vallás teológia oktatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Palotás Boldizsár | Herman Ottó Gimnázium 2008
Az iszlám vallás.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Digitális tárlatvezetés
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
AZ ISZLÁM.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
AZ ISZLÁM SZENT HELYE: MEKKA
Az Ókori Kelet világnézete
Dr. Bóka János - Dr. Mezei Péter Szeged, november 23.
Dr. Mezei Péter - Dr. Bóka János Szeged, november 13.
Nők a globalizált világban
Arab, iszlám kultúra,művészet
Rejtélyek és megfejtőik
A középkori filozófia főbb kérdései
A vallás, mint világnézet
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
AZ ELŐZMÉNYEK század.
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A világ képe az arabokról
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Földünk, a kiváltságos bolygó Válaszkeresés a Világegyetem miértjeire...
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Jézus és a tízparancsolat
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Iszlám Kialakulása, elterjedése, értékelése.  Előzmények: az Arab-félsziget a VII. században.  Mohamed.  Mohamed viszonya más vallásokhoz.  Az iszlám.
18. óra Világvallások.
A Z ISZLÁM TÉRNYERÉSE DÉL - ÁZSIÁBAN ÉS AFRIKÁBAN Készítette: Széplaki Dóra Geográfus MSc október 13.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Az iszlám megjelenése és térhódítása Az arab-félsziget VII. sz.
Az iszlám vallás és az arab terjeszkedés
Napjaink terrorizmusának iszlám gyökerei
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ ISZLÁM.
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
AZ ISZLÁM HIT
Román stílus Félköríves mennyezet Vastag falak Szűk, kicsi ablakok
AZ ISZLÁM SZENT HELYE: MEKKA
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
A teremtő és gondviselő Atya
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

vallás teológia oktatás Az iszlám vallás teológia oktatás

. Az arab nyelvben az iszlám: إسلامszó jelentése „önalávetés” vagy „megadás” Allahnak, illetve „megbékélés” Allah akaratával. Az iszlám vallás gyakorlói ugyancsak arabul a muszlim-ok: مسلم – مسلمون, akik alávetik magukat Allahnak, akik megbékélnek Allah akaratával.

Tömjénút

Keletkezés, tanítás, történet Arábia, a Közel-Kelet egy sivatagos, alig lakható hatalmas pusztaság ahol a nomád törzsek szakadatlan háborúban álltak egymással. A félsziget nyugati oldalán kereskedelmi út vezet végig: ez volt a Tömjén út. Arábia népeinek hite fétishit és politeizmus volt. A nomádok szent tárgyakban lakozó isteni erőket is imádtak: ligeteket, fákat, vagy éppen köveket, mint amilyen a központi szentélyében, Mekkában őrzött kába:الكعبة is volt.

Mohamed 570-ben született, a mekkai törzs tagja. Első felesége Khadídzsa volt, az a kereskedőnő, aki karavánvezetőként alkalmazta őt. Utazásai során megismerkedett a zsidó és a keresztény hit elemeivel, idegen világok kultúrájával. 610 re tehető a prófétai fellépésének ideje. Tanításának alapja és középpontja Allahnak, a világ teremtőjének és urának a hirdetése volt. Az első években alig talált követőkre Mekkában 622-ben Mohamed híveivel átköltözött Jaszrib-ba: يثرب (a későbbi Medinába: المدينة). Hithirdetése itt hamar követőkre talált. Mohamed 630-ban visszatért Mekkába. 632-ben Medinában meghalt.

Mohamed írásban nem rögzítette Allahtól kapott tanítását. 650-ben Othmán kalifa uralkodása idején teljes gyűjteménnyé vált a Prófétának küldött kinyilatkoztatás. A Korán:القرآن az iszlám elsődleges és legfontosabb forrása. a Szunna: السنة a Mohamed cselekedeteire és tanításaira vonatkozó hagyományok (hadiszok: احاديث) gyűjteménye. az Iszlám kétféle forrásból vezeti le a tanításait: Koránból és a Szunnából.

A Korán

Az iszlám hit öt pillére Hitvallás: الشهادة(al-sahada) Imádkozás: الصلاة (al-szalat) Böjt: الصوم (al-szaum) Szegényadó: الزكاة (al-zakat) Zarándoklat: الحج (al-hadzs)

Mekkai zarándoklat

Előírások, kötelességek és tilalmak - a sertéshús fogyasztása, részegítő ital élvezete - az újszülöttek körülmetélése - a férfiak számára a többnejűség - a férfiak arany ékszer és selyemruha viselete - a kamatszedés és a szerencsejáték a tolvajlás és az emberölés a bálványimádás

Teológia Az iszlám nem egyszerű vallás, azaz dogmák és vallásgyakorlatok összességének, hanem valóságos civilizációnak is tekinthető: híveit a közös kultúra, a közös hagyományok és az egyazon, vallást, erkölcsöt, jogot és mindennapi életet szabályozó jogrendnek (saría: الشريعة) való engedelmeskedés köti össze. Mindehhez egészen sajátos teológiai irányzatok nézeteinek összessége csoportosul. A Síita és Szunnita szakadást követően sajátos teológia iskolák és irányzatok bontakoztak ki, amelyek bár elismerik egymás létezését, tagjainak muszlim mivoltát, örökös ideológiai harcban állnak egymással.

Szunnita irányzatok: A szunnita iszlám négy bevett jogtudományi iskolája (madzhabok:المذهب) a 8-9. században alakult ki. Szunnita teológiai: Az ilm al-kalám: علم الكلام (a toll tudománya) tulajdonképpen a teológia része és három dologgal foglalkozik: -aqaida: العقائد (dogmatika) ez az alapvető pilléreket tárgyalja, melyet arabul uszúl ad-dínnek neveznek: أصول الدين. -morál és erkölcs -törvények: أحكام (ahkám) A szunnita iskolák közül a legfontosabbak az asharita, dzsabrita, maturidita, murdzsita, mutazilita és a kadarita.

különbözetei meg: Az iszlám teológia a következő alapelveket Tauhid: التوحيد az isteni egység Adil: العدل isteni igazságosság Nubuwwat: النبوة a prófétaság Imámmát: الإمامة az imámátus Maád: المعاد a feltámadás napja és a túlvilág.

Síita irányzatok: A síita iszlám sajátos tétele az ún. imám-tan. Ötös síiták (zajditák) Hetes síiták (iszmáiliták) Tizenkettes síiták (dzsafariták Háridzsita: الخوارج irányzatok: A háridzsita irányzat alapvetően politikai síkon különült el az iszlám más irányzataitól A háridzsitáknak három főbb irányzatuk alakult ki, az azrakiták, a sufriták, és az ibáditák.

Iszlám miszticizmus, azaz a szúfizmus: صوفي Az iszlám formalisztikus irányai mellett már a 8.-9.századtól megjelentek azok az aszketikus életet hirdető, világtól elforduló "szent emberek", akik isten szeretetét a világ minden bölcsességénél többre becsülve darócruhát öltöttek, szent életet éltek. Őket nevezik szúfiknak

A szúfik

Minden muszlim, irányzattól függetlenül hisz: Istenben, egyedüliségében és abban, hogy csak ő méltó imádatra (tavhid التوحيد) az Ő küldötteiben (ruszul الرسل )és prófétáiban (nabíالأنباء) az Isten által leküldött könyvekben (kutubالكتب ) az angyalokban (mala'ika الملائكة ) a Végső Napban (jaum ad-dín اليوم الاخر)amikor Allah számon kéri az emberek minden tettét, az elrendelésben (qadar القدر خيره وشره ): , amely szerint Allah előre tudja, vagy előre el is dönti az emberek földi, illetve örök sorsát.

Iskolák, oktatási rendeszek és módszerek A muszlim iskolatörténet kapcsán ki kell hangsúlyozni, hogy európai neveléstörténeti fogalmakkal nem vagy csak részben írhatóak le a muszlim iskolatípusok. A madrasza: المدرسة (iskola) eredetét, kialakulási és működési körülményeit illetően közép- és felsőfokú képzést nyújtó intézmény. A madrasza főként jogi képzést nyújtó iskolatípus.

Madrasa

Zeituna Egyetemen folyó oktatás arab nyelv (al-lugha al-arabijja اللغة العربية) a nyelvtan (al-nahw النحو ) a retorika (al-balágha vagy al-baján البلغة والبيان ) az irodalom (al-adab الأدب ) a Korán-olvasás (al-qirá'át القراءة ) a Korán szövegeinek magyarázata (al-tafszír التفسير ) a hagyományok (al-hadísz الحديث ) a jog (al-fiqh الفقه ) a jog forrásai és alapelvei (uszúl al-fiqh أصول الفقه) vallástudomány (al-tauhíd التوحد , al-kalám الكلام vagy uszúl al-dín أصول الدين ).

Zeituna mecset

Egyéb tantárgyak: vallás történetet (tarikh aladian تاريخ الأديان) a társadalom tudomány (elm aligtima aldini علم الاجتماع الديني ) a nevelés tudomány (alnafs altarbwy النفس التربوي) a polgári jogok tudománya ( hoqoq alinsan حقوق الإنسان) a számítás technikai ismeretek elsajátítása (alelmiya الاعلامية) valamin idegen nyelvek tanulása( allogat alikhtyaria اللغات الاختيارية )(angol, francia, spanyol, perzsa és latin) .

Oktatási módszerek: Az oktatás körülményei egykoron a madraszákban a tanár szőnyegen (szaddzsáda: سجادة ), leterített bőrön (farwa فروة) vagy kis emelvényen ült vagy oszlopnak támaszkodva állt a diákjai előtt, s körülötte félkörben (halqaحلق) ültek a tanulók. Jelenleg a vallási egyetemeken történő oktatás körülményei hallgatók és oktatók számára hasonlóaz európai felsőoktatási intézményekhez. Fokozatszerzés: Az egyetemi képzés ideje az európaihoz hasonló. A négy éves alapképzést (tanári diploma) követi a mester képzés (egyetemi diploma). A doktori képzés ideje három esztendő.

A tanulmányaim és kutatásaim során azt tapasztaltam, hogy az iszlám teológusok kimagasló ismeretekkel rendelkeznek a keresztény vallásról, annak tanairól, melynek megismerését beépítik az egyetemi hallgatók tanrendjébe. Évről évre számos konferenciát tartanak a vallások együttélésének lehetőségeiről, ahol világhírű teológussal (Pére Maurice Borrmans, Fr. Nabil D. Haddad, P. Samir Khalil Samir, SJ) és a téma nagy szakértőivel volt szerencsém megismerkedni. Ők ahogyan jó magam is a fontosnak tartjuk a másik vallásnak a megismerését, hiszen csak így lehetséges a békében való együttélésről beszélni.