Intézményi önértékelés, portfólió, minősítés Felkészülés a könyvtárostanári minősítő eljárásra Szabályzók és gyakorlati tudnivalók a szaktanácsadói munka tapasztalatai alapján Intézményi önértékelés, portfólió, minősítés
Jogszabályok, segítség https://www.oktatas.hu/ Köznevelés Az önértékeléssel kapcsolatos aktuális jogszabályok gyűjteménye: 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról (145.§, 146.§, 152.§) Önértékelési kézikönyvek https://www.oktatas.hu/kozneveles/onertekeles/onertekelesi_kezikonyvek Miért és miben segíthet?
Pedagógus minősítés https://www. oktatas Jogszabályi háttér A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§ 17. pont, 62. § (3), 64-64. §§, 94. § (4) g), 97. § (20) A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet A köznevelési szakértői tevékenység, valamint az érettségi vizsgaelnöki megbízás feltételeiről szóló 15/2015. (III. 13.) EMMI rendelet
Pedagógusminősítési eljárás Pedagógusminősítési eljárásra vonatkozó Útmutatók https://www.oktatas.hu/kiadvanyok A 2018-ra vonatkozó Útmutató https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvan yok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_5.pdf
A minősítés folyamata A teljes e-portfólió feltöltése határidőre A minősítés időpontjának kitűzése (OH) Felkészülés a minősítésre (óratervek, taneszközök, a védés ppt-jének elkészítése, a minősítés napjának tervezése, szervezése) A pedagógus kompetenciáinak értékelése az e-portfólió alapján - szakértők A minősítés napja: Két óra/foglalkozás megtartása, megtekintése,megbeszélése és értékelése Védés – ppt bemutatása A minősítés lezárása A pedagógus átsorolása( Ped.I. ; Ped.II, Mestertanár, Kutatótanár)
Az e-portfólió tartalmi elemei 1. 1. Szakmai önéletrajz- A szakmai önéletrajz kitöltéséhez az e- portfólió feltöltő felületén található űrlap. 2. Eredetiségnyilatkozat. (1. sz. melléklet) 3. Intézményvezető esetén a foglalkoztatási jogviszony fennállásáról szóló munkáltatói igazolás - Kizárólag intézményvezetők esetében kötelező. A kitöltendő sablonok az intézményvezetői kiegészítő útmutatókban találhatók, illetve az e- portfólió felületéről letölthetők. 4. A nevelő-oktató munka alapdokumentumai.
Az e-portfólió tartalmi elemei 2. 5. A nevelő-oktató munka szabadon választható dokumentumai. 6. A pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása 7. A szakmai életút értékelése. A fentieken túl a portfólió a pedagógus választásától függően a következőket tartalmazhatja: 1. A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai. 2. Az önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai.
A dokumentumok kapcsolati rendszere https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogu sok_minositesi_rendszereben_5.pdf lásd 58. p. A nevelő-oktató munka dokumentumai: (A feltöltött alapdokumentumok tartalma nem vonatkozhat 3 évnél régebbi tevékenységre!) - Csoportprofil - tematikus terv Reflexiókkal - Óratervek 4 db reflexiókkal - esetleírás - hospitálási napló reflexióval - 2-5 db szabadon választható dokumentum lásd 63-65. p. (A szabadon választható dokumentumok lehetnek régebbiek is.)
A pedagóguskompetenciák a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet szerint 1. kompetencia: Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás 2. kompetencia: Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók 3. kompetencia: A tanulás támogatása 4. kompetencia: A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
A pedagóguskompetenciák 2. 5. kompetencia: A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység 6. kompetencia: Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése 7. kompetencia: Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás 8. kompetencia: Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért A pedagóguskompetenciák indikátorlistája: Itt konkrétan leírják, hogy milyen tevékenységekkel igazolható az adott kompetencia - Útmutató 24-26. p.
Formanyomtatványok és sablonok - Űrlap áll rendelkezésre az Europass típusú önéletrajz elkészítéséhez, feltöltéséhez. - Eredetiségnyilatkozat (1. sz. melléklet) Útmutató 72. p. Dokumentumminták és -sablonok 73. p. Ezeket jó használni!!! + segítő szempontsorok 74-76 p. . Tematikus terv (8. sz. melléklet) Óraterv (9. sz. melléklet és 10. sz. melléklet) Hospitálási/óra-/foglalkozáslátogatási napló (11. sz. melléklet) Esetleírás (12. sz. melléklet) Osztályfőnöki terv (13. sz. melléklet és 14. sz. melléklet) Egyéni fejlesztési terv (15. sz. melléklet) Csoportprofil (lásd c) segítő szempontsor) Tanórán kívüli foglalkozás (lásd e) segítő szempontsor) Projektterv (lásd f) segítő szempontsor Reflexió (16. sz. melléklet és 17. sz. melléklet)
Ötletek a szabadon választható dokumentumokhoz Különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás (szakkör, fakultáció, verseny előkészítés, korrepetálás, felzárkóztatás, hátránykompenzáció stb.) Saját fejlesztésű tananyag, saját jó gyakorlatok, innovációk bemutatása Projektterv és megvalósításának dokumentumai, értékelése Részvétel az intézményben folyó innovációban, pályázatokon. Tanulási tréning: terve, megvalósítás dokumentumai, értékelése. Egy tanuló egyéni fejlesztési terve, a tanuló profiljával együtt. Intézményi szintű szakmai rendezvény, pl. háziverseny, témanap rövid leírása, dokumentálása, az esemény szervezésében betöltött szerepének bemutatása. Tanórán kívüli közösségi program, diákrendezvény
Könyvtár (könyvtárostanár) Útmutató 153. p. linkjein nyílik meg: Dokumentumminták és –sablonok, segítő szempontsorok: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/konyvtar.pdf Kompetenciaértelmezések és indikátorpéldák https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/konyvtar_k.pdf Dokumentumminták és –sablonok, segítő szempontsorok – második kiegészítés https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/konyvtar_masodik_kieg.pdf Kompetenciaértelmezések és indikátorpéldák – második kiegészítés https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/konyvtar_k_masodik_kieg.pdf Kiegészítő útmutató – 2017. évtől https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/konyvtar_kieg_2017.pdf
Gyakorlati lépések AZ Útmutató tanulmányozása, elolvasása részleteiben – Fontos a fogalomtár elolvasása is 143-149. p. A kötelező, feltöltendő dokumentumokhoz a már meglévő anyagok válogatása pl. önéletrajz, szakmai életrajz, könyvtárpedagógiai Program, helyi könyvtárhasználati tanterv, tanmenet, óravázlatok Az Útmutató sablonjainak letöltése és az adott dokumentumfajtához kapcsolódó segítő szempontsor elolvasása valamint a kompetenciaterületek szerinti áttekintés 68-71. p. Az adott dokumentum megírása REFLEXIÓKKAL 79. p. (formaI SZEMPONTOK!, file-nevek, MENTÉSEK!) Rendezés, ellenőrzés! Lásd Útmutató 66-71. p. Feltöltés, véglegesítés.
Köszönöm a figyelmet! A hivatkozások utolsó letöltési ideje: 2018.09.24. Szakmári Klára Ny. Iskolai könyvtári szaktanácsadó szklaris@gmail.com