Bevezetés a nyelvészetbe 5. A magyar mondat szerkezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FOL függvényjelekkel Zsebibaba anyja A 2 harmadik hatványa a oszlopában az első blokk Ezek is nevek, de nem in- konstansok Azért, mert összetettek Predikátum:
Advertisements

ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
% = > <   Százalékszámítás Nyitott mondatok. Százalékszámítás Feladat Mennyi a 450 Ft 28 % -a? Mennyiségek a = 450 Ft p = 28 % é = ? Válasz: a 450 Ft.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Berényi Eszter – Damásdi Judit
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Valószínűségi kísérletek
Készítette: Rubik László 5/c
Adatbázis normalizálás
Összeállította: Horváth Józsefné
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Montázs készítése.
TESZTSOR.HU REGISZTRÁCIÓ, VÁSÁRLÁS ÉS TESZTKITÖLTÉS ELKEZDÉSE
AWK ismétlés AWK: adatvezérelt nyelv:
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskola és Kollégium
RÁDIÓRENDSZEREK Képi jelek Győr.
A Hazug paradoxona Minden krétai hazudik. (Mondta egy krétai.)
SZÁMVITEL.
A végtelen paradoxonjai
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
13. A MELLÉRENDELŐ ÖSSZETETT MONDATOK FAJTÁI
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Kockázat és megbízhatóság
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Animációk.
Kijelentéslogikai igazság (tautológia):
Portia ládikái (ld. A velencei kalmár)
Szombatiskola, mint baráti kör
2. Bevezetés A programozásba
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Szintaxis
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Kvantitatív módszerek
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Az én házi feladatom volt:
Bemutatkozik az iskolapszichológus
aka.ms/coauthorinword
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
AVL fák.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Online jegyzőkönyv kitöltési segédlet
Környezeti Kontrolling
Összeállította: J. Balázs Katalin
Oktatóbemutató címe Előadó név
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
9.10 feladat: arra kellett törekedni, hogy a magyar köznyelvben is elképzelhető mondatokká fordítsuk le a FOL-mondatokat. („clear english”) Ez nem mindig.
Rappai Gábor, szeptember 25.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Hogyan készítsünk előadást?
Vektorok © Vidra Gábor,
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Algoritmusok.
Atomok kvantumelmélete
Előadás másolata:

Bevezetés a nyelvészetbe 5. A magyar mondat szerkezete É. Kiss Katalin PPKE 2018

Magyar nyelvtan: A magyar anyanyelvű beszélők nyelvi képességének modellje: milyen műveletek, milyen kikötések szükségesek ahhoz, hogy a magyar szókincs elemeiből minden lehetséges magyar mondat létrehozható legyen, helytelen mondat viszont egy sem.

A magyar mondat szerkezete 1. A mondat topik–komment tagolódása Topik = logikai alany; amiről a mondat szól Komment = a logikai alanyról szóló állítás TOPIK: KOMMENT: (1)a. János vett egy autót. b. Az idős asszonyt elütötte a vonat. c. Egy kollégám biciklivel jár dolgozni. d. A vonatokon megszaporodtak a rablótámadások. e. A folyó fölött híd ível át.

A topik tulajdonságai a. A mondat elején áll (csak kötőszó és mondathatározó előzheti meg) b. Megelőzi a mondat főhangsúlyos összetevőjét c. Referáló (meghatározott egyénre vagy csoportra utaló) kifejezés (2)a.[Topik János] [Komment 'rajzolt egy autót] (3)a. [Komment 'Minden fiú focizni akart] b. [Komment 'János is focizni akart] c. [Komment ‚Melyik fiú akart focizni]

d. Csak az lehet topik, aminek megnevezettje az adott eseménytől függetlenül létezik a társalgási univerzumban (4)a. [Komment 'Bejött egy fiú a szobába] – új referenst vezet be, nem lehet topik b. Az ajtó előtt gyerekek várakoztak. [Topik Egy fiú] bejött a szobába. - topik   Létrejövést/létezést kifejező igék: alanyuk létezését/létrejöttét állítják. Alanyuk nem előfeltételezett –> nem topikalizálható: (5)a. [Komment Van/akad pénz] b.*[Topik A pénz] [Komment ’van/akad] (*: a mondat helytelenségének jele) (6)a. [Komment Született egy gyerek] b. *[Topik A gyerek] [Komment ’született]

Topik nélküli mondatok: (7)a. [Komment 'Alakult egy énekkar] b. [Komment 'Megkérte János a Mari kezét] c. [Komment 'Esik az eső] Rejtett névmási topik: (8) [Topik pro] [Komment 'Elmentünk biciklizni a budai hegyekbe] Többszörös topik: (9)a. [Topik János a biciklit] [Komment 'kéz alatt vette] b. [Topik A biciklit János] [Komment 'kéz alatt vette

1. A komment rétegei: Semleges mondatok: (10)a. János [írja a leckét] - igei kifejezés b. János [megírta a leckét] - igemódosítós igei kifejezés c. János [gyorsan [megírta a leckét]] - határozóval módosított igei kif. d. János [mindenből [gyorsan [megírta a leckét]]] - kvantoros igei kif.

A komment rétegei: Nem-semleges mondatok: ige-előrevivés az igekötő elé (11)a. János [’nem írta [meg a matekleckét]] tagadás b. János [a ’MATEKLECKÉT írta [meg]] fókusz c. János [a ’MATEKLECKÉT [nem írta [meg]]] fókusz + tagadás d. János [’nem [a MATEKLECKÉT írta [meg]]] tagadás + fókusz [’Mindenki [a MATEKLECKÉT [nem írta [meg]]]] kvantor + fókusz + tagadás

A komment magva: az igei kifejezés Az igei kifejezés szerkezete: XP: NP, PP, AdjP vagy AdvP (12) VP VM (igemódosító) V’ V XP XP XP (ige) (bővítmény) (bőv.) (bőv.)

Az igekötős ige nem összetett szó (lásd Brassai Sámuel 1860-65) (12)a. János el ment. b. János nem ment el. c. János nem veszett velük tegnap össze. d. János el akart menni, és el is ment. e. János el kell, hogy menjen.

Egyéb igemódosítók: A puszta főnévi tárgy, puszta főnévi határozó, patiensi szerepű alany úgy viselkedik szórendileg, mint az igekötő: (13)a. János levelet írt. b. János moziba ment. c. János kórházban fekszik. d. Vendég érkezett. e. Víz ment a fülembe.

A fókusz (14)a. [S [NP János] [VP be-járta a biciklijével a Börzsönyt] b. [S [NP János] [FocP A BICIKLIJÉVEL járta be a Börzsönyt] c. [S [NP János] [FocP A BÖRZSÖNYT járta be a biciklijével] d. [FocP JÁNOS járta be a bickilijével a Börzsönyt] A fókusz funkciója: A fókusz kimerítő azonosítást fejez ki. Egy releváns halmazból, melynek elemeire a predikátum igaz lehet, kimerítően azonosítja azt a részhalmazt, melyre a predikátum igaz, és kizárja a kiegészítő részhalmazt.

A fókusz szerkezeti helye A fókusz megelőzi a VP-t, és magához vonzza az igét: (15) FocP NP Foc’ JÁNOS V VP járta VM V’ be V NP NP _ _ a Börzsönyt

A ‘kimerítő’ jegy bizonyítéka (16)a. [S Péter és Pál [VP jelest kapott]] –> b. [S Péter [VP jelest kapott]] ((b) logikai következménye (a)-nak) Ha Péter és Pál kimerító azonosítást fejez ki, (b) nem következménye (a)-nak. (17)a. PÉTER ÉS PÁL kapott jelest. –x–> b. PÉTER kapott jelest. A fókusztagadás csak a fókusz kimerítőségét tagadja: (18)a. Nem PÉTER kapott jelest. b. Nem PÉTER kapott jelest, hanem PÉTER ÉS PÁL (kapott jelest). (19)a. PÉTER kapott jelest. b. Nem. Pál is jelest kapott.

Kötelezően fókuszálandó: Kérdőszós kifejezések: (20)a. [FocP Kinek a biciklijével járta [VP be János a Börzsönyt]]? b. János [FocP mit járt [VP be a biciklijével]]? (21)a.*A Börzsönyt bejárta ki a biciklijével? b.*A Börzsönyt ki bejárta? c.*A BÖRZSÖNYT járta be ki? d.*Ki a Börzsönyt bejárta?

Kötelezően fókuszálandó: (22)a. KEVÉS DIÁK olvasta el Chomsky könyvét. b.*Kevés diák el olvasta Chomsky könyvét. c.*El olvasta Chomsky könyvét kevés diák. (23)a. A diákok CSAK KÉT KÖNYVET olvastak el. b.*Csak két könyvet el olvastak a diákok. c.*A diákok el olvastak csak két könyvet.

A fókuszpozíció kimerítő jegyének következménye (24)a. János két doboz cigarettát elszív egy nap. ’legalább kettőt’ b. János elszív egy nap két doboz cigarettát. ’legalább kettőt’ c. János két doboz cigarettát szív el egy nap. ’pontosan kettőt’

A kvantorpozíció (QP) Kvantorok a komment élén, a topik után (Kvantor: halmazt jelöl, annak számosságára utal) (25)a. [‘Minden lánynak [FocP ‘JÁNOS segített]] b. [‘Marinak is [FocP ‘JÁNOS segített]] c. [Még ‘Marinak is [VP ‘segített János]] d. János [‘mindig [FocP csak ‘MARINAK segített]]

Több kvantort tartalmazó mondatok: a hatóköri olvasat a szórendről függ A kvantorok hatóköri értelmezését sorrendjük határozza meg: (26) János [QP többször is [QP minden barátját [VP meghívta]]] ‚Jánosról azt állítjuk, hogy több olyan alkalom volt, amikor minden barátját meghívta.’ (27) János [QP minden barátját [QP többször is [VP meghívta]]] ‚ Jánosról azt állítjuk, hogy minden barátjára az áll, hogy többször is meghívta.’

Több kvantort tartalmazó mondatok: a hatóköri olvasat a szórendről függ (28)a. [Minden filmet [FocP KEVÉS NÉZŐ nézett [VP meg]]] 'Minden filmre igaz, hogy kevesen voltak azok, akik megnézték.’ b. [FocP KEVÉS NÉZŐ nézett [VP meg minden filmet]] ‚Kevés filmre igaz, hogy minden néző megnézte.’

A magyar szórendet/mondatszerkezetet az összetevőknek nem a mondatrészi hanem a logikai szerepe határozza meg A magyar mondatszerkezet: TopP topik(ok) QP kvantor(ok) NegP nem FocP fókusz NegP nem (V) VP VP V’ V XP XP XP