Hettita vallás
Történeti háttér Prehettita államok Anatóliában (óasszír források, régészeti leletek) óbirodalom (kb. 1650/1560 – 1400. század) középső periódus (15. század), újbirodalom (kb. 1400 – 1185) Főváros Hattusas Nagyhatalmi státusz (szövetségi/vazallus szerződések) Újhettita államok Észak- Szíriában és Dél-Anatóliában
Kulturális-vallási háttér Többnyelvűség (hettita, luwi, palai, hurri, akkád) és többféle írás (babiloni ékírás, hieroglif írás) az írott forrásokban „multikulturális”, több kultúra vallási hagyományát ötvözi (hatti, hurri, indo-európai) Írott források (rítusleírások, himnuszok, fohászok, mítoszok, ómenszövegek) Régészeti források (szentélyek, domborművek, szobrok)
Istenvilág Istenhármasság: Tesub/Adad/Taru/Tarhun, viharisten, szent állata a bika Arinna/Estan/Istannu, napistennő Heb/pat, anyaistennő, III. Hatusilistől azonosítják Arinnával
Yazilikaya Alvilági istenek Összesen 71 istenség, a hettita állami pantheon reprezentációja a 13. század 2. felében, hettita és luvi istenek megfeleltetése hurri istenekkel. Forrásokban említett istenek száma kb. 600 Szarruma Kumarbi Tesub Hepat Alanzu
Jóslási eljárások tipológiája Források: ómenkéréseket tartalmazó táblák (kb. 700 tábla és töredék, néhány tábla kivételével valamennyi a hettita újbirodalom időszakából, zömük Hattusasból), hettita uralkodók imái, májmodellek Technika szerint: égi jelenségek vizsgálata (pl. nap és hold láthatósága), álomómenek, béljóslás (TE, illetve KUŠ-ómenek), áldozati birka viselkedése (ún. „ágy” ómenek), madárómenek, HURRI madárómenek, kígyó ómenek, szimbólum ómenek (KIN ómenek) Eredet szerint: anatóliai eredetű eljárások (madárjóslás, kígyó ómen, szimbólum ómenek), mezopotámiai eredetű eljárások (béljóslás) Szakember szerint: LÚ.ḪAL ill. LÚ.AZU (barû) – béljóslás, áldozati birka viselkedése, HURRI madárómenek; LÚ.MUŠEN.DÙ ill. LÚ.IGI. MUŠEN - madárómen, öreg nő (ḫāšawa) – szimbólum ómen
A szövegek többsége az istenhez intézet kérdés: miért történt valami rossz dolog (pl. a király beteg, a sereg vereséget szenved stb.). Kedvezőtlen ómenek az isteni harag megnyilvánulásai, az ómenkérés a haragvó isten személyének kiderítésére és a harag kiváltó okára vonatkozik Binális kód: igen-nem, kedvező (lazziyattaru)-kedvezőtlen (kallaredu) A szövegek az államvallás rendszerének forrásanyagához tartoznak
Az inkubáció (II. Mursili imájából) Továbbá, ha az emberek valamilyen okból meghalnak, nézd meg azt az álomban, legyen (az oka) meghatározva álomómen által vagy beszéltesd a prófétát („akit az isten birtokol”) vagy figyelemmel arra, amit én parancsoltam minden papnak, aludj tiszta ágyon! Az isten, az én uram jelenje meg (az álomban) és engedje látni azt az álomban. Engedje meghatározni a az emberek halálának okát!
Csillagászati ómenek (horoszkóp) If a child is born in the first month (of the year), this child will demolish his house. If a child is born in the second month, this child will be healthy of heart. If a child is born in the fourth month, this child will be sickly. If a child is born in the fifth month, this child's days will be shortened. If a child is born in the seventh month, a god will favour the child. If a child is born in the eighth month, this child will die, and if it does not die, great distress will seize upon the father and the mother of the child.45
Részletek a hettita ítéletgyőjteményből §44b Ha valaki egy embert rituálisan megtisztít, a maradványokat a hamvasztó helyre (uktūri-) teszi. De ha valaki másnak a házába teszi őket: az fekete mágia (alwanzatar) és a király ügye. §111 [Ha] valaki agyagot [helyettesítő fig]urává formáz meg,49 az fekete mágia (alwanzatar) és a király ügye. §163 Ha valakinek a jószágait isten sújtja, s ő rituálisan megtisztítja őket, hazahajtja őket és az isuwa-t az isuwa-helyre (isuwanalli-) rakja, de ezt nem mondja meg társának, és a társa mindezt nem tudja s jószágait odahajtja és azok meghalnak: kárpótlás lesz.