A dajka sajátos feladata az egészséges életmódra nevelés területén, kiemelve a gondozási tevékenységeket Zöldy Andrásné Szent Erzsébet Óvoda Tapolca
Törvényi szabályozás: Egészségfejlesztési Program Pedagógiai Program ONAP
AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJA meghatározza az óvodai nevelés általános feladatait az egészséges életmód alakítása az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása
Mit hordoz magában „az egészséges életmód alakítása”? Az egészséges életmódra nevelés Az egészséges életvitel igényének alakítása A gyermek testi fejlődésének elősegítése
Feladataink (ONAP): a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése; a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése; a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése; az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása; a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása; megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása.
Az egészséges életmód alakítása Pedagógiai Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja) Az egészséges életmód alakítása Elszakadtunk az Édenkert harmóniájától (Teremtést tisztelő, óvó környezettudatos magatartás megalapozása) A test Isten ajándéka (Óvni, védeni kell és erre meg kell tanítani a gyermeket is) Szabadlevegőn tartózkodás, mozgás, testedzés A testápolás tevékenységei Az óvodai környezet (belső és külső) A felnőtt példája (szokásrendben, mozgásban, viselkedésben…)
Egészségfejlesztési Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja) Az egészségfejlesztés területei: egészséges táplálkozás mindennapos testnevelés, testmozgás személyi higiéné – tisztálkodási szokások testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése a bántalmazás, erőszak megelőzése baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás
A dajka sajátos feladatai 1. Helyes attitűd • szellemi beállítódás, viszonyulás és az annak megfelelő viselkedésmód Jó empátiás készség, ráhangolódás a gyermekre • beleélés, ráhangolódás, mely előfeltétele a jó kapcsolat és ezáltal a minőségi gondozás kialakulásának Nyugodt, biztonságos légkör megteremtése • a gondozó felnőtt viselkedése mentes legyen mindenfajta – és + heves érzelmi megnyilvánulástól
A dajka sajátos feladatai 2. Legyen elegendő idő! a gondozási teendők egyéni tempó szerinti végzésére (tisztálkodás, fogmosás, WC használat…) A mozdulatok jelentősége lágy, puha érintés határozott, biztos mozdulatok
A dajka sajátos feladatai 3. Beszéljünk a gyermekhez a gondozási tevékenység alatt célszerű folyamatosan beszélni hozzá (megnyugtatás és tanulási lehetőség (testrészek) ugyanígy célszerű őt beszélni engedni (jó feszültség levezetés a gyermek számára) Szemkontaktus és mosoly a feltétel nélküli szeretetről biztosítja a gyermeket, aki pontosan be tudja azonosítani a felnőtt hangulatát
A dajka sajátos feladatai 4. A tisztálkodási folyamatok ismerete! egészségügyi szokások helyes sorrendiség helyes technika A tisztaság alapvető fontosságának tudatosítása betegség megelőzés Test tisztántartása, bőr, haj, fogak, szájüreg, érzékszervek, körmök, ruházat higiéniája (mosás, tárolás) Környezetünk tisztántartása
A dajka sajátos feladatai az óvodapedagógus szemével Az érzelmi segítség is gondozás (lélekgondozás). A kicsik érkezésénél ez nagyon fontos. A „dajka” szó nem véletlen! Legyen a csoportja számára a gondoskodás! Biztosítsa a feltételeket a gondozási tevékenységekhez (tisztaság, eszközök-WC papír, fogkrém, zsebkendő a helyén legyen stb.) Bepisilés, bekakilás esetén tudja, hogy mit hol talál és úgy tegye önállóan a dolgát, hogy a gyermek érzékenységére is figyeljen Türelem az öltöztetésnél, mosdóztatásnál (ne csinálja meg a gyerek helyett, ha arra a gyerek is képes)
Felkészültség a helyzetekre (Pl Felkészültség a helyzetekre (Pl.:séta alkalmával legyen nála zsebkendő) Az „óvónők gondozása” – egy figyelmes segítő nagyon sokat hozzá tud tenni a naphoz egy-egy bögre teával! Találja fel magát váratlan helyzetekben! Személyéből sugározzon a gyermekek felé, hogy „FONTOS VAGY NEKEM, SZÁMÍTHATSZ RÁM!” Legyen az óvónője „jobb és bal keze” is, mert sokszor a meglévő kettő sem elég neki
A dajka sajátos feladatai a DAJKA szemével Odafigyelés Öltözésnél, vetkőzésnél ösztönözni az önállóságra, gyorsaságra, igény szerint segíteni WC használatkor a helyes WC papír használatra, alapos kézmosásra Naposoknak a helyes terítésre Étkezéskor a helyes evőeszköz használatra, kulturált étkezésre Észrevenni, ha valami baja van (WC-re kell mennie, rossz a közérzete..)
Szeretettel közeledni a gyermekhez! Bizalom Alakuljon ki dajka és a gyermek között! egy mosoly, egy érintés, varázs erőt jelentenek egy simogatás Szeretettel közeledni a gyermekhez!
PÉLDAKÉP VAGYOK? MINTA VAGYOK! A GYERMEK ÉLETÉNEK ALAKÍTÓJA VAGYOK!
Hová tartunk? 1. (a gondozási teendők terén) A testápolási szokásoknak megfelelően a gyermekek teljesen önállóan, felszólítás nélkül tisztálkodnak, fogat mosnak, fésülködnek A tisztálkodási eszközökre vigyáznak, helyére teszik azokat. Zsebkendőjüket önállóan használják Teljesen önállóan öltöznek, a ruhájukat ki-be gombolják, cipőjüket befűzik, bekötik A ruhájukat esztétikusan, összehajtva helyére teszik Ügyelnek saját külsejükre, melyben megjelenik a szépre, ízlésesre törekvés
Hová tartunk? 2. Önállóan eldöntik, hogy mennyi ételt fogyasztanak, önállóan töltenek vizet a kancsóból Esztétikusan terítenek, higiénikusan étkeznek. Biztonságosan használják a kanalat, villát, kést. Étkezés közben halkan beszélgetnek A környezetükben igyekeznek mindenütt rendet tartani Felfigyelnek a környezetük védelmével kapcsolatos teendőkre
„Amilyenek azok az emberek, akiket szeretek és becsülök, amire ők tanítanak, az leszek én, azt fogom hinni…” (Brunszvik Teréz 1809. május 20.)
Köszönöm a figyelmet!