Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Ihász Gábor Általános Iskola
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mindennapi testmozgás és egészség
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Környezetpszichológia III.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Az idegrendszer felépítése és működése
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Harmadik matematikakönyvem
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember Csépe Valéria csepe.valeria@ttk.mta.hu

TÉMÁK Szerep Hely Hatás Tanóra és azon túl

A művészetek szerepe

Világgazdasági Fórum- a tíz legfontosabb készség (skill) 2020 Komplex problémamegoldás Kritikai gondolkodás Kreativitás Humán menedzsment Tevékenység koordináció Érzelmi intelligencia Mérlegelés és döntés Szolgáltatás-orientáció Megegyezés (egyezkedés) Kognitív rugalmasság

A művészetek helye

és a művészetek találkozása Nevelési célok és a művészetek találkozása Testi-lelki egészség

Művészetek a kompetenciák rendszerében   ALAPKOMPETENCIÁK szövegalkotás – szövegértés – számolás - mozgás KOMMUNIKÁCIÓ S KOMPETENCIA MUNKAVÁLLALÓI INNOVÁCIÓS, ÉS VÁLLALKOZÓI KOMPETENCIA A GONDOLKODÁS KOMPETENCIÁI DIGITÁLIS KOMPETENCIÁK SZEMÉLYES- ÉS TÁRSAS KOMPETENCIÁK TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL ÉS FELELŐSSÉG- VÁLLALÁS KOMPETENCIÁI TANULÁS KOMPETENCIÁI A KREATÍV ALKOTÁS, ÖNKIFEJEZÉS ÉS KULTURÁLIS TUDATOSSÁG KOMPETENCIÁI Alap Terület-specifikus Átívelő, átható (transzverzális) A KREATÍV ALKOTÁS, ÖNKIFEJEZÉS ÉS KULTURÁLIS TUDATOSSÁG KOMPETENCIÁI A FEJLŐDŐ, KIBONTAKOZÓ EMBER

A művészetek hatása

A zene biológiája Eltérő agyi hálózatok aktivációja az eltérő műveletek (hallgatás vs. ének/hangszeres játék) során. Változatos funkciókban résztvevő agyi területekre (emlékezés, mozgáskontroll, időzítés, nyelv) gyakorolt hatás.

A zene hatására változik Légzés Szívritmus Vérnyomás Fájdalomküszöb Izomműködés

Zene és neuro-hormonális hatások Kortisol (arousal & stress), Tesztoszteron (arousal & aggresszió), Oxytocin Endorfinok

Agy és művészet Tapasztalat hatására változó agyi hálózatok; Idegsejtek kapcsolati és működési változása; Kimutatható szerkezeti és működésbeli változások.

A művészetek hatása mérhető

Művészetek, agy és elme Szenzoros és perceptuális funkciók (hallási, vizuális, tapintási, kinesztetikus) Kognitív folyamatok (szimbolikus, nyelvi, olvasás) Mozgástervezés Mozgás-koordináció Feedback / Értékelés Motiváció Tanulás Emlékezeti rendszer Figyelem

Agy - Három az egyben I. A legkisebb egység – Hálózatos állomány 5% Szenzoros fogadóállomás Automatikus testi folyamatok (légzés, szívritmus) Automatizált (szokássá vált) mozgás- és viselkedésprogramok

Agy - Három az egyben II. A limbikus rendszer 10% Érzelmek, egyes emlékek III. Az agykéreg 85% Magasabb szintű kognitív folyamatok

Tanóra és azon túl

Előnyök Kognitív, érzelmi és pszicho-motoros fejlődés Kifejezőkészség javulása Részletekre fordított Attention to nuance Javul a felidézés, vizuális és akusztikus jelzőingerek feldolgozása Javul a képzelet, figyelem és koncentráció Ösztönzi az aktív próbát, kezdeményezést Optimális ingergazdagság Mentális és érzelmi gazdagodás

Idegtudományi tanulságok művészetről és tanulásról A tanulás az agyat formálja. A változás akkor hatékony, ha az érzelem (élmény) a tanulás része Az érzelmek által felszabadított vegyületek (adrenalin, szerotonin, dopamine) a szinapszisok módosításán keresztül hatnak, A szinapszisok változása a tanulás gyökere. Az agy kapcsolati változásai jelentik a tanulást!

Idegtudományi tanulságok művészetről és tanulásról Az agy a gyakorlat hatására változik. A gyakran ismételt műveleteket tanuljuk meg. Azt ismételjük, ami örömet okoz. A művészet örömet okoz, tehát újra és újra ismételjük. Az erőfeszítés és fókusz hat a tanulásra és az agy változását is eredményezi.

A művészeteknek minden tanórán helye van, kell hogy legyen!

Útravaló Az érzékenység velünk született. A zene hat legkorábban az agyi fejlődésre. Az alkotás spontán és korán kezdődik. A művészettel és művészetre nevelés kognitív és tanulási teljesítményben mérhető előnyökkel jár. A művészetek nem szoríthatók be csak a tanórákba, helyük van mindenütt. Az emberi agy életminőségünk funkcionális központja. A művészetek belső világunk formálásával az élet minőségét javítják. A tánc és zene a kognitív hanyatlás egyik ellenszere.