Szemkamerás vizsgálatok a pedagógiai kutatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Merre jár a tekintetünk?
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Képességszintek.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Hagyományos szemléltető eszközök
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az e-portfólió használati köre
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
A szövegértés tanítása II.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
IKT struktúra.
Szemmozgáskövetési rendszer fejlesztése és térképészeti alkalmazása Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Dr. Török.
A szövegértési feladatok összeállítása
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Figyelem irányító ábrák
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
ELŐADÁS CÍME Szemmozgásvizsgáló eszközök használata a neveléstudományi vizsgálatokban Pap-Szigeti Róbert Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Informatika Tanszék.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Hirdetés más szemmel Kreatív hirdetési formák hatása a fogyasztóra.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A képek szerepe és felhasználási lehetőségeik a közoktatásban
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

Szemkamerás vizsgálatok a pedagógiai kutatásban Steklács János ELTE TÓK Neuropedagógiai Konferencia Budapest, 2018. nov. 16-17. steklacs@gmail.com

Vázlat Bevezető A szem mozgásai A szemkamerás vizsgálatok Pedagógiai alkalmazás Saját vizsgálataink Olvasás és szemmozgás A kísérleti Eydea rendszer fejlesztésének tapasztalatai

Bevezető „A szem a lélek tükre” Plinius Secundus: In oculis animus habitat André du Laurens: a szem az elme tükre A szem az agy tükre is, ablak az agyra (Kovács Tibor, 2012) Luis Émile Javal Ewald Hering

A szem mozgásai Retina, fovea, parafovea, periféria Fixáció, szakkád Makro mozgások Szakkád Szakkadikus elnyomás (saccadic suppression, Matin, 1974) Regresszív szakkád, regresszió (refixáció) (10-15 százalék) Vergens mozgás (konvergens, divergens) Vesztibuláris okuláris reflex (VOR) Optokinetikus reflex (OKR) Követő szemmozgások, a lassú követő szemmozgást (smooth pursuit eye movement, SPEM) Mikro mozgások Drift, mikro szakkád Nisztagmusok , tremor (rezgés)

Szemmozgásvizsgáló műszerek A szem pozíciójának és mozgásának vizsgálata A foveális látásról és a szakkadikus tevékenységről gyűjt, szolgáltat adatot Analízis Heatmap: (hőtérkép, zöld, vörös) gyakoriság színekkel Gaze-spot: (Nézés pontok) Fixációs pontok, idő, szakkádok azonosítása Gaze replay: azonos, gyorsított vagy lassított visszajátszás

Információt ad a szöveg, film, ábra, táblázat, weblap, bármilyen monitoron megjelenő kép informativitásáról, a vizsgált személy érdeklődéséről, információfeldolgozási folyamatáról, figyelmének megoszlásáról A tekintet útvonaláról az információ feldolgozásának módjára, az agy működésére, agyi folyamatok természetére következtetünk Néhány híres kutató: Emile Javal, Edmund Huey, Guy Thomas Buswell, Alfred L. Yarbus, Keith Rainer

Kutatás Neurológia, pszichológia Diagnosztika, korai lehetőségek, autizmus, skizofrénia Pszicholingvisztika Viselkedés, állati viselkedés Olvasás Informatika (honlapok informativitása) Piackutatás (reklám, hirdetés, termékek elhelyezése) Harcászat, autóipar, nemzetbiztonság Hang, kép rögzítés Electrookulográf (EOG) EEG Elektro Enkefalográf fMRI Arc-érzelem vizsgáló műszer

Szemkamerás kutatások elterjedése a pedagógiai kutatások területén 2000- 2013-ig vizsgálja egy tanulmány (Lai és mtsai, 2013) A szerzők Social Sciences Citation Index adatbázisából merítve 113 ilyen típusú tanulmányt vizsgáltak. 2008-ig évi 5 alatt van ezeknek a tanulmányoknak a száma, 2009-12-ig összesen 109 dolgozat jelent meg, Köztük 2012-ben 36 ilyen munka látott napvilágot. Tematikus vizsgálat eredménye: az információs folyamatok elemeinek vizsgálata, tanítási stratégiák a már meglévő elméleti háttér újra értelmezésével foglalkozó kutatások a tanulási stratégiák hatása egyéni különbségek szociokulturális tényezők szerepe a döntéshozás folyamatának vizsgálata

A tanulási folyamat szempontjából további csoportokat alakítanak ki a szerzők a tanulmányok által vizsgált területekből: a percepció, az igazolás, a megértés, a nyelvi képességek fejlődése a fogalmi gondolkodás fejlődése az új információk feldolgozása A tanulmány legfőbb következtetése, hogy a szemkamerás módszer alkalmazása a pedagógiai kutatásokban ígéretes lehetőséget kínál elsősorban a tanulási folyamat eredményessége és a kognitív folyamatok összefüggéseinek vizsgálata terén.

A saját kutatásainkról Szemmozgás és információfeldolgozás Kognitív folyamatok, stratégiák meghatározása, fejlődésének követése A tanítás-, tanulás módszertanának fejlesztése

Feladatmegoldási, kombinatív stratégiák alkalmazása Matematikai feladatmegoldás Vizuális nevelés Ének-zene Informatika, információkeresés honlapokon Térképek olvasása, tájékozódás

Tankönyvek vizsgálata Egészségnevelés Autizmus, tárgyfunkció ismerete Jelnyelv megértése Hardver fejlesztés: osztálytermi szemkamerás rendszer, Mindwawe, NeuroSky

Olvasás: Digitális szövegek olvasása, információkeresés Szakkadikus tevékenység, olvasási jellemzők fejlődése 2., 6. o. kor között Első osztályosok olvasása Olvasási problémák korai diagnózisa

Az olvasás szemkamerás vizsgálata Fovea, parafovea, periféria szerepe Irány Észlelési távolság (perceptual span) Felnőtteknél 7-9 karakter egy fixációval Fixációk száma időtartama, szakkádok száma, hossza Sikertelen információfeldolgozás (nem megértés) Regresszió A kezdő olvasó, olvasni tanuló gyermek jellemzői Szótagok, szubvokalizáció Hangos olvasás, szem- száj késleltetés, tévesztés, megakadás, javítás

EyeDea osztálytermi rendszer Egyszerre több tanuló Együttes kalibrálás Gyors visszajelzés, számítás Egyes funkciók azonnali elemzése https://www.youtube.com/watch?v=wb3W6ZBFE u8&feature=youtu.be

Kutatás a matematika órán speciális jellemzők Tanár: magyarázat megoldás közben, (think aloud) Eszköz: tábla (hagyományos, okos) ppt, írásvetítő) kommunikáció: beszéd, írás Diákok: vizuális, auditív figyelem, a tanár követése lépésről lépésre, megolsási módszer Eszközök: tábla, füzet Kulcs: megértés, figyelem (látvány, hang) Speciális kérdés, probléma: Hogy teremtsük meg és tartsuk fenn a motivációt?

Kutatási kérdések, célkitűzés Melyek a vizuális figyelem főbb jellemzői a tanári magyarázat alatt matematika órán? A diákok aktivitásának leírása. Avagy: Tábla vagy tanár? Milyen mértékű hasonlóságot tapasztalunk a gyerekek között? Következtetés a tanulás közbeni kognitív folyamatokra (Hogyan fejlesszük tovább az Eyedea rendszert?)

Sokkal kevésbé koncentrált a figyelem, mint arra számítottunk Eredmények Sokkal kevésbé koncentrált a figyelem, mint arra számítottunk Nagy különbségek a diákok között Nagyon ritka, hogy minden tanuló tekintete egyszerre a tanárra koncentrál Nem az a jellemző, hogy folyamatosan a tanárt követi a tekintetük hosszabb ideig Az elvárthoz képest valószínűleg az auditív figyelem jobban követi a tanári magyarázatot A diákok aktivitása nagyon sokféle, gyakran váltanak az óra alatt

Összefoglalás A tanulási folyamat megismerése, elemzése terén a szemkamerás kutatások olyan szegmenseket képesek feltárni, amelyeket eddig nem ismertünk, illetve csak következtetni tudtunk rá. Ezek a vizsgálatok képesek bizonyítani, megerősíteni vagy elvetni több eddigi feltételezésünket. A szemkamerás vizsgálatok fontos szempontot, új lehetőséget tudnak adni a tankönyvek készítéséhez, elemzéséhez, továbbá didaktikai, szakmódszertani szempontból is figyelemre méltó eredményeket produkálhatnak.