia esélybiztosítás, hátránycsökkentés az egyén sikeres életútjának elősegítése a jövő iskolája

Google-a jövő iskolája 254.000 találat rendezvény,kiállítás,program,iskola, konferencia,kötet,E-tananyag,projekt hívószavak: interaktív képzési forma,intelligens iskola, informatika, kompetencia,digitális oktatás,eszközök,tananyagok,egyenlő esélyek,korszerű pedagógiai műhely, oktatóközpont, távoktatás, kooperatív tanulás,XXI. század iskolája korszerű közoktatási intézmény

Korszerű közoktatási intézmény alternatív pedagógiai módszerek modern eszközök,korszerű tanulási technika, játékos,kreatív tanulás megújulás és szemléletváltás vonzó tanterv modern iskolamódszertan diákcentrikusság,eredetiség virtualitás,interaktív képzés új pedagógiai és módszertani alapvetések

Kulcskompetenciák anyanyelvi kommunikáció idegen nyelvi kommunikáció IKT (információs és kommunikációs technológia) matematikai műveltség, valamint alapvető természettudományi és technikai kompetenciák a tanulás tanulása személyközi és állampolgári kompetenciák vállalkozói képességek kulturális tudatosság

Egzisztenciális jelentőségű kompetenciák Szociális (társas) kompetencia: a társas kölcsönhatások szervezője, megvalósítója (az egyéni érdekek érvényesítése a másik ember/csoport létérdekeivel kölcsönhatásban) Személyes (perszonális) kompetencia: a személy túlélése, létezése (testi-lelki egészség, a szervezet és a személyiség stabilizálása, védelme, optimális működése, a személyiség fejlődése, az életkörülmények javítása) Kognitív kompetencia: információfeldolgozás: információk vétele, kódolása, átalakítása, létrehozása, közlése, tárolása („értelem”, „megismerés”) Speciális kompetenciák: sajátos tevékenységek eredményes, hatékony ellátása (pl. foglalkozás)

Szociális és érzelmi kompetenciák Empátia - proszocialitás

XXI. század-új kihívások az iskola van a diákért és nem fordítva,mégpedig minden diákért,nem csak a jelesekért……..

Mit értünk a 21. század kihívásán? a megváltozott gyermeket megváltozott tanulási környezetet harcot az esélyegyenlőtlenség ellen a tanulók közötti különbségek figyelembe vételét új típusú pedagógust új eszközöket, módszereket, eljárásokat, struktúrákat a szülőt, mint partnert új típusú vezetőt a másság tiszteletét

Megváltozott gyermek, megváltozott tanulási környezet, esélyegyenlőség

A 21. század gyermeke ISKOLA eltérő szociokulturális háttér, CSALÁD eltérő szociokulturális háttér, nyelvi kód szocializációs probléma negatív életélmények családi , kapcsolati konfliktusok ( nukleáris és patchwork család) ISKOLA oktatási kudarcok alulmotivált tanulók teljesítménykényszer családi támogatottság hiánya integráció – inklúzió felerősödése nevelési kudarcok megváltozott kommunikáció társas viszonyok kötődése, lazulása megoldatlan konfliktusok agresszió, erőszak újabb szerepelvárások információ - szelekció hiánya anómia – értékvesztés különböző szubkultúrák találkozása

PRIORITÁSOK A SZEMLÉLETVÁLTÁSBAN PEDAGÓGUS - ISKOLA facilitáló szerep „híd” szerep befogadó iskola gyermekbarát környezet individuális fejlesztés hátránycsökkentő programok SZÜLŐ - CSALÁD mint „partner” együttműködés közös gondolkodás a sokféleség elfogadása hatékony kommunikáció társas támogatás előítélet-mentes gondolkodás

Az esélyegyenlőtlenséghez vezető iskolai problémák nő a tanulási és beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyerekek száma az iskolákban, ezek nehezen kezelhetőek az iskola elsősorban ismeretközpontú, a készség- és képességfejlesztés háttérbe szorul. jellemző a hagyományos módszerek túlsúlya csökken és nehezen tartható fenn a tanulási motiváció Következmény: rossz osztályzatok magatartásbeli problémák bukás, lemorzsolódás

Az esélyegyenlőtlenség kárvallottjai (Dr. Csapó Benő) Vannak az átlagtól felfele eltérők. Vannak az átlagtól lefele eltérők. Van egy olyan réteg, amelyik nem tartozik ebbe a 2 sávba, de még mindig eltér az átlagtól: nem tudnak együtt haladni a többiekkel (10-20,néha 30%) más módszereket igényelnek (differenciálás, kooperatív technikák) alacsonyabb képességekkel rendelkeznek nem profitálnak az oktatásból nem tanulnak meg elég jól olvasni, nem tudják feldolgozni, értelmezni a tananyagot nem értik meg az összefüggéseket jelentős az otthoni tanulási környezeti különbség

Esélyegyenlőség?

DIFFERENCIÁLIS SZEMLÉLET! Lehetőségeink prevenciós programok kommunikációs gyakorlatok, a gyermek társas készségeinek fejlesztése, az érzések kezelése új típusú pedagógus új típusú osztályfőnöki órák a ma gyermekéhez igazodó nevelés a szülő, mint partner megújult Nevelési Tanácsadó családterápia diák és pedagógustréningek (a csoport, mint gyógyító eszköz) az önvédelem elsajátítása, védekezési manőverek, gyakorlatok, túlélési technikák viselkedéskutatás-profilalkotás iskolapszichológiai-hálózat DIFFERENCIÁLIS SZEMLÉLET!

Differenciálás A létező különbségek ismerete, felismerése és

Tanulók közti különbségek fiúk – lányok általános értelmi képesség szocio – ökonómiai státus családi – iskolai hatások

Differenciálás az iskolarendszeren belül szerkezetileg különböző iskolatípusok, eltérő iskolakultúra alternatív iskolák alapítványi iskolák tömeges megjelenése

A tanítási-tanulási folyamat differenciális megközelítése az utóbbi évtizedek jelentős változásai korrektív pedagógia korszaka a tanulói egyéniség figyelembevétele minden gyermek képezhető az egyéni különbségek sokfélesége individuális fejlesztés együttnevelés, integráció, inklúzió

Differenciálás a tanulásszervezésben a tanulók egyéni különbségeinek sokfélesége és mértéke osztályok és az iskolák közötti különbségek a tanulásszervezés három egymásra épülő fokozata: → a tanításmódszertan kínálta lehetőségek → tanulócsoportok képzésének szempontjai → tanítási tartalom és idő rugalmas kezelése

A differenciális tanulásszervezés teljesen átalakítja egy hagyományos iskola „rendjét”! osztályok helyett különböző funkciójú csoportok osztálytermek helyett kis, közepes és nagy helyiségek a tanulók évfolyamot ugranak, vagy egyik - másik évfolyamot meghosszabbítják (ismétlés)

Sikeres tanulás - Carrol és Bloom Differenciális tanuláselmélet A tanulásszervezést a társadalmi célokhoz, a tanulással kapcsolatos értékekhez, érdekekhez, érdeklődéshez, a tanulói különbségekhez kell igazítani. (Báthory Zoltán, Nagy László, Kiss Árpád)

= a tanulás sikeres és gazdaságos Carrol – féle modell: különböző képességű és motivációjú tanulókra aktív tanulási idő – a központi tényező sikeres tanulás = a tanulás sikeres és gazdaságos < sikeres, de nem gazdaságos > sikertelen a tanulásra fordított idő tanuláshoz szükséges idő

Sikeres tanulás - Carrol és Bloom Differenciális tanuláselmélet A tanulásszervezést a társadalmi célokhoz, a tanulással kapcsolatos értékekhez, érdekekhez, érdeklődéshez, a tanulói különbségekhez kell igazítani. (Báthory Zoltán, Nagy László, Kiss Árpád)

előzetes tudás + a tanuló egész egyéni előtörténete Bloom - elmélete előzetes tudás + a tanuló egész egyéni előtörténete affektív (érzelmi – akarati) magatartás kognitív tudás

Általános tanulásszervezési feladatok motiválás – hogyan vegyük rá a tanulót a tanulásra? hogyan tartsuk ébren a tanulási kedvet? aktivizálás – a tanuló pszichikus részvétele a tanulásban! hogyan tartsuk ébren a figyelmét, aktivitását? megerősítés – jutalom, büntetés, öröm, kudarc?! hogyan értékeljünk, hogyan reagáljunk?

Maslow motivációs elmélete Önmegvalósítás szükséglete elérni a bennünk rejlő lehetőségeket Motiváció: a szükségletet csillapító viselkedésre irányuló késztetés. Segítő, proszociális viselkedés. Önértékelés szükséglete presztízs, hírnév, becsvágy Pszichológiai szükségletek szociális interakciók valahová tartozás, szeretettség Alapvető szükségletek biztonság, fizikai védettség Fiziológiai szükségletek élelem, ital, oxigén, hőmérséklet

Következtetések különbségek a tanulók között rejtett tanterv az iskolák adottságai különbözőek, ebből következik az iskolák különbözősége az esélyt az iskola minősége meghatározza -Pygmalion-effektus kevés a pedagógiai eszköz az individuális fejlesztésre Pedagógiai szemléletünk nem tiszteli a különbségeket!

FEJLESZTŐ ÉRTÉKELÉS folyamatra helyezi a hangsúlyt tanulót aktívan bevonja fejleszti az önértékeléshez és egymás értékeléséhez szükséges készségeket a diák megérti saját tanulását megfelelő stratégia kialakítása a tanulás tanulására Ahogy a definícióban láttuk, folyamatos és interaktív értékelés— Megvalósításának feltételei– fejlődési fokok, követelményi szintek kialakítása adatgyűjtés, az elért szint meghatározása, elért és elérendő szint összehasonlítási módszerének kialakítása, fejlesztési módszer kidolgozása a szintek közti távolság csökkentése érdekében egyéni fejlesztési terv Tanulók tanulási módjának megértése– metakognitív módszerek alkalmazása—pl. problémamegoldás lépéseinek rögzítése, tudatos követése Tanulás egyéni szükségletekhez igazítása– pl: elbeszélő gondolkodás, kooperatív technikák, tanulási tartalom közvetítése minél több érzékelési terület bevonásával Motivációépítés– önértékelés alkalmazása, tudatos én-fogalom kialakítása Azaz a jobb teljesítmény elősegítése és az esélyegyenlőség elősegítése a kulturális és egyéni különbségek felismerésével.

A FEJLESZTŐ ÉRTÉKELÉSBEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK TANULÓ motiváció saját tervezés reális énkép fejlesztés önértékelés SZÜLŐ információ fejlődési kép szerep partner LEHETŐSÉG PEDAGÓGUS folyamatos visszacsatolás elvárások,célok, eredmények értékelési készlet tanuló megismerése elszámoltathatóság

Tanári szerep megváltozása XXI. századi tanármodell – pedagógus, kultúraközvetítő,másodszülő,pszichológus, partner, facilitátor,információmenedzser A tanár feladata hogy az egyénhez igazítsa az oktatást.

A pedagógus pedagógus-gyógypedagógus-fejlesztőpedagógus-pszichológus-pszichopedagógus-terapeuták

A pedagógus új szerepe Eltéréseket elfogadja, kezeli Rugalmasan szervezi a tanulást, heterogén csoportokban Kooperatív tanítás-tanulás ismerője Empatikus,proszociális magatartású A pedagógus új szerepe Szakértő Facilitátor Ismeri és használja a tanulást segítő új módszereket Megerősítő, fejlesztő értékelő Motiváló,aktív cselekedtető Előítéletmentes, befogadó ,multikulturális szemléletű „híd” szerep 38

A pedagógusok munkaköréből adódó frusztráció kezelése, oldása egyre több a pedagógusokat érő folyamatos lelki megterhelés sok a pedagógusokat érő konfliktus helyzet, ezen belül a megoldatlan konfliktusok száma magas egyre gyakoribb a pályán a kiégés a pedagógusok több mint 60 %-a jelez pszichés problémát erős a „tehetetlenség” érzése

A gyakori és tartós frusztráció következményei pszichoszomatikus megnyilvánulások (magas vérnyomás, emelkedett pulzus , légzésszám, koleszterin és vércukor szint, remegés, verejtékezés, asztma, fekélybetegségek, funkcionális fejfájás) indulatok levezetésének hiánya, állandó izgalom alvászavarok pszichés zavarok, szorongásos problémák, neurózis, depresszió, pánik indokolatlan félelmek kiégés – „burn out”

A szülő mint partner „Hívogatók”, szülősegítő szolgáltatások szülői értekezletek aktuális témából nyílt napok szülői klub családi délutánok, hétvégék eszköz -, szakkönyv – kölcsönzés módszertani kiadványok szülők számára találkozási lehetőségek biztosítása szakemberekkel: védőnőkkel, orvosokkal, pszichológusokkal, terapeutákkal B.G.M.K.

A szülő mint partner „Hívogatók”, szülősegítő szolgáltatások rendszeres szülői tájékoztatás csoportfejlesztő tevékenységek integrációs- terápiás tábor szülői tanácsadás:telefonon, személyesen szülői konferencia: Gyermekbántalmazás Más a gyermekem XXI. sz. gyermeke újabb módszertani kiadványok: e-tananyag, integrációs kézikönyv

Szülősegítő szolgáltatások a jelenben önálló szülői képzés: 1 napos felkészítő képzés kompetencia alapú oktatás és az SDT megismertetése, felkészítés a bevezetésére szülői segélyszolgálat kiépítése: - szülői közösség védő szerepe - civil szervezetek fontossága szülői képzések akkreditációja ( 30 és 60 óra )

Gondolatok a szülő és iskola kapcsolatáról Az egész iskolát átfogó nevelési rendszerbe beletartoznak a szülők is. A lelkileg sérült pedagógustól és szülőtől nem várható el, hogy egészséges lelkületű gyermeket neveljen. A kompetenciák tisztázása: - Meddig terjed az intézmény szerepe a szülői kapcsolatok építésében? - Mennyire enged bepillantást a saját iskolai világába? A gyermek személyiségének megerősítése, védése érdekében a szülővel is el kell sajátíttatni a nevelési technikákat, a megbirkózási stratégiákat!

Tapasztalatok a szülők nyitottá válnak egymás és a környezetük iránt a megélt élmények alapján empatikussá, proszociálissá válnak, kialakul a közös nyelvi kód fontos, hogy a szülő belepillanthasson az iskola világába megváltozik az iskolához, az új oktatási módszerekhez, programokhoz való viszonyuk átalakul a hagyományos tanár – szülő kapcsolat csak felkészült trénerekkel lehet a képzéseket levezetni

Szülőképzések a jövőben 30 és 60 órás képzések utókövetés: a tréningeket megerősítő tréningek követik krízis-szolgálatok, nyilvános esetmegbeszélések támogató, önsegítő csoportok családterápia: nevelési tanácsadás, iskolapszichológiai hálózat szülői – tanári – diákhálózatok létrehozásának segítése továbbtanulási – pályaválasztási tanácsadás keretein belül hatékonyabb szülői kommunikáció Biztos Kezdet Program: a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek és családjaik társadalmi integrációjának segítésére felnőttképzésen keresztül a szülők munkába állásának segítése

A másság tisztelete „Mindannyian mások vagyunk” gyermekek, szülők, pedagógusok

Multikulturalizmus multikulturális tartalmak megfelelő reprezentációja a tanulási környezetben és a tananyagokban új típusú pedagógus szerep, előítéletek csökkentése minőségi oktatás mindenki számára gyermekközpontú pedagógia, segítő –támogató intézményi és csoportlégkör folyamatos reflexió és értékelés a gyerek családi kultúrájához alkalmazkodó kultúraazonos pedagógia

Multikulturalizmus- interkulturalizmus Egymás kultúrájának ismerete, tiszteletben tartása, koegzisztencia kultúrák közötti érintkezések többség –kisebbség (kisebbségi kérdés?)- segítségnyújtás, jótékonykodás? többségi kultúra-szubkultúrák -tolerancia? kultúrák közötti kapcsolatok -mozgékonyság, sokféleség élménye, gyarapodás A probléma szűkebben iskolai teljesítmények különbségei (szülők iskola végzettsége, foglalkozása, lakóhely, anyagi helyzet (vallási-etnikai csoport) stb.) rövidebb iskolai pályák, lemorzsolódás zsákutcás képzésekben való részvétel végső soron szélsőségesen eltérő életpályák- esélyek Az értelmezések és a megoldások hátrányos helyzet → hiány → kompenzáció, felzárkóztatás

Multikulturializmus az intézményekben Hogyan váljunk kultúra-érzékeny, befogadó, multikulturális intézménnyé? Harc: az előítéletek, sztereotípiák ellen:„faji felsőbbrendűség”, meritokrácia, szociáldarwinizmus a rejtett tanterv, Pygmalion effektus ellen Segítség: a különböző kultúrák megismeréséhez a tanárok önismeretének, önreflexiós készségeinek fejlesztéséhez a kisebbségi csoportokkal kapcsolatos pozitív attitűdök megerősítéséhez, a konfliktuskezeléshez saját kulturális örökségek és a társadalmi előítéletek tudatosításához A multikulturális intézmény: támogatja a kisebbségi gyerekek negatív önképének változását (a helyzet megváltozhatatlan) nem támogatja a többségi nézőponttal szembeni identitás következtében kialakuló saját csoporttal való szembekerülést

Új típusú vezető Az igazgató felelőssége változásra, megújulásra kész és képes pályázó és vállalkozó felelősséget vállaló kompromisszum kész és merész együttműködik szervezetekkel, intézményekkel jó kapcsolatot alakít a fenntartóval motiváló, aktivizáló, megerősítő konfliktus kezelő és tűrő karizmatikus személyiség szervezetfejlesztő,alakító

Iskolai szervezetfejlesztés iskolai szervezet átalakítása szakszolgálatok kiépítése (befogadás,elfogadás) szakmai szolgáltatások létrehozása (pedagógusok önfejlesztése) hatékony módszertani eszközök,fejlesztő eszközök, akadálymentesítés,szolgáltatások feltételeinek megteremtése

Miért szükséges erről beszélni? mert a pedagógus ezt a problémát most tanulja felismerni és kezelni mert nem tud mindig segíteni,de be kell látnia, hogy a problémás gyerek létezik és nem tud tőle megválni mert mások az interperszonális kapcsolatok mert az iskolai környezet tágult:a pedagógus és gyermek mellett a szülő is szerepet kap mert a magányos pedagógus csoportban kell, hogy gondolkodjon és dolgozzon az együttműködés igénye és képessége változtatja a kommunikációt

A holnap iskolája…..? a kulturális ismereteket kiszélesíti a multikulturális környezetet tudatosítja multikulturális tanterv (pontosság, teljesség, perspektívaváltás, eltérő tanulási stílusok ) az intézményi környezetet megváltoztatja (a pedagógus kilép az intézményből- pl. támogatás, segítő csoportok szervezése a gyerek-központú pedagógiát helyezi előtérbe (élményközpontú tanulás, kritikai és kreatív gondolkodás, rugalmasság- különböző tanulási stílusok stb.) segítő –támogató intézményi és csoportlégkör veszi körül ( diszkriminatív intézkedések elkerülése ) az értékelés folyamatos (értékelési gyakorlat folyamatos felülvizsgálása, új programokhoz mérési technikák kialakítása) a szülőkkel/ a családokkal való kapcsolat pozitív

A holnap iskolája…..? rugalmas struktúrájú, mely változatos tanulási lehetőségeket kínál ösztönzi az élethosszig tartó tanulás igényét a kulcskompetenciákat ,a kompetencia alapú oktatást előtérbe helyezi a befogadást – elfogadást, együttnevelést természetesnek tekinti esélyt teremt, alkalmazásképes tudást kínál tiszteli az egyéni különbségeket és azt vallja: Minden gyermek tehetséges valamiben!

„Nem az a faj a túlélő, amelyik a legerősebb, még csak nem is az, amelyik a legintelligensebb, hanem az, amelyik képes reagálni a változásokra.” (Charles Darwin)

Köszönöm a figyelmet! Dr. Benczéné Csorba Margit Elérhetőség:  Kaposvár 7400 Bárczi Gusztáv u. 2. Pf.14. Tel./Fax: 82/316-218 Web: www.barcziiskola.hu E-mail:benczecsmargit@barczi-kap.sulinet.hu