Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3. 1 Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3.1.1 Kísérő Intézkedések részprogram I. Tapasztalati Konferencia Hajléktalanokért Közalapítvány
Narratív interjús monitorozás (4 fő) Adatforrások Szakemberek által havi rendszerességgel végzett Excel alapú adatszolgáltatás (továbbiakban: ellátási adatok) 2018. áprilisában lefolytatott, szakembereket érintő elektronikus tapasztalati lekérdezés (továbbiakban: elektronikus monitorozási adatok) Narratív interjús monitorozás (4 fő)
Ellátási adatszolgáltatás, alapadatok Megvalósítási helyszínek száma: 20 Szolgáltatást nyújtó szakemberek száma: 27 Ellátásba kerültek összesen: 554 fő Megjelenések száma összesen: 1285 alkalom Egyéni megjelenések száma: 1,9 alkalom/fő Csoportterápiás ülések: 12 alkalom
Az egyéni rendelési alkalmakon ellátottak száma régiónként Fő Alkalom Alkalom/fő Közép-Magyarország 88 170 1,9 Közép-Dunántúl 48 65 1,4 Nyugat-Dunántúl 144 255 1,8 Dél-Dunántúl 76 119 1,6 Dél-Alföld 44 94 2,1 Észak-Alföld 150 3,4 Észak-Magyarország 73 108 1,5 Összesen 517 961
Diagnózisok (n=1304)
Addikciók (n=543)
Továbbirányítás (n=662)
Beavatkozások (n=1471)
A szolgáltatók visszajelzései (monitorozás) 3 témakört azonosítottunk: Együttműködés a szociális és az egészségügyi szféra között Ügyfélkör és esetkezelés sajátosságai Jó gyakorlatok
Együttműködés a szociális és az egészségügyi szféra között Multidiszciplináris team-megbeszélések Páciens kísérése, emlékeztetése Oda-vissza információcsere Praktikus és pszichés szint egyszerre Szerencsés lehet, ha vannak átfedések a stábokban (határtartás!) Belső szupervízió, mentálhigiénés támogatás igénye (egyéni – csoportos)
Miben tud segíteni az egészségügy a szociális ellátónak? Terápiás javaslatot ad (gyógyszer, beutalás, egyéb terápia, pl. önsegítő csoport felé irányítás) Igazolások, szakvélemények kiadása (elhelyezés, leszázalékolás, fogyatékossági támogatás, gondnokság alá vétel, rendőrségi/bírósági ügyek, kiemelt támogatás, adókedvezmény stb.)
Miben tud segíteni az egészségügy a szociális ellátónak? Dolgozhat a páciens terápiás motivációján – tőle jobban elfogadható Egyéni betegvezetés, terápia Átveszi a felelősséget (és időt) azért, ami nem tartozik a szociális ellátó kompetenciájába, hanem egészségügyi kérdés (a magas vérnyomás kezelését sem várja senki a szociális munkástól)
Miben tud segíteni a szociális ellátó az egészségügynek? Előszűrés, a (feltehetően) ellátásra szorulók felkutatása Az orvos informálása (dokumentumok, ill. saját tapasztalatok és megfigyelések, gyógyszerek) Páciens kísérete, támogatása Esetenként visszajelzés (a páciens nem mindig objektív a saját állapota megítélésében)
Kommunikáció a két szféra között Egészségügyi szakember informálása: közvetlenül (a kliens/páciens „rossz telefon”) Szociális dolgozó felé: ambuláns lap, esetleg kísérőlevél A kliens (páciens) informálásával (titoktartás – team?)
Ügyfélkör és esetkezelés sajátosságai Hajléktalanság mint öndefiníció, létforma Stabilitás hiánya Páciens önrésze Csoportba vonás nehézsége Odafordulás, figyelem értéke (aspecifikus hatások) Leromlott szomatopszichés állapot (felejtés, eltévedés stb.) Probléma- és betegségtudat kialakítása Motiválás (rövid és hosszú távú célok) Lépcsőzetes felépülési utak hiánya
Hétköznapi nehézségek a határon Van, aki azért nem képes együttműködni, mert beteg, és nem mindenki beteg, aki szenved. Róka fogta csuka: pszichiátriai betegség és alacsony szocioökonómiai státusz
Az ellátáshoz jutás nehézségei Motiválatlanság; információhiány; ellátás megléte és megközelíthetősége
Jó gyakorlatok Tisztább (kompetencia)határok Kölcsönös megerősítés, támogatás Helyben nyújtott szolgáltatás Jó együttműködés Rugalmasság a téli-nyári átállás miatt Sajátélmény és az ellátási lehetőségek ismeretének előnye Dohányzásról leszoktató csoportok („kaputerápiák”) Tájékoztató a programról, az ellátást nyújtó szakemberről, ellátóhelyekről, önsegítőkről Gyakori jelenlét -> személyes kapcsolat
Merre tovább? Amerre eddig (lassú víz partot mos) Ld. szekciómegbeszélések Őszi konferencia (szociális-egészségügyi szféra)
Köszönöm a figyelmet!