6. óra ZH.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Szervezeteken átnyúló folyamatok biztonsága Harsán Péter szervezőmérnök.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Póker.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A mozgási elektromágneses indukció
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Projektmunka Földrajzolok
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
11. óra.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A kutatás etikai vonatkozásai
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Algoritmusok.
A SIKERTELENSÉG NÉHÁNY OKA
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Mintavételes eljárások
Stratégiai gondolkodás
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Intuitív szakértői módszerek
Előadás másolata:

6. óra ZH

7. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.

Döntés és problémamegoldás: Leíró megközelítés Eddig az vizsgáltuk, hogyan kell helyes, racionális erkölcsi (és bármely más területen) ítéletet alkotni, döntést hozni, problémát ésszerűen megoldani. Racionális döntéselmélet, normatív Leíró: döntéspszichológia: hogyan szoktunk ítéletet alkotni, dönteni, problémákat megoldani (gyakran rosszul, néha pedig nagyon gyorsan és jól) Ezzel foglalkozunk most. A leíró elméletek megmutatják, hogy mikor, milyen körülmények között (miért) szoktunk hibázni! A rossz cselekedetek megértése nélkülözhetetlen!

Döntéspszichológia és vezetői felelősség A leíró döntéselméletek tehát megmutatják, hogy milyen körülmények között szoktunk hibázni! Ha ilyen és ilyen körülmények fennállnak, akkor nagy valószínűséggel rossz (a lehetségesnél rosszabb) állásfoglalás, döntés születik. Ezeket az összefüggéseket mindig figyelembe kell venni, amikor (1) döntünk, és amikor (2) eljárásokat, szabályokat, gyakorlatokat alakítunk ki. Tehát a mérnöki és a vezetői munka minden területén. (tervezés, projektvezetés, szakigazgatási munka, szabványok kialakítása, szervezeti egységek vezetése stb.) Vagyis kettős szerep: a cselekvő és a szabályozó vezető szerepe!! A szabályozó, a vezető felelőssége: Ha tudjuk milyen körülmények vezetnek rossz döntésre, akkor úgy kell a szabályokat és a gyakorlatot kialakítani, hogy ezek a körülmények lehetőleg ne álljanak fent, ne veszélyeztessék a döntést!!

Döntések a mindennapi gyakorlatban A racionális modell a norma, az elméleti viszonyítási alap, amelyhez képest értékeljük a döntéseket. A racionális döntés ritkán valósul meg. Néha a rac. döntés azért nem valósul meg, mert nem tudjuk definiálni a problémát, nincs idő, pénz a lépések pontos kidolgozására (vö. korlátozott racionalitás), nem súlyozzuk megfelelően a költségeket, vagy nem határozzuk meg jól a valószínűségeket.

Döntési mechanizmusaink: Heurisztikák De a döntések gyakran azért sikerülnek balul, azért térnek el a racionálistól, mert olyan döntési eljárásokkal rendelkezünk, amelyek bizonyos körülmények között rendszeres hibát eredményeznek. A heurisztikák olyan „automatikus” megismerési, döntési eszközök, amelyek általában a döntés egyszerűsítésére és gyorsítására szolgálnak (ökölszabályok). nem tudatosak, nem ismerjük fel őket. „be vannak huzalozva” a gondolkodásunkban. gyakran jó, gyors és erőfeszítés menetes döntést eredményeznek. bizonyos helyzetekben, bizonyos körülmények között viszont szisztematikusan rossz döntést eredményeznek.

A két feldolgozási mód Szisztematikus, kritikai (racionális) Tudatosság, figyelem Módszer szerint jár el Adatokat gyűjt, értékel Elemez, részletez Mérlegel, dönt, ellenőriz, visszacsatol Lassú, sok erőfeszítést igényel Pl. racionális etikai döntés hasznossági alapon Felületes, heurisztikus („intuitív”) Kevés figyelem Egyben látja, és oldja meg a problémát, holisztikus Csak az éppen rendelkezésre álló infóval Heurisztikákat (ökölszabályokat) használ Gyors, kevés erőfeszítéssel jár Pl. etikai döntés pusztán a kötelességek alapján

Heurisztikák Olyan egyszerű szabályokat (ökölszabályokat) alkalmazunk, mint Hallgass a tekintélyes emberre, szakértőre! Konszenzus-heurisztika: érts egyet a többiekkel! Ami drága, az jó is. Stb.

Példa A jobboldali vonalak közül melyik azonos hosszúságú a baloldalival? 1 2 3

Ash kísérlete

Konformitási kísérlet Asch kísérlete (5-8 beavatott, 3 is elég!) A kísérleti személyek 75%-a legalább egyszer, 50%-a hatszor vagy többször (12-ből) ismételte a nyilvánvalóan rossz konszenzuális választ. Pedig nyilvánvalóan rossz volt a válasz, nem volt erős a csoportkohézió, és nem függött az előléptetésük, a fizetésük, a főnök véleménye attól, hogy mit mondanak!! Mennyivel erősebb konformitási hajlamra számíthatunk a szokásos csoportos döntési helyzetekben!!! Változat: 5-en azonosat mondanak, egy beépített viszont a jót mondja. Harmadára csökken a konformitás!!! 3 egybehangzó erősebb mint 7 egybehangzó és 1 eltérő!

A konformitás fajtái Meggyőződéses, (személyes, valódi): hisz abban, hogy a csoportnak igaza van, helyesen jár el. A többségnek valószínűleg igaza van döntési heurisztika működik. Viselkedéses (nyilvános, látszólagos): nem hisz benne, de nem akar hátrányos megkülönböztetést. A többséggel nem érdemes vitatkozni heurisztika működik.

Kisebbségi befolyás A kisebbségi vélemény érvényre juthat a többséggel szemben, ha Legalább ketten vannak. A kisebbség konzisztens (határozott és egybehangzó).

Ördög ügyvédje A konformitási kísérlet tanulsága, hogy minden csoportos döntésnél kell egy ördög ügyvédje, aki mindent kritizál és megkérdőjelez. Nem feltétlenül azért, mert neki van igaza, hanem hogy tudjon koalíciót alkotni csoporttal szemben az, akinek igaza van. Azért tehát, hogy az igazság, a helyes döntés/megoldás felszínre kerülhessen, és érvényre juthasson akkor is, ha többség téved.

Példa: Donori hozzájárulás aránya

Az alapértelmezés hatalma Ha nincs egyéb erős motiváció, és van alapértelmezett választás, akkor az alapértelmezettet tesszük. Ez a válaszd az alapértelmezettet heurisztika.

Cselekvés – mulasztás torzítás Hasonló a cselekvés – cselekvés elmulasztása torzítás: ha egy cselekvés elmulasztása ugyanakkora kárt okoz, mint egy cselekedet, akkor a cselekedetet rosszabbnak ítéljük, mint a mulasztást. Azonos esetben valamit tenni rosszabb, mint nem tenni semmit. Pl. nem kihúzni valakit a Dunából, és hagyni megfulladni nem bűn, belelökni igen. Pl. nem kötelező oltás.

Példa: Átlagemberek A 101. Tartalékos Rendőrzászlóalj, és Wilhelm Trapp 1942. 07.13. Jozefow Az eset példa az alap- értelmezésre és csel- mulasztás torzításra

Tanulság A mérnök, a vezető feladata a munkarendben, a technológiában és a szervezeti működési rendben az alapértelmezés és a cselekvés-mulasztás olyan beállítása, ami a lehető legjobb döntéseket eredményezi. (Lásd a köv. óra végi diákat!)