BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Matematika kompetencia
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A kulcskompetenciák.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A tehetség és felelősség
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tehetség fogalomköre
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
kreativitás alkotás és építés
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
Iskolai alkalmasság A 20. században merült fel az a felfogás, hogy az iskolai teljesítményekben való különbségekért az intelligencia a felelős – különbség.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenomenológiai megközelítés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Mi is az a társadalmi integráció?
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Harmadik matematikakönyvem
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Privát és publikus a kreativitás pszichológiai megközelítéseiben.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3. Intelligencia és kreativitás

INTELLIGENCIA általában egy személy általános értelmi és megértési képességét értjük alatta Wechsler: „Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen cselekedjék, racionálisan gondolkodjon, és hogy környezetében hatékonyan működjön.” célszerű cselekvés, a környezetben való hatékony működés, helyes döntés, racionális következtetés, szabályszerűségek felismerése stb.

Az intelligencia vizsgálata Binet-Simon teszt, 1905: Alfred Binet & Théophile Simon egyre növekvő nehézségű elemekből álló teszt a mentális képességek egyenletesen nőnek az életkorral → minél több kérdésre tud válaszolni a gyerek, annál magasabb a mentális kora (MK) Stanford-Binet intelligenciaskála, 1916: Lewis Terman több ezer gyerekkel felvéve meghatározta az életkori normákat MK: az egyes életkori szinteken hány feladatot old meg sikeresen

Az intelligencia vizsgálata Wechsler-intelligenciaskála, 1939: Davis Wechsler → Wechsler Adult Intelligence Scale magyar nyelven: Magyar Wechsler Intelligencia (MAWI) verbális és performációs skálára oszlik

Az intelligencia vizsgálata intelligenciahányados (IQ): William Stern IQ= mentális kor / életkor x 100 standardéletkor-értékek: a standardizált csoport személyeinek hány százaléka helyezkedik el egy adott érték felett, illetve alatt

Az IQ eloszlása

Az intelligencia természete Faktoranalitikus megközelítés: Charles Spearman, 1904: g – általános intelligenciafaktor s – speciális intelligenciafaktor egy személy matematikai teljesítménye az általános intelligenciájának és a matematikai képességeinek együttes eredménye Louis Thurstone, 1938: elsődleges mentális képességek: verbális megértés, beszédfolyékonyság, számolás, téri képességek, emlékezet, észlelései sebesség, következtetés

Az intelligencia természete Többszörös intelligenciaelmélet: Howards Gardner Nyelvi a standard intelligencia Logikai-matematikai tesztek ezeket mérik Téri Zenei Testi-kinesztéziás Személyes: személyen belüli (intraperszonális) személyközi (interperszonális)

Nemek közti különbségek Férfiak és nők körülbelül egyformán teljesítenek az intelligencia tesztekben Speciális képességeket mérő tesztek mutatnak különbségeket: Nők átlagban jobbak a verbális képességeket mérő tesztekben Férfiak átlagban jobb eredményt mutatnak a matematikai gondolkodás és a vizuális-téri képességek mérésekor Ezek a kognitív képességekben kimutatott különbségek lassan eltűnőben vannak (kivétel vizuális-téri képességek) → a korábbi különbségek a tanításban és a társadalmi elvárásokban rejtőző különbségeket tükrözték!

Genetikai és környezeti tényezők Egypetéjű ikrek együtt nevelt r= 0,86 külön nevelt r= 0,72 Kétpetéjű ikrek együtt nevelt r= 0,60 Testvérek együtt nevelt r= 0,47 külön nevelt r= 0,24 Szülő/gyermek r= 0,40 Nevelőszülő/gyermek r= 0,31

Genetikai és környezeti tényezők A fejlődő gyermek értelmi képességeit befolyásolja: táplálkozás: a fogyasztott élelmiszerek minősége és mennyisége általános egészségi állapot a gyermeket esetlegesen érő vegyi anyagok a gyermeket érő ingerek mennyisége és milyensége a család légköre a környezet miként viszonyul a gyermek teljesítményeihez, milyen visszajelzéseket ad ezekről

KREATIVITÁS Alkotóképességet jelent: újat alkotni, felfedezni, ami az egyén számára új a társadalom számára kívánatos és értékes Kutatásának kezdetei: Guilford, 1950 → divergens gondolkodás „Szputnyik sokk”, 1957 → fontossá válik a tehetséges kutatók, alkotók kiválogatása

A gondolkodás két típusa konvergens gondolkodás: pontosan meghatározható és jól körülírható probléma, amelyre egy lehetséges és egyben jó megoldás létezik, a gondolkodási tevékenység ennek megtalálására irányul divergens gondolkodás: olyan folyamat, amely olyan problémára keresi a legjobb megoldást, amire nem is biztos, hogy van jó megoldás, illetve nem biztos, hogy csak egy jó megoldás létezik.

Mi kell ahhoz, hogy kreatívak legyünk? Csíkszentmihályi: a kreativitás részben problémamegoldást, részben problématalálást jelent szükségesek alapismeretek az adott témában erős motiváció, kíváncsiság intelligencia? a kreatív produktumban sokszor benne van a humor, fantázia, képi gazdagság, a határok áttörése, amit nem lehet tanítani, de a kreativitást erősen befolyásolja a várt következmény (pl. elismerés) és a környezet hozzáállása!

A kreativitás mérése „Szokatlan használat”(Hányféleképpen lehet használni egy …?) „Körök”(Mivé alakítható?) Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív GIFT (Group Inventory for Finding Creative Talent)

Körök teszt

A kreatív produktum kifejező kreativitás: a spontán kifejezés bármely formája (kisgyerekek rajzai) produktív kreativitás: a hangsúly a képességen van (nagyobb gyerekek rajzai) feltaláló (inventív) kreativitás: a meglevő dolgok újszerű felhasználása újító (innovatív) kreativitás: meglévő elvek, elképzelések tökéletesítése teremtő kreativitás: teljesen új elv vagy feltevés (pl. Freud elmélete)

Mi jellemzi a kreatív embereket? problémaérzékenység ötletgazdagság (fluencia): mennyire sok választ ad a feladatra, mennyire termékeny adott idő alatt? hajlékonyság (flexibilitás): hány különböző szempontot használ a személy a feladatmegoldásban? eredetiség (originalitás): mennyire ritka az adott válasz, sok ember válasza között milyen arányban fordul elő?

A kreatív személyiség jellemzői mentális egészség, intellektuális hatékonyság függetlenség a gondolkodásban, vélekedésben gyors, rugalmas reagálás az új helyzetekre önmegvalósítás szándéka, önkifejezés motívuma kitartás a feladatmegoldásban nyitottság az új elképzelésekre a környezet tökéletesítésére, konstrukív megváltoztatására való törekvés pozitív énkép, magabiztosság nonkonformitás, lázadás, tiltakozás a korlátozások, kötöttségek, szabályok ellen

A kreatív gyermek széles érdeklődési kör eredetiség, élénk fantázia kíváncsiság türelmetlenség kérdezősködés érzékenység függetlenség magas energiaszint kitartás széles érdeklődési kör humorérzék eredetiség, élénk fantázia

Kreativitás és környezet

A kreatív folyamat négy szakasza (Wallas) (tkp. a problémamegoldás szakaszai) előkészítés: ráeszmélünk a probléma létezésére összegyűjtjük az információkat lappangás (inkubáció): félretesszük a problémát megvilágosodás: (látszólag) váratlan belátás „aha”-élmény igazolás: ellenőrzés

Ön mit tenne ebben a helyzetben?