LELKIGONDOZÁS Michna Krisztina Lelkigondozó - kórházlelkész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
…ami másolható az nálad is működhet! Tibai Eszter.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Velence, a „víz városa”. Kialakulása: ◊Velence kialakulása egyaránt köszönhető a természetnek, illetve az ember munkájának, környezeti feltételeit viszont.
Menedék módszertan1 A Menedék Alapítvány küldetése Módszertani előadás.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Dr. puli edit phd egyetemi adjunktus, széchenyi istván egyetem, győr
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
1Transzplantációs Alapítvány
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Miért a református hit- és erkölcstan?
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Helyszín Dátum Előadó Előadó szervezete.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Segíteni vagy megmenteni
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
A jó közérzet művészete
Oltáriszentség, Papság,
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
A magyar egyházak lelkigondozói felelőssége az új hullámú magyar világszórványban Jegyzetek a nyugati munkavállaló emigrációs magyarság egyházi lelkigondozásának.
Az életvezetés etikája - a döntésről
A SZENTHÁROMSÁG.
A jó közérzet művészete
Szombatiskola, mint baráti kör
Lovagi Játékok projekt
FIATAL HÁZASOK KÍSÉRÉSE
Diplomás Pályakövetési Rendszer
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
A szociális és egészségügyi (pszichiátriai, addiktológiai) ellátás összekapcsolása RSZTOP-3 projekt kísérőintézkedések képzés 2017.
Család és iskola Nevelés.
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
TÉNYEK UTÁN CSELEKVÉS Viziné Molnár Anna Uzsoki Utcai Kórház
13 tanács egy életre.
Új pályainformációs eszközök - filmek
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Iskolai szociális segítő
Jézuskától - Jézus Krisztusig
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Mit tegyenek a kiégett séfek, hogy újra lelkesek legyenek?
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
13 tanács egy életre.
Előadás másolata:

LELKIGONDOZÁS Michna Krisztina Lelkigondozó - kórházlelkész Kaposi Mór Oktató Kórház B. Bodnár Éva: Őszi sétány

KLINIKAI LELKIGONDOZÁS USA, 600-800 ágyas kórházban 10-15 lelkigondozó Németország, Svájc, Hollandia: lelkigondozók felekezetenként Magyarország: 22 kórházban 28+4 lelkigondozó

A LELKIGONDOZÁS TÖRTÉNETÉBŐL Ókor: Egyiptom – templomi alvás Középkor: ispotályok - kórház - zarándokház - fogadó Természettudományos gondolkodás az orvoslásban is; a pszichés - spirituális dimenzió háttérbe szorulása William Osler (1910) – betegek vallásgyakorlása

„Minden egész eltörött…” (Ady Endre) Szomatikus, pszichés, spirituális sík „EGÉSZ-SÉG”

BETEGSÉG - az orvos szemével szomatikus krízis: gyógyítandó/kezelendő állapot - a pszichológus szemével krízis helyzet: „veszély és lehetőség” - a teológus szemével spirituális krízis: „hitvesztés vagy mélyülés”

LELKIGONDOZÁS „…gondoskodik arról, hogy a párbeszéd ne szakadjon meg önmagammal, Istennel, a felebarátommal, és a természettel.” Hans-Christoph Piper

SPIRITUALITÁS - Minden ember személyes igénye az életre, annak értelmére vonatkozó végső kérdések megválaszolására. Minden ember személyes vágya a szent és a transzcendens után. A válaszok elvezethetnek (vagy nem) vallásos rítusok és közösség kialakulásához. Koenig H.: Religion and Health

ORVOSLÁS ÉS LELKIGONDOZÁS diagnosztizálás terápia elrendelése ellenőrzés Lelkigondozás: meghallgatás értelem keresés imádság kísérés

LELKIGONDOZÓI TALÁLKOZÁS Diagnosztika: tükör Kezelőorvos: kísérő Ellenőr: embertárs Egri László: Szerepek határán in.: Embertárs II/2 2004.

LELKIGONDOZÓI TALÁLKOZÁS ÉRTELEM KERESÉSE - Jelenlét - Nem a „MIÉRT?” megválaszolása - Közös gondolkodás - V. Frankl: a pozitív értékek keresése az adott helyzetben

LELKIGONDOZÁS - Látni az egész embert - Jelen lenni, kísérni - Meghallgatni - Pozitív értékeket keresni - Spirituális kérdéseivel foglalkozni - Továbbsegíteni

„Meg kell tanulnunk, hogy az embereket ne annak alapján ítéljük meg, amit tesznek, vagy amit elmulasztanak megtenni, hanem annak alapján, amit elszenvednek.” Dietrich Bonhoeffer

A LELKIGONDOZÓI BESZÉLGETÉS NYITÁNYA „…amit elszenvednek…” Szomatikus síkon Pszichés síkon Spirituális síkon B.Bodnár Éva: Magányos csónak

Az élet eseményeire adott alapvető emberi reakciók Gondolkodás (újragondolni a megzavart világot) Cselekvés (aktivitás, áthidalni a tehetetlenséget, orvostól orvosig) Érzés (érzelmi reakciók, kifejezésre juttatni ezeket)

KÓRHÁZI VILÁG Gondolkodás Objektív orvostudományi vizsgálatok, struktúrák, guideline-ok/ajánlások. Vallásos, teológiai koncepciók, szent szövegek, életről alkotott tudás. Cselekvés Kezelés, ápolás. Segítő beszélgetés, kísérés. Érzés Belső világ, élettörténet. Átélés, személyes szimbólumok, értékek, spiritualitás, emlékek, belső képek. Erhard Weiher

A LELKIGONDOZÁS HÁRMAS FUNKCIÓJA Kísérés: beleérző jelenlét, bekapcsolódás a beteg ember életfolyamatába Szimbolikus kommunikáció: „Két hete még a kertemben dolgoztam…” ténydimenzió, érzelmi dimenzió, identitásdimenzió, spirituális dimenzió Ünneplés, rítus vallásos szertartások, áldás

A LELKIGONDOZÁS CÉLJA Jelen lenni a beteg „remény-reménytelenség” érzéseinek hullámai közt. A kísérés, a szimbolizáció és a szertartások segítségével elhordozhatóvá tenni az életet és a halált. A spiritualitással megnövelni a beteg lelkének teherbíró felületét.

De ha megismered a tenger hullámait és szeleit, Ha életed tengerén olyan hajóba kerültél, amelyet nem te választottál, hidd el, hogy megtanulhatsz abban is evezni, csak el kell fogadnod, hogy az a te csónakod. Olykor talán egészen félelmetesnek tűnik a víz, és nem találod sem Istent, sem a veled hajózókat, sem önmagadat. De ha megismered a tenger hullámait és szeleit, a legnehezebb helyzetekben is befoghatod azokat a saját vitorláidba, és akkor életed végén békességben érkezel meg ahhoz, akitől életed kezdetén elindultál.

„Meg kell tanulnunk, hogy az embereket ne annak alapján ítéljük meg, amit tesznek, vagy amit elmulasztanak megtenni, hanem annak alapján, amit elszenvednek. Az emberekhez – és különösen a gyengékhez – való viszonyulás egyetlen hasznos módja a szeretet. Maga Isten sem vetette meg az embert, hanem emberré lett érette.” Dietrich Bonhoeffer