A dajka sajátos feladata az egészséges életmódra nevelés területén, kiemelve a gondozási tevékenységeket Zöldy Andrásné Szent Erzsébet Óvoda Tapolca.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Szolnok Városi Kollégium
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Segíteni vagy megmenteni
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
HHR.
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Mentőhívás Készítette: Szluka Tibor.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
U8 – U10 célok a szezonra.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Iskolai szociális segítő
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

A dajka sajátos feladata az egészséges életmódra nevelés területén, kiemelve a gondozási tevékenységeket Zöldy Andrásné Szent Erzsébet Óvoda Tapolca

Törvényi szabályozás: Egészségfejlesztési Program Pedagógiai Program ONAP

AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJA meghatározza az óvodai nevelés általános feladatait az egészséges életmód alakítása az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása

Mit hordoz magában „az egészséges életmód alakítása”? Az egészséges életmódra nevelés Az egészséges életvitel igényének alakítása A gyermek testi fejlődésének elősegítése

Feladataink (ONAP): a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése; a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése; a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;

a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése; az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;

a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása; a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása; megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása.

Az egészséges életmód alakítása Pedagógiai Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja) Az egészséges életmód alakítása Elszakadtunk az Édenkert harmóniájától (Teremtést tisztelő, óvó környezettudatos magatartás megalapozása) A test Isten ajándéka (Óvni, védeni kell és erre meg kell tanítani a gyermeket is) Szabadlevegőn tartózkodás, mozgás, testedzés A testápolás tevékenységei Az óvodai környezet (belső és külső) A felnőtt példája (szokásrendben, mozgásban, viselkedésben…)

Egészségfejlesztési Program (Forrás: A Szent Erzsébet Óvoda Pedagógiai Programja) Az egészségfejlesztés területei: egészséges táplálkozás mindennapos testnevelés, testmozgás személyi higiéné – tisztálkodási szokások testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése a bántalmazás, erőszak megelőzése baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás

A dajka sajátos feladatai 1. Helyes attitűd • szellemi beállítódás, viszonyulás és az annak megfelelő viselkedésmód Jó empátiás készség, ráhangolódás a gyermekre • beleélés, ráhangolódás, mely előfeltétele a jó kapcsolat és ezáltal a minőségi gondozás kialakulásának Nyugodt, biztonságos légkör megteremtése • a gondozó felnőtt viselkedése mentes legyen mindenfajta – és + heves érzelmi megnyilvánulástól

A dajka sajátos feladatai 2. Legyen elegendő idő! a gondozási teendők egyéni tempó szerinti végzésére (tisztálkodás, fogmosás, WC használat…) A mozdulatok jelentősége lágy, puha érintés határozott, biztos mozdulatok

A dajka sajátos feladatai 3. Beszéljünk a gyermekhez a gondozási tevékenység alatt célszerű folyamatosan beszélni hozzá (megnyugtatás és tanulási lehetőség (testrészek) ugyanígy célszerű őt beszélni engedni (jó feszültség levezetés a gyermek számára) Szemkontaktus és mosoly a feltétel nélküli szeretetről biztosítja a gyermeket, aki pontosan be tudja azonosítani a felnőtt hangulatát

A dajka sajátos feladatai 4. A tisztálkodási folyamatok ismerete! egészségügyi szokások helyes sorrendiség helyes technika A tisztaság alapvető fontosságának tudatosítása betegség megelőzés Test tisztántartása, bőr, haj, fogak, szájüreg, érzékszervek, körmök, ruházat higiéniája (mosás, tárolás) Környezetünk tisztántartása

A dajka sajátos feladatai az óvodapedagógus szemével Az érzelmi segítség is gondozás (lélekgondozás). A kicsik érkezésénél ez nagyon fontos. A „dajka” szó nem véletlen! Legyen a csoportja számára a gondoskodás! Biztosítsa a feltételeket a gondozási tevékenységekhez (tisztaság, eszközök-WC papír, fogkrém, zsebkendő a helyén legyen stb.) Bepisilés, bekakilás esetén tudja, hogy mit hol talál és úgy tegye önállóan a dolgát, hogy a gyermek érzékenységére is figyeljen Türelem az öltöztetésnél, mosdóztatásnál (ne csinálja meg a gyerek helyett, ha arra a gyerek is képes)

Felkészültség a helyzetekre (Pl Felkészültség a helyzetekre (Pl.:séta alkalmával legyen nála zsebkendő) Az „óvónők gondozása” – egy figyelmes segítő nagyon sokat hozzá tud tenni a naphoz egy-egy bögre teával! Találja fel magát váratlan helyzetekben! Személyéből sugározzon a gyermekek felé, hogy „FONTOS VAGY NEKEM, SZÁMÍTHATSZ RÁM!” Legyen az óvónője „jobb és bal keze” is, mert sokszor a meglévő kettő sem elég neki 

A dajka sajátos feladatai a DAJKA szemével Odafigyelés Öltözésnél, vetkőzésnél ösztönözni az önállóságra, gyorsaságra, igény szerint segíteni WC használatkor a helyes WC papír használatra, alapos kézmosásra Naposoknak a helyes terítésre Étkezéskor a helyes evőeszköz használatra, kulturált étkezésre Észrevenni, ha valami baja van (WC-re kell mennie, rossz a közérzete..)

Szeretettel közeledni a gyermekhez! Bizalom Alakuljon ki dajka és a gyermek között! egy mosoly, egy érintés, varázs erőt jelentenek egy simogatás Szeretettel közeledni a gyermekhez!

PÉLDAKÉP VAGYOK? MINTA VAGYOK! A GYERMEK ÉLETÉNEK ALAKÍTÓJA VAGYOK!

Hová tartunk? 1. (a gondozási teendők terén) A testápolási szokásoknak megfelelően a gyermekek teljesen önállóan, felszólítás nélkül tisztálkodnak, fogat mosnak, fésülködnek A tisztálkodási eszközökre vigyáznak, helyére teszik azokat. Zsebkendőjüket önállóan használják Teljesen önállóan öltöznek, a ruhájukat ki-be gombolják, cipőjüket befűzik, bekötik A ruhájukat esztétikusan, összehajtva helyére teszik Ügyelnek saját külsejükre, melyben megjelenik a szépre, ízlésesre törekvés

Hová tartunk? 2. Önállóan eldöntik, hogy mennyi ételt fogyasztanak, önállóan töltenek vizet a kancsóból Esztétikusan terítenek, higiénikusan étkeznek. Biztonságosan használják a kanalat, villát, kést. Étkezés közben halkan beszélgetnek A környezetükben igyekeznek mindenütt rendet tartani Felfigyelnek a környezetük védelmével kapcsolatos teendőkre

„Amilyenek azok az emberek, akiket szeretek és becsülök, amire ők tanítanak, az leszek én, azt fogom hinni…” (Brunszvik Teréz 1809. május 20.)

Köszönöm a figyelmet!