A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztály Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Előzmények: 1. 2016. augusztus 2-án hatályba lépett a vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyekről szóló 24/2016. (VII. 18.) NFM rendelet (a továbbiakban: Rendelet); a Rendelet rendelkezéseinek 2016. december 31-ig kellett volna megfelelni; több társaság kereste meg a minisztériumot azzal, hogy határidőre nem tudnak megfelelni és egyben könnyítéseket kértek; a Rendelet módosításra került úgy, hogy a megfelelési határidő egy évvel eltolásra került, az új határidő 2017. december 31. lett. A rendelkezésre álló egy év alatt a társaságokkal átnéztük és értékeltük a helyzetet → HUNGRAIL egyeztetések
Előzmények: 2. 2017. év elejétől a HUNGRAIL keretében – a hatóság és a minisztérium képviselői részvételével – több munkacsoportban tárgyalták a Rendelet rendelkezéseit; a munkacsoportokba bevonásra kerültek többek között: nagyvasutak; városi vasutak (BKV, DKV, MVK, SZKT); MVMSZ; VAPE; a munkacsoportok: karbantartási és biztonsági munkacsoport; biztosítási munkacsoport; A munkacsoportokban új szövegjavaslatok születtek.
Eredmények: 1. A munkacsoportban született szövegjavaslatokból a Rendelet módosítására előterjesztés készült, amely jogalkotási egyeztetése jelenleg folyamatban van; Tervezett hatályba lépés: 2017. december 30. de a társaságoknak csak 2018. június 30-tól kell megfelelniük. Módosulnak: A felelősségbiztosításra vonatkozó rendelkezések: csökkennek az összeghatárok, a biztosítékformák külön-külön és együttesen is alkalmazhatóak lesznek, anyavállalat felelősségbiztosításának megléte vagy saját baleseti kárfedezeti felelősségbiztosítás megléte esetén nem kell külön felelősségbiztosítás.
Eredmények: Vasúti jármű időszakos vizsgálatának ideje 2. Vasúti jármű időszakos vizsgálatának ideje a vontató, a személyszállító, valamint a veszélyes anyagot szállító jármű esetén legalább 4 évente, a városi vasutak és az egyéb vasúti jármű esetében legalább 6 évente A műhelyvezetők és a műhely részterületi vezetők képzettségére vonatkozó szabályok tekintetében könnyítések. Az a műhely részterületi vezető, aki nem rendelkezik az előírt végzettséggel 2024. december 31-ig folytathatja tevékenységét, ha rendelkezik szakirányú középfokú végzettséggel és legalább 5 éves szakmai gyakorlattal, valamint 2019. január 1-ig a részterületi vezetői munkakör ellátására felsőfokú kiegészítő képzést követően hatósági vizsgát tesz.
Eredmények: 3. Végzettségi előírások a vasúti jármű időszakos és rendkívüli vizsgálatát végző személyekre is: szakirányú felsőfokú végzettség + 3 év gyakorlat vagy szakirányú középfokú végzettség + 5 év gyakorlat. Könnyítések a tevékenység végzésének tárgyi feltételeiben : a 3. és 4. mellékletekből a kérelmező jelöli meg a rendelkezésre álló berendezéseket. Zárt láncú informatikai hálózatra vonatkozó kedvezőbb szabályok; Enyhítések a vasúti járművek időszakos és rendkívüli vizsgálata esetén.
Köszönöm a figyelmet!