Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3 Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4.3. előadás
A Szakképzési Önértékelési Modell Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az intézményi fejlesztések megalapozásához. Figyelembe veszi a szakképző iskolák működési sajátosságait. Lehetővé teszi az önértékelés fokozatos bevezetését. Segíti az intézményeket a törvényi kötelezettség és az európai elvárások teljesítésében. Követelményrendszere kompatibilis az ágazati önértékelési modellel, a KMD modellel és az SZMBK modellel.
A Szakképzési Önértékelési Modell bevezetési szintjei 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT HELYZET- FELMÉRŐ SZINT A modell alapja mindhárom szinten azonos. A három fázis egyben három kiterjedtségi fokot is jelent: szintenként külön önértékelési eszköz.
A Modell alkalmazás céljai II. szint Az I. szinten megvalósult fejlesztések értékelése Az önértékelés kiterjesztése a nevelési-, oktatási-, képzési tevékenység értékelésére Az önértékelési módszer kiterjesztése, elmélyítése Újabb erősségek és fejlesztendő területek feltárása Újabb intézkedési tervek kidolgozása, megvalósítása
Szakképzési Önértékelési Modell
Szakképzési Önértékelési Modell Az Adottságok arra keresnek választ, hogy az intézmény mit tesz érte, és hogyan éri el az eredményeit. Azon módszerek összességét jelenti, amelyek segítségével az intézmény erőforrásait hasznosítja az eredmények elérése érdekében. ADOTTSÁGOK Vezetés Folyamatok Emberi erőforrások Stratégia Erőforrások
A SZÖM II-III. Adottságok oldalának struktúrája Kritérium száma és címe Kritérium értelmezése Kötelezően megválaszo- landó alkritérium száma és címe Alkritérium vizsgálatát segítő kérdések
A SZÖM II. Fejlesztési szint tartalma Adottságok
ADOTTSÁGOK 1. VEZETÉS 1.a) Az intézményvezetés személyes részvétele az intézmény hosszú távú terveinek és értékrendjének kialakításában, és példamutatása ezek megvalósításában 1.b) Az intézményvezetés személyes részvétele az intézmény belső működési rendjének kialakításában és működtetésében 1.c) 1.d) Az intézményvezetés személyes szerepvállalása a munkatársak motiválásában 1.e)
ADOTTSÁGOK 2. STRATÉGIA 2.a) Információk gyűjtése és elemzése az intézmény Pedagógiai Programjának, Intézményi Minőségirányítási Programjának és egyéb hosszú távú terveinek kidolgozásához és módosításához 2. b) Az intézmény Pedagógiai Programjának, Intézményi Minőségirányítási Programjának és egyéb hosszú távú terveinek kialakítása és felülvizsgálata 2. c) Az intézmény Pedagógiai Programjának, Intézményi Minőségirányítási Programjának és egyéb hosszú távú terveinek megismertetése, éves szintre történő lebontása a kulcsfolyamatok rendszerén keresztül
ADOTTSÁGOK 3. EMBERI ERŐFORRÁSOK 3.a) Az emberi erőforrások tervezése, irányítása és fejlesztése 3.b) A munkatársak szakmai tudásának, felkészültségének felmérése és fejlesztése 3.c) 3.d) 3.e) A munkatársak teljesítményének értékelése és elismerése, valamint gondoskodás a munkatársakról
ADOTTSÁGOK 4. ERŐFORRÁSOK 4.a) A közvetett partnerkapcsolatok menedzselése 4.b) 4.c) 4.d) 4.e)
ADOTTSÁGOK 5. FOLYAMATOK 5.b) Az intézmény nevelési-oktatási-képzési tevékenységének megtervezése 5.c) Az intézmény nevelési-oktatási-képzési tevékenységének megszervezése és megvalósítása a mindennapi működés során 5.d) Az intézmény nevelési- oktatási-képzési tevékenységének értékelése és fejlesztése 5.e) A közvetlen partnerkapcsolatok menedzselése és fejlesztése
Adottságok (SZÖM I. – III. SZINT) Kritériumok I. szint II. szint III. szint 1. Vezetés 3 (1a, 1b, 1d) 5 (+ 1c, 1e) 2. Stratégia (2a, 2b, 2c) 3. Emberi erőforrások (3a, 3b, 3e) (+ 3c, 3d) 4. Közvetett erőforrások 1 (4a) (+ 4b, 4c, 4d, 4e) 5. Folyamatok 4 (5b, 5c, 5d, 5e) (+ 5a)
Kérdések
Köszönöm a figyelmet!