Gyermekekkel a mediáció szemszögéből Kommunikáció És Konfliktuskezelés ----------------------------------- Gyermekekkel a mediáció szemszögéből Doma Lajos Speciális csoport csoportvezetője ECSGYK, Pécs A jövő nemzedékének segítői – az óvodai és iskolai szociális segítők mindennapjai a gyakorlatban című konferencia Pécs, 2019. június 18-19.
Konfliktus fogalma Konfliktusról beszélünk, ha egyének vagy csoportok között, esetleg csoportokon belül – látszólag – összeegyeztethetetlen célok, törekvések vagy érzelmek jelentkeznek. Az ellentétek önmagukban még nem okoznak konfliktust, ahhoz összeütközés, egy szikra kell, amikor a konfliktus szereplői szembesülnek az ellentétekkel, s valamiféleképpen reagálniuk kell azokra.” (Barcy 2012.)
Konfliktusok fajtái Konstruktiv / Nyertes- Nyertes/ Destruktiv / Nyertes -Vesztes/ /Vesztes –Vesztes/
Konfliktusok Jelenség szintű megközelítés Lehetőség szintű megközelítés Probléma Versengés Negatív dolog Lehetőség a változtatásra Megoldás keresés Kompromisszum keresés
Az Iskolai konfliktusok szereplői Diák -Diák Szülő- gyermek( Diák) Szülő –szülő Tanár -diák Tanár –Tanár Tanár –szülő Bővíthető még a fenntartó, iskolavezetés, más intézmény dolgozója ( pl.iskolai szociális munkás) szereplőkkel is.
Diákok közötti konfliktusok fajtái Lopás Verekedés Kiközösítés Kigúnyolás Kiszolgáltatott helyzet (Csicskáztatás)
Iskolai konfliktuskezelési szokások Elkerülés ( Iskola Által Támogatott ) Agresszió ( Szankciónált) Kevésszer kérnek segítséget a diákok ( látens konfliktusok) Nem konstruktív megoldások alkalmazása
Konstruktív Konfliktus kezelési tecnikák Tudatosság Ismeretek saját magunkról, a másikról! Ok- okozati gondolkodásból való kilépés! Körülmények alakítása Kérdezés és hallgatás
Konfliktus kezelési Foglakozások 5-6 osztályosoknak készült 1-2 tanóra keretén belül interaktív foglalkozások (rugalmas) -A diákok bevonása ( beszélgetés, saját élmény feldolgozása) -Játékos feladatok, filmcselekmény feldolgozása Önismeret fejlődése (Teszt kitöltése)
Tyúk vagy a tojás volt előbb!
Jobb ma egy veréb mint holnap egy túzok Jobb ma egy veréb mint holnap egy túzok! -Rövid kérdőív, teszt használata -Játékos a gyermekek életkorához közel álló legyen:
Egyéni szintű konfliktus kezelés Alkalmazkodó (Medve) Probléma megoldó (Bagoly) Kompromisszum (Róka) Elkerülés (teknős) Versengő (Cápa)
Kommunikációs stílusok Asszertív Én és másik is fontos Passzív A másik a fontos Agresszív Én vagyok a fontos
Köszönöm a figyelmet!