Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Falusi szállásadók képzése Budapest, április 19.
Munkahelyi egészség és biztonság
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A kémiai biztonságról közérthetően
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Ökocímke.
Az energiahatékony közbeszerzés akadályai a kínálati oldal számára Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
BELSŐ MEGFELELÉSI PROGRAM MEZEY MARIANN VEZETŐ TANÁCSOS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
EFOP CSALÁS ELLENES INTÉZKEDÉSEK MÁJUS 12. DR. SÁGI ZSOLT EU FEJLESZTÉSEK KOORDINÁCIÓJÁÉRT ÉS STRATÉGIÁKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Előzetes piaci konzultáció
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közbeszerzési Döntőbizottság
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
A kÖrkÖrös gazdaság szempontjainak alkalmazása a közbeszerzések során
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Dr. Hubai Ágnes KÖZBESZERZÉSI TANÁCSADÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Az SZMBK Intézményi Modell
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 6. A piac bevonása
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 4. A szükségletek felmérése
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 3
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 5
Előadás másolata:

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (bútor) 7.3. modul: Bútorok

Környezeti hatások Mi a bútorok környezeti hatása? A 27 uniós ország a globális bútorgyártás körülbelül 20%-áért felelős. Az uniós bútorgyártás (2016-ban) 6,8 tonna CO2 kibocsátásával járt.2 A vállalkozások és a fogyasztók évente 10 millió tonna bútort dobnak el hulladékként.3 7.3. modul: Bútorok

Környezeti hatások A bútorok életciklusa Anyagok és alkatrészek – a legnagyobb környezeti hatás Gyártás Csomagolás értékesítés Használat – gyakorlatilag nincs környezeti hatás Életciklus vége 7.3. modul: Bútorok

Környezeti hatások Miért jó a zöld közbeszerzés a bútorvásárláskor? A zöld közbeszerzési elvek bútorok beszerzése során történő, széles körben elterjedt alkalmazása: A helyi bútorrestaurálási szolgáltatások és munkahelyek elérhetőségének növekedése Az újrahasznosított anyagok felhasználásának ösztönzése Formatervezési innováció a javíthatóság tekintetében Hulladéklerakóba kerülő erőforrások csökkentése 7.3. modul: Bútorok

Alkalmazási kör A bútorok zöld közbeszerzésének három megközelítése Bútorrestaurálási szolgáltatások beszerzése a bútorok élettartamának növelésével Új bútorok beszerzése a hosszú élettartamra összpontosítva a tartós anyagok, a könnyű javíthatóság, a pótalkatrészek és a jótállás révén Az életciklusuk végéhez ért bútorokkal kapcsolatos szolgáltatások beszerzése, ideértve a szociális gazdasághoz való kapcsolódást 7.3. modul: Bútorok

A szükségletek felmérése A megfelelő megközelítés kiválasztása Újragondolás szükségessége Két kulcsfontosságú kérdés: Van-e már a hatóságnak újrafelhasználható vagy restaurálható bútorzata? Mennyi ideig lesz szükség a bútorokra, és mi történik az életciklus végén? A meglévő bútorok újrafelhasználása és megjavítása környezetbarát, pénzt takarít meg, és nem feltétlenül igényel közbeszerzési eljárást Példa: Bútorok újrafelhasználása és restaurálása egy új irodában (közegészségügyi intézet Walesben (Public Health Wales), Egyesült Királyság) További információk: 4. modul: A szükségletek felmérése 7.3. modul: Bútorok

Áttekintés Az uniós zöld közbeszerzés megközelítése a bútorok vonatkozásában Faanyag törvényes forrásokból való beszerzése Részben vagy egészben megújuló anyagokból (például fából) készült anyagok használata Maximális határértékek meghatározása a bútorokból származó teljes illékony szerves vegyületek kibocsátására, valamint konkrét formaldehid-kibocsátási határértékek meghatározása a faalapú lemezekre és bútorszövetekre vonatkozóan Tartós és a célnak megfelelő bútorok beszerzése, amelyek megfelelnek a vonatkozó EN-szabványoknak Könnyen szétszerelhető, javítható és újrafeldolgozható bútorok beszerzése, amelyekre jótállás vonatkozik 7.3. modul: Bútorok

Uniós GPP-követelmények Bútorok – közzététel: 2017. Példák: Kiválasztási szempontok (SC) – a beszállító azon képessége, hogy biztosítsa a fakitermelésre vonatkozó uniós rendelet követelményeinek betartását Műszaki leírások (TS) – a pályázónak az ajánlatkérő szerv által rendelkezésre bocsátott bútorokat kell restaurálnia a meghatározott követelményeknek megfelelően Odaítélési szempontok (AC) – pont jár azért, ha a fa alapanyagú lemezek formaldehid-kibocsátási aránya nem haladja meg a meghatározott 65%-os határértéket Szerződésteljesítési záradékok (CPC) – kérésre az alvállalkozónak bizonyítania kell az uniós fakitermelési rendeletnek való megfelelést A részletes szempontok itt találhatók: Uniós GPP-követelmények bútorok esetében 7.3. modul: Bútorok

Ellenőrzés A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók: A textiltermékekre vonatkozó zöld közbeszerzési követelményeknek való megfelelés ellenőrzése Milyen dokumentumokra van szükség? Mikor? Vizsgálati jelentések / ellenőrző adatok Írásbeli kötelezettségvállalások/nyilatkozatok Ökocímkék/harmadik fél által végzett tanúsítás Biztonsági adatlapok Az alkalmazott rendszerek leírása Felhasználói útmutatók / termék kézikönyve Jótállás másolata Ellenőrizni kell a zöld közbeszerzés feltételeinek való megfelelést: a kiválasztási eljárás során (kétlépcsős eljárások esetén); a pályázatok elbírálása során, valamint a szerződés végrehajtási fázisában. A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók: Uniós GPP-követelmények bútorok esetében 7.3. modul: Bútorok

Ellenőrzés Példák követelményekre TS1: Új bútor Faanyag törvényes forrásból való beszerzése bútorgyártáshoz A fakitermelésre vonatkozó rendeletnek megfelelően a bútorokhoz felhasználandó összes faanyagnak legális kitermelésből kell származnia. Ellenőrzés: Nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy kizárólag törvényes forrásokból származó faanyagot használnak fel. Szerződésteljesítési záradékok (CPC): az ajánlatkérő szerv helyszíni ellenőrzéseket végezhet, az alvállalkozónak kérelemre bizonyítékot kell szolgáltatnia a megfelelés alátámasztására. 7.3. modul: Bútorok

Ellenőrzés Példák követelményekre TS2: Bútorrestaurálás: Tartós kárpitbevonatok Az ajánlattevő olyan kárpitozóanyagokat köteles használni, amelyek az I. függelék táblázatában előírt valamennyi fizikai minőségi követelménynek megfelelnek Ellenőrzés: az ajánlattevőnek be kell nyújtania a beszállító nyilatkozatát a vonatkozó vizsgálati jelentésekkel alátámasztva (részletek az I. függelékben) Úgy kell tekinteni, hogy azok a kárpitanyagok, amelyek a textiltermékekre vonatkozó uniós ökocímkét vagy a felsorolt követelményeknek közvetlenül, illetve azzal egyenértékű módszerek alapján megfelelő I. típusba tartozó ökocímkét kaptak, megfelelnek a követelményeknek 7.3. modul: Bútorok

Piaci elérhetőség Fenntartható bútorok beszerzése A hitelesség fontos! Az uniós ökocímke 13 GPP-kritérium ellenőrzésére használható (a 27-ből), ideértve a következőket: TS5 a REACH-rendelet jelöltlistáján lévő anyagok TS4/7 Habosító anyagok TS5/8 Használatra való alkalmasság TS6/9 A szétszerelhetőséget és javítást biztosító tervezés AC1/3 Alacsony kémiaimaradékanyag- tartalmú kárpitanyagok 2018. március – 38 termék kapta meg az uniós ökocímkét! A hitelesség fontos! Számos ökocímke létezik a bútorokra vonatkozóan, de a minőség változhat – a közbeszerzés kiíróinak az I. típusba tartozó ökocímkét kell választaniuk (külső fél ellenőrizte és az életciklusköltség alapján ítélték oda a címkét). Az ökocímkékről részletesen lásd a 3. modult (jogi szempontok) Az uniós ökocímkével rendelkező bútorok elérhetősége jelenleg korlátozott. További információk az engedélyes szolgáltatókról itt találhatók: Bútorok uniós ökocímkéje 7.3. modul: Bútorok

Ökocímkék használata a zöld közbeszerzésben További szempontok hozzáadása a közbeszerzéshez Az ellenőrzésen kívül az I. típusba tartozó ökocímkékre is alapozhatók további követelmények, amennyiben a szempontok kapcsolódnak a szerződés tárgyához Bútorok esetén a zöld közbeszerzés során minden uniós ökocímke-kritérium használható. Például: 4. kritérium: vinil-klorid monomer (VCM) felhasználásával gyártott műanyagok használata a bútortermékek egyik részében sem megengedett. 6.4. a) kritérium: a kárpitozási anyagokban használt nem újrafeldolgozott pamutszál legalább 10 tömegszázalékát a meghatározott ökológiai termelésre vonatkozó követelmények szerint kell termeszteni. A bútorokra vonatkozó uniós ökocímke-követelmények a 2016/1332/EU bizottsági határozatban találhatók 7.3. modul: Bútorok

A zöld közbeszerzést támogató jogszabályok Az összes beszállítóra vonatkozó kötelezettségek Vegyi anyagok jelenléte A REACH-rendeletek (1907/EK és 2009/EK rendeletek) értelmében a vállalatok kötelessége a vegyi anyagokhoz kapcsolódó kockázatok azonosítása és kezelése. A GPP TS5. kritériuma (a REACH-rendelet jelöltlistáján szereplő anyagokra vonatkozó nyilatkozat) felhasználja ezt a jogi kötelmet. Faanyag törvényes forrásból való beszerzése Az uniós fakitermelésről szóló 995/2010 rendelet értelmében a vállalatoknak kötelezettségeik vannak, a rendelet pedig tiltja az illegálisan kitermelt faanyag uniós behozatalát. A GPP TS1. kritériuma (Faanyag törvényes forrásból való beszerzése bútorgyártáshoz) felhasználja ezt a jogi kötelmet a fatermékek jogszerű eredetének igazolására. 7.3. modul: Bútorok

További iránymutatás Bútorok újrafelhasználása és restaurálása egy új irodában (közegészségügyi épület Walesben (Public Health Wales), Egyesült Királyság) Körforgásos kialakítású új bútor (Venlo városa, Hollandia) Fenntartható bútorok keretrendszerének létrehozása (National Procurement Ltd., Dánia) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI - Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 7.3. modul: Bútorok