Helyzet és igény felmérés (Kutatás 1.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
ÖFFK II. projekt keretében megvalósítandó koordinációs kutatás workshop sorozata Hajdú-Bihar megye turisztikai fejlesztéseinek koordinációja Nyíradony.
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Kommunikációs kampánytervezés
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Megfigyelés és kísérlet
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Kommunikációs kampánytervezés
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Üzlezi információelemző specializió
7. Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló, bevezetés, prezentáció
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Helyzet és igény felmérés (Kutatás 1.) Mai téma: Helyzet és igény felmérés (Kutatás 1.) Katona Norbert

Keret (1): „Vízió” „A kommunikációs munka legátfogóbb és általában legbonyolultabb formája a kommuniákciós akció, ami a megrendelőtől -- lehet az a cégvezetés, vagy egy szakmai terület a cégen belül, esetleg egy külső megbízó -- kapott kommunikációs feladat teljes megoldását jelenti a tervezéstől az akció lebonyolításán át az eredmények értékeléséig. Minden eddig megszerzett tudásra, valamint sok-sok önálló kutatásra és kreativitásra van szükség ahhoz, hogy a hallgatók által kidolgozott kampány elérje a kitűzött üzleti és kommunikációs célokat -- a megrendelő legnagyobb megelégedésére.”

Keret (2): Miről lesz szó a félév során? A tervezési folyamat  Kutatás, felmérés 1. – (Piaci) helyzet, célcsoport és célok Kutatás, felmérés 2. – Eszközök: üzenet és média, tervezési szakasz Megvalósítás és kreatív tervezés Megvalósítás, utómunka Kutatás 3. – értékelés, visszaellenőrzés Kampányelemzések, marketing és kommunikációs trendek, Vendégelőadók

MA szint – „must to know” Feladat fókusz - „must to do” Keret (3) MA szint – „must to know” Feladat fókusz - „must to do” Kitekintés - „good to know”

Keret (4): Miről lesz szó ma? Reminder blokk Elhelyezés – Kutatás 1. / Helyzet felmérés / Elemei Kutatások / Kutatási tervek Briefelés Kutatás mint szervezeti feladat Kutatás – megrendelői oldalról szemlélve A kutatás etikai megfontolásai Fókusz a projektekre Konzultáció: projekt formálódás, feladat specifikációja, feladatterv (draft)

Reminder Tervezés Projekt „A projekt (projectum latin = előre helyezett dolog) meghatározott cél elérésére irányuló határidő-, költség-, erőforrás- és minőségkorlátokkal rendelkező, adott szervezeti környezetben megtervezett és végrehajtott tevékenységsorozat, amely konkrét célokat valósít meg, és a célok eléréséhez erőforrásokat rendel. Időben és térben jól körülhatárolt összetett feladat, amely a kijelölt világos céloknak megfelelő tevékenységek és a rendelkezésre állóerőforrások összehangolt ésszerű felhasználásával valósítható meg.”

Nem így…. Forrás: fb

Hanem így… Output: specifikáció, feladatterv, kommunikációs terv: kommunikációs cél, komm tevékenység, stratégia terv, médiaterv, kreatív terv, kutatási terv (kutatás 1, kutatás 2, kutatás 3)

Elhelyezés – Kutatás 1. / Helyzet felmérés Alapdokumentum: A PROJEKT ÁLTALÁNOS VÁZLATA A feladat Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1) A Kommunikációs célok, tervek, stratégiák kidolgozása (Kutatás 2.) A projektterv visszatekintő ellenőrzése, kritikája, még a projekt megvalósításának megkezdése előtt A kommunikációs projekt megvalósítását követő utólagos értékelésének, az eredmények felmérésének terve (Kutatás 3.) Vezetői összefoglaló elkészítése Prezentáció Projekt dokumentáció (full)

A kutatás 1. célja általában Megtudjuk, hogy kit, hogyan, milyen feltételek mentén (és milyen kommunikációval) lehet rávenni arra, hogy azt tegye (higgye, olyan attitűdje legyen), amit szeretnénk. Hogyan lehet egy erre irányuló akciót sikeresen lefolytatni? Ne feledd: kommunikáció elméleti megközelítések!

Hogyan, milyen lépésekben? (1) Megrendelő szervezet, szponzor felmérése (2) Kommunikációs projekt célcsoportjának felmérése (3) Szervezet és projekt előzményeinek felmérése

Megrendelő (A) megrendelő szervezet és a projekt szponzorainak felmérése: A szervezet tevékenységének felmérése (tevékenységi körök, termékek, márkák; valamint tulajdonosainak, partnerszervezeteinek felmérése, szervezeti struktúrájának, szervezeti kultúrájának felmérése) A szervezet megrendelőinek, ügyfélkörének felmérése A szervezet környezetének és konkurenseinek felmérése (a piac/szektor, terület/szegmens és trendjeinek jellemzése; valamint a szervezetnek a környezetben elfoglalt piaci pozíciója) A projekt szponzora(i)nak felmérése (tevékenysége, tudása, helyzete a szervezethez képest, szerepe a projektben, kik a további érdekeltek (ezen belül aki elfogadja a projektet!) felmérésével), (lehetséges) elvárásai

Célcsoportok azonosítása, feltárása (B) kommunikációs projekt célcsoportjának felmérése A célcsoport felmérése: annak a csoportnak a felmérése, megismerése, leírása, amelynek szól a kommunikációs projekt. A célcsoport szegmentálása, egyes szegmensek felmérése, közöttük prioritások kialakítása, az egyes szegmensek igényeinek, szempontjainak, tájékozottságának, attitűdjeinek, preferenciáinak, szokásainak, lehetőségeinek felmérése Az érintettek felmérése: akik nem tartoznak a célcsoporthoz, de akiket szintén elérhet az üzenet (pl.: a tulajdonosoknak szánt beszámoló eljut a vállalati szakszervezethez), másodlagos/bújtatott üzenet(ek)

Ami a legjobban érdekel minket A célközönség érdekel minket a legjobban, akiket befolyásolni szeretnénk. Kik azok, hányan vannak? Hogyan vélekednek? Milyen attitűdökkel rendelkeznek? Hogyan viselkednek? Milyen lehetőségeik vannak a mi céljaink szempontjából? Hogyan befolyásolhatók? A 6. ponthoz használjuk 1-5-öt, de közvetlenül is kereshetünk választ rá! Pl. más kampányok eredményessége, pszichológiai elméletek stb. alapján. Nem csak ezt kell megtudnunk, de ez a legfontosabb!!!

Szegmensek (1) Első lépes, a fenti infók alapján, a céljaink és a fenti szempontok szerint homogén csoportokat – szegmenseket -- képezni a célközönségből. A szegmensek a célközönség részhalmazai, amelyek azonosíthatók, azonos eszközökkel és módszerekkel befolyásolhatók, fontossága az akció céljai szempontjából megállapítható / igazolható. (2) Második lépés, kiválasztani a legfontosabb szegmenseket, meghatározni a szegmensre vonatkozó célt és a célt megvalósító üzenetet.

Milyen típusú infókat gyűjtünk? Egyes személyekre, dolgokra, szervezetekre vonatkozó egyedi infó-gyűjtés, illetve ezekből képzett összesítések. Az egyedi infók nem statisztikai információk! Pl. Mennyit költöttünk az elmúlt öt évben tv hirdetésekre? Mennyi volt egy kampány átlagos költsége? Sokaságokra, fogyasztókra, dolgokra, szervezetekre vonatkozó statisztikai információ gyűjtés. Pl. A 18+ magyar lakosság hány százaléka mos hetente egynél többször hajat? És a 18+ német? Ha egy sokaságra vonatkozóan minta alapján gyűjtünk infót, akkor az statisztikai infó gyűjtés, ha mindenkit lekérdezünk, és azt összesítjük, akkor egyedi infó gyűjtést végzünk. (Még akkor is, ha ezekből azután átlagot, százalékot stb. számolunk.)

Előzmények (C) szervezet és a projekt kommunikációs előzményeinek felmérése A szervezet (és partnerszervezeteinek: együttműködők, tulajdonos, stb.) korábbi hasonló kommunikációs projektjei – annak eredményei, utóellenőrzés, dokumentáció! A szervezet PR és marketing terve, amibe a projekt illeszkedik A szervezet egyéb kommunikációs aktivitása, amihez a projektnek illeszkednie kell A konkurens szervezetek korábbi és jelenlegi kommunikációs aktivitásának felmérése. Versenyelőnyök, USP, megkülönböztetés (differenciálás)

Fontos adatok forrásai Demográfiai adatok: KSH, kormányzati szervek és háttérintézményei (kutatók, egyetemek), nemzetközi szervezetek Életmód-, pszichografikus adatok, társadalom-szegmentálási módszerek: Piackutatók, KSH, kormányzati szervek és háttérintézmények (kutatók, egyetemek), Piaci adatok: Piaci elemzők, piackutatók, tanácsadócégek, befektetési bankok, gazdasági kutatóintézetek, kormányzati szervek és háttérintézményei (kutatók, egyetemek) Cégadatok: cégbíróság, tőzsde, cégek közleményei, céginformációs vállalkozások

A kutatás 1. végcélja (1) Kommunikációs célrendszer 2. Mindezt arra tekintettel, hogy hogyan lehet majd ezt megvalósítani, hogyan lehet a szegmenseket az adott üzenettel a lehető leghatékonyabban elérni. 3. Megtudjuk, mik az akció sikerfeltételei. Közönség /szegmens Cél (tudás, attitűd, viselkedés vált.) Fő üzenet Kiegészítő üzenetek (Ütemezés, egymásra épülés)

A kutatás 1. végcélja (2) Kitől / honnan, mit, milyen módszerrel, miért akarunk megtudni (~kutatási terv). A „miért” rovatban – ha szükséges -- azt kell megindokolni, hogyan fog az infó a kommunikációs terv kialakításához és végrehajtásához hozzájárulni. Kitől / Honnan? Mit? Milyen módszerrel? Miért? Határ- idő Végzi Eredmény/ Formátum

Kutatás…címszavak Kutatási cél kutatás tematikája módszertan kvantitatív /kvalitatív elemzési módszer mintaválasztás mintanagyság mintaösszetétel kérdőívek ismérvei Fókuszcsoportok ismérvei Elemzési és értékelési szempontok

A brieffel kapcsolatos követelmények Háttér-információk megadása: Ebben a részben fel kell vázolni az adott kutatási problémához kapcsolódó piaci helyzetet, a kutatandó terület állapotát (pl. játéktípusok, koncepciók), a főbb piaci tendenciákat, az esetleges versenytársakat, a marketing aktivitásokat, stb. Bemutatandó annak a marketingproblémának az alapja is, amiből a kutatási igény megfogalmazódott. A kutatás céljának egyértelmű meghatározása: A kutató cég feladata a kutatási célok lefordítása a kutatás nyelvére, technikájára. A kutatási ajánlatkérésnek világossá kell tennie a kutató számára, hogy a kutatás milyen döntés(ek) megalapozására szolgál. A kutatás hipotézisének megismertetése nem feltétlenül szükséges, mert egyrészt nem biztos, hogy Társasági oldalról létezik konkrét hipotézis, másrészt a kutatás „erőltetett” hipotézisének megismertetése a piackutató partnerrel félre is viheti a kutatás súlypontjait és eredményeit. A kutatás hipotézisét ezért csak tájékoztató jelleggel érdemes megismertetni a piackutató céggel. A kutatási briefben nem ajánlott 2-3 főbb hipotézisnél többet megadni. A kutatás módszertana: Módszertani keretet érdemes megadni, kvalitatív (fókuszcsoportos, megfigyelés, mélyinterjú, stb.) és/vagy kvantitatív (mintanagyság, célcsoport) kutatás esetén. Kvalitatív kutatás rendelésénél - amennyiben van konkrét elképzelés -, ki lehet térni pl. a fókuszcsoport számára, helyszínére, a csoporton résztvevők számára és a célcsoportra. Kvantitatív kutatás esetén - amennyiben van konkrét elképzelés -, ki lehet térni a minta-elemszámra és a célcsoport összetételére. Amennyiben nincs konkrét javaslatunk a kutatás módszertanával kapcsolatban, abban az esetben kérjünk javaslatokat a kutató cégtől. Az ajánlat elkészítésének határidejét az ajánlat tartalma és határidők határozzák meg.

Kutatás – megrendelői oldalról

Kulcsmutatók, indexek Bizalmi index Cég imázs index becsületesen sorsol garantáltan kifizeti a nyereményeket megbízható bizalmasan kezeli a nyertesek adatait Cég imázs index a lottózók kinézete, berendezése színvonalas a Társaság megjelenése (logó, színvilág, stb.) összhangban áll a róla kialakult képpel jó a hírneve jó reklámjai vannak kiemelkedően hasznos az államnak, a költségvetésnek lépést tart a korral játékok és új technikai megoldások terén munkahelyeket teremt társadalmilag hasznos ügyeket támogat Vevő-elégedettségi index a sorsolási műsorai színvonalasak a lottózóban az eladók készségesek, segítőkészek az országban mindenhol elérhető érdekes játékai vannak igazodik a játékosok igényeihez jók a különsorsolásos akciói könnyen lehet kapcsolatot tartani vele, könnyen elérhető (pl. e-mail, telefonon, stb.) CSR index fellép a szerencsejáték-függőség ellen felelősségtudatos

Kutatás protokoll A marketing-kutatási tevékenység a következőkre terjed ki: Kutatások megtervezése: kutatási igények összegyűjtése, kutatási terv összeállítása. Kutatások előkészítése: kutatási brief egyeztetetése, véglegesítése és a kutatási ajánlat értékelése az érintett szakterületek bevonásával. Kutatások lebonyolítása: a kutatás operatív végrehajtása (külső piackutató partner végzi) Kutatási jelentés készítése: az elvégzett kutatás eredményeit összesítő elemző tanulmány megírása (külső piackutató partner végzi) Kutatások kiértékelése: kutatási tanulmány véleményezése az érintett szakterületekkel, véglegesítése, kutatási eredmények prezentációjának menedzselése, debrief, javaslatok megtétele a kutatási eredmények alapján.

Etikai megfontolások A piackutatások legalapvetőbb etikai megfontolásai a következők: a primer adatfelvételekben részt vevő személyek anonimitása biztosított kell legyen; a primer adatfelvételekben részt vevők önkéntesen járulnak hozzá a kutatás sikeréhez; az adatfelvételek megkezdése előtt a résztvevők teljes körű tájékoztatása meg kell történjen a kutatás körülményeire vonatkozóan; a 18 év alatti személyek részvétele az érvényes jogszabályok szerint történik; a kutatást lebonyolítónak biztosítani szükséges, hogy a kutatások alanyai a kutatás semmilyen körülményéből kifolyólag nem szenvedhetnek hátrányt.

Projektetek megbeszélése (1) A tervezési folyamat  Kutatás, felmérés 1. – (Piaci) helyzet, célcsoport és célok Kutatás, felmérés 2. – Eszközök: üzenet és média, tervezési szakasz Megvalósítás és kreatív tervezés Megvalósítás, utómunka Kutatás 3. – értékelés, visszaellenőrzés Kampányelemzések, marketing és kommunikációs trendek, Vendégelőadók

Projektetek megbeszélése (2) Feladat specifikáció Feladatterv Kutatási terv(ek) kommunikációs terv: kommunikációs cél komm tevékenység – kutatási terv (kutatás 2), stratégia terv médiaterv kreatív terv Ellenőrzési/visszamérési terv – kutatási terv (kutatás 3)

Projektetek megbeszélése (3) Konzultáció

Köszönöm a figyelmet!